Jump to content
  • 0

Okres II Wojny Światowej i powojenny


Arnes

Question

Witam, pomagam pisać historię pewnej miejscowości spod Łodzi. Mam sporo zdjęć do weryfikacji, są to zdjęcia jednej z mieszkanek wioski Kalino. Osoba już nieżyjąca, zostawiła dwa albumy zdjęć. W jednym są głównie Niemcy zamieszkujący wioskę, w okresie międzywojennym. Drugi album to Polacy, w większości rozpoznani przez starszych mieszkańców. Szukam pomocy w identyfikacji zdjęć, ale też informacji dotyczących wsi Kalio, znajdującej się w woj.łódzkim, gminie Rzgów.
Czy mogę liczyć na waszą pomoc?
Na początek, zdjęcie spod sali OSP w Kalinie. Wydaje się, że to wojsko, ale czy AK?

Link to comment
Share on other sites

  • Answers 57
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Arnes co do zamieszczonej przez Ciebie w dniu 2019-01-27 13:35:10 fotografii, munduru KOP oraz Burzenina to pisałem o tym w innym temacie w innym dziale, tu dodam tylko że pod koniec lat trzydziestych w Sieradzu stacjonowało dowództwo oraz I i II batalion 31 Pułku Strzelców Kaniowskich, III batalion pozostał w Łodzi. Jeżeli Twój dziadek był z rocznika 1917 to ustawowo powołany został do służby wojskowej w wieku 21 lat czyli w roku 1938. Na początku lat trzydziestych 31 PSK po przeszkoleniu wysyłał żołnierzy między innymi do Batalionu KOP Ludwikowo" ale czy tak było pod koniec tejże dekady tego nie wiem. Dotrzyj do monografii pułku autorstwa Witolda Jarno Strzelcy kaniowscy w latach 1919-1939" wydanej bodajże w 2004 r., tam zapewne będzie więcej informacji. A co do oficera siedzącego po prawej stronie tejże fotografii (ciemniejsza kurtka z odznaką na prawej kieszeni) to jest podobny do kpt. Tadeusza Witka, dowódcy 3 kompanii strzeleców a więc wchodzącej w skład I batalionu 31 PSK który to stacjonował w Sieradzu, czy to rzeczywiście On tego nie stwierdzę w 100 %, mi wydaje się być podobnym. Odnajdź wątek na forum poświęcony 31 Pułkowi Strzelców Kaniowskich tam znajduje się jego fotografia. Pozdrawiam
Link to comment
Share on other sites

Co do pasów od Mauserów oraz parcianych pasów od Mosinów to proszę zwrócić uwagę na szerokość i wygląd pasa żołnierza z mapą i kompasem zatkniętym za tymże (środkowy rząd, drugi od lewej), oczywiście nie twierdzę że jest to pas nośny od Mausera tu obiący" za żołnierski pas główny ale zastanawia mnie jego mała szerokość oraz klamerka, co dopiero teraz zauważyłem i co troszkę miało by sens w przypadku żołnierzy z tejże fotografii (wcześniej pisałem o brakach w oporządzeniu osobistym i możliwym wykorzystaniu skórzanych pasów od Mauserów do uzupełnienia tychże braków).
Kolego wojtek780412 tak jak napisał Erich to jest krawędź strzechy, ponadto nie widać żadnego pasa przewieszonego przez pierś żołnierza który miał służyć do przewieszenia tegoż MG (a domniemana lufa na pierwszy rzut oka" rzeczywiście kojarzy się z lufą MG 34 ale to zdecydowanie nie to a strzecha).
Kolego Erich zastępowanie brakujących ładownic taśmami od MG nie wydaje się racjonalnym sposobem zważywszy na to że generowało to niepotrzebny ciężar, było niewygodne i trzeba był najpierw wyciągnąć nabój z taśmy a następnie ładować pojedynczo do kb, prościej było nosić naboje luzem czy też w łódkach w kieszeniach kurtki co było powszechną praktyką. Ale nie upieram się przeca mogło tak być, nie zawsze logika funkcjonuje we wojsku". Aczkolwiek tak jak pisaliśmy, te taśmy to prędzej dla nadania fasonu czyli bojowego wyglądu do fotografii.
Link to comment
Share on other sites

Zapewne zdobyczna tylko dziwi mnie zróżnicowanie broni u nich. Przeważnie żołnierze regularnej armii wyposażeni byli w broń (karabiny) do której pasuje jeden rodzaj amunicji. Tu chodziło bardziej o ujednolicenie i dostawy dla żołnierzy. Szczerze się przyznam, że pierwszy raz widzę żołnierzy LWP w tak licznym oddziale (zdarzało mi się widzieć pojedynczych żołnierzy na fotkach) z tak zróżnicowaną bronią i to nie rosyjskiego pochodzenia, Jeśli macie jakieś takie fotki to wstawiajcie, chętnie je zobaczę.
Przepraszam Ames za rozwinięcie wątku w innym kierunku.
Link to comment
Share on other sites

Myślałem, że temat wyczerpany ale wrócił jak bumerang. Co do żołnierza z mapą to nie wydaje mi się aby miał pas zastępczy z pasa do mausera. Wystarczy spojrzeć na jego szerokość (jest podobnej szerokości do pasów mosinowskich a wiadome było. iż w praktyce były one o około połowę węższe). Pasy od mosinów na 100% są przy tych mauserach co trafnie zauważył Edmundo. Ładnie widać go przy karabinie leżącego w środku żołnierza. Zresztą żołnierz z mapą wydaje mi się, że ma 2 belki na pagonie więc chyba jest starszy od innych i raczej nie nosiłby pasa zastępczego tym bardziej patrząc na innych żołnierzy (szeregowych, starszych szeregowych?), którzy posiadają raczej kontraktowe pasy skórzane.
Też przyznam rację Edmundo, że faktycznie raczej nie mieli na wyposażeniu MG bo po przemyśleniu tematu myślę, że raczej też by z nimi pozowali. Bo czemu nie? Skoro poobwieszali się taśmami to czemu nie mieliby się chwalić np. MG.
Pozdrawiam.
Paweł
Link to comment
Share on other sites

Paweł temat rzeczywiście wrócił jak bumerang, ale cóż zawsze można podyskutować i rozłożyć go na elementy pierwsze. Zwróć proszę uwagę na szerokość pasa i klamrę u żołnierza pierwszego z prawej w dolnym rzędzie i porównaj te same parametry" pasa a raczej wąskiego paseczka" u żołnierza (kaprala) z mapą i kompasem oraz u żołnierza obok trzymającego DP. Te paski są ewidentnie dużo węższe niż typowe pasy (4 cm) główne. Jak już pisałem wcześniej nie twierdze uparcie że są to paski nośne od Mauserów robiące za pasy główne tylko że są nietypowe i ewidentnie węższe. Napisałeś że lubisz wyłapywać na fotkach różne szczegóły, ja też to lubię zwłaszcza w odniesieniu do elementów umundurowania WP, a tu (oczywiście nie chodzi mi o tę fotę tylko o całokształt zagadnienia) jest ogrom różnych rzeczy nie ujętych przepisami tudzież regulaminami. Pozdrawiam
Link to comment
Share on other sites

Mała uwaga. Ta ostra amunicja w taśmach wygląda na niemiecką a ta nie była stosowana w rkm DP a więc możliwe iż została znaleziona (zarekwirowana) w tejże miejscowości (fotografię wykonano tuż po zakończeniu działań wojennych a tego typu dobro" walało się wszędzie). Taśmy mogły więc być założone tylko dla nadania bardziej bojowego wyglądu żołnierzy w momencie wykonania tejże fotografii. Wiem że to tylko gdybanie ale po cóż żołnierze mieli by achać" dodatkową amunicję w taśmach nie pasującą do użytkowanych przez nich rkm DP, no chyba że mieli gdzieś MG 34 lub MG 42 którego tu nie widać. Widać za to etatowe wyposażenie plutonu strzeleckiego w broń zespołową czyli trzy rkm DP dla trzech drużyn. Zdobyczne kb Mausera w jednostkach WP też nie były chyba czymś szczególnym zważywszy na fakt że były wykorzystywane przez różne formacje paramilitarne w tym Straż Przemysłową jeszcze na początku lat osiemdziesiątych. Ale to tak na marginesie dyskusji. Pozdrawiam
Link to comment
Share on other sites

Kolego pawel_breslau mam nadzieję że za dużo nie odbiegniemy od głównego tematu ale z mojej strony należy się odpowiedź. Koncepcja o zdobycznych Mauserach moim zdaniem wcale się nie wali albowiem mogły być zdobyte (przejęte) dużo wcześniej i pozostawać na stanie tegoż pododdziału, a kto dopiął do nich sowieckie pasy od Mosina to też możemy gdybać, może zrobili to Niemcy wykorzystując zdobyczne sowieckie Mosiny (a wraz z nimi ich pasy) a może Polacy dokładając do gołych Mauserów pasy od Mosinów, może oryginalne niemieckie skórzane pasy od Mauserów wykorzystano do czegoś innego n.p. do uzupełnienia oporządzenia osobistego a tu były ogromne braki itp., to tylko gdybologia". Z kolei hipotetyczny MG na wyposażeniu też nie za bardzo pasuje, chyba że był bronią pozaetatową, tu jak wcześniej napisałem widać pluton strzelecki (na pewno piechoty, ale czy pluton liniowy, szkolny, czy też ochrony a może coś z KBW) z trzema etatowymi DP, co zastanawia to nie widać żadnego etatowego pm czyli PPSz 41 ewentualnie PPS 43 czy też zdobycznego MP 40. Patrząc na te białe opaski to dalej podtrzymuję zdanie o ćwiczeniach ale może być to także jak już Koledzy pisaliście jakaś akcja oczyszczania terenu. A na czapkach rogatywkach widać dwa (co najmniej) rodzaje orłów w tym kurice" co może świadczyć o tym że nie jest to młode wojsko" a frontowcy. I kolejna ciekawostka że na focie nie widać żadnego podoficera tudzież oficera chyba że tenże był sprawcą tej fotografii.
Co do Mauserów w formacjach ochrony to zostały uwiecznione także w filmie ezowate szczęście" (1960 r.), Przyjęcie na dziesięć osób plus trzy" (1972 r.), Brunet wieczorową porą" (1976 r.) oraz kilku filmach dokumentalnych których niestety tytułów nie pomnę. Sam pamiętam jak były na wyposażeniu Straży Przemysłowej w pewnym ówczesnym mieście wojewódzkim z rozbudowanym przemysłem jeszcze w latach osiemdziesiątych.
Z kolei mój niestety ale już nie żyjący starszy wiekiem Kolega wspominał o MG leżących w magazynach pułku OTK (w którym to miał przyjemność" odbyć służbę wojskową) na początku lat siedemdziesiątych. Co do zdjęć żołnierzy polskich z bronią zdobyczną to niestety ale nie dysponuję takowymi, ogólnie rzecz biorąc temat jest niezwykle ciekawy ale całkowicie przemilczany w dotychczasowych opracowaniach poza panzerfaustami będącymi na stanie WP który to artykuł opublikowano w którymś z numerów Poligon-u". Może Koleżanka Arnes doda jeszcze jakieś fotografie to wtedy będziemy kontynuować temat.
Link to comment
Share on other sites

Zapomniałem jeszcze o ładownicach do karabinów i karabinków. Patrząc na fotografie żołnierzy WP w oporządzeniu i z bronią z lat 1944-1947 to nie szczególnie widać jakiekolwiek ładownice do kb, oczywiście były użytkowane (i są na fotach) ładownice sowieckie oraz trójkomorowe niemieckie ale ten element oporządzenie osobistego (i to podstawowego) był chyba dostarczony w ewidentnie niedostatecznej ilości (jak dużo innych elementów oporządzenia i umundurowania ówczesnego WP).
Pierwsze polskie dwukomorowe ładownice do kb i kbk Mosina to bodajże rok 1947, później produkowane w dwóch wersjach czyli skórzanej oraz brezentowej ze skórzanymi paskami i wzmocnieniami. Pozdrawiam
Link to comment
Share on other sites

Widzę, że to naprawdę portal o prawdziwych odkrywców, a jak jeszcze się coś rozwiąże, to tym bardziej satysfakcja murowana. Super, że piszecie, bo dowiadujemy się coraz więcej. Pasjonaci wojska widzę, że tu są i można na nich liczyć, mam zdjęcie, również we wsi Kalino zrobione, ale strażaków. Wiem, że może nie wszystkich zainteresuje, tym bardziej, że prawdopodobnie jest to pogrzeb, ale przydałoby się choć w czasie je ulokować. Nie zakładam nowego wątku, choć myślę, że to raczej lata 20-ste, jak sądzicie?

Link to comment
Share on other sites

Niestety, fotografie jakie posiadam, to raczej ludzi tam mieszkających, Niemców, bo oni pewnie je robili i po części też Polaków. Jeżeli masz jakieś informacje to pisz, chętnie przeczytam, bo tak jak wspomniałam, zamierzamy napisać o historii Kalina, a głównie straży, bo obchodzi w tym roku 100-lecie. Zdjęcie, które wstawiłam na pierwsze to, jednego z mieszkańców, bo zaangażowani w akcję coś przynoszą. To drugie mam z albumu. Jak coś więcej zdobędę zwłaszcza wojskowych to wstawię, pozdrawiam.
Link to comment
Share on other sites

Na straży pożarnej znam się tyle, że jest i pomaga ludziom oraz gasi pożary :-)
A tak serio to moim skromnym zdaniem okres międzywojenny. Czy to pogrzeb czy też jakaś inna uroczystość np. dożynki to już nie wiem. Nic więcej nie pomogę bo to nie moja dziedzina zainteresowania. Ale gratuluję wytrwałości i mam nadzieję, że wszystko co planujesz/planujecie się uda. Powodzenia.
Pozdrawiam.
Paweł
Link to comment
Share on other sites

W dniu 24.01.2019 o 17:06, Arnes napisał:

Witam, pomagam pisać historię pewnej miejscowości spod Łodzi. Mam sporo zdjęć do weryfikacji, są to zdjęcia jednej z mieszkanek wioski Kalino. Osoba już nieżyjąca, zostawiła dwa albumy zdjęć. W jednym są głównie Niemcy zamieszkujący wioskę, w okresie międzywojennym. Drugi album to Polacy, w większości rozpoznani przez starszych mieszkańców. Szukam pomocy w identyfikacji zdjęć, ale też informacji dotyczących wsi Kalio, znajdującej się w woj.łódzkim, gminie Rzgów.
Czy mogę liczyć na waszą pomoc?
Na początek, zdjęcie spod sali OSP w Kalinie. Wydaje się, że to wojsko, ale czy AK?

194501_pod_sal_wojsko.jpg&x=800

Szukałam w necie informacji na temat tego zdjęcia, ale podobnej fotografii nie znalazłam.
Pytanie brzmi, czy mógł to być związek strzelecki?
Wiem, że w latach 20/30-stych w powiecie łódzkim działał taki związek. 

Link to comment
Share on other sites

Korzystając z okazji, że jesteśmy w kontakcie, mam do identyfikacji jeszcze zdjęcie nie związane z Kalinem, ale dla mnie osobiście ważne. To fotografia mojego dziadka, który służył , jak się dowiedziałam prawdopodobnie w KOP, ale był szkolony w Sieradzu, w roku ok.1937, gdyż dziadek urodził się w 1917. Może przybliżając zdjęcie dowódcy, będzie ktoś mógł zidentyfikować jaki to pułk?

Link to comment
Share on other sites

Tak jak prawisz a mądrze prawisz. Jest węższy ale wydaje mi się, ze nie na tyle aby był to od mausera. Ale rzeczą ludzką jest się mylić więc może i ja nie mam tu racji.
Chylę czoła przed Twoją wiedzą i mam nadzieję się czegoś nauczyć, czy to od Ciebie czy też z tego forum. Po to ono jest :-)
Że te pasy są nietypowe to fakt ale jakie one są to już raczej nie da rady rozszyfrować.
Cóż jeszcze można powiedzieć o tym zdjęciu? Sam nie wiem, ale może jednak ktoś jeszcze podniesie poprzeczkę i zada pytanie nad którym będziemy dyskutować.
Pozdrawiam.
Paweł
Link to comment
Share on other sites

Edmundo, nie będę się upierał, ale czy np mając ograniczoną ilość łódek, nie jest prościej doładowywać je wyłapując ammo z taśmy, niż dopychać pojedynczymi? Tak sobie kombinuję, choć przychylam się do wersji o żołnierskim szpanie. Przy okazji trochę jeszcze podciągnąłem zdjęcie, mam nadzieję że kompresja tego nie zje.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...

Important Information