Jump to content

Jednostki Polskiej Flotylli Rzecznej w obcej sluzbie.


Recommended Posts

  • Replies 191
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

To ciekawa informacja, ja do tego nie dobiłem.

 

                                                -----------------------------------------------------------

A wracając do kanonierek... Porównując ww. zdjęcie, to tył kazamaty  jest jakiś inny od  tych w materiałach, na podstawie których  powstają  współczesne modele ? 

mar kanonierka.jpg

Link to comment
Share on other sites

Przyznam się bez bicia, że tego tyłu kazamaty ze zdjęcia nijak nie widzę. Znaczy widzę, ale gdzie początek gdzie koniec i co to za ciemne ''kwadraty'' ?

 

----------------------------------------------------------------------------------------

Były zbudowane przy okazji monitorów dwie krypy amunicyjne i dwie paliwowe, chyba 12 i 13, oraz 14 i 15.

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

Teraz, ptasznik napisał:

Przyznam się bez bicia, że tego tyłu kazamaty ze zdjęcia nijak nie widzę. Znaczy widzę, ale gdzie początek gdzie koniec i co to za ciemne ''kwadraty''

? To jest nas dwóch... Myślałem, że może otwarte wrota. Stojąc na rufie , pierwszy od prawej ciemniejszy kwadrat może  wrota,drugi to drzwiczki. kazamata jakby rozdęta. A współczesne szkice nie ułatwiają identyfikacji.

kanonierki typu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem. Na innych zdjęciach " Krakowa" w tej lokalizacji, widać za nim różne jednostki pod plandekami i właśnie maszty większych. Trudno powiedzieć, czy inne nasze, czy z sowieckiej flotylli.

                 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Przed laty zrobiłem trochę rysunków , na podstawie szkiców  wykonywanych przez nurków EPRON-a podczas akcji wydobywania naszych jednostek. Odnośnie kanonierek jest trochę. Tutaj zatopiony wrak " Zaradnej", z końca 1939 roku.

kanon 1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem, nie mamy porównań. Nurek,podczas roboty podwodnej robił podręczny szkic na tableau lub bezpośrednio po robocie. Kształty z " grubsza", ale rozpoznawalne, bardziej istotne było ułożenie wraku, głębokość, Po nurkach ktoś to dopieścił do raportu. Bez względu na zastrzeżenia , jest to chyba jedyne udokumentowanie operacji wydobycia. Być może w przyszłości coś się wyłoni...

kanon4.JPG

Link to comment
Share on other sites

22 godziny temu, formoza58 napisał:

Nie wiem. Na innych zdjęciach " Krakowa" w tej lokalizacji, widać za nim różne jednostki pod plandekami i właśnie maszty większych. Trudno powiedzieć, czy inne nasze, czy z sowieckiej flotylli.

Tak z dalsza wyglądają na maszty kutrów projektu 1124, czyli nie nasze. Miałem nadzieję na kanonierki, ale zdaje się one miały maszty tylko na rysunkach, na przedwojennym zdjęciu z Pińska nie widać.

Link to comment
Share on other sites

Za Flotyllami Wiślanymi Dyskanta.

W grudniu 1920 wcielono zbudowane w Gdańsku krypy paliwowe KN 1 i KN 2 oraz amunicyjne KA 1 i KA 2.

W 1922 Flotylla Wiślana posiadała barki amunicyjne KZ 1 i KZ 2 oraz paliwowe KZ 3 i KZ 4.

Za Borowiakiem.

K 12 i K13 zbudowane w 1920 w Gdańsku, ta druga pod numerem stoczniowym 18. 76 ton, 29,0 x 5,0 m

Z różnych moich zapisków z netu.

Krypy amunicyjne S 17 i S 18, Gdańsk, przekazane 12.1920, od 1925 w Modlinie, od 1928 w Pińsku. Nazwy KA 1 i KA 2, potem K 21 i K22, K 12 i K 13. 76 ton, 29,0 x 5,0 x 0,6m.

Krypy olejowe S 19 i S 20, Gdansk,1920. około 100 ton, 27,5 x 5,0 x 0,6m. Nic więcej o nich nie wynotowałem.

Za Borowiakiem, paliwowe K 14 i K 15 były budowy WPMW Pińsk w latach 1926-27, pierwsza z nich 97 ton, 45 metrów.

 

Zdjęcie czasami opisywane jako Modlin 1920, czasami Gdańsk1920.

mar_horodyszcze_w_gdansku_20rok.jpg

Link to comment
Share on other sites

No właśnie w opisach figurują jako amunicyjna k 13, a tak naprawdę, nie ma zdjęcia lub choćby rysunku. Czasami jest tak, jak   z "  grupen...wolfem" ? 

Kiedyś wrzucałem  te jednostki z zapytaniem o identyfikację. Czy coś się zmieniło? Czy mogą to być krypy? 

ident1.JPG

ident2.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, formoza58 napisał:

No właśnie w opisach figurują jako amunicyjna k 13,

I niech tak zostanie, że to jedyny znany widok tej krypy. W sumie tez nie wiadomo co tam widać koło ''Horodyszcza''.

 

1 godzinę temu, formoza58 napisał:

Czy mogą to być krypy? 

To nie krypy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information