Skocz do zawartości
pająk

Polski Fiat 508 Łazik - fotki

Rekomendowane odpowiedzi

Hej!
Macie może jakieś zdjęcia Polskiego Fiata 508 Łazik"? Kolega mój kupił dwa cywilne Fiaty i jednego z nich chce odrestaurować w wersji militarnej. Zbieramy dokumentację...

Zdjęcie, które prezentuję zostało wykonane przez Edwarda Janusza przed jego zakładem fotograficznym na ul. Sandomierskiej (dzisiaj Grunwaldzka) w Rzeszowie.

Tak na marginesie: znane mi są również wzmianki o Polskim Fiacie 518 w wersji łazika? Czy ktoś coś wie na ten temat?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Żeby nie było, że ściemniam ;)
Pierwszy Fiat mojego kumpla w miejscu, w którym go znalazłem. Stał przez nie wiadomo ile lat w Krakowie pod czarną folią, stąd korozja go nie oszczędziła.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Drugie ujęcie tego samochodu. W sumie to sam miałem go kupować, ale mam dwa inne sprzęty w remoncie, więc prędko by ode mnie nie wyjechał...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Drugi Fiat, w jeszcze gorszym stanie. Właśnie ten ma posłużyć jako baza łazika.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No to może cos takiego :))))))))))))
Ten juz jeździ od roku

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
http://community.webshots.com/album/114544534NxAlbC i inne zdjęcia Panstwa Mankowskich - szukaj ze spisu z lewej strony

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Dzięki :) O tym wyremontowanym PF 508 wiem, chociaż na własne oczy dotychczas nie widziałem. Swoją drogą ciekawe, jaki jest stopień jego oryginalności. Zna ktoś przypadkiem właściciela? Zdaje się, że kiedyś stał (oczywiście samochód a nie właściciel) w muzeum na ul. Żelaznej.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tak, znam właściciel. Jest nim pan Jan Kowalewski z Poznania. Łazik kompletował ponad 15 lat. Sam twierdzi, że orginalnych jest 98 % częsci - na ostatnie Bzurze pomoglismy mu wydębić od miejscowego chłopa oryginalny silnik do 508" , więc są i części zamienne.

Łazik do obejrzenia na tegorocznej Bzurze 2004".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tak bardzo nie trzeba było tego silnika wydębiać" - poprostu był do wzięcia tylko nikt nie wiedział, że to od 508" i dopiero jak zobaczyliśmy bebechy tego jeżdżącego to kolega Michał zatrybił" ,że TO JEST TO.
... pomogliśmy" czytaj Stow. GRH Polski Wrzesień :-))))

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Piotrze, ja znam relację od Janka. Chociaż fakt jest faktem, że dostał za darmo.
Z jednym się zgodzę -znów polski Wrzesień" na cos sie przydał:))))))))))))

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rekonstrukcja Łazika to świetny pomysł choć trochę szkoda orginalnego cywila. Sam myślałem o rekonstrukcji od podstaw, ale orginalnym podwoziem, błotnikami itp. będzie o wiele łatwiej.
Łazik z muzeum przy ul. Żelaznej i ten z Poznania to dwa różne samochody :))
Ten jeżdzący został odkupiony przez obecnego właściciela we Wrocławiu. Jakaś starcza (?) pani dostała go w spadku z Warszawy. Większość części była orginalna, ale miał wtedy np. przedną szybę od Horch-a (nie wiem czy tak to się pisze) i trochę innego niemieckiego osprzętu. Podczas remontu odsłonięto trzy warstwy farby: radziecką, niemiecką i polską.
Kawał historii!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Oczywiście zniszczenie cywila w celu zrobienia z niego łazika nie wchodzi w grę, ani ja ani kumpel nie jesteśmy wariatami :) Obydwa pojazdy są w bardzo złym stanie, jeżeli chodzi o blachy. A więc z tych dwóch będzie odbudowany jeden cywilny o dużym stopniu oryginalności, a to co zostanie (podwozie, maska, błotniki) posłuży jako baza do zrekonstruowania łazika. O żadnym cięciu oryginalnych blach nie ma mowy - dla mnie to bandytyzm.
Na dziś dzień prace przy cywilu posuwają się powoli, bo kumpel miał wypadek samolotowy i ma połamany kręgosłup.
Jest wyspawane podwozie, dorobione resory i felgi (z oryginalnych zostały tylko rozetki).
Swoją drogą to się cieszę, że zachowały się aż dwa oryginalne łaziki :)))

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Myślę, że najlepszym rozwiązaniem będzie zwymiarowanie orginalnego łazika. Ze zdjęć można odtworzyć kilka szegółów któych nie ma napewno łazik z muzeum. Na tym z Poznania nie ma chyba tylnej lampy i mocowania do rejestracji.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pająk
Zdaje się, że siedzisz w środowisku starych samochodów. Czy masz może w ziązku z tym informacje o zachowanych egzemplażach Polskich Fiatów? Zwłaszcza ciężarwek i specyficznych odmian wojskowych?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
W tzw. środowisku to raczej nie siedzę, bo na dziś dzień nie mam odrestaurowanego pojazdu i nie jeżdżę na zloty jako uczestnik. Ale to już niedługo :) Z samochodów mam Moskwicza 400 (1949), Tatrę 87 (1942) i Citroena BL11. Remonty idą mi powoli, bo garaż z warsztatem mam 70 km od miejsca zamieszkania :/
Jeżeli chodzi o polskie samochody to wiem głównie o tych, które są ogólnie znane. Co do ciężarówek to niestety nie mam żadnych wiadomości o zachowanych egzemplarzach - może poza autobusem Polski Fiat 621 (nie pamiętam kto jest właścicielem, pojazd występował m.in. w filmie Dwa księżyce").
Mam parę luźnych informacji o niszczeniu ciężarówek typu Fiat 621 we wrześniu 39 na lubelszczyźnie, ale obszar do przeszukania jest na razie zbyt duży.
Jeśli te tematy Cię interesują, to napisz na priva, w ciągu ok. 2-3 tygodni mogę Ci przygotować i przesłać wszystkie materiały, jakie mam na temat zachowanych polskich samochodów przedwojennych. Na razie nie dysponuję czasem, bo przygotowuję wesele (moje własne) ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Czesc
Moze z tej stronki sie czegos wiecej dowiesz
http://old.timer.w.interia.pl/
Piotr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

fot. 508/III. Jak robic powazna rekonstrukcje, to trzeba tez siegnac po Plany Modelarskie" sprzed wielu lat z rysunkami Św.p. Witka Jelenia - byly robione z , calkiem obfitej, dokumentacji technicznej i z dokladnej inwentaryzacji istniejacych jeszcze wtedy egzemplarzy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tutaj są ładne fotki:

http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=29434675

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
No tak, a czy jest szansa, iż to coś z silnikiem Fiata (6 fotka od góry) to ex-nasze?
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/showthread.php?t=29207&page=2&pp=15

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Koła chyba są inne niż nasze, ale może po ramie można coś popwiedzieć?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Ciekawe co to za model Fiata, nasza 508 miała silnik dolnozaworowy, no i zbiornik paliwa pod maską silnika a nie z tyłu. To jest coś większego, trzeba by pogrzebać po sieci i porównać silnik, skrzynię lub chłodnicę z produkcją Fiata. W wolnym czasie postaram się to ustalić.

Silnik po prawej to zdaje się Mercedes, ale pewności nie mam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×

Powiadomienie o plikach cookie