Skocz do zawartości

Pancerne ciekawostki 6


bodziu000000

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, Dennis napisał:

RU-262

Tak, czyli gdyby był we wzmiankowanej książce nazywałby się SPz neu 262. Taki Marder kurz.

Znalazłem źródło tych trzech dziwadeł, niestety nie ma podanego miejsca. Jest jeszcze zdjęcie Geparda, gdzie widać kawałek tyłu 262.

Zrzut ekranu (1339).png

Zrzut ekranu (1340).png

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było w tym temacie i o książkach, no to dodam jeszcze dwie warte przygarnięcia nieco leciwe pozycje czyli Zygmunt Pankowski "Uzbrojenie wozów bojowych" wyd. 1987 r. oraz tegoż samego autora "Artyleria wiecznie młoda" wyd. 1984 r. w której to jest także i o wozach pancernych czyli artylerii samobieżnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Dennis napisał:

Co do tego pierwszego z krzaków są pewne podejrzenia co to.

Wygląda jak niedorobiony ''Luchs''.

Może projekt-koncept, a może jakaś poligonowa atrapa tegoż, made in DDR ?

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Dennis napisał:

Troszkę tam napisałem, dwa przydługie posty, zasadniczo to o KBW a mniej o TOSU-76, ale zawsze to jakiś przyczynek do tematu🍻.

ptasznik, czy posiadasz niepozorną książeczkę wydaną w 1969 r. p.t. "Współczesne transportery opancerzone" Stanisława Brudnego, współautora późniejszych "Współczesnych pojazdów terenowych". Nie znam jej zawartości, warto to nabyć ?

 

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ptasznik napisał:

Może projekt-koncept, a może jakaś poligonowa atrapa tegoż, made in DDR ?

Też mi to na atrapę wygląda, może "enerdowcy" istotnie pokombinowali z podwoziem od BTR-60, bo tam zdaje się że widać cztery osie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Edmundo napisał:

ptasznik, czy posiadasz niepozorną książeczkę wydaną w 1969 r. p.t. "Współczesne transportery opancerzone" Stanisława Brudnego, współautora późniejszych "Współczesnych pojazdów terenowych". Nie znam jej zawartości, warto to nabyć ?

W cenie paczki fajek biorę jak w dym. Tylko, że już ją mam ze 40 lat. Dostałem od nauczyciela historii, miał dostęp do lepszych książek z efu.

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, ptasznik napisał:

W cenie paczki fajek biorę jak w dym.

5 godzin temu, Edmundo napisał:

No to mus nabyć, miejsce na pólkach jeszcze wygospodaruję

Książeczka kupiona, w cenie paczki fajek plus browar (wraz z przesyłką), miejsce na półce już wygospodarowane🙂

Ze staroci to jeszcze znalazłem info o ponoć bardo dobrej pozycji czyli A. Antonow, B. Artamonow, B. Korabkow, R. Magidowicz "Czołg", wyd. MON 1957 r., pierwotnie wydana w ówczesnym ZSRR w 1954 r. To musi być jakiś "biały kruk" albowiem poza jedną wzmianką nic w necie na ten temat.

Ptasznik, znasz takową książkę ?

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Dennis napisał:

W roku 1966 LWP ponownie przejęło 221 egzemplarzy SU-76. W tym 127 szt. w wersji podstawowej, 79 szt. przebudowanych na transportery opancerzone oraz 15 ciągników pancernych.

A co tegoż zdania z Wiki to przecież KBW było "integralną i nierozerwalną" częścią WP na równi jak podlegające temu samemu resortowi WOP. To samo dotyczy późniejszych NJW MSW. Bardziej na miejscu byłoby "W 1966 r. Wojska Pancerne i Zmechanizowane ponownie przejęły... itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Dennis napisał:

Tylko że KBW podlegało MBP a potem MSW a nie MON.

Tak samo jak WOP a po "rozwiązaniu" KBW, powstałe między innymi w jego następstwie NJW MSW. Podległość pod MBP a następnie MSW wcale nie zmienia faktu iż była to integralna cześć WP, lub jak kto woli Sil Zbrojnych PRL.

9 godzin temu, Dennis napisał:

To takie milicyjne wojsko bardziej.

Dennis, to jest błędny tok rozumowania. Owszem podporządkowanie pod MBP (1945-1954), KdsBP (1954-1956) a następnie MSW (1956-1965) wiązało się z zadaniami tejże formacji w czasie pokoju, czas "W" to inna bajka, a co próbowano zrobić z KBW począwszy od 1959 r. i dlaczego tę formację pozostawiono w strukturach MSW, to jest temat na oddzielną dyskusję. Powtarzam jeszcze raz, KBW było integralną i nierozerwalną częścią WP (Sił Zbrojnych PRL), tak jak ich następca czyli Wojska Obrony Wewnętrznej, te podlegające już MON, zresztą tak jak WOP w latach 1965-1971, a jakie były w tychże latach koncepcje ochrony granic, to też temat na oddzielną dyskusję.

P.S. Tak trochę żartem ale wyobraź sobie rozmowę trzech szeregowców, powiedzmy że w 1956 r.

- Gdzie służysz ?

- Ja w WOP, a ty gdzie ?

- A ja to w KBW

- A ty młody gdzie ?

- Ja to w Wojsku Polskim

Mogło tak być, mogło, ale czy musiało, to jest dobre pytanie😃. Wszyscy służyli w Wojsku Polskim. I nie mieszajmy "pokojowej" podległości pod dwa "siłowe" resorty a całkowicie z boku pozostawmy milicję, gdzie możliwość "odbycia" zasadniczej służby wojskowej w szeregach ZOMO to dopiero od przełomu lat 60-70-tych.

Pozdro

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze w kwestii podległości rodzajów sił zbrojnych, to pod jaki resort podlegał w latach 1924-1939 Korpus Ochrony Pogranicza będący jak najbardziej częścią WP lub jak kto woli Sił Zbrojnych RP.

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ptasznik napisał:

Ale odlot, wiec żeby jakoś wrócić do pancerki ... Że BTR-y to wiedziałem, ale SKOT-y ?

No właśnie, przez "szereg długich lat" myślałem że oddziały zwarte MO czyli ZOMO użytkowały tylko BRDM (czyli wozy pierwszej wersji, niekiedy błędnie zwane BRDM-1, przekazane przez wojsko w połowie lat 70-tych) oraz BTR-152 (kilka z WP puls kilka w "darze" od VoPo DDR), potem doszło kilkanaście BTR-60PB w "darze" od tych zza Buga oraz po 1981 r. kilka (coś mi się kołacze że około 20) SKOT-ów w wersji bazowej oraz w wersji SKOT-2, "wypożyczonych" od WP. Ten SKOT na zdjęciu powyżej to któraś z wersji dowodzenia, nigdy nie użytkowana przez MO, a malowanie to też radosna twórczość. Wszystkie wozy ZOMO w tym wozy bojowe były malowane na kolor "ogólnowojskowy" czyli khaki, owszem mogła być rotacja sprzętu z innych jednostek MO, więc mogły być także wozy w kolorze "ogólnomilicyjnym" a więc niebieskim bądź białym ale nie dotyczyło to wozów bojowych, które to zasadniczo powinny mieć napis "Milicja" ale to też nie było regułą.

Ptasznik, zwróć uwagę na ten niby numer taktyczny czyli 19-81, kojarzysz z czymś te cyfry ?

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, ptasznik napisał:

Pod oba.

Teraz zauważyłem iż to chyba odnośnie KOP-u. W czasie "P" racja Panie i to samo dotyczyło powojennego WOP-u oraz KBW, co innego zadania mobilizacyjne, przepływ kadr, uzupełnianie, szkolenie, zadania operacyjne czasu "P" i zadania operacyjne czasu "W". Co nie zmienia faktu iż KOP oraz powojenny WOP oraz KBW były częścią Wojska Polskiego i na tym zakończę tenże temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do SKOT-ów w MO to chyba pierwszą wzmianką o ich możliwym użyciu był Rozkaz Nr 6/73 KGMO z dnia 22 grudnia 1973 r. w sprawie szyków i ugrupowań bojowych oddziałów zwartych gdzie zamieszczono sposób transportu załogi i "desantu" transportera SKOT-2A w działaniach oddziałów zwartych MO. A więc zapewne coś tam kombinowano podczas szkolenia z wojskowymi SKOT-ami bądź wypożyczano je doraźnie od WP.

No i mamy rok 1980 kiedy to w dniu 26 sierpnia trzy ówczesne okręgi wojskowe przekazały MSW do dyspozycji komend wojewódzkich MO łącznie 18 transporterów SKOT, przydzielonych do KWMO Gdańsk- 5 wozów, KWMO Warszawa- 3 wozy, KWMO Łódź- 3 wozy, KWMO Katowice, Szczecin, Wrocław- 2 wozy, KWMO Kraków i Poznań- 1 wóz. Wozy miały otrzymać napis "Milicja". Po kilku dniach MSW zgłosiło zapotrzebowanie na dodatkowe 15 SKOT-ów, których jednak nie przydzielono. Ale coś mi się kojarzy że jednak dosłano jeszcze coś po grudniu 1981 r.

Co do innych wozów bojowych to 25 wozów BTR-60PB dostarczono przez ZSRR do MSW w pierwszym kwartale 1982 r. Dodatkowo "ci zza Buga" mieli dosłać jeszcze 15 wozów, ale czy je dostarczyli ? No i teraz pytanie za 100 punktów, czy te wozy istotnie przyjechały zza Buga czy też pochodziły z jednostek PGWAR stacjonujących na terenie Polski.

Ponadto na stanie MO bodajże od 1973 r. było 11 BRDM oraz 6 BTR-152W1 od łaskawych darczyńców z DDR, przekazanych w 1982 r. Wcześniej MO korzystała z wozów BTR-152 wypożyczanych doraźnie od wojska.

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze troszkę pomieszałem z tym rozpisem SKOT-ów przydzielonych do poszczególnych KWMO. Prawidłowo powinno być tak:

Gdańsk- 5 wozów

Warszawa- 3 wozy

Łódź, Katowice, Szczecin i Wrocław- po 2 wozy

Kraków i Poznań- po 1 wozie

Dodatkowych 15 SKOT-ów miało być rozdzielonych (do czego nie doszło) tak:

Gdańsk- 10 wozów

Warszawa- 2 wozy

Szczecin- 2 wozy

Wrocław- 1 wóz

Czyli sumując, na stanie MO po 1982 r. było 60 wozów bojowych plus 15 "obiecanych" przez ZSRR a także coś tam zapewne było na stanie NJW MSW.

Edytowane przez Edmundo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedna z nielicznych znanych mi fotografii SKOT-a w barwach MO a jeśli to wersja "bazowa" przekazana z WP w 1980 r. to zapewne z zasobów szkolnych pułków samochodowych bądź ze składnic, w liniowych jednostkach już takowych być nie powinno, ale w sumie to któż to wie.

1.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie