Skocz do zawartości

Jagdpanzer w Kawicach


borys6666

Rekomendowane odpowiedzi

Czołgiem do pracy? Dlaczego nie?
Andrzej Andrzejewski

Ireneusz Hryniak, mieszkaniec Kawic koło Legnicy, od 10 lat hobbystycznie zajmuje się rekonstrukcją zabytkowych pojazdów wojskowych.Ostatnio wymienił wszystkie odremontowane ciężarówki na... lekki niemiecki czołg Jagdpanzer. Remont unikatowego modelu trwać będzie około 2-3 lat:Czołg w Kawicach ma zaspawaną lufę. Po remoncie będzie występował w filmach."

W związku z powyższym mam pytanie, czy ktoś wie z skąd pochodzi ten pojazd? Zastanawiałem się czy nie jest to G 13 ale pytam fachowców na forum.
Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 55
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Polecam sięgnięcie do literatury (np. Light Jagdpanzer Spielberger, Doyle, Jentz str.48) a nie powielanie stereotypów. Kwiecień 1945 prod Skoda uproszczona wersja końca wojny to koło napinające 4 otwory,pierscienie mocujące kamuflaż, spawane zawiasy, wzmocnione haki holownicze.
Wszystko na nim jest.
Z armatą też nie jest sprawa taka prosta.Z końcem wojny montowano Pak 40 z powodu większej dostępności i unifikacji amunicji.
Człowiek od którego został kupiony ten Hetzer ma PEŁNĄ, oryginalną dokumentację wykonawczą do Hezera i tam ma to udokumentowane. Np. liste wyposażenia armaty z dnia 12.04.1045 dla Hetzera z działem Pak 40.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chwila, moment z tym działem to jednak było trochę inaczej standardowo w czasie wojny montowano Pak 39 L/48, z wyjątkiem Starra z działem bezodrzutowym. Faktycznie rysunki techniczne dla montażu StuK 40 (modyfikacja D3-322) zamówi Niemcy pod konie wojny, ale nawet Czesi nie wiedzą o takich pojazdach wyprodukowanych w jej czasie. Zaraz po jej zakończeniu Czesi składali ST jeszcze z Pakami, dopiero w kontraktowych G-13 montowano StuKi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Robercie ile kosztował ten Hetzer jeśli to nie tajemnica czy mozna się dowiedzieć ? Wypełnienia wycięć po demilitaryzacji w pancerzu są robione już przez nowego właściciela czy poprzedniego ???
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety cena jest tajemnica handlową, jeśli chodzi o wykonywane prace to jedyną władną osobą do udzielania odpowiedzi jest właściciel obecny na forum.
Panie Marku, pod koniec stycznia będę miał dostęp do dokumentacji Hetzera to zrobię skan dokumentu. Człowiek któryma te dokumentację mógłby obalić wiele mitów dotyczących Hetzera i G-13, widziałem ok 150 kg. oryginalnej dokumentacji fabrycznej (rysunki wykonawcze części z 1944-45 r. przestęplowywane w 1946-47 dla powojennej produkcji) i Herres Waffenamt min. wymieniana w moim poprzednim poście lista. Widziałem oryginalne rysunki z lat wojny elementów Hetzera które były określane jako typowo szwajcarska modyfikacja. Ciekawostką jest to że wyraźnie zaznaczono tam że dotyczy armaty z hamulcem wylotowym.
Było to napisane w tytule czy nagłówku tego pisma.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Robercie, na pewno ciekawa byłaby analiza jak niewiele oryginalnej czeskiej myśli technicznej jest w G-13, na bazie tej dokumentacji ewidentnie pochodzącej z dawnych archiwów Czechosłowackich.
Zresztą zdjęcia nie wykończonych wozów z maja 45 pokazują pozostałe cechy o których była mowa wyżej, niby specyficzne dla G-13. Jak dla mnie w tej chwili, gdy tyle G-13 doprowadzonych do standardu Hetzera jest na rynku, koszermość" można właściwie sprawdzić tylko przez bicia na dziale - czy to Pak 39 cz też StuK 40 :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, ale pozostaje pytanie czy pojazd który powstał jako Hetzer, a został doprowadzony do G-13 wg szwajcarskiej specyfikacji, po odtworzeniu oryginału nie jest Heterem?
Czy Harley WLA przerobiony w komunie na Easy Rider po cofnięciu do oryginału nie jest wuelką?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak z części oryginalnych wojennych to moim zdaniem tak
to tak samo jak składasz bagnet szable czy manierkę z elementów części składa się całość czasami to trwa ale da się rade tylko powinny być zastosowane oryginalne części takie jak były montowane a nie kopie czy przeróbki bo wtedy to będzie kopia to taka moja uwaga
czołgi na zachodzie też składają z części dostępnych przecież
pz4 jezdziły jeszcze sporo czasu po wojnie w Izraelu i pewnie miały tez odbiory i przeróbki częśc części wojennych część dorabiano i co z tym fantem zrobić:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tia - ile Hetzera w Hetzerze, ile TKSa w TKSie itd.
Najlepiej jeszcze ganiać po rekonstrukcjach i tłumaczyć widzom, że ten transporter to nie Mittlerer Schützenpanzerwagen Sd.Kfz.251, tylko marny, czeski, powojenny i niekoszerny OT-810 :).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy Harley WLA przerobiony w komunie na Easy Rider po cofnięciu do oryginału nie jest wuelką?"
Tu bym się natomiast zastanawiał nad odpowiedzią, bo barbarzyńcy, którzy się za to brali, najczęściej cięli ramę i potem przy odtwarzaniu klasyka, często był do wykorzystania już tylko oryginalny silnik.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj widzę że próbujemy dopisać historię pojazdowi o innej historii. Nie starajmy się przekręcać faktów. G 13 to następny etap produkcji pojazdu na bazie Hetzera ale już nie Hetzer bo zmieniliśmy nie tylko jego wyposażenie ale i nazwę, a dopisywanie historii że przerabiając G 13 na Hetzera otrzymujemy oryginalnego Hetzera wojennego to gięcie pały na maksa nawet podpierając się projektami z czasów wojny". Jeżeli w trakcie wojny nie wyjechał z hal fabrycznych ani jeden pojazd wyposażony w to co był wyposażony G 13 to nie ma o czym mówić, nawet jeśli mamy odbiory techniczne z czasów wojny. W dodatku czeskie zakłady miały na stanie prefabrykatów na masę tego typu pojazdów i kontynuowały produkcję po wojnie gdzie w tych pojazdach znajdziemy elementy z odbiorami powojennymi. Owszem , można pojazd przerobić na pojazd typu Hetzer z wyglądem i detalami pasującymi do czasów wojny , ale jego historia będzie powojenna a nie wojenna i można powiedzieć że jest to 100% rekonstrukcja Hetzera na bazie G 13 ale tylko REKONSTRUKCJA mimo że na częściach z wojennej produkcji ale nie ORYGINAŁ !, a pisanie tekstów że coś było w projektach a nie wykonano to znak że trzeba to uznać za wojenną produkcję to tak zwane historyczne gięcie pały". Czesi wyprodukowali na bazie tego co zostało po produkcji w trakcie wojny kilka samolotów o nazwie avia S 92. Pytanie czy Avia s 92 to Me 262 .Do produkcji użyto praktycznie prawie większość części z okresu produkcji do maja 45 roku oraz rozbitych samolotów". Samoloty wyprodukowano w 46 roku dostosowując ich wyposażenie do lotnictwa czeskiego - pytanie czy to Me 262 czy Avie ??. czy to oryginały z lat wojny czy powojenne . Niestety choć nie wiem jak byśmy na nie patrzeli są to samoloty powojenne mimo że w niektórych były elementy z rozbitych samolotów które brały udział w lotach bojowych , są to nowe samoloty z historią powojenną i nawet jak je przemalujemy w barwy niemieckie to będą nadal historycznie AVIE s-92 a nie Łabądki . To samo można by pisać o T 34/85 czy wojenny czy powojenny z lat 50 ma tę samą historię - czy na pewno ??Inaczej jak będziemy gięli historię to nie będzie różnicy w świecie między kopią a oryginałem . I nie ważne będzie czy grafikę rytował Durer czy fotograficzną kopię zrobił pan Edzio i wytrawił matrycę pod współczesne Oryginały made by Edzio z napisem ORYGINAŁ grafiki Durera
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę radykalne podejście ale ciężko się nie zgodzić.

AVIE s-92 a nie Łabądki"

Jaskółki ;)

s_boj, z OT-810 to jest troche innego rodzaju historia. Pomimo zewnętrznego podobieństwa i posiadania części elementów identycznych z SdKfz 251 jest to pojazd dość mocno różniący się od niemieckiego pierwowzoru. Na tyle, że w zasadzie nie da się tak przerobić OT-810 zeby był nie do odróżnienia od OT-810.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo interesujący opis widnieje pod G-13 ze zdjęcia nr 27.

G-13 Tank Destroyer-Schweizerisches Militarmuseum,Full(Switzerland).

This tank comes from Pre-Giroud Fort Museum, Le Day,and was acquired by Full Militarmuseum.It is supposed to be exchange for a StuG III wreck comming from Poland.In May it was already transfered from Pre Girud to Full,and it was restored in parking area under a tarpalin.

Wychodzi na to,że kolejny Stug opuścił nasz piękny kraj..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,
wszystko to co jest na powyżej przytoczonej stronie jest bardzo ciekawe ale zastanawiam się skąd ten pojazd pochodzi. Na ww. stronie jest link to doniesień prasowych już tu przywoływanych a mnie interesuje czy ktoś posiada wiedzę jak on się znalazł w Polsce. Zakup od jednego z polskich kolekcjonerów czy też z zagranicy. Jak dotąd tego nie wiemy - pojawił się z nikąd.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie