Jump to content

Sztandary z września '39


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
W Raporcie Witolda" napisanym przez rtm Witolda Pileckiego w 1945 r. jest wzmianka:

Wkrótce po nim rozstrzelany został (tym samym sposobem) jeden z najserdeczniejszych moich przyjaciół, dzielny oficer 13 p. uł., por. 29. Przekazał mi w spadku wiadomość o miejscu ukrycia w 1939 roku sztandarów dwóch pułków ułańskich (4 i 13)."

Niestety rtm Pilecki został roztrzelany w 1948 roku:(
Link to comment
Share on other sites

Wspominaliście już o sztandarach 2 Pułku Szwoleżerów Rokitniańskich ze Starogardu, ale potrzebne jest tutaj wyjaśnienie. 2 p. szwol. posiadał 3 sztandary- jeden z 1920 roku, drugi przejęty z Armii Hallera i trzeci z 1934 roku (jedyny regulaminowy). Sztandar z 1920 to ten znaleziony w 1973 roku pod Sochaczewem (nie w 1978). Sztandar regulaminowy został 3 września zakopany w Borach Tucholskich, nad Wdą w miejscowości Gródek. Niemcom udało się odnaleźć ten sztandar w 1940 roku, był później w muzeum w Berlinie i w 1973 wrócił do Polski. Trzeci sztandar zaginął, prawdopodobnie został również zakopany w Borach Tucholskich, ale po 3 września, a więc już po wschodniej stronie Wdy. Pułk 3 wrześnie rozdzielił się, kilka szwadronów walczyło do ostatniego naboju nad Wisłą w Kozłowie koło Świecia, druga część skierowała się w stronę Grudziądza. Z tego co wiem, nie znaleziono do tej pory tego sztandaru.
Link to comment
Share on other sites

Obecnie w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego znajdują się szczątki tego sztandaru (hallerowskiego), odnalezione wraz z pierwszym sztandarem Szwoleżerów Rokitniańskich. To, co ze sztandaru pozostało – fragment jednej strony o wymiarach 80 x 62,5 cm, wpłynęło do zbiorów muzealnych 12 maja 1973 r.
Karta inwentarzowa MWP w Warszawie nr 39503.
Link to comment
Share on other sites

dudzin, czy ja dobrze zrozumiałem? Piszesz, ze w 1973 roku odnaleziono w jednym miejscu (pod Sochaczewem) dwa sztandary- ten pierwszy z 1920 roku i drugi, hallerowski? Czy ktoś może to potwierdzić? Mam nadzieję, ze nie mylisz go z regulaminowym sztandarem, oddanym przez Niemców również w 1973 roku, bo jest to ten wykopany w Gródku nad Wdą.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
było pewne iż sztandar Piotrkowskiego 25pp został zakopany w Śmiertnym Dębie,niedaleko Janowa Częstochowskiego, po wojnie szukało go ZHP, jednak bez pomocy bylych żołnierzy 25pp nie dali rady.
Moj stryj razem z pewnym mieszkańcem Śmiertnego Dębu (obaj przezyli kampanię wrzesniową i stalag), pomogli harcerzom i sztandar w nienaruszonym stanie trafił do muzeum. niestety nie orientuję się czy do częstochowskiego, janowskiego czy gdzieś indziej.
Postaram się dopytac.
pozdro!
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information