Skocz do zawartości

Morski Dywizjon Lotniczy- zdjęcia i materialy.


Rekomendowane odpowiedzi

Z tymi ślizgaczami (hydrogliderami) sprawa jest do końca nie wyjaśniona.

Wg jednej z wersji to:

ten na zdjęciach z szachownicą i ten z kotwicą to jeden i ten sam  (zdjęcia ukazują lewą z kotwicą i prawą z szachownicą burtę) -  zbudowany w MDLot z kadłubów CAMS-ów.

W Pińsku był drugi (inny) egzemplarz ślizgacza zbudowany na wzór francuskiej konstrukcji Farman - tak też był nazywany (hydrogliser Farman).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, ptasznik napisał:

Z kadłubów dwóch skasowanych CAMS-30E zbudowano ślizgacz w układzie katamaranu. Napęd stanowił silnik HS-150 ze śmigłem pchającym.

To z A.Morgała - Samoloty w polskim lotnictwie morskim.

 

1 godzinę temu, Sedco Express napisał:

W Pińsku był drugi (inny) egzemplarz ślizgacza zbudowany na wzór francuskiej konstrukcji Farman - tak też był nazywany (hydrogliser Farman).

Według Dyskanta w Pińsku był ten z Pucka.

Farman budował hydroglisery, różne, nasz był na ich motywach.

farman.jpg

farman 2.jpg

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ptasznik napisał:

Jak ?

gliser.JPG.23577d4c6cb09d28f5f351219f8a816d.JPG

CAMS-30E_02.jpg

Dodatkowo sprawa jest taka, że CAMS-y przyszły w roku 1926, a widoczne w tle kanonierki są w stanie z roku 1924. Chodzi o niezabudowany pomost. (Dla lepszego zobrazowania ostatnia fotka jest lustrzanym odbiciem.)

gliser kan 1.jpg

gliser kan 2.jpg

komendant_p2.jpg

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O CAMS-owym znalazłem tylko tyle. Na dwóch pływakach - ''katamaran''.

Dla porównania rzut boczny i pionowy kadłuba. Może nie idealny, ale bliższy widokowi ze zdjęć.

Jeszcze fragment jakiegoś planu modelarskiego, tak myślę.

CAMS-30E_aa.jpg

gliser cams-30e 2.jpg

CAMS-30E_a.jpg

gliser cams-30e.jpg

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 1932 r. ( na jednym ze zdjęć w podpisie "... Pomysł i realizacja - glizer skonstruowany w MDLot w 1930 r. " [!] - rozbieżność w datowaniu) zbudowany został w MDLot w Pucku  oryginalny ślizgowiec wodny projektu ppor.pil.obs. Gustawa Sidorowicza.

Glizera montowali kursanci kursu obsługi samolotów MDLot w warsztatach MDLot. Został zmontowany z dwóch kadłubów skasowanych łodzi latających typu CAMS 30E . Silnik Hispano-Suiza (180 KM), śmigło czterołopatowe  pchające. Vmax ślizgu - 100 km/h.

Kadłuby posiadały normalne stateczniki i stery kierunku (?) połączone ze sobą częścćią płata, na której ustawiono silnik lotniczy H-S 150.

W kabinie lewego kadłuba były dwie osoby załogi a w prawym - był zbiornik paliwa i trzeci załogant.

Stery kierunku połączone były poziomym wspornikiem ( o profilu lotniczym) 

(za "Lotnictwo morskie II Rzeczypospolitej" - A.Olejko (W-wa 2010)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Sedco Express napisał:

W 1932 r. ( na jednym ze zdjęć w podpisie "... Pomysł i realizacja - glizer skonstruowany w MDLot w 1930 r. " [!] - rozbieżność w datowaniu) zbudowany został w MDLot w Pucku  oryginalny ślizgowiec wodny projektu ppor.pil.obs. Gustawa Sidorowicza.

Pomysł mógł być z 1930, a realizacja w 1932 lub jeszcze 1931, gdyż wtedy mijał obliczony na 5 lat resurs ''Francuzów''. Miał służyć młodym pilotom do nauki pływania z dużą prędkością.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, ptasznik napisał:

Dla relaksu coś prostego, motorówka L 1.

L 1, czyli zapomniana M.21 typu ''Praha'' flotylli rzecznych. Rzecznych, gdyż znajdowała się w drugiej grupie motorówek wysłanych do Pińska między 15 a 29 października 1920 roku, jest tam wymieniana za lata 1921-22, a następnie znajduje się, razem z M.22, w połowie października 1925 roku wśród jednostek zlikwidowanej flotylli wiślanej. Najprawdopodobniej obie wróciły na Wisłę w 1924 roku w zamian za przekazane na Pinę M.2 i M.4 typu ''Linz''. O ile M.22 wróciła do Pińska i jest tam odnotowywana w wykazie z 1927 roku, o tyle M.21 odnajduje się w Pucku w roku 1926.

 

 

5 godzin temu, ptasznik napisał:

Trzeba dodać, że w MDLot była nazywana ''Czeska'', czasami błędnie opisywana jako ''Cześka''. Do Pucka trafiła prawdopodobnie jeszcze w 1925 roku. Po wrześniu 1939 roku przejęta przez Niemców  i przemianowana na Flugbetriebsboot Fl.D. 216.

 

l.1.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 sierpnia 1924 roku zapalił się w locie, na wysokości Oksywia, wodnosamolot Lubeck Travemunde F-4 nr 7. Po nieudanym wodowaniu pilot utonął. W akcji ratowniczej wzięły udział ćwiczące wtedy na zatoce motorówki typu ''Linz'' Flotylli Wiślanej. Jedna z nich odholowała wrak samolotu do Pucka.

Rok później, 31 lipca 1925 roku, przekazano do MDLot motorówkę M.3 z likwidowanej wówczas Flotylli Wiślanej. Otrzymała ona oznaczenie L.3 i pełniła służbę w Pucku do roku 1938, po czym została przekazana Flotylli Rzecznej w Pińsku gdzie otrzymała oznaczenie KU 3.

Lubeck

L.3  24.10.1925

L.3  w lipcu 1928,w basenie motorówek, otoczonym przez stado Schrecków.

Lübeck_Travemünde_F-4_katastrofa_Zubrzycki_1924.jpg

m.3 jako l.3.JPG

schrecki 07.1928.jpg

Zrzut ekranu (1644).png

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie pływadeł było mniej i ten ostatnio wrzucony przeze mnie do nich należy. W odróżnieniu od tych, które wskazałeś ,stojące w puckim porcie, w ilości dwóch. Być może, ale są w sferze domysłów. 

Trochę się nam odcinek wątku rozjechał i zrobił się z lekka " Komandor Chaos". To jak, zostaly jeszcze typy samolotów? Czy zrobić antrakt do uzupełnień?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie