Jump to content
Sobiepan

Poszukiwania ORP Orzeł". Mamy coraz więcej informacji, będziemy szukać do skutku"

Recommended Posts

gałązki jedliny w formie szacunku dla majora"

Taki był zwyczaj, wystarczy popatrzeć jak przystrajali często swoich truposzy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przedstawiamy wam statek badawczy MS VINA, jedostkę z której w tym roku odbędą się poszukiwania Orła. Dzieki współpracy z JD Contractor, Sea War Museum Jutland i z samym Gertem Normannem, twórcą Firmy i założycielem Muzeum, właśnie VINĄ wyruszamy na Morze Północne. Jednostka ma 77 metry długości, 14 szerokości i jest to statek przystosowany do pracy na morzu oraz do pracy z nurkami. W pełni wyposażony w kompletny sprzet survay, system pozycjonowania DP 1 i może zabrać na pokład aż 26 osób.
Tu można poczytać więcej: https://www.jdcon.dk/Fleet-equipment/Fleet/Vina
To że jednostka umożliwia pracę z nurkami jest w tym roku dla nas bardzo ważne. W naszej tegorocznej ekipie będą prawie wyłącznie sami nurkowie. Plan na ten rok jest taki, że będziemy sprawdzać niezidentyfikowane obiekty, wskazane przez JD Contractor, firmę która na co dzień pracuje na Morzu Północnym i ma największą bazę wraków. Pełny sezon prac na Morzu Północnym rusza w Kwietniu. Dlatego możemy skorzystać ze statky VINA tylko w Marcu, jeszcze kiedy nie jest w pełni zajęta. Siedzimy praktycznie na walizkach i czekamy na dobrą prognozę pogody. W przyszłym tygodniu kolejne informacje . Pozdrawiamy Tomasz Stachura,Lukasz Piorewicz,Benedykt Hac,Marek Cacaj,Tomasz Zwara,Jacek Kapczuk,Piotr Michalik,Lukasz Pastwa, Piotr Lalik, Sea War Museum Jutland,SANTI Diving

 

RUSZAMY !!
Pogoda na tyle się poprawiła, że ruszamy natychmiast samochodami z Gdyni.
Mamy być w Danii jutro wieczorem , gdzie z portu w Thyboron wychodzimy w morze. Jest to już siódmy sezon naszych poszukiwań i 9-ta wyprawa, Na mapce poniżej możecie zobaczyć wszystkie poprzednie trasy. Tegoroczne poszukiwania odbędą się we współpracy z duńską firmą JD Contractor oraz Sea War Museum Jutland. W wyprawie weźmie udział 26 osobowa ekipa polsko-duńska. Z Polski do Danii wyruszy osiem osób i są to głównie nurkowie: Tomasz Stachura, Piotr Michalik, Lukasz Piorewicz Marek Cacaj , Jacek Kapczuk, Piotr Lalik, Łukasz Pastwa, Jerzy Rudziński - operator kamery, W planach 3 dni nurkowań na wskazanych przez firmę JD Contractor wrakach. Poszukiwania prowadzone będą z jednostki M/S VINA o długości 77 m, szerokości 14 m, należącej do partnera z Danii. Jutro wieczorem kolejne informacje. 

88429769_1363480267192114_6985818625395392512_o.png

01.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to już wiemy. Nasz nowy wrak to jednak nie Orzeł, To brytyjski okręt podwodny HMS L10. Jego historia jest równie ciekawa i pewnie to ważne odkrycie, ale lekki niedosyt został -). Zbadaliśmy wrak ROVem, a potem zanurkowała ekipa polska i duńska. Widoczność na dnie była bardzo słaba, ledwo 2 metry. Ale to wystarczyło do pełnej identyfikacji wraku. Wszystkie elementy konstrukcyjne się zgadzają z planami okrętu.
HMS - L10 zatonął 03 Pazdziernika 1918 roku, zatapiając uprzednio niemiecki torpedowiec. I tu najciekawsze - 160 metrów od "naszego" OP leży wrak torpedowca, A pare kilometrów kolejny, który brał udział w tej potyczce. Warto wygooglować historie całej bitwy bo jest wyjątkowo interesująca. My płyniemy dalej, pogoda nam dopisuje a przed nami jeszcze kolejne wraki do zbadania. Sprawdzamy niezidentyfikowane wraki na obszarze niemieckich pól minowych z okresu WWII. Dziękujemy wszystkim za wsparcie

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podziwiać wytrwałość i determinację, może w końcu szczęście dopisze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeci dzień poszukiwań za nami. W nocy było sporo emocji, bo najechaliśmy na kolejny okręt podwodny. Też rozbity jak HMS L10 , ale szczegółowe pomiary wykluczyły że to Orzeł. Ruszyliśmy wiec dalej. Bardzo byliśmy ciekawi co to za OP, ale Orzeł najważniejszy a czas nas goni. Dokładne badania wraku ROVem wraz z zejściem nurków to około 5-6 godzin. Woleliśmy ten czas wykorzystać na dalsze przeszukiwania niemieckich pól minowych. Kierujemy się teraz na północ aż do zagrody minowej nr 17- cie. Badając po drodze wskazane przez Firmę JD Contractor wraki. Jest ich sporo a naszą trasę możecie śledzić na vesselfinder.com. Pogod nam dopisuje, wiec do jutra wieczór pracujemy. Nasza ekipa nurkowa jest w pełnej gotowości, czekamy tylko na sygnał -))
Pozdrawiamy
Tomasz Stachura Lukasz Piorewicz Piotr Michalik Marek Cacaj Jacek Kapczuk Piotr Lalik Lukasz Pastwa
Sea War Museum Jutland Santi Odnaleźć Orła

87452830_1366361020237372_3993251847820279808_o.jpg

87543666_1366363246903816_3807962612163936256_o.jpg

87855766_1366360633570744_9004796095984828416_o.jpg

88429769_1366361233570684_1051110833863524352_o.jpg

89089861_1366361116904029_7293329968732307456_o.jpg

89186805_1366361066904034_8894823428305977344_o.jpg

89238427_1366361123570695_8080921108464795648_o.jpg

89397471_1366355536904587_3373105793443299328_o.jpg

89472036_1366360940237380_1473063281609408512_o.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesteśmy około 200 mil morskich od naszego portu Thyberon i powoli wracamy. Niestety do tej chwili nie mamy Orła, ale jeszcze w drodze powrotnej postaramy się sprawdzić kilka obiecujących pozycji które ma w swoich zasobach JD Contractor. Niestety warunki pogodowe z godziny na godzinę stają się coraz trudniejsze. Nareszcie widzimy jak wygląda sztorm na Morzu Północnym. Wzmaga się wiatr, fale są coraz wyższe a nasza ponad 70-metrowa jednostka Vina zaczyna się dość mocno kołysać. Patrzymy na prognozy pogodowe i w nocy ma być jeszcze gorzej a fale mają mieć wysokość 6 mtr.
Nasz sprzęt nurkowy jest już spakowany i zabezpieczony, nie marzymy już o nurkowaniu, ale jesteśmy zawsze takiego zdania, że Orła możemy odnaleźć nawet w ostatnich godzinach ekspedycji.
Także trzymajcie za nas kciuki! Mamy jeszcze około 1 doby poszukiwań i do ostatniej chwili nie odpuszczamy.

Pozdrawiamy z samego środka Morza Północnego

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzień 5ty
Po ciężkiej nocy, gdzie stan morza naprawdę uniemożliwił nam jakiekolwiek prace poszukiwawcze mamy kolejny dzień wyprawy.
Wiatr powoli ustaje, fale są coraz mniejsze więc wszyscy pełni energii ponownie spotykamy się na mostku. Rozpoczynamy prace hydrograficzne, multibeam skanuje dno Morza Północnego i przechodzimy z punktu do punktu ale kierując się już powoli w stronę portu w Thyboron.
Nasze dni pracy wypełnione są nie tylko obserwacją co znajduje się pod statkiem Vina, nie tylko sprawdzamy pozycje na których możemy odnaleźć naszego Orła. Czas spędzony z ekipą Duńską pozwala nam na wielogodzinne rozmowy na temat ORP Orzeł ale i nie tylko. Mamy tu na statku mieszankę wspaniałych ludzi, samego Gerta Normanna właściciela Muzeum Bitwy Jutlandzkiej i firmy JD Contractor a co za tym idzie specjalistów z tych dwóch miejsc - historyków, ludzi pracujących na statku, nurków zawodowych i jeszcze ekipę z duńskiej telewizji TV Midt Vest. Wspólnie rozmawiamy o przyczynach i ewentualnym miejscu gdzie może spoczywać nasz okręt podwodny. Poznajemy nowoczesny sprzęt poszukiwawczy którym posługujemy się na pokładzie Vina, obserwujemy jak działa ekipa nurków komercyjnych z Danii podpatrujemy pracę duńskich reporterów i … uczymy się:) Każdy dzień daje nam sporą dawkę wiedzy i umiejętności wspólnej pracy.

Pozdrawiamy w imieniu całej polsko-duńskiej ekipy!

88984361_1367980300075444_2305640033354252288_o.jpg

89039270_1367977276742413_2469190146013003776_o.jpg

89055209_1367983743408433_4536161939104989184_o.jpg

89227354_1367980880075386_6908844736912556032_o.jpg

89256583_1367978700075604_6050252049700880384_o.jpg

89305570_1367975893409218_8472352397618839552_o.jpg

89427179_1367981360075338_8698564919190093824_o.jpg

89548179_1367983023408505_4832006411804213248_o.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hubala mogą trafić przypadkiem. Pewnie leży w zbiorowej mogile i przy zrywce lasu czy coś może ona zostać odkryta.

Inna sprawa że byłoby to znalezisko ze wszech miar niewygodne. Wznowienie dyskusji na temat działalności tego oddziału nikomu nie jest na rękę.

Jeśli chodzi o poszukiwania ''Orła'', to sprawia wrażenie wyciągania dotacji. Szum przed robotą, i cisza po... Zdecydowanie nie ta kolejność.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to jesteśmy w porcie, wyprawa III 2020 zakończona. Orła nadal nie ma, ale my szukamy dalej. Podczas tych poszukiwań sprawdziliśmy 32 pozycje. 20 z nich to wraki. Odkryliśmy dwa nowe Okręty Podwodne. A przede wszystkim poznaliśmy świetnych ludzi. Ekipa Sea War Museum Jutland jest zdeterminowana do kolejnych poszukiwań tak samo jak my, więc pewnie kolejna wyprawa niebawem Większy raport i trochę zdjęć za parę dni, teraz pakowanie sprzętu i w drogę.
Pozdrawiamy Tomasz Stachura Lukasz Piorewicz Marek Cacaj Jacek Kapczuk Piotr Michalik Piotr Lalik Lukasz Pastwa Santi Odnaleźć Orła

89652956_1368362550037219_5705377411466526720_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaczynam się powoli zastanawiać czy w tych poszukiwaniach nie chodzi czasami o "gonienie króliczka" a nie o jego złapanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, J.H. napisał:

Hubala mogą trafić przypadkiem. Pewnie leży w zbiorowej mogile i przy zrywce lasu czy coś może ona zostać odkryta.

Inna sprawa że byłoby to znalezisko ze wszech miar niewygodne. Wznowienie dyskusji na temat działalności tego oddziału nikomu nie jest na rękę.

Jeśli chodzi o poszukiwania ''Orła'', to sprawia wrażenie wyciągania dotacji. Szum przed robotą, i cisza po... Zdecydowanie nie ta kolejność.

A ile dostali dotacji ..... może najpierw warto sprawdzić. ..... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teraz, J.H. napisał:

Hubala mogą trafić przypadkiem. Pewnie leży w zbiorowej mogile i przy zrywce lasu czy coś może ona zostać odkryta.

Z kim niby w tej zbiorowej mogile? I jak go poznają? Tabliczkę "Hubal" będzie miał?

Teraz, J.H. napisał:

Wznowienie dyskusji na temat działalności tego oddziału nikomu nie jest na rękę.

Nie na rękę, bo?

Teraz, predi888 napisał:

Zaczynam się powoli zastanawiać czy w tych poszukiwaniach nie chodzi czasami o "gonienie króliczka" a nie o jego złapanie.

Raczej 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niech szukają, Orła warto szukać i znaleźć. Morze Północne to nie jakieś jeziorko na Mazurach, swoją powierzchnię ma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przedstawiamy Wam trasę tegorocznej wyprawy. Staraliśmy się sprawdzić wraki na niemieckich, a potem brytyjskich zagrodach minowych. Mieliśmy informację o 32 pozycjach. Dwadzieścia z nich okazały się wrakami. Z tego dwa to wraki okrętów podwodnych. Pierwszy to brytyjski HMS L 10, który zatonął w Pazdzierniku 1918 roku i o którym więcej napiszemy niebawem, A drugi, to bardzo ciekawy obiekt, którego identyfikacja czeka nas pewnie w tym roku. Jutro wstawimy mapę wszystkich naszych Ekspedycji z zaznaczonym obszarem, na który Orzeł mógł przebywać podczas ostatniego patrolu. Pozdrawiamy Tomasz Stachura Lukasz Piorewicz Benedykt Hac Piotr Michalik Marek Cacaj Jacek Kapczuk Tomasz Zwara Sea War Museum Jutland Santi Odnaleźć Orła

87436316_1370091579864316_5265271365321097216_o.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prędzej znajdzie go ktoś inny całkiem przypadkowo, poszukiwania ropy itp.  Igła w stogu siana. A może poszedł na dno blisko angielskich wybrzeży podczas wychodzenia na patrol ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przedstawiamy Wam dziś 4 mapy do własnej analizy:
1. mapę trasy naszej ostatniej wyprawy
2. mapę wszystkich naszych wypraw z ostatnich 7miu lat
3. mapę hipotetycznej trasy ostatniego patrolu Orła
4. mapę naszych wypraw nałożona na obszar, na którym Orzeł mógł zatonąć
Jak widzicie, Orzeł może być praktycznie wszędzie i mimo, że zrobiliśmy już wiele, to ciągle duży obszar jest do sprawdzenia.
Dość ciekawa wydaje się hipoteza, że Orzeł mógł zatonąć podczas przejścia z Rosyth do obszaru A3. Ale jak widać na mapie, to wielki obszar do sprawdzenia a i sama trasa jest bliżej nieokreślona, bo kpt Grudziński mógł wybrać wiele wariantów. Ale właśnie ten rejon będziemy starali się sprawdzić podczas kolejnej wyprawy.
Dotychczas znalezliśmy około 400 nowych wraków z tego trzy to nieznane dotąd Okręty Podwodne.
Niebawem opiszemy Wam nasze ostatnie dwa odkrycia z Marca 2020
Pozdrawiamy Tomasz Stachura Lukasz Piorewicz Marek Cacaj Benedykt Hac Piotr Michalik Tomasz Zwara Karol Jacob Jacek Kapczuk Sea War Museum Jutland Santi Odnaleźć Orła

89434597_1371006919772782_8598476826685210624_o.png

89559109_1371006996439441_5904751403959582720_o.png

89565250_1371003983106409_4700508592103489536_o.png

89811769_1371006493106158_8065992923130363904_o.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information