Skocz do zawartości

Jednostki Polskiej Flotylli Rzecznej w obcej sluzbie.


Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 weeks later...
  • Odpowiedzi 208
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
On 16.01.2022 o 15:18, svgafarov napisał:

W pewnym momencie wydawało się, że to ta sama łódź. Ale...
--- 
Pozdrawiam, Sergey Gafarov

Lodz.jpg
 

Motorówka z lewej strony to OLEŃKA z KPW Modlin, dawna jednostka carskiej flotylli KASATKA i bolszewickiej No. 22. Po likwidacji portu wojennego w Modlinie znalazła się w MDLot, gdzie służyła do 1934 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 9.12.2020 o 11:18, formoza58 napisał:

No właśnie w opisach figurują jako amunicyjna k 13, a tak naprawdę, nie ma zdjęcia lub choćby rysunku. Czasami jest tak, jak   z "  grupen...wolfem" ? 

Kiedyś wrzucałem  te jednostki z zapytaniem o identyfikację. Czy coś się zmieniło? Czy mogą to być krypy? 

ident1.JPG

ident2.JPG

Nie, to są lekkie kutry uzbrojone w czasie budowy, przed zainstalowaniem uzbrojenia i opancerzenia. Wadliwe płyty pancerne z huty Bismarck wstrzymały prace wyposażeniowe. Zdjęcie zostało zrobione w maju lub czerwcu 1934 roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 8.12.2020 o 22:17, ptasznik napisał:

Za Flotyllami Wiślanymi Dyskanta.

W grudniu 1920 wcielono zbudowane w Gdańsku krypy paliwowe KN 1 i KN 2 oraz amunicyjne KA 1 i KA 2.

W 1922 Flotylla Wiślana posiadała barki amunicyjne KZ 1 i KZ 2 oraz paliwowe KZ 3 i KZ 4.

Za Borowiakiem.

K 12 i K13 zbudowane w 1920 w Gdańsku, ta druga pod numerem stoczniowym 18. 76 ton, 29,0 x 5,0 m

Z różnych moich zapisków z netu.

Krypy amunicyjne S 17 i S 18, Gdańsk, przekazane 12.1920, od 1925 w Modlinie, od 1928 w Pińsku. Nazwy KA 1 i KA 2, potem K 21 i K22, K 12 i K 13. 76 ton, 29,0 x 5,0 x 0,6m.

Krypy olejowe S 19 i S 20, Gdansk,1920. około 100 ton, 27,5 x 5,0 x 0,6m. Nic więcej o nich nie wynotowałem.

Za Borowiakiem, paliwowe K 14 i K 15 były budowy WPMW Pińsk w latach 1926-27, pierwsza z nich 97 ton, 45 metrów.

 

Zdjęcie czasami opisywane jako Modlin 1920, czasami Gdańsk1920.

mar_horodyszcze_w_gdansku_20rok.jpg

Według dokumentów

w Stoczni Gdańskiej wybudowano - w 1920 roku - 8 jednostek dla dywizjonu monitorów Flotylli Wiślanej. Nosiły one numery stoczniowe od S 13 do S 20.

Monitory otrzymały nazwy:

S 13 — WARSZAWA (rozważano też nazwę Modlin), S 14 — HORODYSZCZE (proponowano też nazwę Brześć Litewski), S 15 — PIŃSK, S 16 — MOZYRZ (potem TORUŃ).

Krypy artyleryjskie:

S 17 — KA 1 (potem KZ 1 —> B 12 —> K12); S 18 — KA 2 (KZ 2, B 13, K 13)

Krypy naftowe:

S 19 — KN 1 (—> KZ 3, B 14, K 14): S 20 — KN 2 (KZ 4, B 15, K 15).

w latach 1926/27 nie zbudowano w Pińsku dwóch kryp naftowych o długości  45 metrów, informacja podana w Przeglądzie Technicznym jest błędna (Borowiak nie zagląda do dokumentów, ale przepisuje od innych, czasami bez zrozumienia). W spisie prac prowadzonych w Warsztatach w Pińsku w okresie od grudnia 1925 do kwietnia 1932 roku nie ma takiej pozycji. Na planie, z 1935 roku, K 14 ma 27,5 długości, 5,2 m szerokości i 2,45 m wysokości.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.07.2022 o 10:38, Borsuk13 napisał:

Zdjęcie zostało zrobione w maju lub czerwcu 1934 roku.

Jesteś pewien roku ? W październiku 1933 wszystkie przebudowane kutry uzbrojone (nie było nazwy ''lekkie kutry uzbrojone'') znalazły się w III dywizjonie i zostały im nadane nowe oznaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.07.2022 o 13:07, Borsuk13 napisał:

Krypy artyleryjskie:

S 17 — KA 1 (potem KZ 1 —> B 12 —> K12); S 18 — KA 2 (KZ 2, B 13, K 13)

Zapewne amunicyjne.

 

W dniu 28.07.2022 o 13:07, Borsuk13 napisał:

w latach 1926/27 nie zbudowano w Pińsku dwóch kryp naftowych o długości  45 metrów, informacja podana w Przeglądzie Technicznym jest błędna (Borowiak nie zagląda do dokumentów, ale przepisuje od innych, czasami bez zrozumienia).

Rzecz oczywista.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 hours ago, ptasznik napisał:

Jesteś pewien roku ? W październiku 1933 wszystkie przebudowane kutry uzbrojone (nie było nazwy ''lekkie kutry uzbrojone'') znalazły się w III dywizjonie i zostały im nadane nowe oznaczenia.

Zdjęcie jest z roku 1933, a nie z 1934. Tak jest, gdy w podeszłym wieku pisze się „z głowy”, nie zaglądając do notatek. W dokumentach są miesięczne sprawozdania z prac prowadzonych w Warsztatach Portowych w Pińsku. Przy budowie jednostek typu KU 16 był zastój od lutego do czerwca 1933 roku (w lutym, marcu i maju nie wykonywane żadnych prac, w kwietniu i czerwcu postęp był minimalny). Ze względu na ubiór marynarzy wydaje się że fotografia została wykonana późną wiosną roku 1933.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie