Skocz do zawartości

Samoloty gdańskie 1919-1939


KayFranz

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 85
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano
2 godziny temu, Sedco Express napisał:

Widoczek...

Piykny "blaszak", mocno eksploatowany zwłaszcza w okresie wakacyjnym w okolicach Zoppot.
Werknummer (WNr) 786 - gdy mowa o J13, to warto podawać numer seryjny, bo często taką samą rejestrację nosiło kilka samolotów tego typu.
W czasach, kiedy należał do DLH - czyli Deutsche Luft Hansa - nosił nazwę „Schneeammer”, ale tutaj jeszcze na dodatek w czasie, gdy należał do Severa Abteilung Küstenflug DVL - czyli po prostu zabierał wczasowiczów na loty wzdłuż wybrzeża. Nadmorski odpowiednik "kolejki na Kasprowy".

Przy czym wycieczki miały posmak ryzyka... Tutaj D-298 po przymusowym lądowaniu na falach. lato 1929. Pasażerom nic się nie stało.

D298.thumb.jpg.0df4179e20c14a969ed41b808d4a3fac.jpg

Napisano

Czarne.

Podpórka merytoryczna:
azaz.thumb.jpg.2f7915b73db3a0fd39717b35f93d0ef8.jpg

W latach 30, zaczęły zanikać.
Tu masz foto D-298 z 1938, u wybrzeży Norwegii. Podpłynął tam statkiem, został wyładowany, a następnie wykonał lot zwiadowczy wzdłuż wybrzeża. Potem wrócił i popłynęli do domciu...

291054646_D298-Svartisen1938misjarozpoznawczanadwybrzezemNorwegii..thumb.jpg.4246fd77fd97890eed2362b7b3494614.jpg

Ale tu już z Gdańskiem nie ma nic wspólnego. Pomijając to, że i sam samolot de facto NIE BYŁ gdański. Od połowy 1926 samoloty WMG nosiły prefiks YM.

 

Napisano

I ostatnia moja aktywność.
Stary znajomy, czyli D-58 w towarzystwie jak najbardziej gdańskiego Junkersa Dz-34 (oraz DH.34 w drugim planie).
najprawdopodobniej lato 1925 - samolot jest w barwach DzAL (Danziger Aero Lloyd GmbH) oraz ma wypisaną nazwę własną na osłonie silnika, ale jeszcze ma stare gdańskie oznaczenia Dz.
Historia tego egzemplarza jest nieźle pogmatwana, prawdopodobnie to WNr 532 - czyli drugi prototyp, na którym dokonano w 1919 pobicia rekordu wysokości w locie.

1669386818_JunkersF13AEGJ.IIDH34(1925).thumb.jpg.23a707bd4aaba1e5b12fd7bafd65a240.jpg

Żeby nie mnożyć ogólnie znanych fotografii, proponuję (tym, którzy tam nie byli) odwiedzić stronę ADL i poprzeglądać umieszczone tam dokumenty:  https://adl-luftfahrthistorik.de/dokumentationen-berichte/

Napisano
11 godzin temu, KayFranz napisał:

Czarne.

Dzięki za odpowiedź. Pytałem bo gdańskie F-13 w odróżnieniu od niemieckich, posiadały czerwone pasy z białymi krzyżami.

Napisano

Chciałem jeszcze tak przy okazji zapytać, czy będą w tym wątku jakieś ciekawe zdjęcia gdańskich samolotów? Czy temat zabłysnął jak meteor i ... zgasł?

PS. Przyznaję, że liczyłem na coś więcej, niż linki do pdf?

Napisano
22 godziny temu, Sedco Express napisał:

Dla kol. Ottona...

Piękne fotografie - dziękuję bardzo. Sopot to dla mnie urokliwe miasto.

Napisano
Godzinę temu, Sedco Express napisał:

Związane z tematem - loty widowiskowe ....

Sterowiec na Sopotem.jpg

Świetne zdjęcie, ale zrobione dużo wcześniej, bo przed Wielką Wojną.

Napisano

No to masz po Wielkiej Wojnie.

27135785_JunkersJ13Dz-41(zaaresztowany-Warszawa1921).thumb.jpg.43a86ad3fd89e73c512087fea278b433.jpg

Latający dla Danziger Luftpost Dz-41 (WNr 533). Czyli pierwszy z seryjnie produkowanych (jeśli wierzyć księgom Junkersflugzeugwerke AG, bo wskutek restrykcji i kontroli ze strony ILÜK uprawiali tam "księgowość kreatywną" i nadawali nowym samolotom numery seryjne od starych maszych lub np. zniszczonych w USA).
Mam wrażenie, że to rok 1921 i "ancel", który dopadł kilka gdańskich samolotów w Warszawie.
Zresztą ten egzemplarz pojawiał się potem w stolicy o wiele częściej, tyle że z innymi literkami:

J13_dnokadluba.thumb.jpg.5093c009b4a8830bfbb040675feabc14.jpg
 

Napisano

W dniach 6-13 lipca 1932 r. przebywała WMG  największa latająca łódź owych czasów Dornier Do-X. Stacjonowała w Górkach Wschodnich. Codziennie była udostępniana do zwiedzania a 12 lipca odbyła lot okrężny nad Sopotem. Do-X odbywała loty reklamowe po miastach niemieckich a w Gdańsku znalazła się, bo zaliczono go do miast niemieckich (wydźwięk propagandowy).

Zdjęcia z Górek Wschodnich wyszperane kiedyś w nieistniejącym już antykwariacie "Starocie w Sopocie"

3 - Do -X.png

4 - Do - X.png

5 - Do-X.png

Do-X Zoppot.png

Napisano

Oraz w ramach rzeczy ciekawych (dla kol. balansa):

1459811027_FokkerF.IIIDz-3(DzAL)-opylanielasow.thumb.jpg.46ba40ba07bd8e6ccbb6382553f3ea29.jpg

Obrazki z Pierwszej Wielkiej Wojny ze Strzygonią Choinówką (Panolis flammea) - lato 1924.
Fokker-Grülich F.III Dz-3 z DzAL nad Puszczą Drawską.

Napisano
3 godziny temu, otton1 napisał:

Sopot to dla mnie urokliwe miasto.

Dla mnie też; pamiętam spacery do mola ulicą "Marszałka Rokossowskiego", potem przez moment noszacą nazwę ulicy  "Obrońcow Monte Cassino".

I taka ciekawostka gdanska:

 

unnamed.jpg

Napisano

W dniach 24-31.07.1932 r. zorganizowano Tydzień Lotniczy "Luposta" na lotnisku we Wrzeszczu. 31 lipca miała miejsce trzecia część imprezy zatytułowana "Dzień Zeppelina". Zeppelin został specjalnie na tą imprezę wynajęty i przyleciał z Friedrichshafen. Lądował na lotnisku we Wrzeszczu krótko po godzinie 8 rano i wystartował do lotu okrężnego nad Bałtykiem (do Szwecji).  Powrócił tego samego dnia po 19 -tej wieczorem i potem odleciał do Friedrichshafen. Jego odlot zakończył Tydzień Lotniczy w WMG.

Napisano
3 godziny temu, KayFranz napisał:

Oraz w ramach rzeczy ciekawych (dla kol. balansa)

Dzięki za ciekawe zdjęcia, szkoda tylko, że trzeba je oglądać przez lupę.

Napisano
Godzinę temu, Koloman napisał:

......potem przez moment noszacą nazwę ulicy  "Obrońcow Monte Cassino".

Przyznasz Kolego Koloman, że aktualna nazwa ulicy "Bohaterów Monte Cassino" jest bardziej uniwersalna.

Nasi jak zobaczą nazwę to się wzruszą: "uczcili bohaterskich chłopaków od Andersa co szturmowali".

Przyjedzie dawny mieszkaniec Zoppot lub Danzig czy jego potomek i też się wzruszy: "uczcili bohaterskich chlopaków co się bronili".

I owca syta i wilk cały.

I żeby nie było, że zapomniałem o lotnictwie gdańskim:

 Fokker-Grülich F.III Dz 8

Fokker F.III.jpg

Napisano

I jeszcze jedna rzecz, która warta jest wyjaśnienia. Tu i tam opisują, że prototypy J13 miały skrzydła 14,82 m, ale już  potem stosowano dłuższe, o rozpiętości 17,75 m.
Nic podobnego, jeszcze w głębokich latach 20-tych trafiały się egzemplarze z krótkimi skrzydłami - jak np. chyba ten najczęściej wklejany w sieci Dz-33. Zwróćcie uwagę na proporcje lotek.
1169477167_3338_demo.thumb.jpg.b247296eefde64ab332b620c6df1cde3.jpg

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie