Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Z tymi ślizgaczami (hydrogliderami) sprawa jest do końca nie wyjaśniona.

Wg jednej z wersji to:

ten na zdjęciach z szachownicą i ten z kotwicą to jeden i ten sam  (zdjęcia ukazują lewą z kotwicą i prawą z szachownicą burtę) -  zbudowany w MDLot z kadłubów CAMS-ów.

W Pińsku był drugi (inny) egzemplarz ślizgacza zbudowany na wzór francuskiej konstrukcji Farman - tak też był nazywany (hydrogliser Farman).

Napisano
Godzinę temu, Sedco Express napisał:

ten na zdjęciach z szachownicą i ten z kotwicą to jeden i ten sam 

Może być.

 

1 godzinę temu, Sedco Express napisał:

zbudowany w MDLot z kadłubów CAMS-ów.

Jak ?

gliser.JPG.23577d4c6cb09d28f5f351219f8a816d.JPG

CAMS-30E_02.jpg

Napisano (edytowane)
4 godziny temu, ptasznik napisał:

Z kadłubów dwóch skasowanych CAMS-30E zbudowano ślizgacz w układzie katamaranu. Napęd stanowił silnik HS-150 ze śmigłem pchającym.

To z A.Morgała - Samoloty w polskim lotnictwie morskim.

 

1 godzinę temu, Sedco Express napisał:

W Pińsku był drugi (inny) egzemplarz ślizgacza zbudowany na wzór francuskiej konstrukcji Farman - tak też był nazywany (hydrogliser Farman).

Według Dyskanta w Pińsku był ten z Pucka.

Farman budował hydroglisery, różne, nasz był na ich motywach.

farman.jpg

farman 2.jpg

Edytowane przez ptasznik
Napisano (edytowane)
Godzinę temu, ptasznik napisał:

Jak ?

gliser.JPG.23577d4c6cb09d28f5f351219f8a816d.JPG

CAMS-30E_02.jpg

Dodatkowo sprawa jest taka, że CAMS-y przyszły w roku 1926, a widoczne w tle kanonierki są w stanie z roku 1924. Chodzi o niezabudowany pomost. (Dla lepszego zobrazowania ostatnia fotka jest lustrzanym odbiciem.)

gliser kan 1.jpg

gliser kan 2.jpg

komendant_p2.jpg

Edytowane przez ptasznik
Napisano (edytowane)
Godzinę temu, ptasznik napisał:

Według Dyskanta w Pińsku był ten z Pucka.

Nawet dwa, H-1 i H-2, od 1925 roku.

Poniższe raczej nie na zatoce.

H-1_2.JPG

Edytowane przez ptasznik
Napisano (edytowane)

O CAMS-owym znalazłem tylko tyle. Na dwóch pływakach - ''katamaran''.

Dla porównania rzut boczny i pionowy kadłuba. Może nie idealny, ale bliższy widokowi ze zdjęć.

Jeszcze fragment jakiegoś planu modelarskiego, tak myślę.

CAMS-30E_aa.jpg

gliser cams-30e 2.jpg

CAMS-30E_a.jpg

gliser cams-30e.jpg

Edytowane przez ptasznik
Napisano
W dniu 10.06.2022 o 16:16, Sedco Express napisał:

Do holowania wodnosamolotów pod slip służyły motorówki M-3 (typu "Linz")

To właśnie ona, na zdjęciu na pierwszym planie, jako motorówka dyżurna.

m dyzurna motorowka.JPG

Napisano
13 minut temu, formoza58 napisał:

To właśnie ona, na zdjęciu na pierwszym planie, jako motorówka dyżurna.

Może ten ''Wicher'', ale w żadnym wypadku ''Linz''.

Napisano

W 1932 r. ( na jednym ze zdjęć w podpisie "... Pomysł i realizacja - glizer skonstruowany w MDLot w 1930 r. " [!] - rozbieżność w datowaniu) zbudowany został w MDLot w Pucku  oryginalny ślizgowiec wodny projektu ppor.pil.obs. Gustawa Sidorowicza.

Glizera montowali kursanci kursu obsługi samolotów MDLot w warsztatach MDLot. Został zmontowany z dwóch kadłubów skasowanych łodzi latających typu CAMS 30E . Silnik Hispano-Suiza (180 KM), śmigło czterołopatowe  pchające. Vmax ślizgu - 100 km/h.

Kadłuby posiadały normalne stateczniki i stery kierunku (?) połączone ze sobą częścćią płata, na której ustawiono silnik lotniczy H-S 150.

W kabinie lewego kadłuba były dwie osoby załogi a w prawym - był zbiornik paliwa i trzeci załogant.

Stery kierunku połączone były poziomym wspornikiem ( o profilu lotniczym) 

(za "Lotnictwo morskie II Rzeczypospolitej" - A.Olejko (W-wa 2010)

Napisano
3 godziny temu, Sedco Express napisał:

Kadłuby połączone ze sobą częścią płata, na której ustawiono silnik lotniczy H-S 150.

I to by miało sens, i to się nazywa katamaran. Jest jakieś zdjęcie, rysunek ?

Napisano
6 godzin temu, Sedco Express napisał:

W 1932 r. ( na jednym ze zdjęć w podpisie "... Pomysł i realizacja - glizer skonstruowany w MDLot w 1930 r. " [!] - rozbieżność w datowaniu) zbudowany został w MDLot w Pucku  oryginalny ślizgowiec wodny projektu ppor.pil.obs. Gustawa Sidorowicza.

Pomysł mógł być z 1930, a realizacja w 1932 lub jeszcze 1931, gdyż wtedy mijał obliczony na 5 lat resurs ''Francuzów''. Miał służyć młodym pilotom do nauki pływania z dużą prędkością.

Napisano
15 godzin temu, ptasznik napisał:

Dla relaksu coś prostego, motorówka L 1.

L 1, czyli zapomniana M.21 typu ''Praha'' flotylli rzecznych. Rzecznych, gdyż znajdowała się w drugiej grupie motorówek wysłanych do Pińska między 15 a 29 października 1920 roku, jest tam wymieniana za lata 1921-22, a następnie znajduje się, razem z M.22, w połowie października 1925 roku wśród jednostek zlikwidowanej flotylli wiślanej. Najprawdopodobniej obie wróciły na Wisłę w 1924 roku w zamian za przekazane na Pinę M.2 i M.4 typu ''Linz''. O ile M.22 wróciła do Pińska i jest tam odnotowywana w wykazie z 1927 roku, o tyle M.21 odnajduje się w Pucku w roku 1926.

 

 

5 godzin temu, ptasznik napisał:

Trzeba dodać, że w MDLot była nazywana ''Czeska'', czasami błędnie opisywana jako ''Cześka''. Do Pucka trafiła prawdopodobnie jeszcze w 1925 roku. Po wrześniu 1939 roku przejęta przez Niemców  i przemianowana na Flugbetriebsboot Fl.D. 216.

 

l.1.JPG

Napisano
W dniu 9.06.2022 o 23:42, formoza58 napisał:

Jw. 

Do wrzuconego przez Sedco zdjęcia nr. 1, jeszcze jedno słabe, ale z tej sesji zdjęcie...

373137809_S-AAAR1926r_Zat.Pucka.png.cc42ae4c27c98115b66eae0f9c296e58.png

33rok.JPG

cudak.JPG

Z pewną dozą nieśmiałości, być może uzupełnienie do kutra. Zdjęcie opisane jako lata dwudzieste.

kr.JPG

Napisano
Godzinę temu, ptasznik napisał:

Komin za niski.

:-) I zupa była za słona... Jest on jednak z opisu, przynależny do bazy w Pucku, w latach dwudziestych.

Napisano (edytowane)

21 sierpnia 1924 roku zapalił się w locie, na wysokości Oksywia, wodnosamolot Lubeck Travemunde F-4 nr 7. Po nieudanym wodowaniu pilot utonął. W akcji ratowniczej wzięły udział ćwiczące wtedy na zatoce motorówki typu ''Linz'' Flotylli Wiślanej. Jedna z nich odholowała wrak samolotu do Pucka.

Rok później, 31 lipca 1925 roku, przekazano do MDLot motorówkę M.3 z likwidowanej wówczas Flotylli Wiślanej. Otrzymała ona oznaczenie L.3 i pełniła służbę w Pucku do roku 1938, po czym została przekazana Flotylli Rzecznej w Pińsku gdzie otrzymała oznaczenie KU 3.

Lubeck

L.3  24.10.1925

L.3  w lipcu 1928,w basenie motorówek, otoczonym przez stado Schrecków.

Lübeck_Travemünde_F-4_katastrofa_Zubrzycki_1924.jpg

m.3 jako l.3.JPG

schrecki 07.1928.jpg

Zrzut ekranu (1644).png

Edytowane przez ptasznik
Napisano

Pewnie pływadeł było mniej i ten ostatnio wrzucony przeze mnie do nich należy. W odróżnieniu od tych, które wskazałeś ,stojące w puckim porcie, w ilości dwóch. Być może, ale są w sferze domysłów. 

Trochę się nam odcinek wątku rozjechał i zrobił się z lekka " Komandor Chaos". To jak, zostaly jeszcze typy samolotów? Czy zrobić antrakt do uzupełnień?

Napisano
22 minuty temu, formoza58 napisał:

No to pięknie... 👏 To może, tak jak planowałem w kolejności, najpierw baza w Pucku i przy okazji w Pińsku, a potem sylwetki marynarzy i Lotników ?

Zaiste przedni to pomysł ! :-)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie