Jump to content

Lewostronny Wehrmacht


gruchaz

Recommended Posts

Witam. Zaznaczam z góry, że nie mam pojęcia o historii uzbrojenia. Obejrzałem film Młode Lwy" z 1958 r. Jest tam scena gdzie Marlon Brandon z kolegami z Wehrmachtu jedzie do Paryża jakimś dziwnym pojazdem wojskowym typu kubelwagen. Kierowca siedzi po PRAWEJ stronie!! Ponieważ oznaczenia na mundurach są prawidłowo, więc nie ma mowy o odbiciu lustrzanym. Czy coś takiego, łazik przystosowany do ruchu lewostronnego, istniało w armii niemieckiej? Czy jest to tzw. moviemistake? Załączam 2 zrzuty z ekranu. Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

jakimś dziwnym pojazdem wojskowym typu kubelwagen."

- Przyznam że taki pojazd widzę pierwszy raz jako niemiecki.

Czy coś takiego, łazik przystosowany do ruchu lewostronnego, istniało w armii niemieckiej?"

- Nie wydaje mi się żeby Niemcy przystosowywali pojazdy do ruchu lewostronnego ze względu na taki ruch w państwie podbitym. Możliwe to było by jeśli sami by taki potrzebowali.

Czy jest to tzw. moviemistake?"

-Chyba tak.

Koledzy z forum siedzący bardziej w temacie na pewno się udzielą i poprawią mnie bądź dopiszą coś.
Link to comment
Share on other sites

Dziękuję za odpowiedź. Rzeczywiście jest to Laffly i nie jest to błąd filmowców, jako że rzecz ma się w okupowanej Francji. Faktycznie, na zdjęciach w necie, z kierownicą z prawej strony. Na filmie można go lepiej zidentyfikować. Jestem pod wrażeniem szybkiej i bezbłędnej odpowiedzi. Pozdrawiam.
Link to comment
Share on other sites

Witam.
No i wszystko jest tak jak powinno być.
Moim zdaniem nie ma żadnego błędu.
Laffly V 15 T miał właśnie kierownicę po prawej stronie (mimo, że auto francuskie).
Ponieważ bohater filmu zdąża do Paryżewa to i dziwić nie powinno użycie zdobytego na Francuzach pojazdu.
Link to comment
Share on other sites

***W dawnej Czechosłowacji Zgromadzenie Narodowe podjęło decyzję o wprowadzeniu ruch prawostronnego 10. listopada 1938 roku, a dniem zmian miał być 1. maja 1939 roku. Jednak 15. marca 1939 roku ogłoszono Protektorat Czech i Moraw i już następnego dnia wprowadzono rewolucyjne zmiany na drogach, by dostosować się do okupacyjnych Niemiec.

Ze względu na potrzeby zmian technicznych w tramwajach i autobusach komunikacji miejskiej, zmian ruchu w Pradze dokonano dopiero 26. marca 1939 roku. Mechanicy musieli zamontować drzwi z prawej strony do wysiadania i wsiadania pasażerów, a także poprzestawiać na drugą stronę ulicy wszystkie przystanki.

W Polsce ruch prawostronny obowiązuje od początku XIX wieku.***

C.
Link to comment
Share on other sites

Ponieważ wątek zaczął się od pojazdu francuskiego to mam pytanie:
W większości pojazdów francuskich kierownica znajduje się po lewej stronie (czyli po naszemu").
Ale sporo jest samochodów gdzie kierownica znajduje się po angielskiej" stronie.
Nawet wśród pojazdów tej samej firmy - n.p. rzeczony Laffly V 15 ma kierownnicę po prawej, Laffly S 15, S 20, W 15 tak samo, a już większe S 35 i S 45 mają po ormalnej" stronie.
W innych firmach n.p. Latil jest podobnie - kierownice w zależności od typu są po jednej lub po drugiej stronie.
Czy ktoś wie dlaczego u Francuzów takie pomieszanie było?
Link to comment
Share on other sites

Jeśli chodzi o Francję to jest to tym bardziej zaskakujące, że:

***W Europie odejście od ruchu lewostronnego na rzecz prawostronnego zawdzięcza się Francuzom, przy czym liczni są zwolennicy poglądu, przypisującego to Napoleonowi, który m.in. w ten sposób miał wywoływać zamęt w oddziałach wojskowych swoich przeciwników, przygotowanych do ewentualnych bojów spotkaniowych z żołnierzami poruszającymi się (jak wszyscy do tej pory) lewą stroną. Inni wiążą tę zmianę z rzekomą leworęcznością cesarza, a jeszcze inni – ze swoistym buntem wobec papieskich zarządzeń Bonifacego VIII. Są też jednak przesłanki, przemawiające za tym, że nastąpiło to we Francji nieco wcześniej.***

A więc ruch prawostronny był u nich jeszcze przed wynalezieniem samochodu.

C.
Link to comment
Share on other sites

Coś mi się tłucze po głowie, że np we Włoszech kierownica po prawej stronie była powszechnym rozwiazniem w przypadku pojazdów poruszajacych się po krętych górskich drogach-przy prawostronnym ruchu kierowca siedząc po prawej stronie miał większe wyczucie jak blisko jest skrajni jezdni ( czyli w warunkach górskich przepaści)
Link to comment
Share on other sites

Witam.

Tzw. „stronność ruchu drogowego”- to jedno, a miejsce zainstalowania kierownicy – to inna sprawa.
W początkowym okresie rozwoju motoryzacji regułą było umieszczanie kierownicy z prawej strony, zarówno przy ruchu lewo, jak i prawostronnym. Np. w USA i Niemczech – gdzie ruch prawostronny obowiązywał znacznie wcześniej niż powstały samochody - praktycznie dopiero po pierwszej wojnie powszechnie budowano samochody z kierownicą z lewej strony (choć nieco wcześniej zaistniał Ford Model T – pierwszy amerykański sam. z „lewą” kierownicą).
Wąskie drogi o nierównych poboczach uzasadniały przy ruchu prawostronnym umieszczanie kierownicy również z prawej strony, bo pozwalało to precyzyjniej omijać dostrzegane przez kierowcę przeszkody. Jednak wraz ze wzrostem intensywności ruchu pojazdów zauważono niedogodność takiego rozwiązania, ponieważ przy wyprzedzaniu, albo omijaniu stojącego np. dużego samochodu ciężarowego, autobusu czy też pojazdu konnego zasłaniającego widok – kierowca siedzący z prawej strony musiał wyjechać dalej na lewo, aby widzieć drogę przed swoim pojazdem. Taka sytuacja stwarzała większe zagrożenie kolizyjne niż w przypadku gdy kierowca siedział z lewej strony (a większość dróg była nadal wąska i dwukierunkowa).
W przypadku samochodów włoskich sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana, bo tam ruch drogowy dość długo nie był ujednolicony na całym obszarze kraju (nawet już za Mussoliniego -przykładowa Lancia Artena na dwóch fot.Mietka), jednak przyzwyczajenia do kierownicy z prawej strony konstruktorów i użytkowników samochodów w tym kraju przetrwały wiele lat po wprowadzeniu ruchu prawostronnego w całej republice. Dobrym przykładem tego były sprowadzane do Polski po drugiej wojnie popularne samochody ciężarowe i autobusy FIAT 666 (część tych autobusów była montowana w Sanoku), a nawet używane głównie przez PKS w połowie lat 60-tych autobusy FIAT 682 Viberti.
Takie umieszczenie kierownicy w pojazdach wolniejszych (raczej nie wyprzedzających innych) i używanych w specyficzny sposób nadal jest niekiedy praktykowane – np. w poj. służb komunalnych, samochodach dostawczych handlu czy pocztowych, a kierowcy autobusu (zwłaszcza miejskiego) ułatwia dojeżdżanie blisko krawężnika co jest dogodne i bezpieczniejsze dla pasażerów.
Pozdrawiam.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information