Spirit of Warsaw Napisano 11 Styczeń 2018 Napisano 11 Styczeń 2018 Ciekawostka:„...Marcin Ziółek: - Kolejnym ciekawym projektem ma być budowa „latającego kabrioletu” na bazie samolotu RWD-8, który ma stać się ofertą dla osób chcących latać sprawdzoną konstrukcją, z otwartą kabiną i współczesnym wyposażeniem…Henryk Wicki: - Przy okazji budowania tych Fokkerów naszła mnie ciekawa myśl. Otóż największym problemem w mojej działalności jest to, że prowadzę prace nietypowe i jednostkowe i dlatego ich opłacalność jest bardzo niska. Ciężko skalkulować roboczogodziny i ciągle napotyka się jakieś trudności. Już od dłuższego czasu myślałem, żeby stworzyć jakiś wyrób powtarzalny czyli budować swój samolot. Problem wszak polegał na tym że tworzenie kolejnego typu ultralajta czy innego klasycznego lekkiego samolotu nie ma sensu bo jest tego na rynku dziesiątki. Po długich rozważaniach wydaje mi się że odkryłem lukę na rynku, bowiem nie ma na nim bezpiecznego, niedrogiego, o ciekawych właściwościach lotnych, latającego kabrioletu. Taki był w Polsce przed wojną i mam tutaj na myśli RWD-8, którego właściwości lotne były wręcz legendarne. Świadczy o tym też wielkość jego produkcji, mała prędkość startu i lądowania, prostota konstrukcji. Wszystko to sprawia, że postanowiłem tego RWD przerobić na technologię współczesną z zachowaniem jego właściwości lotnych i geometrii.Natomiast zrobimy go z wykorzystaniem nowych materiałów i możliwości technologicznych. Przykładowo, podwozie było skomplikowane bo podparte trzema zastrzałami, z amortyzatorami olejowo-powietrznymi, więc zastąpimy go podwoziem z RV 7, które jest po prostu prętem sprężystym sprawdzonym na wielu tysiącach egzemplarzy. Oczywiście utracimy trochę z oryginalnego wyglądu, ale naszym celem nie jest budowanie wiernej repliki, ale samolotu o właściwościach lotnych RWD-8.Marcin Ziółek: - Projekt będzie możliwy do zrealizowania dzięki pomocy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie...Henryk Wicki: - Tak, ponieważ wyremontowałem silnik do P-11 dla Muzeum Lotnictwa w Krakowie, w związku z czym Muzeum zrewanżowało mi się udostępnieniem dokumentacji historycznej (której jest niewiele), jak również dokumentacji repliki, którą oni budują. Krakowska replika ma zachować wszystkie szczegóły oryginału, do celów muzealnych, dla nas najważniejsze są dane geometryczne samolotu ponieważ, w związku z całkowitą rezygnacją z drewna w konstrukcji samolotu, całość konstrukcji i tak musi być obliczona pod względem wytrzymałościowym od nowa.Marcin Ziółek: - Taka budowa to wielka niewiadoma w kwestii postępu prac i potencjalnych trudności. Kiedy ma się pojawić pierwszy zarys prototypu?Henryk Wicki: - Odświeżyłem ostatnio trochę literaturę o RWD-8 i tam właśnie przeczytałem, że Doświadczalne Warsztaty Lotnicze wypuszczały średnio jeden prototyp rocznie. Stwierdziłem, że skoro oni byli w stanie zrobić prototyp w takim czasie to byłby to wstyd gdyby nam zajęło to więcej czasu, przy współczesnych możliwościach technologicznych. Mam nadzieję rozpocząć spawanie kratownicy jeszcze w zimę, a prototyp, przynajmniej w wersji do prób statycznych, powinien być gotowy do końca bieżącego roku.Samolot będzie rejestrowany w kategorii specjalnej i będzie miał masę startową ok. 750 kg. Jeśli nam się uda zmniejszyć masę własną, w stosunku do oryginału, to dzięki temu zyskamy większy udźwig. Dosyć długo rozważałem jaki wstawić napęd, bo w oryginale ten samolot miał silnik PZInż. Junior na licencji czeskiego Waltera, czyli czterocylindrową jednostkę w układzie rzędowym i smukły nos. Silniki rzędowe w tym układzie obecnie są trudno dostępne i w związku z tym stwierdziłem że trzeba zrezygnować z zachowania oryginalnego wyglądu przodu samolotu na rzecz dobrego i dostępnego silnika w innym układzie. Ponieważ jeden egzemplarz RWD-8 zbudowano z silnikiem gwiazdowym, na ten wybór się zdecydowałem. Silniki takie produkuje się obecnie z myślą właśnie o replikach dawnych samolotów.Marcin Ziółek: - Czyli podsumowując będzie to dosyć nowatorski projekt masowej produkcji repliki zabytkowego samolotu, jakiej w Polsce jeszcze nie było…Henryk Wicki: - Jeżeli chodzi o przyciągnięcie do nas klienta historycznością tego samolotu to jestem tutaj lekko sceptyczny. U nas samoloty historyczne nie są jeszcze zbyt popularne bo lotnictwo sportowe dopiero się rozwija i największe zapotrzebowanie jest na samoloty kategorii użytkowej. Ludzie się jeszcze nie nalatali. Ten samolot ma mieć przede wszystkim walory użytkowe i to jest główny cel, ale jeżeli będzie miał historyczny wygląd to będzie to jego dodatkową zaletą. Najważniejsze, żeby miał dobre właściwości pilotażowe, był bezpieczny i względnie niedrogi. To ma być samolot do tzw. niedzielnego latania przy ładnej pogodzie. Z dotychczasowych rozmów ze znajomymi z branży (i nie tylko) wynika że odzew na ten mój pomysł jest bardzo pozytywny. Są nawet klienci, którzy deklarują, że jeśli konstrukcja pojawi się w sprzedaży to ją kupią. Z doświadczenia wiem, że jeśli chodzi o lotnictwo to nie ma w tym środowisku skuteczniejszej reklamy niż latający produkt.Marcin Ziółek: - W Pana przypadku może to być łatwiejsze zadanie bowiem od wielu lat zajmuje się Pan składaniem zestawów samolotów firmy VAN’s….Henryk Wicki: - Składanie różnych modeli kitów Vans Aircraft, i nie tylko, dało mi sporo doświadczenia, które mam nadzieję wykorzystać przy przerabianiu drewnianych elementów konstrukcji RWD-8 na duralowe. Richard VanGrunsven, konstruktor samolotów RV, stworzył genialne pod względem wytrzymałości, prostoty rozwiązań konstrukcyjnych i właściwości lotnych samoloty, ponieważ, tak naprawdę, niczego w nich nie wymyślił, tylko zebrał najlepsze rozwiązania, dotyczące konstrukcji półskorupowej, w jedną całość. Przerabiając RWD również, na ile to tylko będzie możliwe, chcę zastosować istniejące i sprawdzone rozwiązania w konstrukcji duralowych skrzydeł, elementów usterzenia itp...”http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/tzl Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 11 Styczeń 2018 Napisano 11 Styczeń 2018 @ stwierdziłem że trzeba zrezygnować z zachowania oryginalnego wyglądu przodu samolotu na rzecz dobrego i dostępnego silnika w innym układzie. Ponieważ jeden egzemplarz RWD-8 zbudowano z silnikiem gwiazdowym, na ten wybór się zdecydowałem".___________________________________RWD-8 z gwiazdowym silnikiem Nowkuńskiego G-594 „Czarny Piotruś” wyglądał czerstwo. Ten erwudziak to śliczny, delikatny, subtelny i smukły samolocik niczym stworzony do silnika rzędowego. No ale cóż, taki teraz rynek. Ciekawe, jak z napędem poradzą sobie budowniczowie repliki drugiego RWD-8?Trochę niekonsekwencji jest w powyższym wywiadzie. Z jednej strony mówi się „to ma być samolot do tzw. niedzielnego latania przy ładnej pogodzie” - z drugiej strony mówi się „naszym celem nie jest budowanie wiernej repliki, ale samolotu o właściwościach lotnych RWD-8”.Te dwa stwierdzenia nie przystają do siebie.Przed wojną minimum 200 RWD-8 działało w wojskowym szkolnictwie lotniczym, a wojskowy samolot szkolny tamtych czasów (jak i obecnych) nie był samolotem do „niedzielnego latania”. Większość cywilizowanych (w sensie szkoleniowym) sił powietrznych świata (a polskie takie były) miało rygorystyczne przepisy co do tego, co musi zrobić szkolny samolot wojskowy. Miał to być pełny zakres sytuacji niebezpiecznych do przerobienia z uczniem-pilotem i akrobacja przynajmniej średnia. Już samoloty klasy RWD-8 musiały być zdolne do bezpiecznego wykonania tego, co uczniom-pilotom zawsze nastręcza największych problemów - odwróconego korkociągu. A to nie jest „niedzielne latanie” :-)Jest też pytanie o sformułowanie „replika RWD-8”. Widać już, że nie do końca jest to prawdziwe. Będzie to coś a la RWD-8. Mowa jest już o odstępstwach w wyglądzie podwozia, a również płatowiec RWD-8 nie miał nic wspólnego z konstrukcją półskorupową, tymczasem budowniczowie tego samolotu wydają się być zafascynowani osiągnięciami Richarda VanGrunsvena przerabiającego dawne konstrukcje płatowcowe na współczesną wersję półskorupową.A to się tak nie da, jeśli ten samolot miałby być rzeczywiście repliką RWD-8. Kadłub kratownicowy kryty płótnem ma swoją specyfikę i przyporządkowany do niej równie specyficzny wygląd i konstrukcja półskorupowa nie jest w stanie oddać tego wyglądu.Niemniej oczywiście bardzo miło, że będzie latało coś zbliżonego wyglądem do RWD-8. Cytuj
Woodhaven Napisano 29 Maj 2019 Autor Napisano 29 Maj 2019 Dopasowanie elementów firmy Beringer do podwozia RWD-8. Cytuj
Woodhaven Napisano 3 Czerwiec 2019 Autor Napisano 3 Czerwiec 2019 Dotychczas opracowana dokumentacja samolotu przetwarzana jest na wersję 3D. W ten sposób będzie można sprawdzić wiele zaprojektowanych elementów samolotu i uzupełnić te, które nie zostały narysowane. Najważniejsza sprawa - będzie można sprawdzić jeden z najbardziej istotnych elementów samolotu - składanie skrzydeł. Czy wszystko działa prawidłowo? Zanim to zaczniemy sprawdzać trzeba jeszcze uzupełnić nieco model 3D samolotu. Cytuj
Hornet Napisano 3 Czerwiec 2019 Napisano 3 Czerwiec 2019 Arku...ale okucia już są wykonane...czy się mylę???Czy są tylko te z baldachimu??? Cytuj
Jedburgh_Ops Napisano 3 Czerwiec 2019 Napisano 3 Czerwiec 2019 Czy ktoś myśli o certyfikacji tej repliki RWD-8 do holowania szybowców? Byłoby nieźle, gdyby replika RWD-8 holowała replikę Orlika. Cytuj
Woodhaven Napisano 18 Listopad 2019 Autor Napisano 18 Listopad 2019 Model 3D samolotu został nieco uzupełniony. Mogliśmy zatem sprawdzić "mechanizm składania skrzydeł".Otóż wg. tego co zostało zaprojektowane w tradycyjny sposób (2D), w modelu 3D samolotu mechanizm składania skrzydeł krótko mówiąc nie działa. Tego się obawialiśmy. Ten problem powinien rozwiązać konstruktor samolotu. Na załączonych grafikach pokazaliśmy element sworznia do którego mocowany jest zastrzał skrzydła, który prawidłowo obraca skrzydło. Jest to jednak nasze autorskie rozwiązanie. W tej sprawie zasadnicze zdanie będzie miał konstruktor repliki samolotu. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 28 Grudzień 2019 Napisano 28 Grudzień 2019 My tu sobie pitu-pitu a tutaj Henryk Wicki... https://lublin.tvp.pl/45966956/konstruktor-ze-swidnika-wskrzesza-kolejna-historyczna-maszyne Cytuj
Landszaft Napisano 29 Grudzień 2019 Napisano 29 Grudzień 2019 Bo w lotnictwie jest zawsze dużo pitu pitu a mało efektów . takie tematy są stale na forum , odbudowa Bostona, remont Caudrona, Budowa repliki P 11 c , budowa repliki RWD 8 , Wydobycie wszystkich elementów Lublina RVIII i ich konserwacja, itd,itd,itp. Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 30 Grudzień 2019 Napisano 30 Grudzień 2019 RWD.8R TZL "Właściciel warsztatu stara się, żeby jak najmniej odbiegała od oryginału, chociaż stuprocentowa wierność jest niemożliwa do osiągnięcia. Jak mówi, najważniejsze jest uzyskanie podobnych walorów aerodynamicznych, które sprawiały, że RWD-8 cieszył się przed wojną opinią bardzo łatwego w pilotażu i bezpiecznego samolotu" Cytuj
Woodhaven Napisano 13 Styczeń 2020 Autor Napisano 13 Styczeń 2020 Zaprojektowany w replice samolotu RWD-8 układ składania skrzydeł niestety nie bardzo chce działać prawidłowo. Po wykonaniu modelu 3D wyraźnie widać, że będzie to wymagało gruntownego przeprojektowania. Cytuj
Woodhaven Napisano 15 Luty 2020 Autor Napisano 15 Luty 2020 Z serii "Spotkania przy samolocie": RWD-8 W dniu 16 lutego 2020 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna. Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych. Prowadzone będą rozmowy o polskim przedwojennym samolocie szkolnym RWD-8, opracowanym na początku lat 30-tych. Uczestnicy spotkania dowiedzą się o jego historii, konstrukcji i technicznym rozwoju Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 26 Maj 2020 Napisano 26 Maj 2020 RWD.8R TZL https://glosswidnika.pl/samolot-niesmiertelny/ Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 16 Czerwiec 2020 Napisano 16 Czerwiec 2020 RWD.8R TZL https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30751&fbclid=IwAR0e7Cv4ekzaGhAGNU47w8ILP9ZYeBLPT9i08yG7eJyLHTo_nEm4-4bt4Xk P.S. Za pośrednictwem Wojtka, dzięki Cytuj
Woodhaven Napisano 24 Wrzesień 2020 Autor Napisano 24 Wrzesień 2020 (edytowane) https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31472 Niemal dokładna replika samolotu łącznikowego RWD-8, z Warsztatu Lotniczego TZL Henryka Wickiego w Świdniku, jest gotowa do oblotu. / Zdjęcie: Maciej Wijatkowski Samolot jest skompletowany, odbyły się już próby naziemne. W piątek 25 września ma nastąpić wspisanie go do rejestru statków powietrznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W sobotę planowane są próby na pasie – rozbieg i podskoki. Przy sprzyjających warunkach replika RWD-8 wzbije się w powietrze w przyszłym tygodniu (Prawie RWD-8 już kręci, 2020-06-15). Edytowane 24 Wrzesień 2020 przez Woodhaven Cytuj
Hornet Napisano 24 Wrzesień 2020 Napisano 24 Wrzesień 2020 "Niemal dokładna replika samolotu łącznikowego RWD-8,"...Nie abym marudził- ale fotka od przodu świadczy o czymś innym....brak podobieństwa do Rwd -8 z silnikiem gwiazdowym... no i tak jakoś nisko ziemi kadłub...Dobrze,że jest i w locie będzie podobny... Cytuj
Spirit of Warsaw Napisano 3 Październik 2020 Napisano 3 Październik 2020 No i poleciał... ;))) Poniżej cytat od Pana Henia: - Pierwszy po wojnie lot samolotu RWD-8 stał się faktem. Za sterami pilot doświadczalny Jarosław Rozwód. Legenda zaczyna się potwierdzać. Samolot jest bardzo przyjemny w pilotażu, posiada prawidłową stateczność i sterowność, rwie się w górę i łatwo się nim ląduje. W związku z czym zaczynamy budowę drugiego egzemplarza, na którym zostaną wprowadzone modyfikacje bardziej zbliżające go do oryginału. P.S. Fotki via Wojtek_1, dzięki Cytuj
KayFranz Napisano 3 Październik 2020 Napisano 3 Październik 2020 2 godziny temu, Spirit of Warsaw napisał: [...]cytat od Pana Henia: - Pierwszy po wojnie lot samolotu RWD-8 stał się faktem[...] Wojna skończyła się w 1989 czy też Pan Henio nie uznaje Izraela? Cytuj
Hornet Napisano 4 Październik 2020 Napisano 4 Październik 2020 No tak...Latała RWD-8 w tym kraju po wojnie,a ponoć nawet chwilowo była wystawiona w ichnim muzeum lotnictwa...ponoć. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.