Jump to content

Jednostki Polskiej Flotylli Rzecznej w obcej sluzbie.


Recommended Posts

  • Replies 191
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
On 16.01.2022 o 15:18, svgafarov napisał:

W pewnym momencie wydawało się, że to ta sama łódź. Ale...
--- 
Pozdrawiam, Sergey Gafarov

Lodz.jpg
 

Motorówka z lewej strony to OLEŃKA z KPW Modlin, dawna jednostka carskiej flotylli KASATKA i bolszewickiej No. 22. Po likwidacji portu wojennego w Modlinie znalazła się w MDLot, gdzie służyła do 1934 roku.

Link to comment
Share on other sites

On 9.12.2020 o 11:18, formoza58 napisał:

No właśnie w opisach figurują jako amunicyjna k 13, a tak naprawdę, nie ma zdjęcia lub choćby rysunku. Czasami jest tak, jak   z "  grupen...wolfem" ? 

Kiedyś wrzucałem  te jednostki z zapytaniem o identyfikację. Czy coś się zmieniło? Czy mogą to być krypy? 

ident1.JPG

ident2.JPG

Nie, to są lekkie kutry uzbrojone w czasie budowy, przed zainstalowaniem uzbrojenia i opancerzenia. Wadliwe płyty pancerne z huty Bismarck wstrzymały prace wyposażeniowe. Zdjęcie zostało zrobione w maju lub czerwcu 1934 roku.

Link to comment
Share on other sites

On 8.12.2020 o 22:17, ptasznik napisał:

Za Flotyllami Wiślanymi Dyskanta.

W grudniu 1920 wcielono zbudowane w Gdańsku krypy paliwowe KN 1 i KN 2 oraz amunicyjne KA 1 i KA 2.

W 1922 Flotylla Wiślana posiadała barki amunicyjne KZ 1 i KZ 2 oraz paliwowe KZ 3 i KZ 4.

Za Borowiakiem.

K 12 i K13 zbudowane w 1920 w Gdańsku, ta druga pod numerem stoczniowym 18. 76 ton, 29,0 x 5,0 m

Z różnych moich zapisków z netu.

Krypy amunicyjne S 17 i S 18, Gdańsk, przekazane 12.1920, od 1925 w Modlinie, od 1928 w Pińsku. Nazwy KA 1 i KA 2, potem K 21 i K22, K 12 i K 13. 76 ton, 29,0 x 5,0 x 0,6m.

Krypy olejowe S 19 i S 20, Gdansk,1920. około 100 ton, 27,5 x 5,0 x 0,6m. Nic więcej o nich nie wynotowałem.

Za Borowiakiem, paliwowe K 14 i K 15 były budowy WPMW Pińsk w latach 1926-27, pierwsza z nich 97 ton, 45 metrów.

 

Zdjęcie czasami opisywane jako Modlin 1920, czasami Gdańsk1920.

mar_horodyszcze_w_gdansku_20rok.jpg

Według dokumentów

w Stoczni Gdańskiej wybudowano - w 1920 roku - 8 jednostek dla dywizjonu monitorów Flotylli Wiślanej. Nosiły one numery stoczniowe od S 13 do S 20.

Monitory otrzymały nazwy:

S 13 — WARSZAWA (rozważano też nazwę Modlin), S 14 — HORODYSZCZE (proponowano też nazwę Brześć Litewski), S 15 — PIŃSK, S 16 — MOZYRZ (potem TORUŃ).

Krypy artyleryjskie:

S 17 — KA 1 (potem KZ 1 —> B 12 —> K12); S 18 — KA 2 (KZ 2, B 13, K 13)

Krypy naftowe:

S 19 — KN 1 (—> KZ 3, B 14, K 14): S 20 — KN 2 (KZ 4, B 15, K 15).

w latach 1926/27 nie zbudowano w Pińsku dwóch kryp naftowych o długości  45 metrów, informacja podana w Przeglądzie Technicznym jest błędna (Borowiak nie zagląda do dokumentów, ale przepisuje od innych, czasami bez zrozumienia). W spisie prac prowadzonych w Warsztatach w Pińsku w okresie od grudnia 1925 do kwietnia 1932 roku nie ma takiej pozycji. Na planie, z 1935 roku, K 14 ma 27,5 długości, 5,2 m szerokości i 2,45 m wysokości.

 

Link to comment
Share on other sites

W dniu 28.07.2022 o 10:38, Borsuk13 napisał:

to są lekkie kutry uzbrojone w czasie budowy, przed zainstalowaniem uzbrojenia i opancerzenia.

Można uściślić, że to kutry typu ''Praha'' w trakcie przebudowy.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 28.07.2022 o 10:38, Borsuk13 napisał:

Zdjęcie zostało zrobione w maju lub czerwcu 1934 roku.

Jesteś pewien roku ? W październiku 1933 wszystkie przebudowane kutry uzbrojone (nie było nazwy ''lekkie kutry uzbrojone'') znalazły się w III dywizjonie i zostały im nadane nowe oznaczenia.

Link to comment
Share on other sites

W dniu 28.07.2022 o 13:07, Borsuk13 napisał:

Krypy artyleryjskie:

S 17 — KA 1 (potem KZ 1 —> B 12 —> K12); S 18 — KA 2 (KZ 2, B 13, K 13)

Zapewne amunicyjne.

 

W dniu 28.07.2022 o 13:07, Borsuk13 napisał:

w latach 1926/27 nie zbudowano w Pińsku dwóch kryp naftowych o długości  45 metrów, informacja podana w Przeglądzie Technicznym jest błędna (Borowiak nie zagląda do dokumentów, ale przepisuje od innych, czasami bez zrozumienia).

Rzecz oczywista.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information