Skocz do zawartości

Ciągniki francuskie i ich uzycie w 1939


Gość iancurtis

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Zestawienienie podane wyżej może dotyczyć całego okresu międzywojennego. Jeśli chodzi o armaty i haubice to jest bardzo prawdopodobne, że w latach dwudziestych sprowadzono pewną ich ilość przed rozpoczęciem produkcji licencyjnej. W takim układzie te 54 cziagniki to poprostu Citroen-Kegresse (sorry jeśli przekręciłem) z 1 pam. Przyznam się, że nie wiem ile ich dokladnie było w pułku :(
Napisano
i stąd moje pytanie o datowanie dokumentu. Bo byl taki zakup, co do szczegolow w tej chwili nie dotre, ktory obejmowal 54 ciagniki, 20 reflektorow i 5 stacji nasluchowych oraz 40 ciagnikow do nich. Ciagniki to Citroeny-Kegresse P17, P19 i P14. Ale to byl zakup ze srodkow IV transzy pozyczki francuskiej (1931) i te zakupy zrealizowano do konca 1933 roku, a nie w 1939!
Napisano
No i nie byly to ciagniki dla art. ciezkiej. 1 Pam mial 75 i 120 mm (dostal najpierw 54 wozy, nieco pozniej jeszcze jeden i , znowu z malym poslizgiem, jeszce dwa do etatu 57 wozow (razem z poj. dow. i telefonicznymi). Baon elektrotechniczny dostal swoje 40 citroenow za jednym zamachem.
Napisano
Hipoteza, że te ciągniki to wcześniejszy zakup jest bardzo interesująca. Autor wzmiankowanej pozycji mógł sie po ludzku /czy z premedytacją ?/ pomylić. Choć akurat ten właśnie przypis dotyczy wyraźnie okresu 1937-1939 co wynika z treści tekstu do którego się odnosi.
Napisano
no dobra, znalazlem te 40 armat 105 mm (25,5 mln frankow),31 haubic 155 mm (31 mln frankow), 500 jaszczy 75 mm (3 mln frankow). Na potrzeby artylerii wydano 59,5 mln frankow - i byla to IV rata kredytu uzyskana w 1931 roku.
Napisano
Dzięki za weryfikację informacji i sprostowanie ewidentnego błędu. Dalej więc szukam informacji na temat ciągników, gdyż jeśli nawet ich nie zakupiono to o dokonaniu takiego zakupu z pewnością myślano w latach 1937-1939.
Tak na marginesie zbieranie informacji o tego sprzęcie jest bardzo ciężkie.
  • 6 months later...
Napisano
Może nie w temacie ciągników francuskich, ale w ogóle ciągników.

Bogata dokumentacja fotograficzna m.in: Fiatów 508, Fiatów 621, ciągników C4P, i Pzinż 703, autobusu Pzinż 723, pojazdów specjalistycznych budowanych na ich podwoziach zawarta jest w rękopisie książki J.Grodeckiego Historia fabryki samochodów osobowych i półciężarowych Państwowych Zakładów Inżynierii".

Czy ktoś pokusił się już o jej wydanie?. Czasu było sporo, gdyż materiały te pochodzą z połowy lat pięćdziesiątych XX wieku.
Np. ciagnik Pzinż 703 znany jest powszechnie ze zdjęcia wykonanego z przodu, a w rzeczonej publikacji mają znajdować się zdjęcia tego pojazdu z boku, i z tyłu...

Tam też znajdować mają się dokładne zdjęcia wersji specjalistycznych C4P /warsztatowej, sanitarnej/...


Napisano
Czy masz na myśli ciagnik C5P zbudowany z wykorzystaniem elementów ciężarówki PZInż. 703 ?


Post został zmieniony ostatnio przez moderatora polsmol 12:50 19-01-2005
Napisano
Przepraszam, zjadło dwa słówka, powinno być a podwoziu Pzinż 703". Generalnie tak to nazywam gdyż trochę męczy mnie ta mnogość nazw C5P, Pzinż. 342.
  • 2 years later...
Napisano
Przepraszam, że odświeżam takie starocie, ale ..

Pzl, czy wiadomo jest Ci coś bliżej o tej pozycji o której pisałeś ?
Kto miał to wydawać ?

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie