Jump to content
Sign in to follow this  
jazlowiak

taczanka wz. 36

Recommended Posts

Chyba tak - już nie mogę suie doczekac tych planów z CBW, bo może one wyjaśnią więcej. W każdym razie jest kilkanaście opisów w CBW. Ja na razie mam tylko opis taczanki piechoty. Zrobię OCR i wrzucę tu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Podzielam niecierpliwosc. IPiMS posiada czesc rysunkow fabrycznych taczanki radiowej wz 36. Niestety nie ma rysunku 0-0 wiec czasami trudno jest sie polapac jak obrysowane elementy ze soba graja. Ale majac rysunek podwozia, mozna by je duzo lepiej wykorzystac.

Zgaduje ze akurat te rysunki sie uchowaly bo zostaly wyjete z zestawow rysunkow do podrecznego archiwum aby ulatwic dostep przy pracy nad nowym wozem radio N2, ktory mial byc na zunifikowanym podwoziu lacznosci wz 37 zaprojektowanym do wozu telefonicznego druzynowego wz 37L a nie na podwoziu taczanki ckm wz 36 jak poprzednik. To akurat ten woz wz 37L jest na ostatniej fotce ktora podales.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może przy tej okazji któtkie zebranie wozów telefonicznych.

Wóz telefoniczny drużynowy wz.37Ł (na rysunku) przeznaczony był dla drużyn telefonicznych
wojsk łączności, przy czym na drużynę przewidziano 2 wozy. Wóz składał się z
dwóch półwozi sprzęgniętych za pomocą sprzęgła elastycznego.
Wóz telefoniczny kawaleryjski wz.36K. na podwoziu taczanki CKM wz.36.
Wykonano 7 modelowych wozów tego typu.
Wozy przewidziano do zaprzęgu trójkowego ale nawet przy takim zaprzegu okazały
się za ciężkie. Dopiero wymiana kół z obręczą żelazną na koła ogumione pozwoliła
mu na poruszanie się z szybkością wymaganą w kawalerii nawet przy zaprzęgu
parokonnym.
Na podstawie prób z wozem wz.36K opracowano wóz telefoniczny wz.37K.
Wozy te posiadały podwozie taczanki ckm z tą różnicą ze zastosowano koła
ogumione. Po próbach okazało się że podstawowym problemem w takim rozwiązaniu
jest brak hamulców, braku miejsca na tyczki podporowe i brak błotników.
Ponieważ okazło się że podwozie to nie daje możliwości uporania się z tymi
brakami za podstawę przyjęto wóz łączności wz.37Ł. I tak powstał wóz
telefoniczny kawaleryjski wz.39K przewidziany do użytku pojedynczego w ramach
patroli telefonicznych, wozowych w pułkach kawalerii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zdjecie zamieszczone wcześniej przez Pawła przedstwia prawdopodobnie wóz telefoniczny wz.37K. Taka nazwę wymienia cytowana przeze mnie instrukcja wozu telefonicznego wz.39K. Z tym że prwadopodobnie te wozy były jednak nazwyane wz.36K (żeby nie mylić z wz.37Ł)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ostatni pochodny tej rodziny wóz
telefoniczny kawaleryjski wz.39K.

Był jeszcze wóz telefoniczny artlerii wz.38A, ale na razie nie mam jego fotki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Gebhardtowi mam fotkę i opis wozu telefonicznego artylerii wz.38A. Pełna nazwa: wóz telefoniczny centrali pomiarów wzrokowych.
Zbudowany na podwoziu wozu wozu wz.37Ł. Przewidziany do użycia w plutonach
dźwiękowych i wzrokowych pomiarów artyleryjskich. Przednie półwozie mieściło 12 bębnów B z kablem, bęben pusty i bańkę 10 litrową.
Na półwoziu tylnym przewożono 3 aparaty telefoniczne, zestawy narzędzi mechanika telefonicznego, teczkę z aktami,
lornetkę pryzmatową z trójnogiem, latarkę acetylenową, puszkę karbidową 2kg, zwjaki, torbę narzędziową, zwijak wozowy, baterię akumulatorów, nosidło, słupołazy,
pas bezpieczeństwa, dołaczniki kablowe, kołek uziemiający, 4 rososzki, 10 wieszaków do kabla, złaczki kablowe.

W sumie po obejrzeniu tef fotki to już nie jestem pewien czy wóz przedstawiony przez Pawła to wóz kawaleryjski. Sprawa dalej jest otwarta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nieco materiałów dotyczących tematyki poruszanej w tym wątku widziałem kiedyś w Archiwum Państwowym w Sanoku. Były tam m. in warunki techniczne Instytutu Technicznego Intendentury na sprzęt kwatermistrzowski (kuchnie polowe, kociołki, skrzynki do gotowania - lata 1937 i 1938), ale też dokumenty dotyczące przyczepek artyleryjskich (amunicyjne, amunicyjno-sprzętowe), łączności, do przewozu benzyny, itp. Mnie to tak bardzo nie intetresowało, więc notatki mam oszczędne. Jeśli jednak ktoś byłby zainteresowany to mogę jeszcze dodac pare szczegółów. Od razu jednak zastrzegam, że nie pamiętam niestety czy były tam tez zdjęcia, albo dokładniejsze rysunki. :-(
(tych trochę widziałem w CAW - ale to już z pewnością wiecie).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...

Important Information