Jump to content
bodziu000000

Zdjęcie naszego samolotu - część 34

Recommended Posts

W dniu 25.07.2019 o 09:09, bodziu000000 napisał:

coś takiego mi wpadło na pocztę

3_1746224.jpg

Też bym sobie życzył. żeby poczta podsyłała mi takie zdjęcia 😂

pomarzyć dobra rzecz ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na fotografii niżej:

1 - płk.pil.Augustyn Domes, przedstawiciel Ministerstwa Komunikacji.

2 -  wypadałoby, że to dyr.Wacław Makowski choć wygląda conieco pyzato.

1939.05.15.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tak, fotografia nie jest zbyt wyraźna więc to mógłby być płk.Filipowicz tylko jest szczegół, który nie pozwala stwierdzić tego na 100%.

Otóż płk.Filipowicz mimo wysokiego stopnia wojskowego występował zazwyczaj w ubraniu cywilnym a nie w mundurze.

Na przykład:

1- płk.Filipowicz składa wieniec na grobie mjra Idzikowskiego.

2-płk.Filipowicz w gronie witających premiera Jędrzejewicza

3-płk.Filipowicz na spotkaniu w Ministerstwie Komunikacji ze St.Skarżyńskim

Natomiast płk.pil.Augustyn Domes mimo pracy w cywilnej instytucji zawsze nosił mundur.

Na przykład w chwili otrzymania odznaczenia państwowego.

A na omawianej fotografii obok płka Pawlikowskiego stoi osoba w mundurze.

Wniosek z tego...........................

 

Wieniec na grobie Idzikowskiego. Składa płk.Filipowicz.jpg

Przylot premiera Jedrzejewicza z Rumunii.jpg

Spotkanie w Min.Kom.03.08.1933.jpg

D.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 godzin temu, Koloman napisał:

Na fotografii niżej:

1 - płk.pil.Augustyn Domes, przedstawiciel Ministerstwa Komunikacji.

2 -  wypadałoby, że to dyr.Wacław Makowski choć wygląda conieco pyzato.

1939.05.15.jpg

1- Filipowicz (Filipowicz - nos szeroki, Domes- nos wąski)

2- NN (to nie jest Wacław Makowski)

F i D.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ooooo!!!!!!! ta zbitka trzech fotografii w znakomity sposób jednoznacznie ułatwi identyfikację.

Wielkie dzięki dla Kolegi Sedco Express.

I tak:

1 - A.Domes i pułkownik z fotografii grupowej mają identycznie kąciki ust zdecydowanie skierowane w dół. Cz.Filipowicz ma 

     kąciki ust proste.

2 - Cz.Filipowicz ma wąsiki na całą szerokość ust. Pułkownik z fotografii i A.Domes wąsików NIE MAJĄ.

Jeśli chodzi o szerokość nosa to zależy ona od ustawienia do fotografii, naświetlenia więc nie jest to czynnik decydujący.

Tak więc zdecydowanie obok Pawlikowskiego stoi Augustyn Domes.

A poza tym czynnik nie związany z antropologią ale równie ważny:

było to otwarcie linii lotniczej Warszawa - Kopenhaga, znaczące wydarzenie dla lotnictwa komunikacyjnego. Pułkownik Domes w Ministerstwie Komunikacji zajmował się sprawami tego własnie lotnictwa,  za zasługi w jego rozwoju został w miesiąc później wraz z W.Makowskim i Z.Piątkowskim odznaczony (patrz wstawiona przeze mnie wyżej fotografia). Jego więc obecność na tej uroczystości jako przedstawiciela Ministerstwa Komunikacji była całkowicie uzasadniona, wręcz obowiązkowa.

Natomiast pułkownik Filipowicz w tymże okresie był szefem kontroli przemysłowej Dowództwa Lotnictwa Min.Spraw Wojskowych (jak napisał Kolega Wojtek_1) co nijak sie miało do lotnictwa komunikacyjnego wiec jego obecność na uroczystości nie miałaby większego sensu. No chyba aspekt towarzyski.

Filipowicz-Domes.png

Filipowicz-Domes1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

P.S.

Poz.2 - NN na pewno nie jest to Wacław Makowski.

Dyrektor LOT-u w drugim rzędzie - niemożliwe!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napisał Koloman

"...Natomiast pułkownik Filipowicz w tymże okresie był szefem kontroli przemysłowej Dowództwa Lotnictwa Min. Spraw Wojskowych (jak napisał Kolega Wojtek_1) co nijak się miało do lotnictwa komunikacyjnego więc jego obecność na uroczystości nie miałaby większego sensu. No chyba aspekt towarzyski..."

@ Koloman

- Obecność Filipowicza ma sens podobnie jak St. Pawlikowskiego a A. Domes do śmierci był podpułkownikiem...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 godzin temu, Koloman napisał:

P.S.

Poz.2 - NN na pewno nie jest to Wacław Makowski.

Dyrektor LOT-u w drugim rzędzie - niemożliwe!!

Wacław Makowski dyrektorem PL LOT był do marca 1939 r. a zdjęcie jest z maja 1939 r.

Przy identyfikacji podstawą jest też kształt uszu - wyraźnie widać, że płk. ze zdjęcia ma inny kształt małżowiny ucha od A.Domesa i widoczne są wąsy.

Nadal uważam, że jest to Filipowicz 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racja, racja, w okresie urchomienia linii do Kopenhagi Makowski nie był już dyrektorem LOT-u tylko E.Roland (powinien być zresztą na tej grupowej fotografii).

Obecność płk.Pawlikowskiego na uroczystosci ma sens, gdyż 1.PL był jednym ze współgospodarzy wraz z PLL LOT

lotniska Okęcie.

Sens obecności płka Domesa też jest oczywisty: przedstawiciel Ministerstwa Komunikacji.

A jaki byłby sens obecności płk.Filipowicza poza towarzyskim? Żaden.

Bardziej skomplikowana jest sprawa ze stopniem A.Domesa; różne źródła (nawet w internecie) różnie podają. Sprawy nie ułatwia fakt, że mimo iż był oficerem służby czynnej pracował w cywilnej instytucji jakim było Ministerstwo Komunikacji i jego osoba nie była eksponowana publicznie. Trudno więc było zauważyć jego awans w odróżnieniu od zmiany stopnia wyższych oficerów pozostających w wojsku. np. dowódców pułków lotniczych.

Pewną wskazówką co do stopnia A.Domesa jest reportaż pod tytułem "Jubileusz P.L.L. "LOT"" zamieszczony w czasopiśmie

"LOT I OPLG POLSKI" nr 6 z 1939 roku (do przeczytania w zdigitalizowanych zbiorach Muzeum Lotnictwa w Krakowie).

Reporter napisał precyzyjnie, cytuję:

"Następnie p.minister udekorował krzyżem oficerskim orderu "Polonia Restituta" płka pil.A.Domesa, ppłka pil.W.Makowskiego................."

Podanie przy nazwisku A.Domesa stopnia pułkownika na pewno nie było przejawem kurtuazji a stwierdzeniem oczywistego faktu, gdyż zaraz potem podano też aktualny stopień Wacława Makowskiego czyli podpułkownika (gdyby A.Domes był nadal podpułkownikiem na pewno podano by ten właśnie stopień przy jego nazwisku).

Wystarczy też zobaczyć na fotografii ustawienie do dekoracji; jak zawsze, zgodnie z zasadami, od lewej stoi najwyższy stopniem czyli pułkownik A.Domes, potem podpułkownik W.Makowski, na końcu major Z.Piątkowski.  Jeśliby Makowski i Domes mieli ten sam stopień to Makowski stałby przed Domesem jako że jego stanowisko dyrektora naczelnego LOT-u było wyższe w hierarchii niż stanowisko urzędnika w Ministerstwie Komunikacji. Warto zauważyć, że W.Makowski mimo że od 3 miesiecy był w armii wystąpil na uroczystości w mundurze LOT-u a nie wojskowym.

Tak więc bez wątpienia jest to Augustyn Domes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem w tym, że fotografia przy samolocie do Kopenhagi (w zestawieniu druga od prawej) wykonana została w maju 1939 roku a użyta w zestawieniu dla porównania fotografia A.Domesa (pierwsza z prawej) pochodzi z drugiej połowy lat 20-tych (ma on na niej stopień majora) czyli jest ponad 10 lat wcześniejsza. To nie jest najlepszy materiał do porównań.

Share this post


Link to post
Share on other sites

" To nie jest najlepszy materiał do porównań. "

Zgadzam się ale innego brak. Nawet przez dziesięć lat nie zmieni się zasadniczo (tak sądzę) kształt małżowiny ucha, odstawanie uszu, czy też odległość nosa od górnej wargi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information