Skocz do zawartości

Jednostki Polskiej Flotylli Rzecznej w obcej sluzbie.


Rekomendowane odpowiedzi

16 godzin temu, Borsuk13 napisał:

Nie, są to kutry uzbrojone (numery od 16 do 19) budowane od podstaw.

Kutrów posiadających takie detale jak widoczne na zdjęciu było pięć.

Kutrów nie posiadających takich detali były cztery.

Można nawet pokusić się o podanie numerów obu. To jednak temat do dyskusji w poddziale ''Identyfikacja''.

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 208
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

22 hours ago, ptasznik napisał:

Kutrów posiadających takie detale jak widoczne na zdjęciu było pięć.

Kutrów nie posiadających takich detali były cztery.

Można nawet pokusić się o podanie numerów obu. To jednak temat do dyskusji w poddziale ''Identyfikacja''.

Ja o „gruszkach”, a kolega o „jabłkach”.

Może się mylę, ale te kutry nie są zmodyfikowanymi motorówkami kupionymi w Pradze. Jednostka z trzema włazami na dziobnicy jest trochę szersza niż stojący obok kuter. Nowe kutry były szersze o około 65 centymetrów i dłuższe o ponad 2,5 metra. Na kutrach typu Praga nie zmieściłyby się trzy włazy na dziobie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 hours ago, ptasznik napisał:

Kutrów z trzema włazami na dziobie było pięć i były węższe od tych z jednym włazem.


A może warto podać jakieś rzeczowe argumenty potwierdzające tę tezę.

W okresie, gdy KU 6 służył w II Dywizjonie Bojowym, Warsztaty Portowe MW w Pińsku nie prowadziły większych prac na kutrach z Pragi. W listopadzie 1932 roku przeprowadzono tzw. remont zimowy kutrów KU 23 i KU 24 (niezmodernizowane), we wrześniu 1933 roku — remont awaryjny KU 30, w listopadzie 1933 r. — remont zimowy całej dziewiątki: KU 21 - KU 29 (w październiku zmieniono oznaczenia kutrów) oraz wykonano podstawy dla ckm (dla 4 kutrów: KU 23 - 26).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 8.08.2022 o 01:11, ptasznik napisał:

Jeśli można, co ''KU 6'' ma w tej materii do rzeczy ?

W jednym z wątków tego forum pierwsze zdjęcie ma podpis: Na pokładzie kutra uzbrojonego KU-6. Jest to zdjęcie będące przedmiotem dyskusji. Jeśli jest to rzeczywiście KU-6, to był on w II GKU od wiosny-lata 1932 r. do końca roku 1933. W tym czasie kutry typu Praga (5 sztuk) były już przedłużone i opancerzone. Nie wiemy dokładnie, kiedy taka operacja miała miejsce, przypuszczam, że w okresie 1930-1931. Wiemy tylko, że blachy pancerne zamówiono w hucie Bismarck w grudniu 1928 roku (zapewne też dla kutrów meldunkowych, a może też dla dwóch kutrów z numerami 3 i 6). Twierdzenie Dyskanta, że 2 kutry (KU-25 i KU-28) ukończyły przebudowę w kwietniu 1931 roku, bo weszły do kampanii poza swoją grupą, jest nieprawdziwe bo te kutry nie zostały przebudowane.

Jeśli na zdjęciu jest KU-3 (tak twierdzi Maciej Tomaszewski w swojej ksiąźce), to argument nie jest prawdziwy, bo dochodzą jeszcze lata 1930 i 1931. Pan Maciej twierdził, że jednostki z 3 włazami to stare kadłuby na których zbudowano kutry uzbrojone 16-19. Ja dawniej sądziłem, że to kutry meldunkowe przed opancerzeniem. Ale się myliłem, bo te motorówki są szersze nawet niż kutry typu Praga. Kutry 16-19 były budowane od podstaw, więc jedynym wytłumaczeniem jest, że po zbudowaniu kadłubów, w oczekiwaniu na dostawę płyt pancernych z huty, testowano ich silniki i właściwości pływania w II GKU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.08.2022 o 00:27, ptasznik napisał:

Literatura nie rozpieszcza podpowiedziami odnośnie przebudów poszczególnych kutrów.

Może niektórzy autorzy wspomnianej przez Ciebie lektury nie są w stanie rozpieścić. Przy kolejnym opracowaniu, przy braku " nowalijek" wolą powielić, co już jest wiadome, niekoniecznie zadając sobie trud, czy budzące wątpliwości info są wiarygodne. I tak to trwa. A jesli zwróci się w dobrej intencji uwagę autorowi, to czym bardziej wiekszy autorytet na rynku tym bardziej można sie spodziewać  szokującej odpowiedzi, że " bosman tylko zapnie pas i zaklnie, echch do czorta"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

Twierdzenie Dyskanta, że 2 kutry (KU-25 i KU-28) ukończyły przebudowę w kwietniu 1931 roku, bo weszły do kampanii poza swoją grupą, jest nieprawdziwe bo te kutry nie zostały przebudowane.

To prawda, pisałem o tym na forum już jakiś czas temu.

 

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

Jeśli na zdjęciu jest KU-3

Jest. Sam kiedyś byłem przekonany, że to 6. Jest zdjęcie z Pińska gdzie widać taką samą rufę. Rufa 6 jest częściowo widoczna na zdjęciu ''Nieuchwytnego'' i kutra meldunkowego w niemieckiej służbie.

 

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

te motorówki są szersze nawet niż kutry typu Praga.

To zależy w którym miejscu.

 

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

więc jedynym wytłumaczeniem jest, że po zbudowaniu kadłubów, w oczekiwaniu na dostawę płyt pancernych z huty, testowano ich silniki i właściwości pływania w II GKU.

Kutry po przedłużeniu kadłubów i wymianie silników też powinny być testowane.

Trzy z pięciu przebudowanych kutrów trafiły do III GKU z II GKU.

1 godzinę temu, formoza58 napisał:

 

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

Jeśli jest to rzeczywiście KU-6, to był on w II GKU od wiosny-lata 1932 r. do końca roku 1933.

Według Dyskanta do lata 1935, wtedy razem z 3 przeszedł do III GKU w zamian za 25 i 26. No chyba, że to pomyłka.

Edytowane przez ptasznik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ptasznik napisał:

Nie po to autorzy piszą książki, by im czytelnicy zwracali uwagę.

To taki żart Ptaszniku, czy Ty na serio z tym jw. Jeśli jest możliwe przekazania zastrzeżeń, by nie powtarzał tego samego " babola" i  jeśli istnieje dodatkowa możliwośćw  na priv  kontakcie, aby go nie stawiać  w kłopocie przed "  publicznością", to jak najbardziej należy zwrócić uwagę, bez względu, czy pisze, czy też " pisze".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, ptasznik napisał:

Według Dyskanta do lata 1935, wtedy razem z 3 przeszedł do III GKU w zamian za 25 i 26. No chyba, że to pomyłka.

Nie, to moja pomyłka, nie zajrzałem do notatek.

Rozumiem, że kolega twierdzi, że zdjęcie pochodzi z lata 1931 roku i widać na nim kutry II Dywizjonu: KU-3, KU-25 i będące w trakcie przebudowy KU-26 i KU-27 (potem KU-25), a gdzieś w tle krypa K. 8. Brzmi logicznie, ale kutry z Pragi nie zmieniły - w trakcie przebudowy - swojej szerokości (2,35 m), lekkie kutry uzbrojone miały szerokość sporo większą. Jak to pogodzić z wymiarami jednostek na fotografii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

Rozumiem, że kolega twierdzi, że zdjęcie pochodzi z lata 1931 roku

1932, wtedy KU-26 i 27 odeszły do III.

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

w tle krypa K. 8.

Ta z wielkim sterem ? Podobno była bliźniaczką K.9, więc chyba to nie ona.

 

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

ale kutry z Pragi nie zmieniły - w trakcie przebudowy - swojej szerokości

Nie zmieniły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie