lars71 Napisano 23 Październik 2010 Napisano 23 Październik 2010 Interesuje sie lotnictwem IIRP od ponad 20 lat. Jak wielu z nas fascynuje mnie idea rekonstrukcji lub odbudowy polskich przedwojennych aparatów latajacych. Pare z projektów aktualnie realizowanych ma szanse powodzenia jak chociazby RWD-9 (Fundacja Zabytki Polskiego Nieba), PZL p.11c (Fundacja Legendy Lotnictwa) i RWD-8 (MLP w Krakowie). Zastanawia mnie ile fragmentów samolotów przedwojennego lotnictwa jest w rekach prywatnych kolekcjonerów. Zamieszczam tu fotografie dwóch wskazników (cisnienia oleju i cisnienia paliwa) Gerlacha. Sa w moim posiadaniu od jakiegos czasu. Moze ktos na forum wie wiecej - tzn z jakiego typu samoloty moga pochodzic? Wiem ze wskaznik cisnienia w muzealnym p.11c jest nie oryginalny, byc moze moznaby go zastapic moim? :) Poza tym natrafilem na pare zdjec fotela i tabliczki znamionowej z RWD-8 i pamietam ze w programie Bylo Nie Minelo pokazywano fragmenty osprzetu z PZL-37B. Czy ocalalo cos wiecej? pozdrawiam
lars71 Napisano 25 Październik 2010 Autor Napisano 25 Październik 2010 Przepraszam, zdaje sie ze foto sie nie zaladowalo, mam nadzieje ze teraz cos widac.
Trooper85 Napisano 25 Październik 2010 Napisano 25 Październik 2010 @lars71, piękne eksponatyW krakowskiej jedenastce zamiast oryginalnego manometru oleju i wysokościomierza są zamontowane wskaźniki radzieckiej produkcjihttp://img152.imageshack.us/img152/5664/dscn0886sh9.jpgmanometr powietrzny po lewej stronie to też raczej powojenny wynalazekW tym lub zeszłym roku na znanym portalu aukcyjnym wypłynął wysokościomierz z Łosia, był nawet w którymś wątku tu na forum
s_boj Napisano 25 Październik 2010 Napisano 25 Październik 2010 Co tu dużo mówić... Jeżeli ktoś coś ma, to trzyma za pazuchą i się nie chwali. Sam pomysł zastąpienia radzieckiego zegara oryginalnym, polskim, z własnej kolekcji jest piękny, nawet jeżeli autor wygłasza go z przymrużeniem oka. Mój stosunek do dziedzictwa narodowego, a tym niewątpliwie są przedmioty ze zdjęcia jest prosty i wiem co ja bym zrobił. Oczywiście sam fakt uratowania przez pasjonatów najmniejszych nawet części polskich samolotów z września jest czymś wspaniałym i dowodem na to, że warto zaglądać na forum, żeby nacieszyć oczy.Tu przykład fajnej postawy pasjonata:http://www.muzeumlotnictwa.pl/aktualnosci_archiwum.php?id=105
s_boj Napisano 25 Październik 2010 Napisano 25 Październik 2010 co do jedenastki, to koła podobno też ma z ruska, bodajże z Jaka
Baldeagle65 Napisano 26 Październik 2010 Napisano 26 Październik 2010 Tak na marginesie dyskusji, nie ma czegoś takiego jak wskaźniki lotnicze czy samolotowe, są przyrządy pokładowe, tak przynajmniej mnie jako mechanika lotniczego uczono.Pozdrawiam!
lars71 Napisano 26 Październik 2010 Autor Napisano 26 Październik 2010 Oczywicie - to przyrzady pokladowe, przepraszam za niescislosc. Z przyjemnoscia podaruje manometr MLP, nie wiem tylko czy moze uzupelnic jedenastke. Wiem ze silnik p.11c jest czasem uruchamiany i wolalbym zeby sie nie zatarl z powodu niewlasciwego skalowania. Jak widac na lepszym foto jest to max 10kg/cm2. Powraca wiec pytanie od jakiego samolotu pochodzi?
lars71 Napisano 26 Październik 2010 Autor Napisano 26 Październik 2010 Tutaj foto fotela RWD-8 pws. Nie wiem kto jest jego wlascicielem ale byloby super gdyby mógl uzupelnic powstajaca w MLP replike
lars71 Napisano 26 Październik 2010 Autor Napisano 26 Październik 2010 a to tabliczka znamionowa z w/w platowca
lars71 Napisano 26 Październik 2010 Autor Napisano 26 Październik 2010 Poza tym ok 8-10 lat temu znalazlem w sieci informacje o ocalalym sterze kierunku z RWD-9. Mial sie znajdowac w Hiszpanii. Pochodzi zapewne z jednej z dwóch maszyn o rejestracjach EM-W46 lub EM-W50 (odpowiednio SP-DRA i SP-DRB). Bylo zamieszczone foto, niestety nie natrafilem na ta informacje nigdy potem. Moze ktos cos wie? Czekam na informacje o nastepnych ocalalych eksponatach, jestem pewien ze jest tego znacznie wiecej!
Woodhaven Napisano 26 Październik 2010 Napisano 26 Październik 2010 http://rwd-dwl.net/samoloty/rwd_9/09_dra2_pl.htm
Woodhaven Napisano 26 Październik 2010 Napisano 26 Październik 2010 RWD-13 Museu Asas de Um Sonho Brazylia
rwd Napisano 26 Październik 2010 Napisano 26 Październik 2010 Może trochę edukacji:MANOMETRmanometr w lotnictwie używa się do mierzenia ciśnienia benzyny i oleju do smarowania silnika. Mechanizm manometru składa się zwykle z elastycz1ej rurki metalowej, wygiętej w kształcie łuku; nieruchomy jej koniec połączony jest giętkim przewodem ze zbiornikiem paliwa lub smarów, drugi - ruchomy porusza za pomocą dźwigni wskazówkę na tarczy z cyframi (ciśnienie w kg na cm2); przy wzroście ciśnienia w zbiorniku rurka wyprostowuje się i odchyla wskazówkę.MANOMETR OLIWNYprzyrząd wskazujący ciśnienie oliwy (oleju) w zbiorniku.(wg Mała encyklopedia lotnicza, Warszawa 1938)
Woodhaven Napisano 26 Październik 2010 Napisano 26 Październik 2010 I jeszcze mała perełka śmigło z tego płatowca
lars71 Napisano 26 Październik 2010 Autor Napisano 26 Październik 2010 Moze uda sie odszukac z jakim silnikiem wspólpracowal w/w manometr Gerlach? Byloby milo gdyby byl to Bristol Mercury VS2! :)) @ Woodhaven, widac slabo szukalem, wielkie dzieki za fotki. Czy wiadomo co sie w tej chwili dzieje z lopata smigla i sterem kierunku RWD-9?
Woodhaven Napisano 26 Październik 2010 Napisano 26 Październik 2010 Wybacz ale z wiadomych względów nie będę podawał tej informacji na ogólnym forum.
Woodhaven Napisano 27 Październik 2010 Napisano 27 Październik 2010 To są części z płatowca EM-W-46Grzesiu masz możne zdjęcia z aukcji tego wysokościomierza, nie mogę znaleźć tych zdjęć ani w moim PC ani na O. Wykopałem kilka tematów z gratami: http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=657722#903516http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=658603#927506http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=403809#410118http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=503380#512459
s_boj Napisano 27 Październik 2010 Napisano 27 Październik 2010 ta trzynastka z Brazylii jest nawet w stanie lotnym
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.