Jump to content
Guest pefu

lotniskowiec Graf Zeppelin

Recommended Posts

Guest
Dla zainteresowanych niemiecką Kriegsmarine pod podanym ponizej adresem znajdują się ciekawe zdjęcia lotniskowca Graf Zeppelin zrobione w Świnoujściu w 1947 roku. Serdecznie pozdrawiam.
Pefu
http://www.pertus.com.pl/~pefu (dział publikacje lub ciekawostki).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Możewz napisać cos więcej o tym lotniskowcu. Wnoskuję, że niemiecki, ale nigdy o tym nie słyszałem.
A jednak Polska miała lotnickowce :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Z tego, co kiedyś widziałem w TV4 to to był niemiecki zbudowany przed lub na początku wojny. Nigdy nie był użyty jako lotniskowiec, a zatopili podobno go rosjanie po wojnie (jak go holowali, czy tak jakoś).
Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Z tego to czytałem to końcowe losy tego okretu nie są do końca jasne.Są stawiane dwie teorie :

- Rosjanie załadowali okręt mieniem zdobycznym jednak ładunek został źle rozmieszczony i jednostka zatonęła ,

- Rosjanie wykorzystywali go po wojnie jako okręt - cel i w efekcie takich działań został zatopiony.

Share this post


Link to post
Share on other sites
za stroną http://www.kriegsmarine.3.punkt.pl/index.html :

Graf Zeppelin" był jedynym niemieckim lotniskowcem w czasie II wojny światowej, ale nigdy nie wszedł do akcji. Stępke pod okret położono 28 grudnia 1936 r. w Deutche Werke w Kilonii jako Flugzeugträger A" (lotniskowiec A"), a zwodowano go 2 lata póżniej 8 grudnia 1938 r. Projekt zakładał, że okręt zostanie zbudowany do końca 1940 r., ale tak się nie stało.
Jako ciekawoskę można dodać, że w 1935 r. niemiecka delegacja wizytowała japoński lotniskowiec Akagi", aby uzyskać informacje niezbędne do budowy własnego okrętu tego typu.
Prace wykończeniowe zostały zatrzymane w kwietniu 1940 roku gdy cały niemiecki przemysł stoczniowy przestawił się na produkcję U-bootów. Działa kal 150 mm. lotniskowca zamontowano w baterii artylerii przybrzeżnej w Norwegii, a okręt przetransportowano do Gdyni.
W 1942 r. okazało się, że Kriegsmarine będzie potrzebowac lotniskowca do przyszłych operacji i podjęto decyzję o wznowieniu bydowy lotniskowca Graf Zeppelin". Okręt miał zostać ukończony zimą 1943 r. Bazą okrętu miało być Trondheim w Norwegii i południowa część Faettenfiordu. W tym samym czasie planowano przebudowę na lotniskowce staków pasażerskich Potsdam", Gneisenau", Europa" i krążownika typu Prinz Eugen: Seydlitz". W grudiu 1942 r. Graf Zeppelin" został ponownie przetransportowany do Kilonii dla dokończenia prac wyposażeniowych, ale po przegranej bitwie przeciw konwojowi JW51B, wszystkie prace na okręcie zostały wstrzymane. Lotniskowiec był ukończony w około 80%.
Wtedy też artyleria kal. 150 mm. lotniskowca została przetransportowana do Norwegii, gdzie służyła niedaleko Harstad jako bateria artylerii przybrzeżnej do lat 90.
Graf Zeppelin" zatonął jako radziecki okręt-cel 16. sierpnia 1947 na południowym Bałtyku po otrzymaniu 24 trafien bombami i pociskami różnego kalibru.
Stępkę pod bliźniaczy lotniskowiec Flugzeugträger B" położono jesienią 1938 roku w stoczni Kruppa w Kilonii, ale budowę przerwano na początku II wojny światowej. Okręt zezłomowano na pochylni w lutym 1942 roku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
O ile pamietam to jako pokladowe samoloty mialy byćwykorzystywane Junkersy Ju-87 w wersji morskiej - istniała nawet jakas jednostka lotnictwa morskiego i to dość znana - przeznaczona pierwotnie włąsnie dla Graff Zeppelina"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Nie tylko Ju-87 ale rownież Me-109 specyjalna wersja ze składanymi skrzydłami, miały być samolotami startującymi z pokładu tego lotniskowca.
Morena

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
http://members.tripod.com/EFaust/grafzepp.htm Nieco wiecej na temat G.Z. strona w jezyku angielskim. A co do lotnictwa.To info.Mozna znalesc najlatwiej w monografiach tych maszyn.Zawsze poswiecone jest troche wersja morskim ktore defakto nigdy z lotniskowcow nie startowaly.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hello! Pewnie forum Odkrywcy to nie miejce do poruszania takiego tematu, ale co sądzicie o możliwościach wykorzystania Grafa przez Niemcy w II Wojnie? Ja uważam, że wstrzymując jego budowę niemcy popełnili wielki błąd. Wyjście w morze np. Bismarcka w towarzystwie takiego lotniskowca mogło mieć katastrofalne skutki dla floty brytyjskiej. Niemcy mogli by np. powstrzymać ataki samolotów Swordish (nie wiem czy tak się pisze), któe startowały z Ark Royala i bombardowały Bismarcka. Poza tym taki lotniskowiec dawał możliwość dalekiego rozpoznania, bez zbytniego zdradzania swojej pozycji. A wyobrażacie sobie wypad Tirpitza, Scharnchorsta i lotniskowca Graf Zeppelin na morze Arktyczne przeciwko konwojom? To byłaby jatka!

POZDRAWIAM i zapraszam do dyskusji

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Do Rumburaka: No i oczywiście taki lotniskowiec byłby niezatapialny, a dumny Albion od razu narobiłby w portki. Szczególnie, że na pokładzie Grafa" na pewno znalazłaby się jakaś Wunderwaffe produkowana przez jedną z tysiąca niemieckich podziemnych fabryk ...
Ej, ej, dalibyście już spokój z tym sci-fi. Zostawcie to Bogusławowi W. ;-)))

Tomek Basarabowicz

Share this post


Link to post
Share on other sites
czesc
oczywiscie ze forum Odkrywcy jest odpowiednim miejscem na taki temat. powodem moze byc fakt ze wiele zagranicznych ekip przymierzalo sie do wydobycia wraku lotniskowaca. bylaby to bowiem nielada gratka dla zachodnich muzeow. pisze zachodnich bo krajowych nie stac nawet na odnowienie lazienek a co dopiero wydobycie i konserwacje Grafa.

pozdr
rk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam
Dodam parę ciekawostek których zabrakło. 12 lipca 1940 odcholowano GZ z Kilonii do Gdyni gdzie mógł stać z dala od alianckich nalotów. Stamtąd po roku w dn.19-21 czerwca przeprowadzono go na holu do Szczecina aby uchronić go przed nalotami radzieckimi, spodziewanymi po ataku na ZSRR.
1-17 listopada powrócił do Gdyni, gdzie stał się pływającym magazynem drewna. 27/28 sierpna odbył się nalot 9-ciu lancasterów w celu zniszczenia GZ bez trafień. 26-3 listopada w dużej akcji lotniczo-morskiej przetransportowano go do Kilonii gdzie zamontowano omble" i zajęto się wykończeniem maszynowni.
Po wielu berlinskich perypetiach decyzyjnych oraz problemach personalno-technicznych GZ, 30 stycznia 1943 robotnicy znów zeszli z pokładu, a w dn. 20-23 kwietnia holowniki przeholowały go do Szczecina i ustawiły na Parnicy. W kwietniu 1943 r. na pokład weszła załoga złożona z cywilnych marynarzy,a jednocześnie toczyły się rozważania na temat przekształcenia go w szybki transportowiec gumy z Japonii. Latem 1944 na pokładzie znalazł się jego twórca inż,Hadeler w związku z przekształceniem go w okr. mieszkalny pchor. Kriegsmarine.
24 kwietnia 1945 r. otwarto zawory denne oraz zdetonowano bomby głębinowe w maszynowniach i kotłowniach.
Po wojnie zgodnie z wstaleniami alianckiej komisji trójstronnej GZ miał być złomowany lub zatopiony na pełnym morzu do poł. sierpnia 1945 r.
Latem 1945 r. służby ratownicze Floty Bałtyckiej podniosły GZ a 19 września 1945 okręt wcielono w skład FB pod nazwą Ceppelin. Rosjan interesowała cała technika okrętu w zw. z czym postanowili go przeprowadzić na remont do stoczni leningradzkiej No. 189. W ramach zdobyczy wojennych d-ca oddziałów tyłowych rozkazał brać jak najwięcej zdobyczy na górny pokład, i do hangaru ( w tym lokomotywy i czołgi). Oczywiście Ceppelin przewrócił się. Po kolejnym podniesieniu okazało się że zniszczenia są katastrofalne dla dalszej używalności okrętu w zw. z czym przekazano go Centralnemu Naukowo Badawczemu Instytutowi Okrętownictwa im. A. Kryłowa z Leningradu jako pływającą bazę doświadczalną pod nazwą PB-101. 14 sierpnia 1947 okręt wyszedł ze Świnoujścia załadowany torpedami,pociskamii bombami na odp. pozycję na Bałtyku, gdzie był atakowany przez lotnictwo, oraz orkęty nawodne
20 września 1947 poszedł na dno.
-------------------------
Co do samolotów.
W 1937 r. ustalono że samolotem rozpoznawczym miał być Fieseler Fi 167 (Sfofmowano z nich Erprobungsstaffel 17 prowadzącą próby w Holandii).
W 1942 r. zdecydowano że samolotem rozpoznawczym miał być Ju-87E.

Jako samolot myśliwski wybrano Me-109T (oparty na wersji E)
60 samolotów zbudowano, służyły na Helgolandzie oraz w Jagdegedschwader 77 w Norwegii

Jako bombowiec Ju-87C przebudowany do tej wersji z wersji B

W pażdzierniku 1938. w Kilonii sformowano Tragergruppe 186 wyposażoną w Ju-87 oraz Me-109, która to miała zaokrętować się na GZ. Jednostka wzięła udział w kampanii wrześniowej.
Stukasy z tej jednostki zatopiły Wichra i Gryfa 3 września 1939 r.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jeszcze dla zainteresowanych trochę danych technicznych z 1942 r.
wyporność standardowa 24 500 t., pełna 33 550 t
wymiary 262,5 x 31,5 x 22,5 m (8,5 pod pow. wody).
napęd 16 kotłów La Mont, 4 turbiny parowe Brown-Boveri z przekładnią, 4 śróby, 200 000 KM, 33,8 w. 6740 m sześć. paliwa, 8000 Mm przy 19 w.
uzbrojenie: 16 x 150
12 x 105 pl.
22 x 37 pl.
28 x 20 pl.
40 sam.(12 Bf-109T, 30 Ju-87E)
pancerz: burta 100
pokład 60
artyl. 31
stan. dow. 150
załoga 1760 + 320 personel pomocniczy.



Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
witam + trochę poprawionych danych (weryfikuję maca)
wyporność standard 23430t
wyporność pełna 33550t
długość 262,5m
szerokość 36,2m
zanurzenie 8,5m
pancerz burtowy powyżej linii wodnej 100mm
pancerz na dziobie i rufie 60mm
+ co do uzbrojenia to się zgadzam z mac'em, jednakże działek plot 20mm było tylko 7
prędkość 33,8 węzła (63km/h)
katapulty - 2sztuki(nadawały prędkość startową 120km/h przy wadze maszyny 5000kg)

Wg projektu miały stacjonować 42 maszyny podzielone na 3 eskadry (2 eskadry - Bf109T, 1 - Ju 87C)

24.04.1945 - Armia Czerwona zdobywa Grafa
wrzesień 1947 - holowanie ze Świnoujścia do Leningradu. W Zatoce Fińskiej GZ wchodzi na minę i osiada na dnie
1948 - Graf Zeppelin zostaje wydobyty
i POCIĘTY NA ZŁOM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do Carpathiana.
Trochę poprawek do poprawek. Jeśli chodz o dane takt-tech. podajesz jakby trochę z tego co było faktycznie i co miało być na projekt z 1942 r( np. 20 pl.)
Co do katapult, każda była zdolna wyrzućić w powietrze 2,5 tonowy myśliwiec z przyspieszeniem 4,25 g i szybkością 140 km/godz lub 5 tonowy bombowiec z przyspieszeniem 3,8 g z szybkością 130 km/godz. Każda mogła obsłużyć 9 samolotów w odstępach półminutowych po czym następowała 50 min przerwa na uzupełnienie zapasu powietrza.
---------
Jeśli zaś chodzi o końcowy los GZ opierasz się na starych zachodnich dywagacjach. Zachód interesował się losami (już radzieckiego) Ceppelina. Swiadczy o tym zgodnie podana data wyjścia ze Świnoujścia 14 sierpnia 1947 r. Niezgodne były zaś informacje czy przybył do Leningradu który ponoć miał być jego portem docelowym. Podawały że wszedł on 15 sierpnia na minę , wg innych został uszkodzony w sztormie, jeszcze inni twierdzili że zatonął w drodze, że w stanie półzatopiontm dotarł do Leningradu. Obecne żródła jasno stwierdzają jak został zatopiony (mój poprzedni post) oraz gdzie leży (55 st.48' N/18 st.38E)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zaraz , zaraz panowie.

Jakie żródła.
Bajdurzenie w stylu obecne źródła to jakaś nowomoda.

Konkretnie: gdzie, kto napisał, z czego, strona, wydawnictwo, albo archiwum. Inaczej śmiem twierdzić, że obaj bajki gadacie.

z poważaniem

akagi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
witam
podaję źródło:
+ K. Zalewski Lotniskowce II Wojny Światowej" vol.1
wyd. Lampart, W-wa 1994

+ mam pytanie co do samolotów: mac podaje 1 eskadrę Bf109 i 2 eskadry Ju87 (12 Bf109 i 30 Ju87), natomiast wg. Zalewskiego 2 eskadry Bf109 i 1 eskadra Ju87.
Proszę o wyjaśnienie, ewentualnie źródło odnośnie ilości maszyn podanych przez maca.

thx mac za poprawki do poprawek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do Carpathiana.
Moje żródło to Morza Statki i Okręty nr 2/97 Jedyny niemiecki lotniskowiec Graf Zeppelin ". Autor Marek Twardowski podaje ważniejszą literaturę:
- Bech S. The Graff Zeppelin - a German Dream" w
Warship Suplement 1942
- Breyer S. Flugzeugtrager Graf Zeppelin "
- Whitley M. German Capital Ships of word war two"
Jeśli chodzi o lotnictwo pokładowe to GZ byłby lotniskowcem uderzeniowym ,co raczej skłaniałoby do urzycia w więkrzości takich samolotów. Zastanowić także by się należało nad rodzajem samolotów wyrzucanych do jednego uderzenia skoro można było wyrzucić w powietrze na raz tylko 19 samolotów na 50 minut.
Pozdrawiam
Mac

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Do Maca i zainteresowanch

Swoją drogą dziwi mnie trochę, że nie planowano zaopatrzyć GZ w kilka FI156 Storch. Sprawdzał się jako maszyna do rozpoznania na krążownikach (np. na Koenigsberg)

+ mam info, że o lotniskowcach pisano na łamach Nowej Techniki Wojskowej" na pocz. lub w połowie lat 90'. Może jest coś o Zeppelinie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...

Important Information