Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

"Tutaj zdjęć w barwach polskiego lotnictwo, jak na lekarstwo".

Na chwilę obecną  nie ma żadnych zdjęć Canta w polskim malowaniu.

"Na chwilę obecną" -  bo być może ( miejmy nadzieję ) się znajdą, tak  jak było ze Slabatnigiem.

Ciekawostka - Cant to duży "srebrny" samolot i na pierwszy rzut oka wygląda jakby był pokryty blachą o naturalnym kolorze.

Tymczasem jego konstrukcja była drewniana a kadłub sklejany z litewek na kopycie i pokryty impregnowanym płótnem malowanym na srebrno.

Napisano
Godzinę temu, formoza58 napisał:

To co nam zostało z typów samolotów, używanych w MD Lot.?

Bodajże pięć lub sześć typów samolotów będących w użytkowaniu BLM potem MDLot lub z nimi związanych.

Jutro zamieszczę ich wykaz.

Napisano

Kolejne typy samolotów użytkowanych bądź związanych z BLM/MDLot/RPL:

- Sablanig SF-8 nr "10' (dawniej określany jako SF-5 bez nr) - 1 egz.

- PZL - 12 H (PZL-H) amfibia                                                      - 1 egz.

- MT-1 wodnoszybowiec                                                            - 1 egz.

- Nikol A-2 amfibia                                                                      - 1 egz.

- Hanriot H-28 S sanitarny (podwozie kołowe)                         - 1 egz.

- Bartel BM-5c (BM-300) treningowy (podwozie kołowe)       -  5 egz.

- RWD-13 turystyczno-dyspozycyjny (podwozie kołowe)       - 2 egz.

- PWS-5T2 rozpoznawczy (podwozie kołowe)                         - 1 egz.

 

Napisano
7 minut temu, Sedco Express napisał:

Do wykazu samolotów MDLotu trzeba jeszcze dodać:
- Junkers G-23W     2 egz. (pasażerski)

??
To jeśli tak, to wypadałoby dopisać chociażby Hansa-Brandenburg W.29. Też cumowały w Pucku.
Oba te Junkersy nigdy nie były na stanie MDLot, nawet nie były własnością polską.

Napisano
50 minut temu, KayFranz napisał:

??
To jeśli tak, to wypadałoby dopisać chociażby Hansa-Brandenburg W.29. Też cumowały w Pucku.
Oba te Junkersy nigdy nie były na stanie MDLot, nawet nie były własnością polską.

Wspomniane Junkersy G-23W były podobnie jak sanitarny Hanriot H-28S "związane" z MDLot.

Napisałem "użytkowanych bądź związanych [!] z BLM/MDLot/RPL"

Właśnie te dwa Junkersy G-23W bazowały w Pucku i były przez pewien czas własnością "Aerolotu" czyli polskiej (!) spółki a nie odwiedziły sporadycznie MDLot jak H-B HM-1 lotnictwa duńskiego (czy inne latające łodzie obcych państw).

Zakupiony Junkers G-23W przez "Aerolot" miał wpierw znaki rejestracyjne szwedzkie S-AAAR a potem już w Polsce otrzymał P-PAWA i stacjonował w bazie lotnictwa morskiego w Pucku. Był to polski samolot.

Drugi Junkers był wypożyczony od Szwecji z wytwórni i tego nie można nazwać "polskim".

PS - tak wiem, że zdjęcie ukazujące lewą burtę PZL-12 jest lustrzaną kopią zdjęcia z prawą burtą. Ponieważ zdjęć archiwalnych amfibii Pułaskiego jest niewiele a zamieszczane są wspomniane dwa więc je również zamieściłem.

Napisano (edytowane)
Godzinę temu, KayFranz napisał:

Oba te Junkersy nigdy nie były na stanie MDLot, nawet nie były własnością polską.

Jeden jest udokumentowany po wylądowaniu na nabrzeżu bazy w Pucku. Zamieszczę potem, w części poświęconej puckiej bazie. Zdjęcie prawdopodobnie z 1926 roku, kiedy wykonywano na nim kursy Puck- Kopenhaga- Puck.

                        ---------------------------------------------------

PWS 5 T 2

Tutaj dwa z 43 eskadry 4 PL,  w lecie 1930 roku, przydzielone do Rzecznego Plutonu Lotniczego Flotylli w Pińsku na czas ćwiczeń letnich....

pws 5.jpg

pws1.jpg

pws3.JPG

pws4.JPG

PWS-5t2.jpg

pws6.JPG

pws9.JPG

Edytowane przez formoza58
Napisano

Co do Junkersów:

Nie zakupiono żadnego G-23W. Informacja o zakupie przez Polskę w 1925 jest fikcją, to samo z NADANIEM polskiej rejestracji.
W szwedzkich źródłach (z AB Flygindustrie, w których produkowano G-23, później zwane G-24) nie ma nic o sprzedaży jakiegokolwiek G-23 dla Aerolotu, czy w ogóle dla Polski. W sierpniu 1925 jeden samolot (albo S-AAAP albo -AAAR) dokonał oblotu Bałtyku, był w Kopenhadze, PUCKU i prawdopodobnie też w Tallinie - wszystko to w celach zaprezentowania nowego typu. Produkcja G-23 dopiero się zaczynała i zainteresowanie nowym typem było spore.
W 1925 Aerolot był w trakcie przekształceń własnościowych i ledwo co wysupłał (na kredyt) 80 tys. USD na zakup czterech nowych F-13. Natomiast jeden G-23 kosztował ok. 75 tys. - nie było więc zainteresowania ze strony polskiej.
Nie ma (wg mojej wiedzy) żadnych fotografii pokazujących samolot z oznakowaniem P-PAWA. Być może zarezerwowano dla przyszłego nabytku taką rejestracje, ale jej nie użyto.
W kwestii do drugiego samolotu (tego z 1926) - tak, przyleciał taki do Pucka, również w celach ofertowych. Dokonano lotu testowego i po kilku dniach podjęto w Aerolocie decyzję o rezygnacji z planów otwarcia linii do Kopenhagi. Samolot wrócił do wytwórni. W polskiej prasie ukazały się fotografie samolotu z tymczasową rejestracją S-504. Tyle, że swego czasu dostałem od szwedzkich znajomych skan fotografii ofertowej, używaną przez AB Flygindustrie. I jest ona taka sama, jak te z polskiej prasy, więc nie ma pewności, czy to rzeczywiście ten samolot odwiedził Puck w 1926 czy też inny. W gazetach być może dano gotowe reprodukcje, otrzymane od Szwedów jak ilustracje do artykułów.
Na fotografiach pokazujących stojący w kanale bazy w Pucku G-23 nie da się odczytać liter rejestracji, skrzydła błyszczą się w słońcu.

Fota reklamowa z AB Flygindustrie (taka sama jak ta z NAC-u lub z polskiej prasy):

S-504_AB_Flygindustrie_adv_1926.thumb.jpg.91382869b33838210b218cc1c4b1a513.jpg

Napisano (edytowane)

Co do Junkersów to całkiem ciekawe informacje !

Dobrze by było byś nawiązał kontakt z red. "Historii Puckich" oraz muzeum MDLotu w Pucku i wyjaśnił wszelkie wątpliwości tak by skorygowano błędne informacje w nowych wydaniach wielu książek o tematyce lotnictwa morskiego w Polsce.

Warto także zapoznać się z tekstem ze str. 106 książki "Lotniczy Puck 1911-1950" gdzie cala sprawa (z licznymi cytatami ze źródeł ) jest opisana.

Edytowane przez Sedco Express

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie