Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Z tymi ślizgaczami (hydrogliderami) sprawa jest do końca nie wyjaśniona.

Wg jednej z wersji to:

ten na zdjęciach z szachownicą i ten z kotwicą to jeden i ten sam  (zdjęcia ukazują lewą z kotwicą i prawą z szachownicą burtę) -  zbudowany w MDLot z kadłubów CAMS-ów.

W Pińsku był drugi (inny) egzemplarz ślizgacza zbudowany na wzór francuskiej konstrukcji Farman - tak też był nazywany (hydrogliser Farman).

Napisano
Godzinę temu, Sedco Express napisał:

ten na zdjęciach z szachownicą i ten z kotwicą to jeden i ten sam 

Może być.

 

1 godzinę temu, Sedco Express napisał:

zbudowany w MDLot z kadłubów CAMS-ów.

Jak ?

gliser.JPG.23577d4c6cb09d28f5f351219f8a816d.JPG

CAMS-30E_02.jpg

Napisano (edytowane)
4 godziny temu, ptasznik napisał:

Z kadłubów dwóch skasowanych CAMS-30E zbudowano ślizgacz w układzie katamaranu. Napęd stanowił silnik HS-150 ze śmigłem pchającym.

To z A.Morgała - Samoloty w polskim lotnictwie morskim.

 

1 godzinę temu, Sedco Express napisał:

W Pińsku był drugi (inny) egzemplarz ślizgacza zbudowany na wzór francuskiej konstrukcji Farman - tak też był nazywany (hydrogliser Farman).

Według Dyskanta w Pińsku był ten z Pucka.

Farman budował hydroglisery, różne, nasz był na ich motywach.

farman.jpg

farman 2.jpg

Edytowane przez ptasznik
Napisano (edytowane)
Godzinę temu, ptasznik napisał:

Jak ?

gliser.JPG.23577d4c6cb09d28f5f351219f8a816d.JPG

CAMS-30E_02.jpg

Dodatkowo sprawa jest taka, że CAMS-y przyszły w roku 1926, a widoczne w tle kanonierki są w stanie z roku 1924. Chodzi o niezabudowany pomost. (Dla lepszego zobrazowania ostatnia fotka jest lustrzanym odbiciem.)

gliser kan 1.jpg

gliser kan 2.jpg

komendant_p2.jpg

Edytowane przez ptasznik
Napisano (edytowane)
Godzinę temu, ptasznik napisał:

Według Dyskanta w Pińsku był ten z Pucka.

Nawet dwa, H-1 i H-2, od 1925 roku.

Poniższe raczej nie na zatoce.

H-1_2.JPG

Edytowane przez ptasznik
Napisano (edytowane)

O CAMS-owym znalazłem tylko tyle. Na dwóch pływakach - ''katamaran''.

Dla porównania rzut boczny i pionowy kadłuba. Może nie idealny, ale bliższy widokowi ze zdjęć.

Jeszcze fragment jakiegoś planu modelarskiego, tak myślę.

CAMS-30E_aa.jpg

gliser cams-30e 2.jpg

CAMS-30E_a.jpg

gliser cams-30e.jpg

Edytowane przez ptasznik
Napisano
W dniu 10.06.2022 o 16:16, Sedco Express napisał:

Do holowania wodnosamolotów pod slip służyły motorówki M-3 (typu "Linz")

To właśnie ona, na zdjęciu na pierwszym planie, jako motorówka dyżurna.

m dyzurna motorowka.JPG

Napisano

W 1932 r. ( na jednym ze zdjęć w podpisie "... Pomysł i realizacja - glizer skonstruowany w MDLot w 1930 r. " [!] - rozbieżność w datowaniu) zbudowany został w MDLot w Pucku  oryginalny ślizgowiec wodny projektu ppor.pil.obs. Gustawa Sidorowicza.

Glizera montowali kursanci kursu obsługi samolotów MDLot w warsztatach MDLot. Został zmontowany z dwóch kadłubów skasowanych łodzi latających typu CAMS 30E . Silnik Hispano-Suiza (180 KM), śmigło czterołopatowe  pchające. Vmax ślizgu - 100 km/h.

Kadłuby posiadały normalne stateczniki i stery kierunku (?) połączone ze sobą częścćią płata, na której ustawiono silnik lotniczy H-S 150.

W kabinie lewego kadłuba były dwie osoby załogi a w prawym - był zbiornik paliwa i trzeci załogant.

Stery kierunku połączone były poziomym wspornikiem ( o profilu lotniczym) 

(za "Lotnictwo morskie II Rzeczypospolitej" - A.Olejko (W-wa 2010)

Napisano
3 godziny temu, Sedco Express napisał:

Kadłuby połączone ze sobą częścią płata, na której ustawiono silnik lotniczy H-S 150.

I to by miało sens, i to się nazywa katamaran. Jest jakieś zdjęcie, rysunek ?

Napisano
6 godzin temu, Sedco Express napisał:

W 1932 r. ( na jednym ze zdjęć w podpisie "... Pomysł i realizacja - glizer skonstruowany w MDLot w 1930 r. " [!] - rozbieżność w datowaniu) zbudowany został w MDLot w Pucku  oryginalny ślizgowiec wodny projektu ppor.pil.obs. Gustawa Sidorowicza.

Pomysł mógł być z 1930, a realizacja w 1932 lub jeszcze 1931, gdyż wtedy mijał obliczony na 5 lat resurs ''Francuzów''. Miał służyć młodym pilotom do nauki pływania z dużą prędkością.

Napisano
15 godzin temu, ptasznik napisał:

Dla relaksu coś prostego, motorówka L 1.

L 1, czyli zapomniana M.21 typu ''Praha'' flotylli rzecznych. Rzecznych, gdyż znajdowała się w drugiej grupie motorówek wysłanych do Pińska między 15 a 29 października 1920 roku, jest tam wymieniana za lata 1921-22, a następnie znajduje się, razem z M.22, w połowie października 1925 roku wśród jednostek zlikwidowanej flotylli wiślanej. Najprawdopodobniej obie wróciły na Wisłę w 1924 roku w zamian za przekazane na Pinę M.2 i M.4 typu ''Linz''. O ile M.22 wróciła do Pińska i jest tam odnotowywana w wykazie z 1927 roku, o tyle M.21 odnajduje się w Pucku w roku 1926.

 

 

5 godzin temu, ptasznik napisał:

Trzeba dodać, że w MDLot była nazywana ''Czeska'', czasami błędnie opisywana jako ''Cześka''. Do Pucka trafiła prawdopodobnie jeszcze w 1925 roku. Po wrześniu 1939 roku przejęta przez Niemców  i przemianowana na Flugbetriebsboot Fl.D. 216.

 

l.1.JPG

Napisano
W dniu 9.06.2022 o 23:42, formoza58 napisał:

Jw. 

Do wrzuconego przez Sedco zdjęcia nr. 1, jeszcze jedno słabe, ale z tej sesji zdjęcie...

373137809_S-AAAR1926r_Zat.Pucka.png.cc42ae4c27c98115b66eae0f9c296e58.png

33rok.JPG

cudak.JPG

Z pewną dozą nieśmiałości, być może uzupełnienie do kutra. Zdjęcie opisane jako lata dwudzieste.

kr.JPG

Napisano (edytowane)

21 sierpnia 1924 roku zapalił się w locie, na wysokości Oksywia, wodnosamolot Lubeck Travemunde F-4 nr 7. Po nieudanym wodowaniu pilot utonął. W akcji ratowniczej wzięły udział ćwiczące wtedy na zatoce motorówki typu ''Linz'' Flotylli Wiślanej. Jedna z nich odholowała wrak samolotu do Pucka.

Rok później, 31 lipca 1925 roku, przekazano do MDLot motorówkę M.3 z likwidowanej wówczas Flotylli Wiślanej. Otrzymała ona oznaczenie L.3 i pełniła służbę w Pucku do roku 1938, po czym została przekazana Flotylli Rzecznej w Pińsku gdzie otrzymała oznaczenie KU 3.

Lubeck

L.3  24.10.1925

L.3  w lipcu 1928,w basenie motorówek, otoczonym przez stado Schrecków.

Lübeck_Travemünde_F-4_katastrofa_Zubrzycki_1924.jpg

m.3 jako l.3.JPG

schrecki 07.1928.jpg

Zrzut ekranu (1644).png

Edytowane przez ptasznik
Napisano

Pewnie pływadeł było mniej i ten ostatnio wrzucony przeze mnie do nich należy. W odróżnieniu od tych, które wskazałeś ,stojące w puckim porcie, w ilości dwóch. Być może, ale są w sferze domysłów. 

Trochę się nam odcinek wątku rozjechał i zrobił się z lekka " Komandor Chaos". To jak, zostaly jeszcze typy samolotów? Czy zrobić antrakt do uzupełnień?

Napisano
22 minuty temu, formoza58 napisał:

No to pięknie... 👏 To może, tak jak planowałem w kolejności, najpierw baza w Pucku i przy okazji w Pińsku, a potem sylwetki marynarzy i Lotników ?

Zaiste przedni to pomysł ! :-)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie