Skocz do zawartości
  • 0

Samochód cięzarowy


hipolit-O4

Pytanie

12 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Pojazd na zdjęciu sądząc po przednich kołach ma napęd 4x2 , więc nie jest to ciagnik artyleryjski. Nie jestem pewien, czy to Matador- może byc AEC innego typu lub przedwojenny Matador cywilny- zmilitaryzowany po przejęciu przez armię. Albion producował podobne pojazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, husky1 napisał:

nie jest to ciagnik artyleryjski. Nie jestem pewien, czy to Matador- może byc AEC innego typu lub przedwojenny Matador cywilny

Ciągniki miały raczej skrzynię do szoferki, bez koła zapasowego pomiędzy. I drzwi w burtach.

Jeśli przedwojenny, to czasy gdy z fabryk wychodziły podwozia z silnikami, karosowaniem zajmowały się inne firmy i robiły to według woli klienta.

Dlatego napisałem Matador ? Na 99 %. Sam nie mam pewności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właściwie to trzy wersje Guy'a: Wolf, Vixen i Otter to jedna rodzina. Różniły się tylko konstrukcją silnika, oponami i elementami zawieszenia. Wszystko pozostałe było identyczne . Kabiny do wersji Forward Control Model również. No i jeszcze Otter miał widoczne na zewnątrz serwo układu wspomagania hamulców. Można przyjąć ze to był jeden model ciężarówki i tylko dla względów handlowych wersjom o różnej ładowności nadano różne nazwy.

Sądząc po wielkości opon tego z Ziębic to może być Otter.

Poniżej jeszcze jeden Guy  w Polsce.

unrra13_G.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ptasznik ma rację- to jest AEC Matador, brytyjski ciągnik artyleryjski z okresu II WŚ, budowany w zakładach Associated Equipment Comapny (AEC) w latach 1938-59.

Ten widoczny na Twoim zdjęciu, to podstawowa wersja czyli skrzyniowy ciągnik artyleryjski – na skrzyni ładunkowej przewożono amunicję i wyposażenie; były też ławki dla 9-10 ludzi obsługi.

627079650_AEC8_8cm.thumb.jpg.978e7e592acbcd613e1b0e7bb47d9e08.jpg

Budowano też wozy pomocy technicznej – na tylnej części podwozia montowano dźwig na obrotowej podstawie.

Ciekawostki:
W 1940 roku opracowano na podwoziu Matadora pojazd opancerzony, budowany głównie jako wóz dowodzenia (ACV – Armored Command Vehicle) nazwany Dorchester, ale też jako pojazd saperski lub do przewozu żołnierzy. Tu chyba najbardziej rozpoznawalny pojazd tego typu, zdobyty przez i używany przez Niemców- konkretniej pojazd dowodzenia o numerze seryjnym L4426425, nazwany "Max", z którego korzystał sam feldmarszałek Rommel:

matador_dorchester.thumb.jpg.929a031f770d392f0c5b8eb1eafdc423.jpg

W jednym egzemplarzu zbudowano prototyp półgąsienicowego ciągnika artyleryjskiego. Ponieważ próby wykazały, że nie ma on lepszych własności terenowych niż zwykła, kołowa wersja, nie kontynuowano prac nad tą konstrukcją:

1170279936_AECtrckedvehicle.thumb.gif.6df0014bd899a0b91ab6a6bf7be4115f.gif

Na potrzeby wojsk brytyjskich walczących w kampanii afrykańskiej powstało samobieżne działo przeciwpancerne Decon.Na podwoziu Matadora montowano działo 6-funtowe w pancernej osłonie (również kabina kierowcy została obudowana pancernymi płytami). Zbudowano 175 takich pojazdów:

AEC_Deacon.jpg.55c367fb0c7a6deb42e80baea0cfd34a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie