bodziu000000 Napisano 16 Styczeń 2005 Napisano 16 Styczeń 2005 Merlin przepraszam, ale posypały mi się programy w miom komputerze, i nie mogę w tej chwili Ci pomóc.PzdrBodziu
BLACK JACK Napisano 17 Styczeń 2005 Napisano 17 Styczeń 2005 Przy okazji wagonów ...Dwa tygodnie temu mniej więcej, rozmawiałem z pracownikiem Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Podczas rozmowy nawiązał między innymi do opancerzonego wagonu", który parę lat temu wyczorchrało" nasze wojsko na terenie jednostki bodajże w Kazuniu. Wagon stał solo na zalesionym terenie na jakiś resztkach torów (chyba po bocznicy). Człowiek, z którym rozmawiałem chciał przetoczyć ów obiekt do Muzeum. Okazało się to awykonalne, bo wojsku nie chciało się układać odcinka torów niezbętnych do przetoczenia tego wagonu,a nie muszę dodawać, że Muzeum nie miało środków, żeby sfinansować taką operację. Jakie były dalsze jego losy nie wiadomo. Może ktoś na forum ma jakieś wieści?BJ
JoncaA Napisano 17 Styczeń 2005 Napisano 17 Styczeń 2005 3.Interesujace, ale bylbym ostrozny w dopatrywaniu sie polskosci". Raz - ze nie bardzo jest z czym porownac, bo zdjec chudo. A dwa - niemieckie pociagi wystawione w 39 roku tez mialy wagony tak wygladajace (czyli tak prowizorycznie), a pociagi pomocnicze wystawiane dla Bahnschutzu , w srodku wojny, rowniez. Ten zreszta nie jest az tak prowizoryczny jak nasze z 20 roku - zwroc uwage, ze ma drzwi (a wrota zamkniete chyba na stałe), ze jest przejscie do dalszych wagonow. A to co chcialbym nazwac cylindrycznymi jarzmami pod ckm - nie wlezie w to zaden ckm z chlodnica wodna, wiec i zaden 08. Ciekawe tez, ze strzelnice pod karbin maja przeslony zewnetrzne.
Forteca Napisano 17 Styczeń 2005 Napisano 17 Styczeń 2005 J zednej strony ten wagon jest niezbyt prowizoryczny", chciało by się nawet powiedzieć seryjny :), ale zdaje się robione w tzw. trzeciej kolejnosci etonowe pociągi pancerne" wojny bolszewickiej ponoć właśnie były solidne", jeżeli mozna użyć tego słowa. Jażmo" (powiedzmy) ckm też nie przesądza, bo hotchkissów z dostaw francuskich było sporo. Przesłanka, że to może być asz" jest taka, że w Poznaniu formowano pociągi dla III powstania sladkiego i niektóre wagony po powstaniu do Poznania wróciły.
Mi.Der Napisano 17 Styczeń 2005 Napisano 17 Styczeń 2005 Trudno powiedzieć. W sumie, to nie jest do niczego podobny. Polskie wczesne wagony oraz z Powstania Śląskiego z reguły miały km-y nie w jarzmach cylindrycznych, tylko dużych prostokątnych wycięciach, także te drzwi na ścianch są mało typowe. Z drugiej strony, mógł być przebudowany do lepszego standardu po wojnie. Ciekawe, czy te strzelnice dla karabinów to z tarcz okopowych? (też nie widziałem takich w wagonach drewnianych - ale były używane w epoce). Z drugiej strony, mało to przypomina też wagony niemieckie.
Mi.Der Napisano 17 Styczeń 2005 Napisano 17 Styczeń 2005 Aha, ktoś prosił o opinię na temat Pociagi Pancerne WP 1918-1939" Adama Jacka Ostrówki. Obszerna pozycja, z bardzo bogatą bibliografią - Autor dokopał się do wielu źródeł. Wygląda na dość dobrą jeśli chodzi o działania bojowe (nie jestem w takim stopniu ekspertem od działań bojowych, żeby ją w tym miejscu weryfikować). Z drugiej strony, Autor miejscami wykazuje się" kompletną nieznajomością zagadnień związanych ze sprzętem. A rysunki - poniżej wszelkiej krytyki. Podsumowując - warto mieć na półce, bo to pierwsza tak obszerna pozycja, a w każdym razie warta swojej niewygórowanej ceny. To tyle mojej bardzo subiektywnej opinii...
WaldekM Napisano 18 Styczeń 2005 Napisano 18 Styczeń 2005 Witam.Też myślę, że to niemiecki wagon z II WŚ, ale to widać dzięki tym zdjęciom. Z tego co wiem w czasie III PŚ nie etonowano" drewnianych wagonów, dostarczono je z Polski. Mało prawdopodobne jest też żeby ten wagon przebiedował" na jakiejś bocznicy powiedzmy od 1920 roku.
Schrek Napisano 18 Styczeń 2005 Napisano 18 Styczeń 2005 dzieki no faktycznie ksiazka mam pare błędów bo sam je wychaczyłem a najgorsze jest to ze np. opis powstania wlkp to wyglada tak jaby był zerzniety z jakies propoagandowej gazetyki niemieckiej ;-)Schrek
JoncaA Napisano 18 Styczeń 2005 Napisano 18 Styczeń 2005 Kontynuujac sprawe wagonu z Poznania: A tu ktorys z Panzerzug'ow (od 1 do 7) z 1939 roku . Wagon artyleryjski jeszcze jako-taki, ale juz wagony dla piechoty to przerobione zwyczajne towarowe... Takiego wagonu jak na zdjeciach Schreka tu nie widze, ale zdjec tych pociagow jest bardzo niewiele (znam ze cztery, moze piec) i nie ma materialu do analizy.
sadyk Napisano 18 Styczeń 2005 Napisano 18 Styczeń 2005 Jestem pewny, ze wpowstaniu III slaskim nie bral udzialu. Nic nie wiem na temat formowania pociagow w Poznaniu dla powstania. Wydaje mi sie, ze najblizszy prawdy jest Adam. Pragnalbym przypomniec, ze podobne(y) wagon wystepowal w pociagach SOK. A jak wiem pociagi SOK byly formowane z pozostalych po Niemcach wagonach.Do Schreka. Warto miec ksiazke O., zeby miec. Natomiast jak juz zwrocil uwage Mi.Der. ma mankamenty. Powiedzialbym nawet, ze jest ich wiecej niz pozwala na to przyzwoitosc. Podstawa tej pracy byla praca Dobronskiego Adama.
sadyk Napisano 18 Styczeń 2005 Napisano 18 Styczeń 2005 Jeszcze raz do Schrek. Czy masz moze numer tego wagonu?
Forteca Napisano 18 Styczeń 2005 Napisano 18 Styczeń 2005 O pociągach dla III powstania z Poznania jest u Magnuskiego TBiU" ygmunt Powstaniec" - skrótowo ale zawsze.niestety, prof. Dobroński nie ma czasu ani chęci aby swoją starą pracę ulepszyć" i wydać. Ale nadziei traćic nie warto :)
sadyk Napisano 18 Styczeń 2005 Napisano 18 Styczeń 2005 Do Forteca. ygmunt Powstaniec" zostal w CALOSCI zbudowany w Hucie w Zawadzkim. Po powstaniu wraz z trzema innymi pociagami przekroczyl granice i zostal skierowny do Poznania (zreszta z klopotami). Pozniej zastanawiano sie co z tym sprzetem zrobic. Mialy byc natychmiast rozpancerzone. Po licznych pismach przedluzono im zywot, ale w koncu i tak ulegly likwidacji.Jezeli chodzi o Adama D. to wiadomo juz, ze do swojej herbstowskiej" pracy nie siegnie. Prace Bladziaka A., Jekela J. sa wtorne. jedynie Janusz Odziemkowski w licznych materialach rozszerzyl nasza wiedze na ten temat.
sadyk Napisano 18 Styczeń 2005 Napisano 18 Styczeń 2005 Ps. Jezeli chodzi o III powstanie wiecej na ten temat napewno napisal M.Wrzosek, a podsumowano w pracy 80 lat polskiej broni pancernej"
samun1 Napisano 19 Styczeń 2005 Napisano 19 Styczeń 2005 Koledy mam pytanie posiadam w swojch zbiorach kartę pocztową wysłaną przez żołnierza z 2/IV kopani kolejowej wysłaną z miejsca postoju 17 czerwca 1920r ,czy chodzi tu o jakiś pociąg pancerny ,czy ktoś ma może jakieś informacje na ten temat co to za kompania ,może jakieś żródła gdzie to można znalez karta wysłana była do Warszawy ,dobrze widoczna pieczęć głównej poczty polowej nr1 ,troche słabiej widać pieczęć prawd.IVBatalion.kol.będę wdzięczny za każdą informację.
Schrek Napisano 19 Styczeń 2005 Napisano 19 Styczeń 2005 narazie nie mam ale obiecuje (po sesji) przejde sie tam z cyfrówka i narobie tyle zdjec ile sie da i postram sie zajrzec wszedzie ;-) pozdrawiam Schrek
samun1 Napisano 21 Styczeń 2005 Napisano 21 Styczeń 2005 http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=15504&item=6148313723&rd=1
Mi.Der Napisano 21 Styczeń 2005 Napisano 21 Styczeń 2005 Jak najbardziej. Bardzo ładne ujęcie Poznańczyka PP.12.
Ferenc Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 Dokładam swoje zdięcia francuskiego ;-wagonu pancernego,- działa kolejowego czy baterii kolejowej kal 194 mm.Wszystkie te nazwy występują w nazewnictwie francuskim.Mam zresztą wrażenie że nie przykładali oni" [francuzi] specjalnego znaczenia do klasyfikacji tego rodzaju broni .Dla przykładu dodaję zdięcie czwarte gdzie tam i na innych zdięciach nazywają działa kolejowe - pociągami pancernymi.Czy asze " tak wyglądały ,to też nie wiem.Spotkałem zdięcia przerobionych wagonów przez niemców gdzie były zdemontowane płyty pancerne osłaniające działo.
Ferenc Napisano 22 Styczeń 2005 Napisano 22 Styczeń 2005 i wspomniane czwarte , mam nadzieję że napisy są czytelne
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.