Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
22 hours ago, ptasznik napisał:

Kutrów posiadających takie detale jak widoczne na zdjęciu było pięć.

Kutrów nie posiadających takich detali były cztery.

Można nawet pokusić się o podanie numerów obu. To jednak temat do dyskusji w poddziale ''Identyfikacja''.

Ja o „gruszkach”, a kolega o „jabłkach”.

Może się mylę, ale te kutry nie są zmodyfikowanymi motorówkami kupionymi w Pradze. Jednostka z trzema włazami na dziobnicy jest trochę szersza niż stojący obok kuter. Nowe kutry były szersze o około 65 centymetrów i dłuższe o ponad 2,5 metra. Na kutrach typu Praga nie zmieściłyby się trzy włazy na dziobie.

  • Odpowiedzi 220
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano
15 hours ago, ptasznik napisał:

Kutrów z trzema włazami na dziobie było pięć i były węższe od tych z jednym włazem.


A może warto podać jakieś rzeczowe argumenty potwierdzające tę tezę.

W okresie, gdy KU 6 służył w II Dywizjonie Bojowym, Warsztaty Portowe MW w Pińsku nie prowadziły większych prac na kutrach z Pragi. W listopadzie 1932 roku przeprowadzono tzw. remont zimowy kutrów KU 23 i KU 24 (niezmodernizowane), we wrześniu 1933 roku — remont awaryjny KU 30, w listopadzie 1933 r. — remont zimowy całej dziewiątki: KU 21 - KU 29 (w październiku zmieniono oznaczenia kutrów) oraz wykonano podstawy dla ckm (dla 4 kutrów: KU 23 - 26).

Napisano

Literatura nie rozpieszcza podpowiedziami odnośnie przebudów poszczególnych kutrów. Patrząc na to, że w latach 1931-34 brały udział w kampaniach można odnieść wrażenie, że przebudów nie prowadzono wcale.

Napisano
W dniu 3.08.2022 o 18:31, Borsuk13 napisał:

W okresie, gdy KU 6 służył w II Dywizjonie Bojowym, Warsztaty Portowe MW w Pińsku nie prowadziły większych prac na kutrach z Pragi.

Jeśli można, co ''KU 6'' ma w tej materii do rzeczy ?

Napisano
On 8.08.2022 o 01:11, ptasznik napisał:

Jeśli można, co ''KU 6'' ma w tej materii do rzeczy ?

W jednym z wątków tego forum pierwsze zdjęcie ma podpis: Na pokładzie kutra uzbrojonego KU-6. Jest to zdjęcie będące przedmiotem dyskusji. Jeśli jest to rzeczywiście KU-6, to był on w II GKU od wiosny-lata 1932 r. do końca roku 1933. W tym czasie kutry typu Praga (5 sztuk) były już przedłużone i opancerzone. Nie wiemy dokładnie, kiedy taka operacja miała miejsce, przypuszczam, że w okresie 1930-1931. Wiemy tylko, że blachy pancerne zamówiono w hucie Bismarck w grudniu 1928 roku (zapewne też dla kutrów meldunkowych, a może też dla dwóch kutrów z numerami 3 i 6). Twierdzenie Dyskanta, że 2 kutry (KU-25 i KU-28) ukończyły przebudowę w kwietniu 1931 roku, bo weszły do kampanii poza swoją grupą, jest nieprawdziwe bo te kutry nie zostały przebudowane.

Jeśli na zdjęciu jest KU-3 (tak twierdzi Maciej Tomaszewski w swojej ksiąźce), to argument nie jest prawdziwy, bo dochodzą jeszcze lata 1930 i 1931. Pan Maciej twierdził, że jednostki z 3 włazami to stare kadłuby na których zbudowano kutry uzbrojone 16-19. Ja dawniej sądziłem, że to kutry meldunkowe przed opancerzeniem. Ale się myliłem, bo te motorówki są szersze nawet niż kutry typu Praga. Kutry 16-19 były budowane od podstaw, więc jedynym wytłumaczeniem jest, że po zbudowaniu kadłubów, w oczekiwaniu na dostawę płyt pancernych z huty, testowano ich silniki i właściwości pływania w II GKU.

Napisano
W dniu 4.08.2022 o 00:27, ptasznik napisał:

Literatura nie rozpieszcza podpowiedziami odnośnie przebudów poszczególnych kutrów.

Może niektórzy autorzy wspomnianej przez Ciebie lektury nie są w stanie rozpieścić. Przy kolejnym opracowaniu, przy braku " nowalijek" wolą powielić, co już jest wiadome, niekoniecznie zadając sobie trud, czy budzące wątpliwości info są wiarygodne. I tak to trwa. A jesli zwróci się w dobrej intencji uwagę autorowi, to czym bardziej wiekszy autorytet na rynku tym bardziej można sie spodziewać  szokującej odpowiedzi, że " bosman tylko zapnie pas i zaklnie, echch do czorta"

Napisano (edytowane)
2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

Twierdzenie Dyskanta, że 2 kutry (KU-25 i KU-28) ukończyły przebudowę w kwietniu 1931 roku, bo weszły do kampanii poza swoją grupą, jest nieprawdziwe bo te kutry nie zostały przebudowane.

To prawda, pisałem o tym na forum już jakiś czas temu.

 

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

Jeśli na zdjęciu jest KU-3

Jest. Sam kiedyś byłem przekonany, że to 6. Jest zdjęcie z Pińska gdzie widać taką samą rufę. Rufa 6 jest częściowo widoczna na zdjęciu ''Nieuchwytnego'' i kutra meldunkowego w niemieckiej służbie.

 

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

te motorówki są szersze nawet niż kutry typu Praga.

To zależy w którym miejscu.

 

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

więc jedynym wytłumaczeniem jest, że po zbudowaniu kadłubów, w oczekiwaniu na dostawę płyt pancernych z huty, testowano ich silniki i właściwości pływania w II GKU.

Kutry po przedłużeniu kadłubów i wymianie silników też powinny być testowane.

Trzy z pięciu przebudowanych kutrów trafiły do III GKU z II GKU.

1 godzinę temu, formoza58 napisał:

 

Edytowane przez ptasznik
Napisano (edytowane)
2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

Jeśli jest to rzeczywiście KU-6, to był on w II GKU od wiosny-lata 1932 r. do końca roku 1933.

Według Dyskanta do lata 1935, wtedy razem z 3 przeszedł do III GKU w zamian za 25 i 26. No chyba, że to pomyłka.

Edytowane przez ptasznik
Napisano
2 godziny temu, ptasznik napisał:

Nie po to autorzy piszą książki, by im czytelnicy zwracali uwagę.

To taki żart Ptaszniku, czy Ty na serio z tym jw. Jeśli jest możliwe przekazania zastrzeżeń, by nie powtarzał tego samego " babola" i  jeśli istnieje dodatkowa możliwośćw  na priv  kontakcie, aby go nie stawiać  w kłopocie przed "  publicznością", to jak najbardziej należy zwrócić uwagę, bez względu, czy pisze, czy też " pisze".

Napisano
2 hours ago, ptasznik napisał:

Według Dyskanta do lata 1935, wtedy razem z 3 przeszedł do III GKU w zamian za 25 i 26. No chyba, że to pomyłka.

Nie, to moja pomyłka, nie zajrzałem do notatek.

Rozumiem, że kolega twierdzi, że zdjęcie pochodzi z lata 1931 roku i widać na nim kutry II Dywizjonu: KU-3, KU-25 i będące w trakcie przebudowy KU-26 i KU-27 (potem KU-25), a gdzieś w tle krypa K. 8. Brzmi logicznie, ale kutry z Pragi nie zmieniły - w trakcie przebudowy - swojej szerokości (2,35 m), lekkie kutry uzbrojone miały szerokość sporo większą. Jak to pogodzić z wymiarami jednostek na fotografii?

Napisano
2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

Rozumiem, że kolega twierdzi, że zdjęcie pochodzi z lata 1931 roku

1932, wtedy KU-26 i 27 odeszły do III.

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

w tle krypa K. 8.

Ta z wielkim sterem ? Podobno była bliźniaczką K.9, więc chyba to nie ona.

 

2 godziny temu, Borsuk13 napisał:

ale kutry z Pragi nie zmieniły - w trakcie przebudowy - swojej szerokości

Nie zmieniły.

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie