Skocz do zawartości

Historia jednego zdjęcia - Sd.Kfz. 251/3 i 251/6


Młody duchem

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

I jeszcze w kwestii wykorzystywania SdKfz 251/6 w wersji łączności i równocześnie do wystrzeliwania rakiet. Zdjęcie tej dziwnej hybrydy i poniżej widać jak to wyglądało po wystrzeleniu rakiet. Upierałbym się, ze albo łączność, albo rakiety. Nie widzę wyższego rangą oficera, który dałby się w taką uniwersalność "wkręcić".

1248285639_400935B_6.jpg.9bf623ecd169ac140c03a99b14981270.jpg

 

image.thumb.png.deef6338b22ac3666f5d9e9b568928fb.png

  • Odpowiedzi 129
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
Napisano

Domniemywam, ze w okresie wojny szukano i testowano wiele różnych rozwiązań. Nie wszystkie były udane i zniknęły z horyzontu. Pewnie tu fotograf miał dużo szczęścia by "złapać" takiego dziwaka...A my się głowimy, co to za kolejna podwersja..

Tu zapytam przy okazji specjalistów: na x15 pomalowane końcówki błotników - czy to przypisane było do jakiejś kampanii /tu chyba Barbarossa/...

Kaz

Napisano
Cytat

wiedza" specjalistki Mertynki, chociaż widać, że na bieżąco jest z aktualnościami, pudelka też pewnie czyta od deski do deski...

Ależ mocna odpowiedź! No i w punkt! ☺️

Szanowni - dajcie parę plusów starszemu panu od Wikipedii, bo się wyraźnie zniechęcił i tak rzadko pisze. I jakoś tak krótko w ogóle. To już nie to pie-gaworzenie co kiedyś....

 

Cytat

X143, 144, 159 - Erich von Manstein

A tak wracając do "ad remu" to jak patrzyłem na X144, to też chciałem napisać że Manstein, ale... jesteś tego pewny MS?

 

 

 

Napisano
Cytat

Jeżeli zdjęcie zrobiono w Grecji to może być Rudolf Veiel  dca. 2. Panzer  Division.

 No i Veiel by pasował.

image.png.640e3cefdfb87dec93c127f12ff07183.png

Cytat

nieomylnych guru...

Oj ty nasz nieomylny guru ty....

?

Napisano

Jedno moje zdanie: zdecydowanie nie podoba mi sie styl tej dyskusji. Panowie: załatwię wam ring, rękawice i lekarza...szanuje Was obu

i chciałbym by byliście częstymi piszącymi w moich tematach...Każdy, powtarzam każdy ma prawo mieć swoje zdanie i go bronić..

Żeby była jasność: sam oceniam każda informację /porównuję ze swoimi, szukam "po nitce do kłębka" etc/....dopiero wtedy wrzucam swój wynik do częsci opisowej mojej kolekcji...Proszę, na prawdę gorąco proszę o umiar..

Kaz

 

Napisano
Cytat

Proszę, na prawdę gorąco proszę o umiar..

Ale jaki ring? Dla kogo????  Przecież guru pisze, ja przyklaskuję! Inni pewnie w duchu też, tylko jak to dziewczyny - wstydzą się.

?

Tak więc spokojnie - zagrożenia dla dyskusji nie ma. Mniej zdjęć ostatnio więc może masz niedosyt "merytoryki".

Napisano

Na stronie Bundesarchiv zdjęcie  z panem generałem opisano jako .... Bulgarien, April 1941, Vormarsch. Trzeba będzie zaufać autorowi zdjęcia, wiedział chłop gdzie to zdjęcie zrobił. 

@Md znasz stronę Bundesarchiv? OK. 150 zdjęć „251” z opisem, nie zawsze dokładnym niestety.

Napisano

Patrząc na to zdjęcie mam wrażenie , że jako osłonę zamontowano oszklenie z kabiny jakiegoś samolotu. 

Może ktoś ma podejrzenia z jakiego ?

1207949781_00915B_6.thumb.JPG.7c961be128ea55af1794c3b13c5dea17.JPG

Napisano

Chyba mimo wszystko, czyli jednolite malowanie i b rzadko występujący krzyż bez czarnego wypełnienia w AK, może to być Afryka. Zasugerowałem się gen. Reinhardtem... On, malowanie krzyża i SdKfz jak ulał do zsrr. Jedynie czapeczki z daszkiem, ale już wtedy Gebirgsjaeger mieli takie. Okazuje się, że Reinhardt miał "bliźniaka" w AK. Hans-Karl Freiherr von Esebeck 

 

 

Hans-Carl von Esebeck.jpg

Hans-Karl Freiherr von Esebeck

Reinhardt_Georg_Hans.jpg

Reinhardt

July42.jpg

  • 2 weeks later...
Napisano

Szanowni dyskutanci, nadszedł czas pytań :))

Czy w oparciu o cała dyskusję w tym temacie stwierdzenie, że /3 to tylko ausf D jest właściwe?

Jeżeli tak, czy dotyczy to zarówno pojazdów z antenami ramowymi? / na znaczącej ilości zdjęć ausf D wystepują  tylko z antenami "gwiażdzistymi"/

Przykłady:

 

Ausf D z antena ramową

image.png.d98703b44b36afcd71770d41b9263b20.png

a to z gwiaździstą

 

Staram się przeczytać całą dyskusję "ze zrozumieniem" - jakoś nie mogę wyciągnąć w miarę jednoznacznych wniosków..

Kaz

 

 

 

image.png

Napisano
Cytat

jakoś nie mogę wyciągnąć w miarę jednoznacznych wniosków..

No, ale jednoznacznie SdKfz 251/6 zniknął z etatów wczesnym latem 1942. W świetle tego SdKfz 251 Ausf. D z anteną ramową to przeróbki. Sprzęt łączności był na tyle cenny, że warto było poświęcić jakiś zwykły SdKfz 251/1 i go przerobić. To się zdarzało dość często. Z  naszego podwórka (nie pamiętam tylko czy to  ten SdKfz 251 zdobyty w Powstaniu, czy wydobyty z Pilicy) też był polową przeróbką do wersji SdKfz 251/3.

Napisano

dziękuję Mer za wyjaśnienia:)) zatem wszystkie ausf D to /3 lub co najmniej przeróbki /1 na cenne wersje radiowe...

Ale tu kolejne pytanie: co stało się z cała produkcją ausf A,B i C w tym typie skoro już w 1942 /6 zniknął z etatów. Nie sadze, by wszystkie zużyły się mechaniczne lub zostały zniszczone w toku działań....  Czy możliwe jest zatem, iże  od 1942 roku /6 "zniknął" papierowo z etatów i został jednym ruchem przekwalifikowany na /3?...

Wydaje mi się także, że przeróbki "frontowe /1 na /3 { lub /6 } to nie tylko dołożenie anteny ale i całego zestawu radiowego... A to ograniczało ilość "załogi" zatem de facto mależy je przestać być traktowane jako /1. Pewnie - o ile nie padną  inne argumenty - i ja je zakwalifikuje jako "radiowe":))))

Kaz

Napisano
Cytat

Nie sadze, by wszystkie zużyły się mechaniczne lub zostały zniszczone w toku działań.... 

Sam wklejałeś zdjęcia SdKfz Ausf A (może B) von Sauckena z grudnia 1944 i jak najbardziej na chodzie. Nie sadzę, żeby zawracano sobie głowę przekwalifikowaniem i zmianą na SdKfz 251/3, ale...nie pamiętam teraz czy w raportach z grudnia 1944 w ogóle występowała wersja 251/6. Ostatnio powoływał się tu na nie MJ. Masz je może "pod ręką"? 

Napisano

No to sam znalazłem te raporty z 30 12.1944. Wymieniają one tylko takie wersje, jak SdKfz 251/8, 10, 16, 17 i 21 oraz "Kommando-Wagen" i "Pozostałe" (ta ostatnia pozycja najliczniejsza). 

Interptretuję to tak, że Kommando-Wagen, to SdKfz 251/6. Dlaczego? Bo było ich w całym Heer, Luftwaffe i Waffen-SS niewiele ponad 40 sztuk  (sprawnych i nie). Co więcej jakaś 1/3 z nich występuje w batalionach łączności korpusów i armii i w batalionach łączności podlegających wyższym sztabom. Tak więc wygląda na to, że jeśli przekwalifikowano SdKfz 251/6, to na coś co nazwano "wozem dowodzenia".

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie