Skocz do zawartości

de Dion Bouton


JoncaA

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 247
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano

no i dobrze, ze przypomniales, bom sie calkiem zapracowal i mi wyszlo".
Z tym liczeniem de Dionow w WP wcale nie jest tak prosto. Zamowiono je w 19 roku i zapewne przyszly z ostatnimi transportami armii Hallera - ale, w pierwszej sformowanej aterii zenitowej automobilowej" byly tylko dwa dziala i dwa jaszcze de Dion. Co z reszta? i czy byla jaks reszta? Bo ze jakas dostawa lub jej czesc dotarla to pewne - skoro powstala tez bateria polstala i bateria przyczepkowa z dzialami Schneidera. W kazdym razie - na front pojachaly dwa de Dion z dzialami i dwa jaszcze. Do roku 27 nic sie nie zmienia - stale wykazywane sa dwa dziala i dwa jaszcze. W lipcu 1 i 8 bateria 1 paplot dostaly po dwa dziala i dwa jaszcze, a w listopadzie jaszcze 1 baterii wymieniono na inne,a w 8 wymieniono na inne dzialo. Sadze , ze dziala i jaszcze przyjechaly w 20 roku i zostaly postawione na kolki, procz tych dwoch+dwoch, wspomnianych na poczatku. W kazdym razie na stanie pulku jest w 27 roku 7 dzial (po dwa w bateriach, 1 w parku) i 10 jaszczy (6 w bateriach, 4 w parku). wg stanu spisu z natury" w 1928 roku wykazywane jest w calym WP (a wiec w pulku i zapasie poza pulkiem) 12 dzial.W roku 36 po staremu wykazywane jest 12 dzial i 12 jaszczy i pojawia sie pomysl postawienia dzial na podwoziu PF 621, ale to juz inna historia...
Na okrase : de Dion'y pod Palacem Rzeczypospolitej.

Napisano
P. Adamie dotarłem do ciekawych dokumentów w CAW o pierwszych francuskich armatach plot w Wojsku Polskim.

12 grudnia 1919 r. w zakladach w Puteaux przedstawiciel Polskiej Wojskowej Misji Zakupów ppor. Stanislaw Mroczkowski dokonal odbioru armat przeciwlotniczych kalibru 75 mm:
– dwóch samochodowych – zamontowanych na podwoziu samochodu „De Dion-Bouton”;
– dwóch przyczepkowych – holowanych przez ciagniki typu „Latil”).
Armaty przyczepkowe oraz dwa ciagniki do ich holowania byly zupelnie nowe, natomiast armaty samochodowe – uzywane, lecz sprawdzone i przemalowane. Na czas transportu armaty zostaly rozmontowane, po czym zapakowane do skrzyn.
Niestety, odebrane armaty przeciwlotnicze i amunicja nie zostaly jednak wyslane do Polski przed 31 grudnia 1919 r. ze wzgledu na brak wagonów. Do przewiezienia tego kompletu (dwóch armat samochodowych, dwóch armat przyczepkowych i czterech armat na platformach oraz ciagników, samochodów i amunicji) bylo potrzebnych az 387 wagonów (37 wagonów na sprzet i oprzyrzadowanie artyleryjskie oraz 350 na amu-nicje). Pierwszy pierwszy transport armat przeciwlotniczych (5 wagonów – 4 dziala i lekki samochód ciezarowy) zostal wyslany miedzy 4 a 10 kwietnia 1920 r., a drugi – miedzy 11 a 18 kwietnia (20 wagonów – 4 dziala i samochody). Armaty przeciwlotnicze dotarly przez Szwajcarie i Austrie do Warszawy specjalnymi transportami, a nie z Armia Hallera.
  • 3 weeks later...
Napisano
Ja powiem, że wspaniałe i chyba nie będę oryginalny :-)
Ale to działo nie w Lublinie, a pozostawione 5 września za Mielcem (lub w Mielcu) wskutek uszkodzenia kierownicy i pęknięcia dyferencjału, a wg innej relacji: uszkodzenia układu kierowniczego i pęknięcia resora przedniego.
  • 1 month later...
Napisano

Cos dla Adama,
z wakacyjnych podrozy. I gory, i goral, i lornetka, i cztery kola..... i klimat tego zdjecia, az sie prosi o pokazanie.
(nie wiem gdzie stawic, ale najlepiej chyba tu....)

Napisano
To zdjecie Bodzia jest z Lublina (28 września), z całej serii negatywu z Bundesarchive (BA/13/75) Zgadzaja się i żYDZI I NUMER - 6097. Dwa zdjęcia tego De Diona były zamieszczone w La campagne de Pologne" Lannoya
Napisano
Forteco, niestety, 8 wrzesnia w Lublinie pozostawiono dzialo nr rej. 6103 kpr. Franciszka Barana (z 2 baterii 1 Dywizjonu Samochodowego Artylerii Przeciwlotniczej) w warsztatach 9 Batalionu Pancernego w celu zmiany przednich resorow.
Natomiast w Mielcu wlasnie pozostawiono dzialo nr rej. 6097 z powodu pekniecia wasów i wycinka zebatego kierownicy oraz resoru przedniego.
Napisano
Ale od 5 do 8 wiele zdarzyc się mogło - ktos mógł je ściągnąć i wykorzystać jako stały przeciwlotniczy punkt ogniowy - świadczyła by o tym podniesiona lufa, nie a spocznij" - zdjęcia są na 99% z Lublina, bo na tym samym negatywie uwieczniono raterskie" spotkanie z bratnią RKKA własnie w Lublinie.

Nb. zdjęcia RKKA z Lublina AD 1939 są co najmniej tak samo ciekawe jak te z Brześcia, a prawie w ogóle się ich nie pokazuje.
Napisano
Forteco, to tylko gdybanie. Armata byla bez zamka, bo go wyjeto. Od 5 do 8 wrzesnia na pewno nikt dziala nie sciagnal, bo po co, jesli przy nim nie bylo amunicji. Uszkodzonych dzial wiele zostalo przy drogach, wystarczy spojerzec na fotograf i nikt jakos nie kwapil sie je sciagac ponad 100 km. Podniesiona lufa o niczym nie swiadczy, przeciez na innych zdjeciach widac, ze ogladali je rozni ludzie.
Napisano
Panie Adamie, moim zdaniem to samochodowa armata przeciwlotnicza kalibru 77 mm wz. 14 Rheinmetall L/27
(7,7 cm leichte Kw.-Flak L/27 M. 1914 Rheinmetall) na podwoziu Ehrhardta
Napisano
nie bede sie kopal o podwozie, bo wszystkie samochody z tamtych czasow sa jakos tam podobne do siebie, a w koncu w tym ujeciu widzimy tylko naped lancuchowy, szprychy kol i maske taka jak w wiekszosci niemieckich samochodow(i Benza i Daimlera). Ale 4-tonowy Ehrhard mial naped kardanowy. Prosze zwrocic uwage, ze Rh. ma stosunkowo krotka lufe (27 kalibrow) - tu jest tej dlugosci sporo wiecej i chocby to tylko wskazuje, ze jednak to nie Rh.
Napisano

a Kraftwagengeschutz 14 , kalibru 77 mm tak wygladala... i to nie jest to, co na zdjeciu. Ale dosc madralowania na niemieckie tematy - to w koncu watek IIRP!

Napisano
Polecam Alfred Muther, Das Gerät der leichten Artillerie vor, in und nach dem Weltkrieg, IV Teil, Fehrwaffen, Beiheft, Berlin 1929, s. 109, fot. 30 i s. 110, fot. 31. Tam są takie szczegóły Rheinmetalla, których u Kruppa nie ma.
Pozdrawiam
Napisano
i tak mam wyrzuty sumienia, ze to sie dzieje w watku IIRP" -ale posypuje siwy leb popiolem. Niech mnie usprawiedliwia to, ze w wiekopomnym dziele Pataja to zdjecie z 6:52 jest podpisane 80 mm Krupp..itd"...
  • 2 months later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie