Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 month later...
  • Odpowiedzi 374
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano
Btoras:
A czy w wyposażeniu roweru wojskowego były jeszcze inne zębatki niż ta na osi? A jeśli tak, to czy praktykowano ich wymienianie w polu, na przykład przed zjechaniem z drogi bitej w coś o luźniejszej konsystencji?"

Zastosowano podwójny tryb, po to, by móc względnie łatwo (odkręcenie motylków bez kluczy, przełożenie i naciągnięcie łańcucha) zmienić przełożenie.

Wymiana trybów na kolejne wielkości (jeszcze większe i jeszcze mniejsze) wymagałaby narzędzi do demontarzu trybu oraz zmiany długości łańcucha (haki w ramie pozwalają napinać łańcuch w ograniczonym zakresie).
Z kolei tryb większy niż podwójny nie zmieściłby się w ramie w połączeniu z piastą typu torpedo.

Przy większej rozpiętości przełożeń stosowało się przerzutkę z wózkiem, który odpowiednio łańcuch napinał (dokładnie tak, jak dzisiejsze przerzutki). Takie rowery miał w ofercie PWU, przynajmniej od 1931 roku natomiast nie było przerzutki w rowerze Typ XX / Wz 35.
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Napisano
Czy posiada ktoś informacje o wojsku rowerowym stacjonującym w miejscowości Prostki ? lub biorącej udział w bitwie w tej miejscowości ??
Napisano
Witam,
Czy może mnie upewnić czy rama rowerowa ( http://img715.imageshack.us/img715/5065/ramac.jpg )może być egzemplarzem przedwojennego łucznika? Uratowałem ją z wózka puławskich złomiarzy za przysłowiowe wino. Numer na ramie podsiodłowej 1555/1. Ze względu na dużą ilość farby na ramie nie zlokalizowałem innych oznaczeń.

Jest to też mój pierwszy post tutaj więc chciałem się przywitać i pozdrowić wszystkich.
Dzięki za pomoc.
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Napisano
Wiemy o przewożeniu broni maszynowej na samochodach i motocyklach (co wspomniano m.in. w tym wątku), wiemy o zakładaniu do rowerów rkm wz. 28 i ckm wz. 30, ale czy znane są Wam jakieś zdjęcia, bądź informacje o przewożeniu na rowerach innej broni maszynowej, np. mg 08/15? Czy takie coś mogło być praktykowane?
Napisano
lkm 08/15 - w drugiej polowie lat 30 ( czas kiedy to rowerowe plutony zwiadowców zaistniały w WP na dobre)był juz bronia przestarzala - ciezka i nieporeczna w porownaiu z wazacym zalewdiwie 9 kg i lepszym rkm wz 28 stanowiacym standard i norme w jednostakch liniowych tego czasu.
Stare, wycofane z jednostek liniowych lkm 08/15 przenzaczano dla formacji wartowniczych, taborow, spotykało sie je w artylerii ( ubzepieczanie stanowisk baterii) w kompaniach ON okreslonych kategorii - stad w pulkach piechoty , tym bardziej w oddzialach zwiadu gdzie uzywano rowery - raczej 08/15 nie zobaczymy...
Napisano
Flanker - druzyny ckm przewozone na rowerach mialy byc w tych pulkach kawalerii (15, 16, 17 p.ul.; 7 p.s.k. i 2 p. szw.) ktore mialy szwadrony kolarzy zamiast plutonow. Relacje potwierdzaja ze przynajmniej w niektorych pulkach (chociaz nie wszystkich np w 2 p.szw.) udalo sie zorganizowac takie druzyny podczas mob, prawdopodobnie wyposazone w ckm wz 08. Niestety, o ile wiem, nie zachowaly sie zadne zdjecia rowerow przystosowanych do przewozenia km, podstaw i amunicji. Poza tym, przynajmniej w druzynie kolarzy 16 p.ul. byla druzyna granatnikow wyposazona w rowery do przewozu granatnikow i amunicji. Zdjecia tych rowerow pojawily sie w monografii tej broni, niestety akurat na smierc zapomnialem nazwiska autorow ale sprawdze.

lkm wz 08 byl przedewszystkim uzywany jako bron p.lot. wiec zastosowania jako bron kolarza w zasadzie nie mial.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie