Skocz do zawartości

Historia jednego zdjęcia - Sd.Kfz. 251/3 i 251/6


Młody duchem

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Ponieważ na wątku 251/18 pojawiły się elementy związane z „3” i „6” czas uaktywnić te typy.

Łączę w tym temacie 2 typy bo praktycznie nie jestem w stanie rozdzielić i zidentyfikować wielu zdjęć. W nazwach plików pewnie dociekliwa osoba znajdzie moje "przypisanie" ale proszę tego nie traktować poważnie.

Zarówno temat „17” jak i „18” jasno pokazał ze przysłowiowy „niemiecki” porządek to ułuda /może u Prusaków było inaczej:))))/. Stąd próba wykorzystania wiedzy innych w tym temacie...

Będę zadowolony, gdy chociaż mała część zdjęć zostanie jednoznacznie zidentyfikowana.

Dlatego proszę o odpowiedź na zadane niżej pytania – oczywiście zdjęcia nie mogą na tym ucierpieć...

zatem:

1.Czy jest prawdą, że do pewnego momentu oznaczenie typ „3” oznaczał ciągnik artyleryjski .

Jeżeli „TAK” to czy istnieje przedział czasowy pozwalający wyeliminować „3” z klasyfikacji

mittlerer Funkpanzerwagen

moja wiedza:

13 sierpnia 1942 roku, w dokumencie D-660/7 pojazd Sd.Kfz.251/3 został określony jako ciągnik

artyleryjski a Sd.Kfz.251/4 jako transporter amunicji. W innym dokumencie z 6 lipca 1943 roku

Sd.Kfz.251/3 został już opisany jako Fukpanzerwagen, czyli wóz łączności. Dowodzi to, że

zmieniono przyporządkowanie w tej numeracji. Większość wersji tego transportera została

zbudowana w oparciu o wersję Ausf. D, choć zbudowano też pewną ich liczbę z kadłubami wersji

"C".

2. Czy można jednoznacznie okresliś podwersje dla obu typów?

moja wiedza:

dla „3”:/3.I wyposażony w Fu 8, Fu 4, Fu.Spr.Ger.,
/3.II wyposażony w Fu 8, Fu 4, Fu.Spr.Ger.f,
/3.III wyposażony w Fu 8, Fu 5, Fu.Spr.Ger.f,
/3.IV wyposażony w Fu 7, Fu 1, Fu.Spr.Ger.f (do koordynacji wojsk lądowych z

lotnictwem),
/3.V wyposażony w Kdo.Fu.Tr., Fu 11, Fu 12 (dla dowódców),
/3.VI wyposażony w Fu.Tr. 100 Mw,
/3.VII wyposażony w Fu.Tr. 80 Mw,
/3.VIII wyposażony w Fu.Tr. 30 Mw,
/3.IX wyposażony w Fu.Tr. 15 Mw.

Dla „6”:

i tu niestety nie mam nic...:((

A Cypis napisał (w innym temacie):

SdKfz 251/3

Equipment
/3.1 carrying FU-8 and FU-4
/3.2 carrying FU-8 and FU-5, the tank formation radio.
/3.3 carrying FU-7 and FU-1, for air-ground co-ordination
/3.4 carrying FU11, FU1 and FU12, command version
/3.5 carrying FU11, and FU1, command version

SdKfz 251/6

FuG11 - FuG Tr. (Before 1943) 
FuG11 - FuG12 - Kdo.Fu.Tr. with 9 meter pole antenna and frame. 
FuG12 - FuG19 
Fu.Tr.100Mw(gp) 
Fu.Tr.80Mw(gp) 
Fu.Tr.30Mw(gp) 
Fu.Tr.15Kzw(gp)

3. Które z zastosowanych w „podwersjach” radiostacja wymagała anteny prętowej, która ramowej,

która „stara” /czyli „miotełki” na końcu/ i która w końcu wysokich, wysuwanych anten..?

4. Do której z podwersji „przynależała” Enigma? Czy mogła być w zupełnie innym niż „3” lub „6”

typie?

5. Czy obecność 2 anten prętowych oznacza „3” lub „6” - a może i inne typy mogły posiadać taką

konfigurację anten?

Tyle wątpliwości na początek..:))

Reszta może wyjdzie w dyskusji..

Ponieważ zdjęć jest około 230 na początek kilka zestawów..

I jak zwykle: każda informacja cenna..

Jeżeli ktoś chce zobaczyć wszystko naraz , niech w kanale wiadomości poda adres poczty:)) doślę niezwłocznie /gwarantuję poufność RODO..:)))))))/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 129
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi
1 godzinę temu, Młody duchem napisał:

Które z zastosowanych w „podwersjach” radiostacja wymagała anteny prętowej, która ramowej,

która „stara” /czyli „miotełki” na końcu/ i która w końcu wysokich, wysuwanych anten..?

4. Do której z podwersji „przynależała” Enigma? Czy mogła być w zupełnie innym niż „3” lub „6”

typie?

Wklejam zestawienie jaka radiostacja jakiej anteny wymagała , może to coś pomoże.

FuG Watt Khz Aerial additional
1 ? ? ? receiver
5 10 27.200-33.000 2 m star the standard tank-unit radio
7 20 42.100-47.800 2 meter star 50 km range
8a 30 1130-3000 frame
8b 30 580-3000 8m rod
10a 30 950-1670 frame/8m rod
10b 30 100-6970 frame/8m rod
11a 100 200-1200 frame/9m rod
11b 100 100-6970 frame/9m rod
12a 80 1120-3000 2m star
12b 80 835-3000 2m star
19 15 ? ?
FuSpr F ? ? 1.4 to 2m star (standard in a 251)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SRR:  pięknie...niemniej jednak przy moim antytalencie językowym i braku szczegółowej wiedzy możesz mi ewentualnie wyjaśnić to "star"?

Czy to oznacza zwykła prętową antenę? W zestawieniu jest taki "star" opisany jako standard dla 251 długości od 1,4 do 2 m

frame to któryś z rodzajów ramowej /tu tez pytanie: są jakieś informacje co do typów takich anten?/

8-9 m rod to pewnie te segmentowe, wypychane do góry korbą i zakończone miotełką - z mojej wiedzy to "daleka" łączność, podobno najczęściej z latającymi formacjami Luftwaffe lub do łączności z sztabami wysokiego szczebla /siłą rzeczy były trochę oddalone od linii frontu,,./

a co zatem ze zwykłymi prętowymi zakończonymi "miotełką" /występowały najczęściej w wersji ausf D więc raczej to 251/3 w którejś z podwersji wyposażenia w radiostacje.../.

kurde, im dalej w las tym więcej drzew....

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

star antena gwiazda, w tej tabeli "1,4 to 2m star" oznacza , że najpierw używano anteny prętowe 1,4m by w pózniejszych wersjach stosować 2m gwiazdę.

Czyli jak widzimy SdKfz 251 z anteną typu gwiazda , to wcale nie znaczy że jest to wersja /3 lub /6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znów pudło w wizualnych rozpoznaniach:(((

Ale tu kolejne pytanie: w zestawie nr 2 który widzisz wyżej jest zwykła prętowa. Czy słusznym może być przypuszczenie że nasze opisywane typy posiadały oprócz wymienionych w tabeli radiostacji z zasady standardową radiostację (czyli taką jak np. /1).

Zresztą miejsce mocowania tej anteny jest standardowe np dla ausf B i części ausf A /początek produkcji chyba  to zaraz za przednim błotnikiem/

Kaz

PS. podoba mi sie to skrótowe oznaczanie typu (bo dla mnie wersja to od A do D:)  /1  lub /8 lub itd. --rewelacyjnie proste SRR:))

      Pozdrów tatę Rumcajsa:)) Tobie nie mogę ale jemu zaproponuję dobre czeskie piwo ))

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Cypis napisał:

Anteny segmentowe 8 i 9 metrowe były stosowane w pojazdach typu FLIVO do łączności i naprowadzania samolotów

czyli jednak lotnictwo..ktoś musiał naprowadzać Stukasy..logiczne. Może ktoś znający mundury w któryś kolejnych zdjęciach rozpozna Luftwaffe..może obserwator-naprowadzający był "wypożyczany"?

a co to ten "pojazd Flivo"??

Kolejne ogłoszenie"

Specjaliści od mundurów poszukiwani...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

FLIVO czyli pojazd do współpracy z lotnictwem , nazwa ogólna , takie pojazdy były na bazie opancerzonych SdKfz 251 , Panzer III i (chociaż ja nie znam takich zdjęć ) Panther, ale też na innych podwoziach kołowych ciężarówek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Barbapapa wg. jest to SdKfz 251 ze złożoną anteną segmentową zakończona gwiazdą. Czyli segment albo dopiero złożony albo przygotowany do rozłożenia. A może na pustyni wystarczyło założyć dużą gwiazdę i wszystko działało ?

2 metrowa gwiazda miała krótsze wąsy 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ba..nie wiesz?: Afryka, Dak...:)

A poważnie: widzisz po miotła taki dziwny poziomy element? coś takiego występuje właśnie w tych rozsuwanych - za chwilke sprawdze jak to jest na ausf d /3..najwyżej "odszczekam"..

Zatem moje przypuszczenie: wersja bez ramowej, ze złożoną rod..

Kurde, dopóki sam nie połaczę typu radiostacji z anteną nie bede wiedział czy to mozliwe by rod był bez frame..

            frame/rod w tabeli SRR jest wieloznaczne: "i" czy "lub"??

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie