Jump to content

ArturSz

Forum members
  • Content Count

    417
  • Joined

  • Last visited

    Never

Community Reputation

4 Neutral
  1. Służba wartownicza w odtworzonych mundurach Marynarki Wojennej i Baonu Stołecznego Wielkopolskiego ( 1938) miała miejsce podczas minionej już, tegorocznej Nocy Muzeów. Natomiast ta dokładnie sesja zdjęciowa wartownika MW w ubiorze desantowym była wykonana chyba 2 lata temu.
  2. czy wiadomo konkretnie odnośnie daty? Czy to może 3 maja 1939 roku?" Wśród ujęć widać też wmontowany fragment defilady 1 pułku szwoleżerów co sugeruje materiał albo 3 maja albo 15 sierpnia? Sama widoczna zmiana warty nie koniecznie musiała wypadać w świąteczny dzień - raczej wygląda na codzienną. Nie towarzyszą jej widoczne rzesze spacerowiczów czy obserwatorów. Natomiast ciekawym szczegółem jest to iż w 1939 roku drewniany podest dla wartownika na posterunku alarmowym był już inny niż pojedynczy obserwowany wcześniej - podest mieścił dwóch wartowników podczas przekazywania posterunku i był pomalowany szarą farbą.
  3. Jest jeszcze kolorowy (!) materiał filmowy z roku 1939 z czasu złużby Baonu Stołecznego Krakowsko-Śląskiego ( nie wiem dlaczego datowany czasem przez publikujach 1938. Poszczególne sceny ze zmiany warty przed Komenda Miasta są porozrzucane i przypadkowo wmontowane bodaj w trzy osobne filmowe kolorowe obrazy z przedwojennej Warszawy o tematyce obyczajowej z dość nonsensownymi jak na czas lat 30 tych anglojęzycznymi napisami w rodzaju Warsaw getto". Błufffff tłumoki :-)
  4. Widząc różnobarwne rabaty, obecność kit albo pomponów to jasnych to ciemnych na kaszkietach, nieprzypadkową obecność lederwerków białych lub czarnych..... toż to był majstersztyk płk Gembarzewskiego by wskrzesić te mundury w żywym obrazie. Bo podchorążowie noszą mundury grenadierów gwardii, strzelców pieszych, piechoty liniowej, saperów. Dojście który mundur jest który" i odszyfrowanie tej jakże przemyślanej układanki" i odkrycie przy tym wielkiej powagi w traktowaniu przez ówczesnych munduru historycznego to pasjonująca rzecz :-)
  5. To delegacja kolarzy niemieckich. Doroczny wyścig kolarski Warszawa-Berlin.
  6. Kapelusze huculskie pojawiły sie przed publikacją rozkazu z 12 kwietnia 1937. Widać je podczas pierwszej wizyty kompanii szlachty zagrodowej 49pSkres.... jesienią 1936.... ponadto u wartowników z kompanii huculskiej Baonu Stołecznego Górskiego noszne przez nich kapelusze odstają szczegółami od kapelusza opisanego rozkazem i widocznego choćby później w czasie święta pułkowego w Kołomyi w 1938. Są to kapelusze wczesnej, pierwszej serii i moim zdaniem one zaistniały przed publikacją rozkazu. W jednym z opracowań W.Mosia chyba w Sztrzlacy Podhalańszy 1918-1939" jest wzmianka o tym jak to podczas pierwszego wystąpienia w tych kapeluszach padał deszcz i kogucie klejone na kształt cietrzewich pióra dęba strzelcom na nim stanęły... tu też mokro, kto wie czy to ta okazja?
  7. Wizyta kompanii szlachty zagrodowej 49pp w pażdzierniku 1937 to tez inne umundurowanie niż w podczas słuzby żołnierzy 11 DP w Baonie Stołecznym Górskim. I Inne miejsce. Od 1937 dzień wcześniej bo 18 marca zaczęto obchodzić imieniny marszałka Śmigłego - Rydza. Ale miejsce tych obchodów było inne. Brała udział kompania podhalańska BS Górskiego. Natomiast z obchodów w Warszawie imienin sp Marszałka Piłsudskiego 19 marca 1937 nie widzę i nie mam nic a pewno".
  8. Rzecz właśnie w tym , że sztandar brał udział w służbie wartowniczej tylko w wyjątkowych okolicznościach. W codziennej służbie wartowniczej warta nie zabierała go.
  9. Tego niestety nie jestem pewien acz to jest faktycznie prawdopodobne. Z serii przy mokrej pogodzie" pochodzi też jedyna mi znana fotografia pocztu sztandarowego BS w mundurach huculskich. Jak widzimy na innych przykładach sztandar towarzyszył warcie właśnie przy tej okazji. Może jakby w Wiarusach" albo Żołenirzach Polskich" z tego okresu pogrzebać aby mieć coś na potwierdzenie?
  10. z bronią na ramieniu udaje się na wartownię..." Za szyjkę - broń. Ten chwyt stosowany był m. innymi przed wejściem do pomieszczeń.
  11. przy deszczowej pogodzie, wg. niektórych wersji z 11 listopada 1937 roku". To błędne datowanie. Zmiana Górska Baonu Stołecznego zakończyła służbę w maju 1937. Fotografie przy mokrej pogodzie" pochodzą z wczesnej wiosny 1937 roku i były wykonane wcześniej niż ujęcia na filmie miana Warty..." Data 11 listopada 1937 może być tu natomisat datą obróbki" technicznej zdjęć, redaktorskiej itp ale nie jest na pewno datą wydarzenia.
  12. Formoza, Dokłdnie tak :-) Materiał filmowy miana Warty przed Komendą Miasta" był zmontowany z kilku wydarzeń. Nawet rusztowania z wykonywanego wtedy remontu tarasu i fasady budynku Komendy Miasta raz się pojawiają a raz znikają. W pierwszej scenie filmy gdzie nowa warta podhalańska maszeruje Krakowskim Przedmieściem na tle Pałacu Staszica widać... strzelców komopanii szlachty zagrodowej 5 sps, który jesienią 1936 wizytował Warszawę - Świadczy o tym umunduorowaniu podhalańczyków - klasyczne wz 19 noszone we wszystkich garnizonach Polski w tym naturalnie 5 psp, podczas gdy umundurowanie wz 36 nosił wtedy tylko i wyłącznie Baon Stołeczny, którego to nowa warta w takim dokładnie umundurowaniu domaszerowuje przed taras Komendy Miasta :-) Stąd też widzimy i dwie orkiestry :-) ( choć faktycznie na czele nowej warty i starej warty zawsze maszerowała i wracała jedna i ta sama) - podhalańską oraz wmontowaną z innej zmiany warty innego dnia - orkiestrę najprawdopodobniej delegowaną z 36ppLA ( w rogatywkach ). Są też znane fotografie ( serie zdjęć robionych przy mokrej a nie suchej pogodzie w tle - gdzie orkiestra nosi umundurowanie jak kompania huculska BS Górskiego. Na przykładzie jednej Zmiany Górskiej Baonu Stołecznego są to właśnie przykłady potwierdzające fakt częstej rotacji orkiestr. Stała orkiestra Baonu Stołecznego o niezmiennym składzie to był dopiero rok 1938.
  13. Tytułem uzupełnienia podaję formacje piechoty, które widać na ostatnich zdjęciach. Seria ze Święta Morza" w 1936 Piechota z dwojakiego rodzaju puszkami masek pgaz." to stara warta Baonu Stołecznego Legionowego. Seria ze Święta Morza" w 1938 gdzie piechota nosi już spodnie wz 37 to stara warta Baonu Stołecznego Wielkopolskiego. Seria ze zmiany warty wiosną 1937 roku przedstawia Baon Stołeczny Górski. Stara warta to żołnierze kompanii huculskiej Baonu Stołecznego Górskiego a nowa warta to Żołnierze kompanii podhalańskiej Baonu Stołecznego Górskiego. W okresie tym skład orkiestry BS bardzo rotował i nawet w o okresie jednej półrocznej zmiany, nie był stały. Tu faktycznie orkiestra 5 psp mająca opinię jednej z najlepszych w kraju i najlepszej orkiestry podhalańskiej.
  14. Czyli marynarze korzystali z garnuszków, talerzy i przyborów, albo z wyposażenia wartowni, albo były dostarczone?" Prawdopodobnie tak właśnie było - być może dostarczało potrzebne rzeczy Kierownictwo Marynarki Wojennej mieszczące się w Warszawie? Warta marynarzy mała miejsce tylko 1 raz w roku z okazji Swięta Morza. Marynarze występują w ubiorze służbowym na lądzie czyli tzw desantowym". Poza pasem z bagnetem i ladownicami nie ma tu innego oporządzenia. W roku 1938 maszerując na wartę musieli jednak zabierać dodatkowo maski przeciwgazowe - jak ich koledzy z piechoty, które pozostawiali na wartowni jako zbędne przed rozporwadzeniem na posterunki honorowe. W latach wcześniejszych - warta marynarzy masek pgaz nie miała na wyposażeniu.
  15. Edmundo, Sztandar Szkoły Podchorążych Inżynierii ( masz rację, że nadal w 1934 tak się nazywała ) jest pokazany w książce K.Satory Opowieści wrześniowych Sztandarów" - prawa i lewa strona. Rysunek monogramu w narożach się zgadza ( przypatrzywszy się jeszcze raz i porównawszy z fotką w książce Satory - wygląda jednak bardziej na SPI... ), podobnie jak herby oraz widoczny fragment daty na czerwonym polu krzyża. Ten sam sztandar można też zobaczyć na kilku zdjęciach z promocji w SPI lub uroczystościach z okazji rocznic Powstania Listopadowego ( wszędzie lewa strona z herbami). Co do oznaczeń lat nauki, ścisłe naszywanie galonów jakie często miało miejsce przy takiej a nie innej ostrości obrazu pozostawi nam tu niepewność. Stopień sierżanta w SPI mógł nosić prymus na ostatnim roku. W roku 1934 ( przed zmianą) byłby to 1 galon szeroki i 2 galony wąskie - 3 ci rok. Naszyte ścisło - będą się zlewać". Do wystąpień służbowych o charakterze uroczystym podchorążowie występowali często w umundurowaniu wyjściowym. Dlatego płaszcze nie są płaszczami skarbowymi ( używanymi do ubioru ćwiczebnego) lecz plaszczami szytymi na miarę jak oficerskie. Używano ich do wyjścia oraz do wystąpień uroczystych. Podobnie rzecz się ma z obuwiem, gdzie w przypadku szczególnie pocztu sztandarowego noszone są buty wysokie chromowe. Podchorążowie SPI młodszego rocznika do służby nosili zwykle saperki.
×
×
  • Create New...

Important Information