Skocz do zawartości
M-i

Sterowiec LECH

Rekomendowane odpowiedzi

W okresie międzywojennym mieliśmy sterowiec Lech. Czy ktoś może wie kiedy dokładnie trafił do WP i gdzie, do czego był wykorzystywany, a także co się z nim stało (kiedy ewentualnie został wycofany).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

... kompletnie nie pamietam skad mam to zdjecie i czy bylo publikowane. O Lechu" pisal Morgala i chyba Andrzej Glass, musisz troche poszukac....  pamieci" nie bede opowiadal...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
K. Sławiński - Lotnisko toruńskie 1920-1945" na stronach 32-34 jest kilka słów o tym sterowcu i jego krótkiej służbie. Także to zdjęcie jest tam reprodukowane.
pozdrawiam - Piotr

PS
Jeśli ktoś zna inne źródła mówiące o tym sterowcu, to i ja się polecam.
Piotr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

no, okazalo sie, ze nie musze bardzo kopac, zeby sie dokopac. Odnosny fragment z Morgaly:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

i nasz sterowiec, kiedy sie jeszcze nazywal Zodiac-11 Commandant Coutelle"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
aha, nie przejmuj sie zbytnio rysunkiem technicznym na stronie z Morgaly. Traktuj jak pogladowy, bo z proporcjami nie jest dobrze..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Khem, mam całkowicie inne dane Commandant Coutelle, Zodiac 1911 r. (oblot 8.6.1913 r.), dwa silniki Dansette-Gillet 200 KM (4 śruby), objętość 9500 m3, długość 92 m, średnica 12, wysokość całości 21 m.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Znaczy, Adamie - to na Twoim zdjęciu (nb. mam w nieco lepszej jakości) to jest Commandant Coutelle, to u Morgały absolutni inny sterowiec.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
a wiesz, rzeczywiscie, cus jest nie tak. Czyzby sie Morgala walnal? Nigdy mnie to specjalnie nie zajelo, ales mnie zaalarmowal i pogrzebalem w com tam mial. Jak Lech mialby miec kolo 50 m - to jak to pogodzic z 90 w dwu zrodlach. Ze zdjecie pierwsze jest Lecha - to pewne. Mam gdzies dobrej jakosci drugie (to z zamkiem w Warszawie, pewnie wiesz ktore). Ani na tym, ani na drugim to cos w powietrzu nie wyglada na 90 metrowego cielaka.
Wiec jesli przyjac, ze rzeczywiscie ma z 50 metrow - no to nie jest Zodiak 11! Skad wiec informacja ze Lech to Cmdt. Coutelle, a nie np. klasy Le Temps (mial kolo 50 m, ale nawet nie wiem jak wygladal - wiec to czysta spekulacja). No i zrobila sie zagadka.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ma ktos pd reka Ksiege ku czci poleglych lotnikow" - to nastrojowe zdjecie jest chyba z niej i trzeba sprawdzic co sie dzieje w podpisie. Zeby sie dostac do szafki, w ktorej lezy moj egzemplarz musze wyczepic i odsunac ploter, a to ciezkie bydle. Alem za to znalazl rysunek Cmdt.C - i cholera, to nie bardzo mi na Lecha wyglada...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w podpisie: Sterowiec "Lech nad ziemia Lechicka..." (strona 239 wspomnianej ksiazki)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

- czyli nazwa Cmdt.C. nie tam padla! Gdyby przyjac za prawdziwe proporcje z archiwalnego rysunku technicznego to Lech musi sie +- miescic w tej czerwonej ramce. Kazdy widzi, ze jest ze dwa razy krotszy! Wiec to jednak nie Cmdt.C. - a moze tylko nie ten Cmdt.C. Wszak Morgala pisze o klasie Vedette, zas o samym sterowcu , ze mial oznaczenie VZ-11 . Wiec moze pomysl, ze sterowiec z 1911 roku , oblatany w 1913 - Cmdnt.C i VZ-11 Cmdt.C. z francuskiego demobilu to to samo - jest bledny. I oczywiscie zdjecie, ktore dalem o 11.50 tylko robi balagan...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Le Temps (50,4 m x 9,5 m, jede silnik, dwie śruby) też nie... Ten był smukły i proporcjonalny.

Podobny nieco - Zodiac III, 1909 r., 47 m na 8,5 średnicy, 1400 m3, 1 silnik Ballot, jedna sruba - tylko że ze zmienioną gondolą, i asz" ma płetwę grzbietową

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ale jeszcze jedno każdy zosiac maiłą jakąś nazwę (poza II pierwszymi)więc:

Zodiac 11 = Cmdt. C.

Zodiac 9 = Le Temps

Zodiac 7 = Czajka (czyli Rosyjski)

itd., itp.

We Francji nie było czegoś takiego jak klasa/wytwórnia Vedette

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
jesli mi calkiem francuszczyzna militarna nie zardzewiala to vedetta (a w wersji spolszczonej wedeta, wideta {pamieta ktos : .. siedzi ulan na widecie, a siodlo go w d. .. gniecie..} to, wsrod wielu znaczen, rowniez czujka" - wiec nie o nazwe firmy chodzi, ale o, przepraszam za nowotwor patrolowosc" tego sterowca.No, tym sie on w koncu nad tym Srodziemnym Morzem zajmowal.. I zwroc uwage na ten skrot VZ-11. Nie Zodiac 11 tylko VZ-11 (czy , jak kto woli, VZ-XI)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

..no i dobra nasza - bylo cos takiego jak sterowce VZ. Znalazlem w sieci takie dwie metryczki, dla VZ1 z 1917 i VZ16 z 1918 roku. VZ11 nie znalazlem, ale cos miedzy 1 a 16 musialo byc, nieprawdaz. To jeszcze musimy dojsc co z ta nazwa Cmdt.C..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
VZ - czyli Vedette Zodiac, Vedette commandée par l'aéronavale Française"

Vedette V-11 45 x 13 m średnica, 2 x Salmson Ac 9

tyle że rok produkcji - 1935 !!!! - zresztą świetny i nowoczesny sterowiec patrolowy.


Czyli kicha...

Zodiac robił tylko dwie 11" Cmdt. C. i tego...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Cmdt C. był sterowcem (jednym z trzech) Twierdzy Epinal, i został zniszczony chyba we wrześniu 1916 roku, koło Verdun... Więc ten nasz to może być kolejny o tej nazwie. Poza tym wudać ze nie był sterowcem marynarki.

Będew tym roku w Epinal, to się spytam znajomych speców ds. tej twierdzy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Moze pokazmy piekne zdjecie Lecha" nad Warszawa w 1926 roku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Panowie chcialem zwrocic uwage, ze w przedwojennej Encyklopedii Wojskowej" stwierdzono: Armia polska posiadala w 1921-1926 s. [sterowiec] luzny "Lech typu Vedette-Zodiac o pojemnosci 3.150 m3". natomiast cos sie w tym wszystkim nie zgadza, poniewaz sterowiec - w wyniku decyzji 6 osobowej komisji pod przewodnictwem pplk A.Wilcza - dopiero 2.III.1928 roku zostal przeznaczony na zlomowanie". Natomiast w 1926 roku przelecial na stale z Torunia do Legionowa (stad te piekne zdjecie nad Zamkiem). I jeszcze jedno. Nie znam sie na silnikach, ale Lech" mial silniki Anzani 80 KM. Moze nie tam szukacie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzięki wielkie ! Bo właśnie to nie pasowało, u Morgały są silniki Renault, a żaden francuski sterowiec takich nie miał. Moze teraz coś się dopasuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Śliczny.

Określenie VZ odnosi sie do sterowców patrolowych marynarki - od VZ 1 do chyba VZ 24 (ten z lat 30-tych) - dwa z nich V 3 i V 13 w czasie I wojny używało lotnictwo US Navy (otrzymane od Francji)

Trochę dziwne, że kupilismy sterowiec patrolowy marynarki, a nie wojsk lądowych.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×

Powiadomienie o plikach cookie