Skocz do zawartości

Szwedzkie okręty podwodne A17 trafią do Polski?


les05

Rekomendowane odpowiedzi

Trwają rozmowy ze stroną szwedzką w sprawie pozyskania okrętów podwodnych w ramach zdolności pomostowej - podał "Portal Stoczniowy" powołując się na informację CIR i MON. Instytucje te zapewniły też, że Marynarka Wojenna jest obecnie przygotowana do zabezpieczenia bezpieczeństwa państwa.

"Portal Stoczniowy" opublikował odpowiedź Centrum Informacyjnego Rządu oraz MON na pytania, które skierował do szefa MON Mariusza Błaszczaka oraz do premiera Mateusza Morawieckiego. Portal spytał o stan bezpieczeństwa morskiego oraz Marynarki Wojennej "w kontekście fatalnego stanu i zaniedbań kolejnych rządów".

W odpowiedzi strony rządowej podkreślono, że w ostatnich latach w Marynarce Wojennej RP do służby weszły całkowicie nowe okręty bojowe ORP Kormoran oraz ORP Ślązak. "Podjęto również kilka kluczowych decyzji, związanych nie tylko z pozyskaniem jednostek zabezpieczenia działań, czy jednostek pomocniczych, ale związanych z modernizacją lotnictwa morskiego" - odpowiedziano.

Poruszając temat lotnictwa morskiego instytucje rządowe wskazały, że Marynarka Wojenna otrzymała osiem zmodernizowanych śmigłowców W3-WARM Anakonda. "Dostarczone do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej śmigłowce, wraz z zamówionymi czterema śmigłowcami AW-101, pozwolą na skuteczne prowadzenie akcji poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu. Ponadto śmigłowce AW-101 zapewnią dodatkowe zdolności w zakresie zwalczania okrętów podwodnych w sytuacji konfliktu zbrojnego" - zapewniono.

"Trwają rozmowy ze stroną szwedzką w sprawie pozyskania okrętów podwodnych w ramach zdolności pomostowej. Zmodernizowane okręty podwodne typu A17 pozwolą nie tylko wzmocnić zdolności w obszarze działań podwodnych, ale również zachować przygotowany do działań i wyszkolony potencjał ludzki. W przyszłości zapewni to sprawne wdrożenie do służby okrętów podwodnych nowego typu w ramach programu Orka" - poinformowano w odpowiedzi dla "Portalu Stoczniowego".

W dalszej części odpowiedzi przypomniano, że priorytetami w zakresie rozwoju i modernizacji sił morskich pozostają programy pozyskania okrętów bojowych. "Aktualnie trwa faza analityczno-koncepcyjna w zakresie pozyskania okrętów Miecznik. Prowadzone są również prace analityczno-koncepcyjne dotyczące nowych wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych dla Marynarki Wojennej RP. Ich pozyskanie zostało przewidziane w planach modernizacji Sił Zbrojnych RP" - napisano.

Zapewniono też, że MON "bierze pod uwagę oraz rozpatruje wszystkie inicjatywy zmierzające do wzmocnienia potencjału Marynarki Wojennej jak i całych Sił Zbrojnych RP". "Między innymi dlatego podjęliśmy kroki zapewniające w perspektywie roku 2025 stały wzrost wydatków obronnych do poziomu 2,5 proc. PKB" - przypomniano.

"Wojsko Polskie jest przygotowane, w wymiarze narodowym i sojuszniczym, do zabezpieczenia kluczowych interesów bezpieczeństwa państwa w tym szlaków handlowych. Marynarka Wojenna efektywne współdziała z pozostałymi rodzajami Sił Zbrojnych RP oraz wypełnia nasze zobowiązania sojusznicze" - zapewniono.

W listopadzie 2019 roku, podczas podniesienia bandery na okręcie ORP Ślązak szef MON Mariusz Błaszczak poinformował, że w resorcie zakończono proces analityczny w kwestii okrętów podwodnych. "W rezultacie tego procesu doszliśmy do przekonania, że należy zapewnić zdolność pomostową, jeśli chodzi o okręty podwodne. Analiza wskazała, że najkorzystniejszym rozwiązaniem pomostowym (...) jest współpraca z partnerem szwedzkim" - powiedział Błaszczak.

"Przystąpiliśmy już do negocjacji w sprawie pozyskania tej zdolności pomostowej" - dodał. Zaznaczył, że "chodzi o zdolność pomostową, a nie rozwiązanie docelowe". Zadeklarował, że "rozwiązanie docelowe także zostanie przygotowane i także zostanie wdrożone". Szef MON dodał, że współpraca ze Szwedami dotyczy nie tylko wyposażenia w sprzęt, ale ma także charakter współpracy operacyjnej, której celem jest zapewnienie bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim.

W tym kontekście media informowały, że MON, jako rozwiązanie pomostowe, zamierza kupić od Szwecji dwa używane okręty podwodne typu Södermanland.

http://forsal.pl/swiat/bezpieczenstwo/artykuly/7781143,szwedzkie-okrety-podwodne-a17-trafia-do-polski-rzad-trwaja-rozmowy.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, balans napisał:

Nasza MW słynie ze skupywania złomów...

Nie tylko nasza. Dwa starsze kupił Singapur.

  • HMS „Västergötland” – rozpoczęcie budowy 10 stycznia 1983, wodowanie 17 września 1986, wejście do służby 27 listopada 1987, w 2005 przeniesiony do rezerwy, a następnie sprzedany do Singapuru
  • HMS „Hälsingland” – rozpoczęcie budowy 1 stycznia 1984, wodowanie 31 sierpnia 1987, wejście do służby 20 października 1988, w 2005 sprzedany do Singapuru

Te po modernizacji byłyby dla PMW:

  • HMS „Södermanland” – rozpoczęcie budowy w 1985, wodowanie 12 kwietnia 1988, wejście do służby 21 kwietnia 1989, w 2003 poddany gruntownej przebudowie polegającej na instalacji nowej 12 metrowej sekcji z silnikiem Stirlinga
  • HMS „Östergötland” – rozpoczęcie budowy 1986, wodowanie 9 grudnia 1988, wejście do służby 10 stycznia 1990, w 2004 przebudowa i instalacja nowego napędu z silnikiem Stirlinga.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koloman jak dobrze zauważyłeś Singapur kupił je w 2005 czyli okręty praktycznie użytkowane przez 24 i 23 lata i obecnie przymierza się powoli do zmiany okrętów na inny typ, u a my chcemy kupić te 2 "balje" po modernizacji około 2025 roku czyli ile wtedy będą miały lat w służbie ?? a koszt modernizacji jak się wspomina to bagatela Miliard i jaki będzie ich potencjał bojowy nawet po modernizacji ??  Będzie mniej więcej podobny do tego jak otrzymaliśmy ponad 40 letnie Koobeny . W marynarce okręt po 40- 50 latach się nie modernizuje tylko tnie na żyletki lub odstawia do muzeum albo sprzedaje się republikom bananowym z przywódcami typu kacyk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś 3 lata temu Francuzi proponowali nam wykonanie remontu Orła i jego modernizację w ciągu 18 miesięcy, podobna propozycja była też ze strony Niemiec. Myśmy woleli wywołać na nim pożar w naszej stoczni. Podobno była też propozycja wylizingowania najnowszego niemieckiego uboot'a, ale z niej zrezygnowaliśmy. Teraz zamiast kupić 1 nowy OP, to za niewiele mniejsze pieniądze kupujemy dwa złomy. I biznes się kręci...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie