Skocz do zawartości

Sylwetki Lotników II RP 1921- 1939.


Rekomendowane odpowiedzi

18 godzin temu, formoza58 napisał:

Z Allegro.

Pilot z MD Lot.

lot ofic mdlot.JPG

Ciekawe. Proszę zwrócić uwagę na kotwiczkę obok gwiazdek na naramienniku - zapewne inwencja własna pilota.

Na odwrocie jest opis zdjęcia "por Neuman X 1925 Puck"- opis ten pozwala z dużym prawdopodobieństwem zidentyfikować owego lotnika. Wg książki St.Januszewskiego "Pionierzy - Polacy w Siłach Powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918" (str.322/323) był Niemcem (tak określał sam swoje pochodzenie) i nazywał się Johann Alfons Neumann (Jan Alfons Neuman - po spolszczeniu).  Język polski znał b.słabo. Maturę uzyskał we Wrocławiu i rozpoczął studia filozoficzne. W I WŚ od 1914 r. służył w armii Kajzera w kawalerii a od 1915 r. w lotnictwie w eskadrach zwiadowczych. Podawał, że służył także w Jasta 2 obok Manfreda von Richthofena.

Do WP wstąpił 02.06.1919 r. jak napisał w podaniu "dla żołdu".

W polskim lotnictwie służył:

01.06.1919-30.05.1920 w CWL

31.05.1920 - 9.EW (instruktor)

16.03.1921 - 3.PL (por.pil.)

01.09.1922 - 2.PL (Kraków)

31.10. 1922 - CZL (Centr.Zakł.Lotn.) - Komisja Odbiorów

16.11.1922 - MDLot

14.08.1923 - instr. WSP

01.01.1924 - ponownie MDLot (dca eskadry a później dca Parku Lotniczego

Za niesubordynację wobec przełożonych, odmowy wykonania rozkazów , awantury w lokalach, obrazę żołnierza od marca do czerwca 1927 r. był więźniem Wojskowego Więzienia Śledczego.

W 1928 r. w arkuszu kwalifikacyjnym zapisano: "pod każdym względem zupełnie bezwartościowym [jest oficerem] Notoryczny alkoholik, często wywołuje awantury, poniżając tem mundur, mało inteligentny i nie dyscyplinowany."

Dalsze losy - nieznane.

 

 

Kotwica.png

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z Allegro - opis na odwrocie "por. Pawluć wyskakuje z Poteza XV podczas wizyty polskich samolotów w Pradze w 1924 r."

Na zdjęciu samolot Potez XA2 z oznaczeniem "E4" (oznaczenie rajdowe) i "447" (franc.nr.fabr.) co jednoznacznie pozwala stwierdzić, że ów Potez był jednym z 12 egz. Potezów (i 2 egz. Bre XIXB2) . biorących udział w  Rajdzie Pirenejskim, którego dcą był gen.bryg.pil. Włodzimierz Ostoja - Zagórski  w dniach 19 -30.07.1925 r.

Błędne jest więc datowanie zdjęcia na "1924 r." ponieważ w 1924 r. miał miejsce I Rajd Alpejski (tylko 6 egz.Potezów XVA2) i w wykazie uczestników nie  było por.pil. St.Pawlucia.

Widoczny na zdjęciu Potez XV ma oznaczenie "E4" "447" a taki samolot jest pokazany na zdjęciu grupowym jako jeden z 12 tego typu biorących udział w Rajdzie Pirenejskim i  nie jest możliwe by wpierw brał udział w I rajdzie Alpejskim (1924 r.) a potem w Rajdzie Pirenejskim (1925 r.)

Czy por.pil. St.Pawluć faktycznie brał udział w drugim grupowym przelocie tzw. Rajdzie Pirenejskim w 1925 r. ?

Nie nalazłem nigdzie listy uczestników (w odróżnieniu od I Rajdu Alpejskiego).

 

 

Potez XVA2 E 4 nr.447.png

Potez XVA2 E4 Rajd Pirenejski.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Wszystko wskazuje, że na zdj. jest widoczny jest jeden z trzech Potezów XXV uczestników rajdu Bałkańskiego w dniach 13-23.05.1928 r.

Trasa: W-wa - Bukareszt - Belgrad - Sofia - Konstantynopol - Jassy - W-wa.

Na lotnisku w Sofii wśród lotników bułgarskich w polskich mundurach lotniczych od lewej stoją :

- pierwszy : NN kpt.pil.

- drugi : płk.pil. Ludomił Rayski

- trzeci : mjr pil. Wacław Makowski

- czwarty : NN (?)

Siedzą w centrum :

- NN sierż. (zapewne mechanik)

- NN (?)  (j.w.)

-

Sofia, Potez XXV Rajd Bałkański 13-23.05.1928 r. jeden z trech samolotów. Od lewej Polacy NN, Szef Depart.IV Lotn.MSW płk.pil. L.Rayski,mj.pil. W.Makowski, NN.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trasa rajdu: Warszawa - Bukareszt - Belgrad - Nowy Sad - Belgrad - Sofia - Konstantynopol - Jassy - Warszawa.

Skład załóg:

1. płk.pil.L.Rayski + kpt.obs.J.Jungraw

2. mjr.pil.W.Makowski + mechanik plut.W.Czerwonko

3. kpt.pil.A.Beseljak + mechanik sierż.W.Jakimowicz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.11.2019 o 13:02, Sedco Express napisał:

Z Allegro - opis na odwrocie "por. Pawluć wyskakuje z Poteza XV podczas wizyty polskich samolotów w Pradze w 1924 r."

Na zdjęciu samolot Potez XA2 z oznaczeniem "E4" (oznaczenie rajdowe) i "447" (franc.nr.fabr.) co jednoznacznie pozwala stwierdzić, że ów Potez był jednym z 12 egz. Potezów (i 2 egz. Bre XIXB2) . biorących udział w  Rajdzie Pirenejskim, którego dcą był gen.bryg.pil. Włodzimierz Ostoja - Zagórski  w dniach 19 -30.07.1925 r.

Błędne jest więc datowanie zdjęcia na "1924 r." ponieważ w 1924 r. miał miejsce I Rajd Alpejski (tylko 6 egz.Potezów XVA2) i w wykazie uczestników nie  było por.pil. St.Pawlucia.

Widoczny na zdjęciu Potez XV ma oznaczenie "E4" "447" a taki samolot jest pokazany na zdjęciu grupowym jako jeden z 12 tego typu biorących udział w Rajdzie Pirenejskim i  nie jest możliwe by wpierw brał udział w I rajdzie Alpejskim (1924 r.) a potem w Rajdzie Pirenejskim (1925 r.)

Czy por.pil. St.Pawluć faktycznie brał udział w drugim grupowym przelocie tzw. Rajdzie Pirenejskim w 1925 r. ?

Nie nalazłem nigdzie listy uczestników (w odróżnieniu od I Rajdu Alpejskiego).

 

 

Potez XVA2 E 4 nr.447.png

Potez XVA2 E4 Rajd Pirenejski.png

Kilku namierzyłem:

"Lecz oto oficerowie mojej grupy już nadlatują. Istotnie, 5 Potezów i 1 Breguet lądują spokojnie, sprawnie jeden za drugim. Oficerowie zeskakują szybko ze swych aparatów by złożyć raport generałowi Zagórskiemu i przedstawić się szefowi lotnictwa czechosłowackiego. Witamy z radością wszystkich – z majorem Gilewiczem na czele. Są tu znajomi z Warszawy – z 1-go pułku: kapitan Giedgowd, kapitan Kalina, z Krakowa: z 2 pułku major Ratomski, kapitan Wojciechowski, porucznik Stachoń, z 3 pułku - z Poznania  - kapitan Jaryna i wielu innych. Wszyscy są w doskonałej kondycji, opaleni, weseli, świetnie wyglądają w jednakowych skórzanych ciemnobrązowych „Combinaisons” z oryginalnem zapięciem metalowem na bokach spodni."

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Następujący lotnicy brali udział w Rajdzie Pirenejskim 1925 (oprócz mechaników):

1. Pułk Lotniczy: mjr pil. Józef Krzyczkowski, kpt. pil. Ignacy Giedgowd, kpt. pil. Wacław Makowski, kpt. pil. Bronisław Wojtarowicz,           kpt. pil. Ludwik Idzikowski, kpt. pil. Stefan Pawlikowski, por. pil. Kazimierz Kalina, por. pil. Zbigniew Babiński i por. obs. Kazimierz Szałas. 
2. Pułk Lotniczy: mjr. pil. Stanisław Ratomski, kpt. pil. Józef Wojciechowski, kpt. pil. Bolesław Stachoń, kpt. pil. Stanisław Pawłowski,   kpt. pil. Mieczysław Konarski, kpt. obs. Zygmunt Pistl. 
3. Pułk Lotniczy: kpt. pil. Tadeusz Jarina, por. pil. Stanisław Pawluć. 
4. Pułk Lotniczy: mjr. pil. Juliusz Gilewicz, mjr. pil. Tadeusz Prauss, por. pil. Eugeniusz Guttmejer, por. obs. Włodzimierz Gubarew.
Por. obs. Olgierd Tuskiewicz reprezentował Niższą Szkołę Pilotów w Bydgoszczy.                                                                                              Mjr obs. Leonard Lepszy i por. obs. Zygfryd Piątkowski – Departament IV MSWojsk

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.05.2017 o 23:39, Sedco Express napisał:

Por.obs. Jan Grabianowski 3.PL

3714001901.jpg&x=800

Witam.

Mogę prosić o źródło tej fotografii?

Na zdjęciu jest Kazimierz Grabianowski, brat mojego pradziadka. Powstaniec Wielkopolski, Pilot Obserwator Wojska Polskiego, jak i mjr w Lotnictwie RAF. Nie mógł powrócić do kraju. Zmarł w Wielkiej Brytanii pod zmienionym nazwiskiem Korwin Grandford. Wujek znajduje się na tzw Liście Krzystka, dostępnej w internecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, chrisowaty napisał:

Mogę prosić o źródło tej fotografii?

To nie jest tak całkiem ganz proste.

Była w pułkach lotniczych taka zasada, że co pewien czas, szczególnie po licznych awansach wykonywano fotografie portretowe wszystkich oficerow, w galowych mundurach, z orderami. Fotografie te trzymano w pułkowym archiwum.

Jak któryś z oficerów się zabił to fotografia do pułkowego nekrologu była jak znalazł.

Było też i inne zastosowanie tych fotografii: jak któryś z wyższych oficerow pułku (dowodca, jego zastępcy, dowódcy dywizjonów) opuszczał jednostkę to w trakcie bankietu pożegnalnego wręczano mu pamiątkowy album, w którym były zamieszczone fotografie portretowe służących aktualnie w pułku oficerów (właśnie te wzięte z archiwum). 

Tak więc fotografia pochodzi z któregoś z albumów pamiątkowych tylko nie wiadomo kto go otrzymał.

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kol. Koloman wyczerpująco jak sądzę objaśnił źródła fotografii  portretowych polskich lotników w okresie II RP.

Może warto dodać, że Kazimierz Grabianowski był oczywiście lotnikiem, ale nie był pilotem lecz obserwatorem w lotnictwie polskim przed 1939 r. W czerwcu 1937 r. w stopniu kpt.obs. był dcą 37.EL (PZL - 23B "Karaś")

Później nie służył w RAF-ie a w Polskich Siłach Powietrznych w Wl.Brytanii i nie w załogach latających. Był w 1943 r. w stopniu F/Lt (kpt.) dcą No. 1 Polish ASP (Polska Składnica Materiałowa Nr. 1) w Norholt.

Jeżeli przed 1943 r. był (?) członkiem personelu latającego to musiałby przejść odpowiednie przeszkolenie i wtedy byłby nie obserwatorem a nawigatorem. Inną specjalność można wykluczyć ponieważ na zdjęciu z Wl.Bryt. w stopniu S/Ldr (mjr) - a więc z końca wojny, widoczna jest polska odznaka obserwatora.

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie