Jump to content

Polski Fiat 508 Łazik - fotki


Recommended Posts

Hej!
Macie może jakieś zdjęcia Polskiego Fiata 508 Łazik"? Kolega mój kupił dwa cywilne Fiaty i jednego z nich chce odrestaurować w wersji militarnej. Zbieramy dokumentację...

Zdjęcie, które prezentuję zostało wykonane przez Edwarda Janusza przed jego zakładem fotograficznym na ul. Sandomierskiej (dzisiaj Grunwaldzka) w Rzeszowie.

Tak na marginesie: znane mi są również wzmianki o Polskim Fiacie 518 w wersji łazika? Czy ktoś coś wie na ten temat?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dzięki :) O tym wyremontowanym PF 508 wiem, chociaż na własne oczy dotychczas nie widziałem. Swoją drogą ciekawe, jaki jest stopień jego oryginalności. Zna ktoś przypadkiem właściciela? Zdaje się, że kiedyś stał (oczywiście samochód a nie właściciel) w muzeum na ul. Żelaznej.
Link to comment
Share on other sites

Tak, znam właściciel. Jest nim pan Jan Kowalewski z Poznania. Łazik kompletował ponad 15 lat. Sam twierdzi, że orginalnych jest 98 % częsci - na ostatnie Bzurze pomoglismy mu wydębić od miejscowego chłopa oryginalny silnik do 508" , więc są i części zamienne.

Łazik do obejrzenia na tegorocznej Bzurze 2004".
Link to comment
Share on other sites

Tak bardzo nie trzeba było tego silnika wydębiać" - poprostu był do wzięcia tylko nikt nie wiedział, że to od 508" i dopiero jak zobaczyliśmy bebechy tego jeżdżącego to kolega Michał zatrybił" ,że TO JEST TO.
... pomogliśmy" czytaj Stow. GRH Polski Wrzesień :-))))
Link to comment
Share on other sites

Rekonstrukcja Łazika to świetny pomysł choć trochę szkoda orginalnego cywila. Sam myślałem o rekonstrukcji od podstaw, ale orginalnym podwoziem, błotnikami itp. będzie o wiele łatwiej.
Łazik z muzeum przy ul. Żelaznej i ten z Poznania to dwa różne samochody :))
Ten jeżdzący został odkupiony przez obecnego właściciela we Wrocławiu. Jakaś starcza (?) pani dostała go w spadku z Warszawy. Większość części była orginalna, ale miał wtedy np. przedną szybę od Horch-a (nie wiem czy tak to się pisze) i trochę innego niemieckiego osprzętu. Podczas remontu odsłonięto trzy warstwy farby: radziecką, niemiecką i polską.
Kawał historii!
Link to comment
Share on other sites

Oczywiście zniszczenie cywila w celu zrobienia z niego łazika nie wchodzi w grę, ani ja ani kumpel nie jesteśmy wariatami :) Obydwa pojazdy są w bardzo złym stanie, jeżeli chodzi o blachy. A więc z tych dwóch będzie odbudowany jeden cywilny o dużym stopniu oryginalności, a to co zostanie (podwozie, maska, błotniki) posłuży jako baza do zrekonstruowania łazika. O żadnym cięciu oryginalnych blach nie ma mowy - dla mnie to bandytyzm.
Na dziś dzień prace przy cywilu posuwają się powoli, bo kumpel miał wypadek samolotowy i ma połamany kręgosłup.
Jest wyspawane podwozie, dorobione resory i felgi (z oryginalnych zostały tylko rozetki).
Swoją drogą to się cieszę, że zachowały się aż dwa oryginalne łaziki :)))
Link to comment
Share on other sites

W tzw. środowisku to raczej nie siedzę, bo na dziś dzień nie mam odrestaurowanego pojazdu i nie jeżdżę na zloty jako uczestnik. Ale to już niedługo :) Z samochodów mam Moskwicza 400 (1949), Tatrę 87 (1942) i Citroena BL11. Remonty idą mi powoli, bo garaż z warsztatem mam 70 km od miejsca zamieszkania :/
Jeżeli chodzi o polskie samochody to wiem głównie o tych, które są ogólnie znane. Co do ciężarówek to niestety nie mam żadnych wiadomości o zachowanych egzemplarzach - może poza autobusem Polski Fiat 621 (nie pamiętam kto jest właścicielem, pojazd występował m.in. w filmie Dwa księżyce").
Mam parę luźnych informacji o niszczeniu ciężarówek typu Fiat 621 we wrześniu 39 na lubelszczyźnie, ale obszar do przeszukania jest na razie zbyt duży.
Jeśli te tematy Cię interesują, to napisz na priva, w ciągu ok. 2-3 tygodni mogę Ci przygotować i przesłać wszystkie materiały, jakie mam na temat zachowanych polskich samochodów przedwojennych. Na razie nie dysponuję czasem, bo przygotowuję wesele (moje własne) ;)
Link to comment
Share on other sites

fot. 508/III. Jak robic powazna rekonstrukcje, to trzeba tez siegnac po Plany Modelarskie" sprzed wielu lat z rysunkami Św.p. Witka Jelenia - byly robione z , calkiem obfitej, dokumentacji technicznej i z dokladnej inwentaryzacji istniejacych jeszcze wtedy egzemplarzy

Link to comment
Share on other sites

Ciekawe co to za model Fiata, nasza 508 miała silnik dolnozaworowy, no i zbiornik paliwa pod maską silnika a nie z tyłu. To jest coś większego, trzeba by pogrzebać po sieci i porównać silnik, skrzynię lub chłodnicę z produkcją Fiata. W wolnym czasie postaram się to ustalić.

Silnik po prawej to zdaje się Mercedes, ale pewności nie mam.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information