Skocz do zawartości

Morski Dywizjon Lotniczy- zdjęcia i materialy.


Rekomendowane odpowiedzi

Francuskie "tramwaje" Amioty 143 to to było brzydactwo i prawdopodobnie na takim cudactwie się wzorowano, ale przynajmniej miał już nowoczesne próby rozwiązania usterzenia . Niesamowite jest to że samolot był używany 2 lata !! od momentu wyprodukowania do momentu złomowania !!, co pokazuje że MDL kompletnie nie był przygotowany do hangarowania tak wielkich samolotów, a zostawienie ich przez dwa lata na wolnym powietrzu spowodowało destrukcję konstrukcji. Trzeba zaznaczyć że przy udźwigu 2 ton to był jedyny samolot którym można było ćwiczyć zrzut torpedy " oczywiście po przebudowie aby nie zmieniał się środek ciężkości" . niestety wywalono projekt który był w stanie uzbroić MDL w sensowne morskie samoloty dalekiego zwiadu i bombardowania . Zastosowanie Żubra jak wiemy skończyło by się kompletnym fiaskiem , Żubr w wersji kołowej ledwie był w stanie zabrać niewielką masę bomb a co za tym idzie wyposażony w pływaki byłby może tylko letadłem rozpoznawczym i niczym więcej , z masą bomb porównywalną z R XIII ter lub Hydro albo Lublinem R VIII czyli dopiero kompletne fiasko . W dodatku Żubr byłby tak samo wielki jak R XX i tez były by problemy z hangarowaniem  i taka sama trwałość konstrukcji czyli kratownica stalowa drewno i szmaty. R XX jak na początek lat 30 tych to była i tak udana konstrukcja do dopracowania ale w 39 już moralnie się starzała , na nasz klimat samolot szmaciany w trybie eksploatacji morskiej i ciągłej wilgoci z solą nie miał racji bytu z uwagi na krótką żywotność. O ile małe konstrukcje jeszcze dało się chować w starych hangarach to do dużych konstrukcji MDL musiał by przygotować bazę z nowoczesnymi hangarami. Zresztą wystarczy zobaczyć żywotność samolotów użytkowanych przez MDL w naszych warunkach np  Latham 43 " pierwszy skasowany po 3 latach ostatni po 8" czy Leo H 135 " taki sam okres eksploatacji pierwszy skasowany w 1930 po 3 latach eksploatacji a ostatni w 34 po niecałych 7 latach" i tak samo z LeO H 13 b od wprowadzenia do zakończenia eksploatacji 6 lat . W tym czasie masa krajów na świecie w latach 30 budowała samoloty pływakowe jak i łodzie latające metalowe a nie szmaciane .

  • Super 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Sedco Express napisał:

Słabej jakości zdjęcia ale niezmiernie ciekawe

Super ! Musowo dodać do kolekcji z okrętami, bo też na fotce są. Na pierwszej wygląda na kanonierkę ''Komendant Piłsudski'', która prowadziła Dywizjon Minowców.

Widać małą rzecz, pomijaną na rysunkach, obrazach i modelu też, wybrzuszenie przed wiatrochronem pilota. 

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, formoza58 napisał:

Warto dodać, ze że zw 1922 roku podczas pokazów, z tego samolotu poleciała bomba, która eksplodując położyła trupem 13 osób, raniąc ponad trzydzieści.

Wg. innych danych  w tragedii 15 sierpnia 1922 roku zginęło 9 osób. Pilot próbował popełnić samobójstwo, a spory czas po tragedii marynarze mieli " do tyłu" u mieszkańców Pucka.

Dwa zdjęcia wraka samolotu pochodzą z 21 sierpnia 1924 roku, kiedy samolot runął w wody zatoki. Zginął wtedy chor. pil. Andrzej Zubrzycki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie