Skocz do zawartości

Ciągniki francuskie i ich uzycie w 1939


Gość iancurtis

Rekomendowane odpowiedzi

Zestawienienie podane wyżej może dotyczyć całego okresu międzywojennego. Jeśli chodzi o armaty i haubice to jest bardzo prawdopodobne, że w latach dwudziestych sprowadzono pewną ich ilość przed rozpoczęciem produkcji licencyjnej. W takim układzie te 54 cziagniki to poprostu Citroen-Kegresse (sorry jeśli przekręciłem) z 1 pam. Przyznam się, że nie wiem ile ich dokladnie było w pułku :(
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i stąd moje pytanie o datowanie dokumentu. Bo byl taki zakup, co do szczegolow w tej chwili nie dotre, ktory obejmowal 54 ciagniki, 20 reflektorow i 5 stacji nasluchowych oraz 40 ciagnikow do nich. Ciagniki to Citroeny-Kegresse P17, P19 i P14. Ale to byl zakup ze srodkow IV transzy pozyczki francuskiej (1931) i te zakupy zrealizowano do konca 1933 roku, a nie w 1939!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i nie byly to ciagniki dla art. ciezkiej. 1 Pam mial 75 i 120 mm (dostal najpierw 54 wozy, nieco pozniej jeszcze jeden i , znowu z malym poslizgiem, jeszce dwa do etatu 57 wozow (razem z poj. dow. i telefonicznymi). Baon elektrotechniczny dostal swoje 40 citroenow za jednym zamachem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hipoteza, że te ciągniki to wcześniejszy zakup jest bardzo interesująca. Autor wzmiankowanej pozycji mógł sie po ludzku /czy z premedytacją ?/ pomylić. Choć akurat ten właśnie przypis dotyczy wyraźnie okresu 1937-1939 co wynika z treści tekstu do którego się odnosi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za weryfikację informacji i sprostowanie ewidentnego błędu. Dalej więc szukam informacji na temat ciągników, gdyż jeśli nawet ich nie zakupiono to o dokonaniu takiego zakupu z pewnością myślano w latach 1937-1939.
Tak na marginesie zbieranie informacji o tego sprzęcie jest bardzo ciężkie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months later...
Może nie w temacie ciągników francuskich, ale w ogóle ciągników.

Bogata dokumentacja fotograficzna m.in: Fiatów 508, Fiatów 621, ciągników C4P, i Pzinż 703, autobusu Pzinż 723, pojazdów specjalistycznych budowanych na ich podwoziach zawarta jest w rękopisie książki J.Grodeckiego Historia fabryki samochodów osobowych i półciężarowych Państwowych Zakładów Inżynierii".

Czy ktoś pokusił się już o jej wydanie?. Czasu było sporo, gdyż materiały te pochodzą z połowy lat pięćdziesiątych XX wieku.
Np. ciagnik Pzinż 703 znany jest powszechnie ze zdjęcia wykonanego z przodu, a w rzeczonej publikacji mają znajdować się zdjęcia tego pojazdu z boku, i z tyłu...

Tam też znajdować mają się dokładne zdjęcia wersji specjalistycznych C4P /warsztatowej, sanitarnej/...


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie