Skocz do zawartości

Sterowiec LECH


Rekomendowane odpowiedzi

Jak były na górnych powierzchniach (może nie sterów) statecznika poziomego (prawego i lewego) to i powinny być także na dolnych.

Ciekaw jestem czy również z niewłaściwym ustawieniem pól czerwonych (jak na tamten okres) bo takie widać na górnej powierzchni prawego statecznika poziomego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
W dniu 25.11.2019 o 11:03, formoza58 napisał:

Nad Zamkiem Królewskim, na kolorowo.

loy lech 1.JPG

Zapomniano pokolorować "Lecha" więc ja to zrobiłem ?

W pierwszych latach eksploatacji sterowiec "Lech" miał powłokę pomalowaną na żółty kolor - tak jak malowano we Francji sterowce patrolowe. Gondola była też żółta i dopiero w późniejszym okresie przemalowano ja na zielono i dodano na niej obustronnie biały napis "Lech". W takim malowaniu był "Lech" użytkowany w Polsce.

Sterowiec Lech.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 1 month later...
W dniu 22.11.2019 o 14:43, Sedco Express napisał:

Jak były na górnych powierzchniach (może nie sterów) statecznika poziomego (prawego i lewego) to i powinny być także na dolnych.
Ciekaw jestem czy również z niewłaściwym ustawieniem pól czerwonych (jak na tamten okres) bo takie widać na górnej powierzchni prawego statecznika poziomego.

I wszystko jasne...

1257696611_SterowiecLECH-widokoddou.thumb.jpg.21dfcabc201dc997eed9aabb3531bfa2.jpg

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Coś intrygującego wpadło mi w łapy...

Książeczka "L'Aérostation et les ballons de la Marine" o bazie Rochefort, gdzie stacjonowały sterowce marynarki w pierwszych dziesięcioleciach ubiegłego wieku. I tam pan Vincent Martet opisuje loty sterowca VZ-11 w 1926 roku, a ponadto podaje, że potem pozostawał na stanie do 1930. To w tekście. A pod koniec książki jest tabela, gdzie zaznaczone, że VZ-11 (po zmianie nazwy na VZ-3 w 1926) został spisany ze stanu w styczniu 1930.

cover.jpg.dccb09e29670d9e238424a5ff643eaba.jpg  p175.thumb.jpg.2d4628426127a619aa15056d94b6e9f2.jpg  p214.thumb.jpg.8fe2843439cf7543afffc5972aa96804.jpg

Tekst, wyciągnięty z książki (s. 175):

En 1926, au 1er janvier, le parc de dirigeables basé ou stocké à Rochefort est de sept ballons : les trois escorteurs E-2 ex-AT-10, E-3 ex-AT-14 et E-5 ex-AT-17, et quatre vedettes V-1 ex-VZ-5, V-3 ex-VZ-11, V-5 ex-VZ-17 et V-6 ex-VZ-24. La VZ-24, qui devient V-6 en février, s'entraîne avec la division navale de la Manche le 13 mars et à cette occasion subit une rupture de l'hélice gauche ; la grande partie des vols est consacrée à l'instruction et à l'entraînement, y compris de nuit, et elle est finalement dégonflée le 13 avril. La vedette V-3 commence sa carrière à Rochefort en février ; construite en tant que VZ-11 en 1918, elle n'a aucune activité avant 1926 et son premier vol attesté est du 2 mars pour un vol de navigation, puis le 23 mars pour un exercice avec la division navale de la Manche avec essai le 26 mars du navigraphe d'Yves Le Prieur permettant d'évaluer la dérive, pour ensuite continuer avec 26 vols jusqu'au 21 juin, avant de rester inactif pendant trois ans et stocké à Rochefort. L'escorteur E-5, construit sous le nom d'AT-17 en 1918, n'a jamais volé sous ce nom et c'est la réorganisation de 1926 qui lui attribue le nom d'E-5 pour un vol d'essai après gonflement, le 21 juin, enchaînant ensuite avec les traditionnels vols d'instruction, s'exerçant le 7 septembre avec la division navale de la Manche puis le 13 septembre avec l'escadrille d'avions de Rochefort, pour finir par se consacrer à une série d'essais moteur du 20 septembre au 14 octobre.

Tłumacz na literę G:

W 1926 r., 1 stycznia, flota sterowców bazująca lub przechowywana w Rochefort liczyła siedem balonów: trzy eskorty E-2 ex-AT-10, E-3 ex-AT-14 i E-5 ex-AT-17 oraz cztery V-1 ex-VZ-5, V-3 ex-VZ-11, V-5 ex-VZ-17 i V-6 ex-VZ-24. VZ-24, który w lutym stał się V-6, 13 marca trenował w Channel Naval Division i przy tej okazji doznał pęknięcia lewego śmigła; większość lotów poświęcona jest instruktażom i szkoleniom, w tym nocnym, a 13 kwietnia ostatecznie spuszczono powietrze. Motorówka V-3 rozpoczęła swoją karierę w Rochefort w lutym; zbudowany jako VZ-11 w 1918 roku, nie był aktywny aż do 1926 roku, a jego pierwszy udokumentowany lot odbył się 2 marca na lot nawigacyjny, a następnie 23 marca na ćwiczenie w Channel Naval Division z próbą na 26 marca nawigator Yves Le Prieur pozwalający na ocenę dryfu, a następnie kontynuowanie 26 lotów do 21 czerwca, zanim pozostanie nieaktywny przez trzy lata i będzie przechowywany w Rochefort. Eskortowa E-5, zbudowana pod nazwą AT-17 w 1918 roku, nigdy nie latała pod tą nazwą i to reorganizacja z 1926 roku nadała jej nazwę E-5 dla lotu test po napełnieniu 21 czerwca, a następnie tradycyjne loty szkoleniowe, przeprowadzone 7 września z dywizją morską kanału La Manche, a następnie 13 września z eskadrą samolotów z Rochefort, aby zakończyć się do serii testów silników od 20 września do 14 października.

Oczywiście nie mam pojęcia, jak wiarygodne są te informacje, ale opracowanie wygląda na dość dogłębne.

Więc, jeśli to prawda - to co my kupiliśmy w 1921?

 

 

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szybka piłka w temacie Commadant Coutelle:


coutelle.thumb.jpg.3cf0ed6e4c171b88dc03cd200e9c6349.jpg

I jedna z jego gondol z bliska:

2000419983_Le_nouveau_Zodiaccommandant_Coutelle_1913.thumb.jpeg.eb9e32d47931d908e4ff86b2453513f6.jpeg

 

Co do podanej przez Ciebie książki - sygnatura "1 A od 180 do 193" oznacza w kodzie sztabu francuskiego Relations internationales czyli zagadnienia dalekie od sterowców. Ale rzeczywiście sprawy polskie miały taki numer.

Jeśli coś o sterowcach, to raczej powinieneś podać 1 A 249 ... 252 co oznacza Dirigeables.

Edytowane przez KayFranz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze coś mi się przypomniało.

Jakiś czas temu konsultowałem się z rodowita Francuzką nt. "klasy Vedette". I okazuje się, że to vedette to archaiczna już nazwa patrolu, dozoru, warty, ale poruszającej się. Słowo to występowało też u nas, jest taka stara przyśpiewka żołnierska, jeszcze przedwojenna: "Stoi ułan na widecie...".

W każdym razie mówienie o jakiejś konkretnej "klasie Vedette" to nieporozumienie. To tak jakby stwierdzić, że samolot PZL P.11c był "klasy Myśliwiec".
Chyba właściwiej byłoby w tym przypadku mówić, że był to sterowiec patrolowy. W każdym razie Francuzi nigdy nie wspominają o classe Vedette. Używają tylko tego jednego słowa na określenie przeznaczenia sterowca, coś w rodzaju "patrolowiec", co też przenosi się na pierwszą literę nazwy - V. Tak jak eskortowce (a więc sterowce uzbrojone i mogące zaatakować np. bombami) miały oznaczenie zaczynające się od E (escorte).
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.02.2020 o 14:52, Sedco Express napisał:

W pierwszych latach eksploatacji sterowiec "Lech" miał powłokę pomalowaną na żółty kolor - tak jak malowano we Francji sterowce patrolowe. Gondola była też żółta i dopiero w późniejszym okresie przemalowano ja na zielono i dodano na niej obustronnie biały napis "Lech". W takim malowaniu był "Lech" użytkowany w Polsce.

Czy są jakieś źródła potwierdzające, że powłoka "Lecha" była w kolorze żółtym?

Bo na zdjęciach raczej wygląda na zbyt ciemną, jak na żółty kolor...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, balans napisał:

Bo na zdjęciach raczej wygląda na zbyt ciemną, jak na żółty kolor...

Właśnie z tymi kolorami a właściwe to odcieniami w fotografii czarno-białej bywa rożne. Kiedyś było o tym w wątku o lotnikach, patki kołnierzowe w rzeczywistości  mające żółty kolor na niektórych fotografiach wyglądały na ciemne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Foto z 1918 r. VZ-5 (baza Rochefort).

1142860025_VZ-5dirigeableRochefort1918.thumb.jpg.dc8f9310ee282dd8565e5e23eed050bf.jpg

Odcień powłoki na tej fotografii jest bardzo ciemny, w każdym razie dla mnie żółty odcień (a właściwie żółtoszary) nie budzi sprzeciwu. Z mojego doświadczenia również wynika, że tak zachowuje się kolor żółty i jego odcienie na starych zdjęciach, najczęściej robionych jeszcze na płytach szklanych, pokrytych warstwą światłoczułą opartą na azotanie srebra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie