Jump to content

Katastrofy i wypadki lotnicze


Recommended Posts

7 minut temu, karpik napisał:

Ten skrzydlak wygląda jakby ktoś go tam położył. Można spaść szybowcem z prędkością bliską zeru?😅

Można. Mnie jeszcze tego nauczyli.

Pilot tego szybowca ma 60 lat i domyślam się, że jest oldschoolowy pod względem wyszkolenia. Starzy instruktorzy uczyli pewnych rzeczy w kwestii lądowań w terenie przygodnym, jakich dziś już mało kto uczy, a co więcej nie ma już tych rzeczy w nowych podręcznikach pilota szybowcowego. W starych jeszcze coś tam jest, aczkolwiek też nie wszystko.

A wracając do tego szczęściarza, któremu nic się nie stało - są specjalne techniki przymusowego lądowania na zboże, na wodę a do pewnego stopnia także na las. Chodzi o to, że zboże i inne krzaczory jak już raz złapią samolot czy szybowiec to go nie puszczają i z mety doprowadzają do kapotażu. Dlatego m.in. samoloty z chowanym podwoziem muszą lądować awaryjnie na zbożu czy na lesie ze schowanym podwoziem.

W przypadku szybowców nic nie daje, że przy lądowaniu na zboże czy na drzewa podwozie będzie schowane. Zieleń łapie szybowiec za skrzydła, czyli za krawędzie natarcia, a one są najbliżej przodu szybowca, co sprawia, że robi się wówczas oś obrotu do kapotażu.

Starzy instruktorzy mieli takie powiedzenie „spadochronowanie” szybowca. Nie ma takiego słowa w żadnym podręczniku. Chodzi o to, że podchodząc do przymusowego lądowania na zbożu lub na lesie trzeba lecieć jak najniżej zboża lub drzew i bardzo powoli ściągać na siebie drążek sterowy, żeby doprowadzić szybowiec do przeciągnięcia statycznego. W chwili, gdy (normalnie, na pułapie) szybowiec zwaliłby się w końcu w korkociąg to w tej technice w nic się nie zwali tylko klapnie na zboże, a prędkość będzie już tak mała, że nie zadziała żadna oś obrotu do kapotażu.

Ale oczywiście łatwo powiedzieć. Symulatorów do ćwiczenia tego nie ma. To jest zabawa dla ludzi o raczej rzadkim systemie nerwowym. Ale wiedza o tym ratuje i zdrowie, i życie.

Wypadek tego 60-latka to jest nie całkiem to, o co zapytałeś, a co Ci opowiedziałem, bo tutaj żadnego „spadochronowania” nie było. Wypadek tego pilota to jest kopia wypadku z Warszawy z ul. Rodziny Połanieckich, gdy szybowiec nie dociągnął do lotniska (zabrakło mu 500 m) i spadł na działki. Ludzie z tego szybowca zginęli. Dlatego ten farciarz z Płocka ma naprawdę duże szczęście.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, jeszcze dostanie mandat z foto ;) Dwa lata temu na podobnej drodze w Łotwie podążałem całe 105 km/h przy dopuszczalnym 100 i po miesiącu dostałem 3 piękne ujęcia mojej niuni i rachuneczek na 20 EUR.

 

M.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Godzinę temu, karpik napisał:

Wojsko podaje także, że piloci zachowali się zgodnie z procedurami. "Ze wstępnych ustaleń wynika, że postępowanie pilotów odbyło się zgodnie z obowiązującymi procedurami" - stwierdzono.

___________________________________________

Czyli czy to za płaszczaka, czy to za pediatry - nic się nie zmieniło. Bez względu na to, co się dzieje, to grunt, że dzieje się to „zgodnie z procedurami”.

To dokładnie tak, jak gdyby nad Europą w roku 1943, albo 1944, albo 1945 jacyś cywile z nieświadomości wleźli w strefę zrzutu alianckich lin holowniczych od szybowców Horsa i CG-4A i zostaliby przez te liny zabici - to też byłoby to „zgodnie z procedurami”. Paralela wprost idealna do tej sytuacji z podlinkowanego artykułu.

Takie to są gadki z wojskiem. Zawsze i wszędzie bez względu na czasy, wojny i państwa.

Edited by Jedburgh_Ops
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information