Jump to content

Polskie lotnictwo sanitarne


Recommended Posts

44 minuty temu, bodziu000000 napisał:

Nowy obraz.jpg

Niezwykle ciekawe, rzadkie zdjęcie przedstawiające samolot sanitarny Breguet Bre XIVTbis.

Zakupiony we Francji został zmontowany w kwietniu 1926 r. w CWL (Warszawa) i otrzymał numer S.10.1.

Polskie Towarzystwo Farmaceutyczne przekazało go do dyspozycji 1.PL w październiku 1926 r.

Po uszkodzeniu przy przymusowym lądowaniu w czerwcu 1927 r. samolot był remontowany w CWL i oblatany w maju 1928 r. Ponownie uszkodzony w sierpniu 1928 r. znajdował się w remoncie od października 1928 r. do stycznia 1929 r.

Samolot był zbudowany we Francji już jako sanitarny a prócz niego w lotnictwie polskim użytkowano jeszcze jako sanitarne trzy Breguety - nr. CWL 10.40 (1935 r.) 10.51(1936 r.)  i 10.90 (1936 r.) - w nawiasach data kasacji.

Wszystkie zostały przebudowane z wersji Bre XIVA2 (rozpoznawczy).

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Bardzo ciekawe informacje tutaj Państwo zamieszczacie. Trafiłam do Was szukając informacji o lotnictwie ratunkowym podczas pierwszej wojny światowej. Według mojego dziadka, jego ojciec był sanitariuszem na takim samolocie w Lidzie. Jenak sprawdziłam informacje o lotnisku w Lidzie i okazuje się, że podczas tamtej I WW nie było tam nic istotnego . Czy moglibyście Państwo wskazać mi kierunek gdzie mogłabym znaleźć więcej informacji dotyczących sanitariuszy lotniczych podczas I WW?

Link to comment
Share on other sites

Nic z tego - to ślepa uliczka.

Lotnictwo sanitarne to dopiero lata 20-te. Oczywiście wcześniej sporadycznie zdarzało się, ze przewożono rannych samolotem, ale - po pierwsze nie było samolotów przystosowanych do transportu na noszach, więc ranny musiał samodzielnie wdrapać się do kabiny, a po drugie - było to doraźne, więc nie mogło być kogoś, kto pełnił funkcję sanitariusza.

Na pewno dziadek miał na myśli wojnę 1914-18?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

Raczej tylko tego drugiego.
Między datami przekazania wojsku Lublinów R-XVI (wiosna 1935) a LWS-2 (maj 1938) jest spora różnica. Po drugie - LWS powstała na gruzach zakładów P&L (produkującej Lubliny) czyli nie mogły w tej samej chwili zostać przekazane.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, bodziu000000 napisał:

Przekazanie wojsku samolotów sanitarnych Lublin R-XVI i LWS-2

Przekazanie wojsku samolotów sanitarnych Lublin R-XVI i LWS-2.jpg

29.05.1938 r. w Warszawie przekazano LWS-2 (na zdj.) - był to prototyp . W sumie tego dnia przekazano wojsku  - 1egz. LWS-2 i 2 egz. RWD-13S.

W gazetach błędnie pisano o przekazaniu w tym dniu siedmiu samolotów, w tym również  4 egz. Lublin R-XVIb (i stąd ten opis zdjęcia), ale samoloty te już były eksploatowane od wiosny 1935 r. (jak wspomniał KayFranz).

Edited by Sedco Express
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 godzinę temu, bodziu000000 napisał:

1938 r. Lotnisko wojskowe Kraków – Balice

06804472_n.jpg

Powtórka z rozrywki.

Spirit of Warsaw

Napisano 15 Styczeń 2017

Na pierwszym planie sanitarka z Lublina, w tle dwa PZL.7a nr 1 i nr 7 (ze 162 EM 6. Pułku Lotniczego - uskrzydlony gronostaj)
Samoloty Lublin.RXVIb miały rej. cywilną ale ewidencje wojskową, niektóre z samoloty przeszły w 1938 r. pod jurysdykcję wojskową.
Po raz, chyba, pierwszy widzę Lublina.RXVIb z szachownicą.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information