Sedco Express Napisano 16 Listopad 2019 Napisano 16 Listopad 2019 1 godzinę temu, formoza58 napisał: Oficerowie 3 PL, przed 1935 rokiem. Siedzą od lewej: - kpt.pil. Stanisław Morawski (dca 131.EM 3.PL) - mjr pil Teofil Dziama Pozostali do rozpoznania Cytuj
Sedco Express Napisano 16 Listopad 2019 Napisano 16 Listopad 2019 Ostatni (z prawej) siedzi - kpt.pil.obs. Jozef MIckiewicz (?) Cytuj
Sedco Express Napisano 16 Listopad 2019 Napisano 16 Listopad 2019 4 godziny temu, Sedco Express napisał: Korekta: - po otrzymaniu wiarygodnych informacji od kol. Kolomana zmiana osób oznaczonych nr 2 i 3. -znalazłem w swoim bałaganie zdjęciowym zdjęcie por.pil. H.Skrzypińskiego i zmiana także nr. 5 Cytuj
Sedco Express Napisano 17 Listopad 2019 Napisano 17 Listopad 2019 (edytowane) 18 godzin temu, formoza58 napisał: Z Allegro. Pilot z MD Lot. Ciekawe. Proszę zwrócić uwagę na kotwiczkę obok gwiazdek na naramienniku - zapewne inwencja własna pilota. Na odwrocie jest opis zdjęcia "por Neuman X 1925 Puck"- opis ten pozwala z dużym prawdopodobieństwem zidentyfikować owego lotnika. Wg książki St.Januszewskiego "Pionierzy - Polacy w Siłach Powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918" (str.322/323) był Niemcem (tak określał sam swoje pochodzenie) i nazywał się Johann Alfons Neumann (Jan Alfons Neuman - po spolszczeniu). Język polski znał b.słabo. Maturę uzyskał we Wrocławiu i rozpoczął studia filozoficzne. W I WŚ od 1914 r. służył w armii Kajzera w kawalerii a od 1915 r. w lotnictwie w eskadrach zwiadowczych. Podawał, że służył także w Jasta 2 obok Manfreda von Richthofena. Do WP wstąpił 02.06.1919 r. jak napisał w podaniu "dla żołdu". W polskim lotnictwie służył: 01.06.1919-30.05.1920 w CWL 31.05.1920 - 9.EW (instruktor) 16.03.1921 - 3.PL (por.pil.) 01.09.1922 - 2.PL (Kraków) 31.10. 1922 - CZL (Centr.Zakł.Lotn.) - Komisja Odbiorów 16.11.1922 - MDLot 14.08.1923 - instr. WSP 01.01.1924 - ponownie MDLot (dca eskadry a później dca Parku Lotniczego Za niesubordynację wobec przełożonych, odmowy wykonania rozkazów , awantury w lokalach, obrazę żołnierza od marca do czerwca 1927 r. był więźniem Wojskowego Więzienia Śledczego. W 1928 r. w arkuszu kwalifikacyjnym zapisano: "pod każdym względem zupełnie bezwartościowym [jest oficerem] Notoryczny alkoholik, często wywołuje awantury, poniżając tem mundur, mało inteligentny i nie dyscyplinowany." Dalsze losy - nieznane. Edytowane 17 Listopad 2019 przez Sedco Express Cytuj
formoza58 Napisano 17 Listopad 2019 Autor Napisano 17 Listopad 2019 I uzupelnienie do biogramu " niegrzecznego chłopca" Cytuj
formoza58 Napisano 18 Listopad 2019 Autor Napisano 18 Listopad 2019 W dniu 18.11.2019 o 00:44, formoza58 napisał: I uzupelnienie do biogramu " niegrzecznego chłopca" Por. Neuman, w środeczku. Cytuj
Sedco Express Napisano 22 Listopad 2019 Napisano 22 Listopad 2019 Z Allegro - opis na odwrocie "por. Pawluć wyskakuje z Poteza XV podczas wizyty polskich samolotów w Pradze w 1924 r." Na zdjęciu samolot Potez XA2 z oznaczeniem "E4" (oznaczenie rajdowe) i "447" (franc.nr.fabr.) co jednoznacznie pozwala stwierdzić, że ów Potez był jednym z 12 egz. Potezów (i 2 egz. Bre XIXB2) . biorących udział w Rajdzie Pirenejskim, którego dcą był gen.bryg.pil. Włodzimierz Ostoja - Zagórski w dniach 19 -30.07.1925 r. Błędne jest więc datowanie zdjęcia na "1924 r." ponieważ w 1924 r. miał miejsce I Rajd Alpejski (tylko 6 egz.Potezów XVA2) i w wykazie uczestników nie było por.pil. St.Pawlucia. Widoczny na zdjęciu Potez XV ma oznaczenie "E4" "447" a taki samolot jest pokazany na zdjęciu grupowym jako jeden z 12 tego typu biorących udział w Rajdzie Pirenejskim i nie jest możliwe by wpierw brał udział w I rajdzie Alpejskim (1924 r.) a potem w Rajdzie Pirenejskim (1925 r.) Czy por.pil. St.Pawluć faktycznie brał udział w drugim grupowym przelocie tzw. Rajdzie Pirenejskim w 1925 r. ? Nie nalazłem nigdzie listy uczestników (w odróżnieniu od I Rajdu Alpejskiego). Cytuj
Sedco Express Napisano 10 Grudzień 2019 Napisano 10 Grudzień 2019 Wszystko wskazuje, że na zdj. jest widoczny jest jeden z trzech Potezów XXV uczestników rajdu Bałkańskiego w dniach 13-23.05.1928 r. Trasa: W-wa - Bukareszt - Belgrad - Sofia - Konstantynopol - Jassy - W-wa. Na lotnisku w Sofii wśród lotników bułgarskich w polskich mundurach lotniczych od lewej stoją : - pierwszy : NN kpt.pil. - drugi : płk.pil. Ludomił Rayski - trzeci : mjr pil. Wacław Makowski - czwarty : NN (?) Siedzą w centrum : - NN sierż. (zapewne mechanik) - NN (?) (j.w.) - Cytuj
Koloman Napisano 11 Grudzień 2019 Napisano 11 Grudzień 2019 Trasa rajdu: Warszawa - Bukareszt - Belgrad - Nowy Sad - Belgrad - Sofia - Konstantynopol - Jassy - Warszawa. Skład załóg: 1. płk.pil.L.Rayski + kpt.obs.J.Jungraw 2. mjr.pil.W.Makowski + mechanik plut.W.Czerwonko 3. kpt.pil.A.Beseljak + mechanik sierż.W.Jakimowicz Cytuj
Sedco Express Napisano 11 Grudzień 2019 Napisano 11 Grudzień 2019 Świetnie ! Mamy więc na zdjęciu wszystkie polskie załogi rajdowe ! Cytuj
Sedco Express Napisano 11 Grudzień 2019 Napisano 11 Grudzień 2019 Por.obs. Szczepan Ścibor na kursie pilotażu w CWOL (Centrum Wyszk.Ofic.Lotn.) w Dęblinie - 1929 r. Sz.Ścibor został zamordowany w więzieniu mokotowskim w 1952 r. Cytuj
W3SOKÓŁ Napisano 12 Grudzień 2019 Napisano 12 Grudzień 2019 W dniu 22.11.2019 o 13:02, Sedco Express napisał: Z Allegro - opis na odwrocie "por. Pawluć wyskakuje z Poteza XV podczas wizyty polskich samolotów w Pradze w 1924 r." Na zdjęciu samolot Potez XA2 z oznaczeniem "E4" (oznaczenie rajdowe) i "447" (franc.nr.fabr.) co jednoznacznie pozwala stwierdzić, że ów Potez był jednym z 12 egz. Potezów (i 2 egz. Bre XIXB2) . biorących udział w Rajdzie Pirenejskim, którego dcą był gen.bryg.pil. Włodzimierz Ostoja - Zagórski w dniach 19 -30.07.1925 r. Błędne jest więc datowanie zdjęcia na "1924 r." ponieważ w 1924 r. miał miejsce I Rajd Alpejski (tylko 6 egz.Potezów XVA2) i w wykazie uczestników nie było por.pil. St.Pawlucia. Widoczny na zdjęciu Potez XV ma oznaczenie "E4" "447" a taki samolot jest pokazany na zdjęciu grupowym jako jeden z 12 tego typu biorących udział w Rajdzie Pirenejskim i nie jest możliwe by wpierw brał udział w I rajdzie Alpejskim (1924 r.) a potem w Rajdzie Pirenejskim (1925 r.) Czy por.pil. St.Pawluć faktycznie brał udział w drugim grupowym przelocie tzw. Rajdzie Pirenejskim w 1925 r. ? Nie nalazłem nigdzie listy uczestników (w odróżnieniu od I Rajdu Alpejskiego). Kilku namierzyłem: "Lecz oto oficerowie mojej grupy już nadlatują. Istotnie, 5 Potezów i 1 Breguet lądują spokojnie, sprawnie jeden za drugim. Oficerowie zeskakują szybko ze swych aparatów by złożyć raport generałowi Zagórskiemu i przedstawić się szefowi lotnictwa czechosłowackiego. Witamy z radością wszystkich – z majorem Gilewiczem na czele. Są tu znajomi z Warszawy – z 1-go pułku: kapitan Giedgowd, kapitan Kalina, z Krakowa: z 2 pułku major Ratomski, kapitan Wojciechowski, porucznik Stachoń, z 3 pułku - z Poznania - kapitan Jaryna i wielu innych. Wszyscy są w doskonałej kondycji, opaleni, weseli, świetnie wyglądają w jednakowych skórzanych ciemnobrązowych „Combinaisons” z oryginalnem zapięciem metalowem na bokach spodni." 1 Cytuj
Koloman Napisano 13 Grudzień 2019 Napisano 13 Grudzień 2019 Następujący lotnicy brali udział w Rajdzie Pirenejskim 1925 (oprócz mechaników): 1. Pułk Lotniczy: mjr pil. Józef Krzyczkowski, kpt. pil. Ignacy Giedgowd, kpt. pil. Wacław Makowski, kpt. pil. Bronisław Wojtarowicz, kpt. pil. Ludwik Idzikowski, kpt. pil. Stefan Pawlikowski, por. pil. Kazimierz Kalina, por. pil. Zbigniew Babiński i por. obs. Kazimierz Szałas. 2. Pułk Lotniczy: mjr. pil. Stanisław Ratomski, kpt. pil. Józef Wojciechowski, kpt. pil. Bolesław Stachoń, kpt. pil. Stanisław Pawłowski, kpt. pil. Mieczysław Konarski, kpt. obs. Zygmunt Pistl. 3. Pułk Lotniczy: kpt. pil. Tadeusz Jarina, por. pil. Stanisław Pawluć. 4. Pułk Lotniczy: mjr. pil. Juliusz Gilewicz, mjr. pil. Tadeusz Prauss, por. pil. Eugeniusz Guttmejer, por. obs. Włodzimierz Gubarew. Por. obs. Olgierd Tuskiewicz reprezentował Niższą Szkołę Pilotów w Bydgoszczy. Mjr obs. Leonard Lepszy i por. obs. Zygfryd Piątkowski – Departament IV MSWojsk 1 Cytuj
Sedco Express Napisano 14 Grudzień 2019 Napisano 14 Grudzień 2019 Sześciu n/w lotników brało udział w obu rajdach : I Rajdzie Alpejskim - 1924 r. Rajdzie Pirenejskim - 1925 r. Byli to: - kpt.pil. Józef Krzyczkowski - kpt.pil. Wacław Makowski - kpt.pil. Juliusz Gilewicz - mjr pil. Tadeusz Prauss - kpt.pil Ludwik Idzikowski - por.obs. Zygfryd Piątkowski Cytuj
chrisowaty Napisano 16 Grudzień 2019 Napisano 16 Grudzień 2019 W dniu 8.05.2017 o 23:39, Sedco Express napisał: Por.obs. Jan Grabianowski 3.PL Witam. Mogę prosić o źródło tej fotografii? Na zdjęciu jest Kazimierz Grabianowski, brat mojego pradziadka. Powstaniec Wielkopolski, Pilot Obserwator Wojska Polskiego, jak i mjr w Lotnictwie RAF. Nie mógł powrócić do kraju. Zmarł w Wielkiej Brytanii pod zmienionym nazwiskiem Korwin Grandford. Wujek znajduje się na tzw Liście Krzystka, dostępnej w internecie. Cytuj
Koloman Napisano 17 Grudzień 2019 Napisano 17 Grudzień 2019 17 godzin temu, chrisowaty napisał: Mogę prosić o źródło tej fotografii? To nie jest tak całkiem ganz proste. Była w pułkach lotniczych taka zasada, że co pewien czas, szczególnie po licznych awansach wykonywano fotografie portretowe wszystkich oficerow, w galowych mundurach, z orderami. Fotografie te trzymano w pułkowym archiwum. Jak któryś z oficerów się zabił to fotografia do pułkowego nekrologu była jak znalazł. Było też i inne zastosowanie tych fotografii: jak któryś z wyższych oficerow pułku (dowodca, jego zastępcy, dowódcy dywizjonów) opuszczał jednostkę to w trakcie bankietu pożegnalnego wręczano mu pamiątkowy album, w którym były zamieszczone fotografie portretowe służących aktualnie w pułku oficerów (właśnie te wzięte z archiwum). Tak więc fotografia pochodzi z któregoś z albumów pamiątkowych tylko nie wiadomo kto go otrzymał. 1 Cytuj
Sedco Express Napisano 17 Grudzień 2019 Napisano 17 Grudzień 2019 Kol. Koloman wyczerpująco jak sądzę objaśnił źródła fotografii portretowych polskich lotników w okresie II RP. Może warto dodać, że Kazimierz Grabianowski był oczywiście lotnikiem, ale nie był pilotem lecz obserwatorem w lotnictwie polskim przed 1939 r. W czerwcu 1937 r. w stopniu kpt.obs. był dcą 37.EL (PZL - 23B "Karaś") Później nie służył w RAF-ie a w Polskich Siłach Powietrznych w Wl.Brytanii i nie w załogach latających. Był w 1943 r. w stopniu F/Lt (kpt.) dcą No. 1 Polish ASP (Polska Składnica Materiałowa Nr. 1) w Norholt. Jeżeli przed 1943 r. był (?) członkiem personelu latającego to musiałby przejść odpowiednie przeszkolenie i wtedy byłby nie obserwatorem a nawigatorem. Inną specjalność można wykluczyć ponieważ na zdjęciu z Wl.Bryt. w stopniu S/Ldr (mjr) - a więc z końca wojny, widoczna jest polska odznaka obserwatora. 1 Cytuj
Koloman Napisano 17 Grudzień 2019 Napisano 17 Grudzień 2019 To są fragmenty albumu pożegnalnego wręczonego B.Kwiecińskiemu w 1.Pułku Lotniczym w Warszawie. Cytuj
chrisowaty Napisano 18 Grudzień 2019 Napisano 18 Grudzień 2019 (edytowane) Dziękuję za odpowiedzi. Mam udokumentowany przebieg służby wuja Kazimierza jak i w Wojsku Polskim, tak i w W Lotnictwie Polskim w w Wielkiej Brytanii, a nie RAF jak napisałem wcześniej. Edytowane 18 Grudzień 2019 przez chrisowaty Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.