Jump to content

Jednostki Polskiej Flotylli Rzecznej w obcej sluzbie.


Recommended Posts

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

To nie ''Horodyszcze'' tylko ''Pińsk''.

Na zdjęciach można się dopatrzyć zamazanej krótkiej nazwy między bulajami.

HORODYSZCZE było pisane zawsze, zawsze pod bulajami, stąd łatwo można go odróżnić na niewyraźnych zdjęciach od prawie równie długiej nazwy WARSZAWA, która między bulajami się mieściła.

Link to comment
Share on other sites

To czemu  od lat funkcjonuje w opisach " Horodyszcze" i nikt tego nie weryfikuje? Najnowsza " cegła"  M. Borowiaka, z 2019 roku, strony 189 i 200  i opis jako " Horodyszcze" wcielony 4 października 1939 roku  do Flotylli Dnieprzańskiej jako " Bobrujsk".

Poza tym,  miejsce na " Horodyszcze" między bulajami jest dość. Ja myślę, ze przez okres międzywojnia coś się działo z bulajami dziobowymi. 

Edited by formoza58
Link to comment
Share on other sites

48 minut temu, formoza58 napisał:

miejsce na " Horodyszcze" między bulajami jest dość.

Można upchnąć, ale nigdy tego nie zrobiono.

 

49 minut temu, formoza58 napisał:

To czemu  od lat funkcjonuje w opisach " Horodyszcze" i nikt tego nie weryfikuje?

Bo ci co piszą tylko przepisują ?

''Horodyszcze'' i ''Warszawa'' nie zostały przebudowane, zabrakło czasu.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, ptasznik napisał:

HORODYSZCZE było pisane zawsze, zawsze pod bulajami, stąd łatwo można go odróżnić na niewyraźnych zdjęciach od prawie równie długiej nazwy WARSZAWA, która między bulajami się mieściła.

Swoją drogą to tak pisano na pewno bodaj do 1 lipca 1937 roku, bowiem wtedy dla dezinformacji przeciwnika usunięto na jednostkach nazwy własne. I w zasadzie w ikonografii jest luka, następne są, ale po wydobyciu przez sowietów. No właśnie... Jak to się ma fakt  istnienia nazwy  na burcie " Torunia"?

 

Link to comment
Share on other sites

53 minuty temu, formoza58 napisał:

Jak to się ma fakt  istnienia nazwy  na burcie " Torunia"?

Liter fizycznie nie usunięto, widać je na ''Nieuchwytnym'' i na ''Mątwie''. Widać tylko zamalowali i farba się zmyla lub ją zmyli.

 

47 minut temu, formoza58 napisał:

Min. tak wyglądało " Horodyszcze ? .

A ten maszt z prawie poziomą rejką to tak na serio, czy powielony jako realny uszkodzony maszt ?

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem. Na dwóch podobnie.Zresztą to " pryszcz" wg. tego, jak wygląda jednostka. Jakby trzecia , obok " Torunia" i " Pińska". Z tych rysunków krążących aktualnie, wynika, ze tylko " Warszawa" nie było zmieniana... No i kamuflaże każdy inny wzór. Na jakiej podstawie ?.

torun 1939.jpeg

pinsk 1939.jpeg

warszawa w 1939.jpeg

Link to comment
Share on other sites

A to Panie korba do kładzenia i stawiania masztu. Jest to to na rysunku stoczniowym.

Jest też na rysunku takiegoż przebudowanego monitora nazwanego ''Toruń'', autorstwa M.Kuligiewicza, zamieszczonego w Morzu 8/1972 który mam przed sobą. Po co ?

 ''Toruniem'' nazwano taki monitor również w Modelarzu 1/98.

Prawie pół wieku w błędzie i powielania błędu.

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

Nie miałem do wglądu  rysunków stoczniowych,  poza tym jak wspomniałem nie jestem " techniczny" ? Dlatego na optykę  tak mi się skojarzyło.... Swoją drogą, zastanawiam się , kto po nas, zweryfikuje te "  zakurzone  newsy". Czy będzie funkcjonowało kolejne przez kolejne pół wieku ? Ci, którzy aktualnie są na " fali" i wydają kolejne publikacje są raczej pasywni ? 

              -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

" Pińsk" po wydobyciu przez nurków sowieckiego EPRON-a ...

w pinsk1.JPG

w pinsk2.JPG

w pinsk4.JPG

w pinsk3.JPG

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, formoza58 napisał:

Nie miałem do wglądu  rysunków stoczniowych

Ja też nie. Był przerys w Modelarzu, jest u Borowiaka we Flotyllach i w Pancernikach.

Zdjęcia akurat z prawej burty i tej korby nie widać.

Nie wnikam we ''wschodnie'' rysunki stanu po 1939, nie mam pojęcia co im zrobili, ale taki z kazamatą zdaje się jest opisany jako eks ''Toruń'', a powyższy eks ''Pińsk'' bez kazamaty, raczej  ''Horodyszcze'' lub ''Warszawa''. Jest korba i maszt, tyle, że złożony w stronę rufy. Sami chyba nie wiedzą i bazują na naszych błędach.

Godzinę temu, formoza58 napisał:

Ci, którzy aktualnie są na " fali" i wydają kolejne publikacje są raczej pasywni

             

Widać nie są ''techniczni''.

Edited by ptasznik
Link to comment
Share on other sites

Teraz, ptasznik napisał:

Widać nie są ''techniczni''.

Całkiem możliwe. Albo bardziej bliższe sercu im jest historia, ludzie, którzy obsługiwali jednostki, a nie szczegóły techniczne. Są również i  tacy. Robią " dużą robotę", niejako ku Chwale Flotylli, aby pamięć o niej nie odeszła. I chyba robią to skutecznie. Teraz czas na " technicznych", którzy by zweryfikowali i ukonkretnili temat od strony, w której " siedzą z pasją". Może przełożą swoją wiedzę  w wartościową publikację, która odsłoni  rąbek wiedzy technicznej i zweryfikuje wreszcie kilkudziesięcioletnie naleciałości i błędy.

 

7 minut temu, ptasznik napisał:

Nie wnikam we ''wschodnie'' rysunki stanu po 1939, nie mam pojęcia co im zrobili, ale taki z kazamatą zdaje się jest opisany jako eks ''Toruń

Pewnie o to chodzi. Na pierwszym " Toruń" jako " Winnica"  po częściowym przezbrojeniu. na drugim stan z 1941 roku.

w torun winnica.jpeg

w torun winnica 41.jpeg

Link to comment
Share on other sites

To, to właśnie. Jak wyglądał ''Toruń'' wiemy z filmu, a i zdjęcie u Dyskanta jest.  Jest cała seria zdjęć z wody i ze slipu inaczej przebudowanego monitora, jednocześnie wiedząc z książek, że ''Horodyszcze'' i ''Warszawa'' nie były przebudowane.

Teraz pytanie, czy na 'Winnice'' przebudowano ''Toruń'', czy monitor wyglądający jak powyżej czyli ''Pińsk'' ?

1 godzinę temu, formoza58 napisał:

Może przełożą swoją wiedzę  w wartościową publikację,

Tylko kto to wyda po ''zalewie'' rynku ostatnimi publikacjami rzecznymi ?

Link to comment
Share on other sites

Teraz, ptasznik napisał:

Tylko kto to wyda po ''zalewie'' rynku ostatnimi publikacjami rzecznymi ?

' Zalew" jest chyba jeszcze w trakcie ? 

 

3 godziny temu, formoza58 napisał:

Nie miałem do wglądu  rysunków stoczniowych,  poza tym jak wspomniałem nie jestem " techniczny" ? Dlatego na optykę  tak mi się skojarzyło.... Swoją drogą, zastanawiam się , kto po nas, zweryfikuje te "  zakurzone  newsy". Czy będzie funkcjonowało kolejne przez kolejne pół wieku ? Ci, którzy aktualnie są na " fali" i wydają kolejne publikacje są raczej pasywni ? 

              -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

" Pińsk" po wydobyciu przez nurków sowieckiego EPRON-a ...

w pinsk1.JPG

w pinsk2.JPG

w pinsk4.JPG

w pinsk3.JPG

I jeszcze jedno zdjęcie " Pińska" podczas remontu.

pinsk remont.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information