Jump to content

Morski Dywizjon Lotniczy- zdjęcia i materialy.


Recommended Posts

"Tutaj zdjęć w barwach polskiego lotnictwo, jak na lekarstwo".

Na chwilę obecną  nie ma żadnych zdjęć Canta w polskim malowaniu.

"Na chwilę obecną" -  bo być może ( miejmy nadzieję ) się znajdą, tak  jak było ze Slabatnigiem.

Ciekawostka - Cant to duży "srebrny" samolot i na pierwszy rzut oka wygląda jakby był pokryty blachą o naturalnym kolorze.

Tymczasem jego konstrukcja była drewniana a kadłub sklejany z litewek na kopycie i pokryty impregnowanym płótnem malowanym na srebrno.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, formoza58 napisał:

To co nam zostało z typów samolotów, używanych w MD Lot.?

Bodajże pięć lub sześć typów samolotów będących w użytkowaniu BLM potem MDLot lub z nimi związanych.

Jutro zamieszczę ich wykaz.

Link to comment
Share on other sites

Kolejne typy samolotów użytkowanych bądź związanych z BLM/MDLot/RPL:

- Sablanig SF-8 nr "10' (dawniej określany jako SF-5 bez nr) - 1 egz.

- PZL - 12 H (PZL-H) amfibia                                                      - 1 egz.

- MT-1 wodnoszybowiec                                                            - 1 egz.

- Nikol A-2 amfibia                                                                      - 1 egz.

- Hanriot H-28 S sanitarny (podwozie kołowe)                         - 1 egz.

- Bartel BM-5c (BM-300) treningowy (podwozie kołowe)       -  5 egz.

- RWD-13 turystyczno-dyspozycyjny (podwozie kołowe)       - 2 egz.

- PWS-5T2 rozpoznawczy (podwozie kołowe)                         - 1 egz.

 

Link to comment
Share on other sites

7 minut temu, Sedco Express napisał:

Do wykazu samolotów MDLotu trzeba jeszcze dodać:
- Junkers G-23W     2 egz. (pasażerski)

??
To jeśli tak, to wypadałoby dopisać chociażby Hansa-Brandenburg W.29. Też cumowały w Pucku.
Oba te Junkersy nigdy nie były na stanie MDLot, nawet nie były własnością polską.

Link to comment
Share on other sites

50 minut temu, KayFranz napisał:

??
To jeśli tak, to wypadałoby dopisać chociażby Hansa-Brandenburg W.29. Też cumowały w Pucku.
Oba te Junkersy nigdy nie były na stanie MDLot, nawet nie były własnością polską.

Wspomniane Junkersy G-23W były podobnie jak sanitarny Hanriot H-28S "związane" z MDLot.

Napisałem "użytkowanych bądź związanych [!] z BLM/MDLot/RPL"

Właśnie te dwa Junkersy G-23W bazowały w Pucku i były przez pewien czas własnością "Aerolotu" czyli polskiej (!) spółki a nie odwiedziły sporadycznie MDLot jak H-B HM-1 lotnictwa duńskiego (czy inne latające łodzie obcych państw).

Zakupiony Junkers G-23W przez "Aerolot" miał wpierw znaki rejestracyjne szwedzkie S-AAAR a potem już w Polsce otrzymał P-PAWA i stacjonował w bazie lotnictwa morskiego w Pucku. Był to polski samolot.

Drugi Junkers był wypożyczony od Szwecji z wytwórni i tego nie można nazwać "polskim".

PS - tak wiem, że zdjęcie ukazujące lewą burtę PZL-12 jest lustrzaną kopią zdjęcia z prawą burtą. Ponieważ zdjęć archiwalnych amfibii Pułaskiego jest niewiele a zamieszczane są wspomniane dwa więc je również zamieściłem.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Godzinę temu, KayFranz napisał:

Oba te Junkersy nigdy nie były na stanie MDLot, nawet nie były własnością polską.

Jeden jest udokumentowany po wylądowaniu na nabrzeżu bazy w Pucku. Zamieszczę potem, w części poświęconej puckiej bazie. Zdjęcie prawdopodobnie z 1926 roku, kiedy wykonywano na nim kursy Puck- Kopenhaga- Puck.

                        ---------------------------------------------------

PWS 5 T 2

Tutaj dwa z 43 eskadry 4 PL,  w lecie 1930 roku, przydzielone do Rzecznego Plutonu Lotniczego Flotylli w Pińsku na czas ćwiczeń letnich....

pws 5.jpg

pws1.jpg

pws3.JPG

pws4.JPG

PWS-5t2.jpg

pws6.JPG

pws9.JPG

Edited by formoza58
Link to comment
Share on other sites

Co do Junkersów:

Nie zakupiono żadnego G-23W. Informacja o zakupie przez Polskę w 1925 jest fikcją, to samo z NADANIEM polskiej rejestracji.
W szwedzkich źródłach (z AB Flygindustrie, w których produkowano G-23, później zwane G-24) nie ma nic o sprzedaży jakiegokolwiek G-23 dla Aerolotu, czy w ogóle dla Polski. W sierpniu 1925 jeden samolot (albo S-AAAP albo -AAAR) dokonał oblotu Bałtyku, był w Kopenhadze, PUCKU i prawdopodobnie też w Tallinie - wszystko to w celach zaprezentowania nowego typu. Produkcja G-23 dopiero się zaczynała i zainteresowanie nowym typem było spore.
W 1925 Aerolot był w trakcie przekształceń własnościowych i ledwo co wysupłał (na kredyt) 80 tys. USD na zakup czterech nowych F-13. Natomiast jeden G-23 kosztował ok. 75 tys. - nie było więc zainteresowania ze strony polskiej.
Nie ma (wg mojej wiedzy) żadnych fotografii pokazujących samolot z oznakowaniem P-PAWA. Być może zarezerwowano dla przyszłego nabytku taką rejestracje, ale jej nie użyto.
W kwestii do drugiego samolotu (tego z 1926) - tak, przyleciał taki do Pucka, również w celach ofertowych. Dokonano lotu testowego i po kilku dniach podjęto w Aerolocie decyzję o rezygnacji z planów otwarcia linii do Kopenhagi. Samolot wrócił do wytwórni. W polskiej prasie ukazały się fotografie samolotu z tymczasową rejestracją S-504. Tyle, że swego czasu dostałem od szwedzkich znajomych skan fotografii ofertowej, używaną przez AB Flygindustrie. I jest ona taka sama, jak te z polskiej prasy, więc nie ma pewności, czy to rzeczywiście ten samolot odwiedził Puck w 1926 czy też inny. W gazetach być może dano gotowe reprodukcje, otrzymane od Szwedów jak ilustracje do artykułów.
Na fotografiach pokazujących stojący w kanale bazy w Pucku G-23 nie da się odczytać liter rejestracji, skrzydła błyszczą się w słońcu.

Fota reklamowa z AB Flygindustrie (taka sama jak ta z NAC-u lub z polskiej prasy):

S-504_AB_Flygindustrie_adv_1926.thumb.jpg.91382869b33838210b218cc1c4b1a513.jpg

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Co do Junkersów to całkiem ciekawe informacje !

Dobrze by było byś nawiązał kontakt z red. "Historii Puckich" oraz muzeum MDLotu w Pucku i wyjaśnił wszelkie wątpliwości tak by skorygowano błędne informacje w nowych wydaniach wielu książek o tematyce lotnictwa morskiego w Polsce.

Warto także zapoznać się z tekstem ze str. 106 książki "Lotniczy Puck 1911-1950" gdzie cala sprawa (z licznymi cytatami ze źródeł ) jest opisana.

Edited by Sedco Express
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information