Skocz do zawartości

Bell P-39 Airacobra Kisielice


Rekomendowane odpowiedzi

W ubiegłą niedzielę w okolicach Kisielic wydobyliśmy szczątki samolotu Bell P-39 Airacobra. Katastrofa maszyny ma związek z działaniami wojennymi toczącymi się na terenie naszej gminy w styczniu 1945 roku. Więcej szczegółów dostarczymy już wkrótce. Kulisy wydobycia już niebawem na kanale You Tube Odkrywca Historii.

403707153_667024255539773_6338716938626137572_n.jpg

403707440_667024098873122_7597093926365130152_n.jpg

403710949_667024488873083_3397252200458139206_n.jpg

403723325_667024768873055_386556570364240304_n.jpg

403726336_667024392206426_5414582518345447238_n.jpg

403738843_667024978873034_8179813921667165743_n.jpg

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Utylizator złomu napisał:

Brakuje silnika, podwozia.

🤣

Brakuje „silnika, podwozia”?

Brakuje WSZYSTKIEGO.

Czy mam tu wrzucić oryginalną ruską instrukcję budowy i serwisowania P-39, żeby pokazać, że brakuje WSZYSTKIEGO? Bo mam.

Przepraszam, ale takie wątki tego forum ze sproszkowanym, zatomizowanym śmietnikiem, że np. „odnaleziono Spitfire'a”, gdy de facto odnaleziono zmiażdżoną piastę jego kółka ogonowego, śmieszą mnie niepomiernie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówienie o tym, że samolot zestrzelony w czasie walk o Kisielice, domniemywanie, że szturmował niemieckie pojazdy nieopodal miejsca upadku... Eksploratorzy, ech.

2. Front Białoruski to 4. Armia Powietrzna
W jej ramach na "Aerokobrach" (tak nazywali P-39 Rosjanie) latała tylko jedna dywizja lotnictwa myśliwskiego - 329. W składzie trzech pułków: 57, 66 i 101.

Prześledziłem jej działania i do miejsca pasują dwa zdarzenia:

- 21.02.1945, samolot z 57. IAP w drodze powrotnej na lotnisko Kozłowo (pod Nidzicą) z misji eskortowania Bostonów nad Skarszewy został zestrzelony przez myśliwiec, zapłonął w powietrzu, a pilot mł. lejtn. Tołczinin wyskoczył na spadochronie 4-5 km na zachód od Susza (powrócił do jednostki.)

- 04.03.1945, samolot z 66. IAP lecąc z lotniska Kozłowo z zadaniem eskortowania Bostonów nad Bytów, doznał pożaru silnika, a pilot mł. lejtn. Mołczanow wyskoczył na spadochronie, samolot upadł w nieokreślonym miejscu. Drugi chwilę potem doznał awarii i lądował w rejonie Leśnej Jani. Prosty kurs z Kozłowa na Bytów przebiega obok Leśnej Jani a wcześniej bezpośrednio nad Kisielicami.


M.


 

Edytowane przez beaviso
  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak patrze na taki proszek i farfocle to trudno tu mówić o wydobyciu samolotu. Przypomina mi się jak niedaleko Chełmu koło miejscowości Motwica resztki zestrzelonej eskadry rosyjskich SB 2- w terenie w ciągu 1 dnia  znaleziono 4 miejsca upadku  tych samolotów z lecących 9 szt które wszystkie strącono a jedno miejsce rozkopano wyjmując śmigła ,części silników no i spora ilość farfocli. Opisano to w Skrzydlatej Polsce w 1995 roku.  Niestety stan jak to z samolotami zmielony. Rozczarowało to eksploratorów którzy nie mieli pomysłu co z tym zrobić i poszła większość na śmietnik a najciekawsze zachowali kopiący. Te SB 2 leżą tam w tych dołach gdzie spadły do dzisiaj . Był nawet reportaż w TV Lublin. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, beaviso napisał:

Mówienie o tym, że samolot zestrzelony w czasie walk o Kisielice, domniemywanie, że szturmował niemieckie pojazdy nieopodal miejsca upadku... Eksploratorzy, ech.

2. Front Białoruski to 4. Armia Powietrzna
W jej ramach na "Aerokobrach" (tak nazywali P-39 Rosjanie) latała tylko jedna dywizja lotnictwa myśliwskiego - 329. W składzie trzech pułków: 57, 66 i 101.

Prześledziłem jej działania i do miejsca pasują dwa zdarzenia:

- 21.02.1945, samolot z 57. IAP w drodze powrotnej na lotnisko Kozłowo (pod Nidzicą) z misji eskortowania Bostonów nad Skarszewy został zestrzelony przez myśliwiec, zapłonął w powietrzu, a pilot mł. lejtn. Tołczinin wyskoczył na spadochronie 4-5 km na zachód od Susza (powrócił do jednostki.)

- 04.03.1945, samolot z 66. IAP lecąc z lotniska Kozłowo z zadaniem eskortowania Bostonów nad Bytów, doznał pożaru silnika, a pilot mł. lejtn. Mołczanow wyskoczył na spadochronie, samolot upadł w nieokreślonym miejscu. Drugi chwilę potem doznał awarii i lądował w rejonie Leśnej Jani. Prosty kurs z Kozłowa na Bytów przebiega obok Leśnej Jani a wcześniej bezpośrednio nad Kisielicami.


M.


 

Autokorekta:
- 21.02.1945, samolot z 57. IAP w drodze powrotnej na lotnisko Przasnysz (...)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I kolejne uzupełnienie:
- 04.03.1945, samolot z 66. IAP lecąc z lotniska Kozłowo (...) samolot upadł w bliżej nieokreślonym miejscu.
Zdarzyło się to po ok. 15 minutach lotu z Kozłowa, o godz. 12:42, zaraportowano ogólnie jako "na wschód od Grudziądza". Samolot nosił numer taktyczny "32".

M.

A tutaj ilustracja tras lotów wykonywanych przez 329. IAD w marcu:
(zielone kółko - Kisielice)
 

329IAD_marzec1945.jpg

Edytowane przez beaviso
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reasumując:

- Jeżeli znalezisko jest na północ od Kiselic, w kierunku Susza, to bardziej prawdopodobny jest samolot utracony 21.02.1945

- A jeśli wydobycie było - w mojej ocenie na południowy wschód od Kisielic, to wypada na samolot utracony 04.03.1945.
(Samolot "32" wystartował z grupą o 12:27, leciał 15 minut i spadł "na wschód od Grudziądza". Drugi utracony chwilę później samolot "12" lądował awaryjnie koło Skórcza (dokładnie w Leśnej Jani), wystartował z tego samego lotniska o 12:39 i leciał 30 minut.) Wypadałoby zatem, że pierwszy z nich ("32") spadł mniej więcej w połowie trasy między Kozłowem a Skórczem, na ogólnym kursie z Kozłowa do Bytowa.

M.

Edytowane przez beaviso
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.11.2023 o 21:40, Woodhaven napisał:

 

 

403726336_667024392206426_5414582518345447238_n.jpg

 

@Woodhaven
Czy numer na tym elemencie może być powiązany z całym samolotem?
FB 32?
Pytam, bo w radzieckich źródłach jest wykaz lotów z wyszczególnieniem "numerów ogonowych" - samoloty nosiły je 1- lub 2-cyfrowe, ale trafia się też 3-cyfrowy (jeden miał "777", co sugeruje raczej indywidualne oznaczenie frontowe, a nie powiązanie z fabryką.) Jednak przypadkowo to 32 na elemencie idealnie koresponduje z "32" na rozbitej maszynie.

M.

Edytowane przez beaviso
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, beaviso napisał:

@Woodhaven
Czy numer na tym elemencie może być powiązany z całym samolotem?
FB 32?
Pytam, bo w radzieckich źródłach jest wykaz lotów z wyszczególnieniem "numerów ogonowych" - samoloty nosiły je 1- lub 2-cyfrowe, ale trafia się też 3-cyfrowy (jeden miał "777", co sugeruje raczej indywidualne oznaczenie frontowe, a nie powiązanie z fabryką.) Jednak przypadkowo to 32 na elemencie idealnie koresponduje z "32" na rozbitej maszynie.

M.

" 32 " to rozmiar cybanta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Beaviso - chapeau bas, dobry gościu jesteś 👍

 

Gdyby ukazały się jakieś trochę większe części tego strucla, czy to cechowane, czy nie, to zdjęcia mile widziane. Ruscy sami sobie zrobili niesamowicie dokładną, wielkoformatową (formatu prawie A3) instrukcję budowy i naprawy P-39 i ja ją mam. Tylko jestem teraz spakowany do przeprowadzki i nie mam pod ręką ani jednej rzeczy z mojego archiwum i biblioteki. Rozpakuję to wszystko gdzieś tak może w grudniu/styczniu, a wtedy mógłbym wrzucić jakieś skany z tej instrukcji, żeby spróbować coś zidentyfikować z tego odkopanego śmietnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.11.2023 o 22:06, Jedburgh_Ops napisał:

🤣

Brakuje „silnika, podwozia”?

Brakuje WSZYSTKIEGO.

Czy mam tu wrzucić oryginalną ruską instrukcję budowy i serwisowania P-39, żeby pokazać, że brakuje WSZYSTKIEGO? Bo mam.

Przepraszam, ale takie wątki tego forum ze sproszkowanym, zatomizowanym śmietnikiem, że np. „odnaleziono Spitfire'a”, gdy de facto odnaleziono zmiażdżoną piastę jego kółka ogonowego, śmieszą mnie niepomiernie.

PS

Cieszyć się, że chociaż tyle z tego P-39 zostało. W porozumieniu z ruskimi istniał w USA bardzo zaawansowany projekt produkowania w ramach L-L dla ZSRR P-39 całkowicie drewnianych, bo Amerykanie wiedzieli, że ruscy preferują drewniane płatowce jako łatwiejsze do naprawy. Były zrobione już wszystkie obliczenia do produkowania drewnianych P-39 i przy okazji okazało się, że drewniany P-39 byłby lżejszy i szybszy od metalowego.

Ale gdyby P-39 spod Kisielic był drewniany to do dziś zostałoby z niego jeszcze mniej śmieci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niech szukają numeru fabrycznego silnika.
Samolot rozbity 04.03.1945 miał silnik o n/f 034703. Ewentualnie 040307. Jeśli będzie jeden z tych numerów, to 100% pewności, że mówimy o "32" Mołczanowa.

M.

Edytowane przez beaviso
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sylwetki pilotów obu typowanych maszyn:

Zdarzenie z 04.03.1945
MOŁCZANOW, Nikołaj Jakowlewicz - ur. 04.02.1922 - narodowości rosyjskiej.
W lotnictwie myśliwskim od grudnia 1944, pilot 66. IAP. Łącznie do końca wojny 31 lotów bojowych, brak zestrzeleń, odznaczony w maju 1945 orderem Czerwonej Gwiazdy "za całokształt".

Zdarzenie z 21.02.1945
TOŁCZININ, Michaił Emmanuiłowicz - ur. 26.03.1922 - narodowości ukraińskiej.
W lotnictwie myśliwskim od grudnia 1944, pilot 57. IAP. Łącznie do końca wojny 23 loty bojowe, brak zestrzeleń, odznaczony w maju 1945 orderem Czerwonej Gwiazdy m.in. za podjęcie 21.02.1945 "nierównego boju" z przeważającą liczebnie formacją Me-109, wskutek którego jego samolot został zapalony, a on dociągnął do własnych linii i dopiero po ich przekroczeniu ratował się ze spadochronem. Ponadto, w 1985, odznaczony orderem Wojny Ojczyźnianej II stopnia.

M.

Fotografia Mołczanowa:

Mołczanow.jpg

Edytowane przez beaviso
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mapka od nich? Jeśli tak, to potwierdza się moje przypuszczenie co do lokalizacji na pd-wsch. od Kisielic - a więc wskazanie przechyla się na stronę 04.03.1945 i rozbicia samolotu "32" z 66. IAP, pilotowanego przez Mołczanowa.

"Data zdarzenia" oczywiście od czapy - to data walk lądowych o Kisielice. Być może w wyobraźni badaczy nie mieści się, że samoloty mają to do siebie, że operują w promieniu kilkuset kilometrów od własnego lotniska i spadają na ziemię nie tylko w czasie, gdy tam w dole ktoś akurat prowadzi walkę ;) 

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, beaviso napisał:

Mapka od nich? Jeśli tak, to potwierdza się moje przypuszczenie co do lokalizacji na pd-wsch. od Kisielic - a więc wskazanie przechyla się na stronę 04.03.1945 i rozbicia samolotu "32" z 66. IAP, pilotowanego przez Mołczanowa.

"Data zdarzenia" oczywiście od czapy - to data walk lądowych o Kisielice. Być może w wyobraźni badaczy nie mieści się, że samoloty mają to do siebie, że operują w promieniu kilkuset kilometrów od własnego lotniska i spadają na ziemię nie tylko w czasie, gdy tam w dole ktoś akurat prowadzi walkę ;) 

M.

Mapka od grupy. Jak na razie wszystkie części pochodzą z przodu kadłuba. Obecnie czekamy na oczyszczenie wydobytych elementów. Przkaze zaraz Twoje ustalenia. Dzięki za pomoc. ( gdyż  ja z wiedzy tylko jestem techniczny )  

P-39_Armour.jpg

post-481-0-30563100-1475086212.png

Screenshot 2023-11-26 104235.jpg

Edytowane przez Woodhaven
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Jedburgh_Ops napisał:

Beaviso - chapeau bas, dobry gościu jesteś 👍

 

Gdyby ukazały się jakieś trochę większe części tego strucla, czy to cechowane, czy nie, to zdjęcia mile widziane. Ruscy sami sobie zrobili niesamowicie dokładną, wielkoformatową (formatu prawie A3) instrukcję budowy i naprawy P-39 i ja ją mam. Tylko jestem teraz spakowany do przeprowadzki i nie mam pod ręką ani jednej rzeczy z mojego archiwum i biblioteki. Rozpakuję to wszystko gdzieś tak może w grudniu/styczniu, a wtedy mógłbym wrzucić jakieś skany z tej instrukcji, żeby spróbować coś zidentyfikować z tego odkopanego śmietnika.

Grzesiu kiedyś " ukradłem " Ci cześć  tej instrukcji. W załączeniu cześć mojej makulatury.

000.jpg

0A11.jpg

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

011.jpg

088.jpg

0411.jpg

0440.jpg

01242.jpg

04575.jpg

0445455.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie