Skocz do zawartości

Wojsko Polskie na rowerze


Rekomendowane odpowiedzi

witam.

jestem tu po raz pierwszy, bo na codzien zajmuje sie rowerami. ale mam do Kolegow pytanie zwiazane z tematem tego forum.
chodzi mi mianowicie o rowery uzywane przez Wojsko Polskie przed i w czasie WW2. do niedawna znalem jedynie rowery PWU typ XX (wz. 35 ?). jednak coraz wiecej wskazuje, ze na wyposazeniu znajdowaly sie takze rowery cywilne". zalaczam fragment katalogu znanej warszawskij firmy Ormonde - Lipinski.
caly czas nie daje mi spokoju rower, ktory straszy" w MWP w alejach:)

w zwiazku z moimi dylematami chcialbym prosic o pomoc w ustaleniu :

1. w jakich formacjach WP uzywano rowerow ?
(czytalem, ze kazda bryg kawalerii miala pluton/szwadron? kolarzy)
2. czy znane sa Wam jakies materialy wymieniajace marki dostarczanych rowerow? a moze jakies akcje w stylu FON / darowizny od licznych w koncu producentow mialy miejsce?

kilka dalszych zdjec (wyszperanych w sieci lub nadeslanych) znajduje sie w galerii na mojej stronce www.starerowery.republika.pl

pozdrawiam i zycze wszystkiego dobrego z okazji swiat

tomek

ps. prosze wybaczyc jesli skaleczylem gdzies wojskowa terminologie - nie jest moja najmocniejsza strona ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 368
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Kolega tłumaczył mi iedyś, ze wojsko urzywało rowerów cywilnych, polskich producentów. Oczywiście rowery takie były doposażane. Rowery wojskowe wz. 35 według niego były w mniejszości.
Rowery cywilne tragfiały do wojska głównie w drodze mobilizacji, ale również kupowano je przed wojną.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a widzisz kolego ja posiadam kaminskiego w piwnicy u ciotki i jest to wersja podobno dla wojska z 1939 zachowala sie farba ale opony i reszta stan sredni rowerek lezy w piwnicy od lat 50-tych , jade wlasnie do wawy -dowiem sie cos wiecej pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a tu fotka z moich zbiorów ... ja spotkałem się z opinią że uzwyano głównie rowerów PWU z Radomia w kilku typach i odmianach - był o tym artykuł w którymś z numerów Nowego Przeglądu Kawalerysjkiego. Ale zapewne w trakce mobliziacji pobierano również sprzet cywilny. Cyklisi wystepowali w brygadach kawaleri jako kompanie ale takze zapewne uzywano ich w DP w przy okazji kawalerii dywyzijnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam.

w temacie mobilizacji rowerow zalaczam skan nadeslany przez znajomego. nie wiem, jak wygladalo przejecie tego roweru - byc moze mialo jakis dorazny" charakter?

na stronie http://www.militaria.cyberk.net.pl/wrzesien/strona4.htm znalazlem informacje, ze w kazdej dywizji piechoty byla kompania kolarzy czyli rowerow musialo byc sporo.

wg moich informacji roczna produkcja rowerow w PWU FB w Radomiu w drugiej polowie lat 30tych nie przekraczala 40 tys sztuk. nie wiem jednak jaki w tej liczbie jest udzial rowerow Typ XX (wojskowy) i Typ XXI ( PW i WF ).

pozdrawiam

tomek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...
1) w szwadronach ckm pułków kawalerii był pluton kolarzy;
2) w pułku piechoty – pluton kolarzy w kompanii zwiadowczej;
3) w brygadach kawalerii – szwadron kolarzy;
4) w dywizji piechoty – kompania kolarzy.
Natomiast w planie modernizacji i rozbudowy wojsk przewidywano:
1) 14 drużyn kolarzy w batalionach strzelców;
2) 216 plutonów kolarzy w kompaniach zwiadowczych pułków piechoty (po dwa plutony w kompanii);
3) 33 plutony w pułkach kawalerii;
4) 36 kompanii w dywizjach piechoty;
5) 11 dyspozycyjnych kompanii kolarzy;
6) 11 dywizjonów kolarzy w brygadach kawalerii.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

M-i dzieki za info. zdjec rzeczywiscie spotykam niewiele.
obok chyba zolnierze KOP. ewentualnie prosze o uscislenie.

K.Abt. - widzialem te kadry w Feldzugu i nie wynika z nich, ze to na 100% nasi.

pozdr
Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a tu pzolnierze z 30 DAC na rowerach zakupionych w firmie Grzesiak" z Brzescia n/B (raczej sklep, bo o firmie nie slyszalem). byl taki fajny komplet kwitow na allegro jakis czas temu ale mnie ktos ubiegl ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

M-i (2/5/05)Pluton cyklistow w szwadronach ckm pulkow kawalerii to chyba pomylka? Za to warto dodac ze w wiekszosci typow baonow ON byly druzyny cyklistow. Rowniez przewidywano w organizacji ON niezalezne kompanie cyklistow - czy jakies zorganizowano to nie wiem, ale sie z nimi nie spotkalem. Ponadto w pulkach motorowych WBP-M, w szwadronach rozpoznawczych, bylo po plutonie cyklistow zmotoryzowanych tzn rowery i personel byly przewozone samochodami. Na rowery mialy byc specjalne przyczepy ale nie doszly na czas. W rezultacie rowery wrzucano na kupe do ciezarowek gdzie niemilosiernie obtlukiwaly siebie nawzajem i ludzkich pasazerow!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z Tobą, że to pomyłka. Jeśli chodzi o pluton kolarzy z Warszawskiej Brygady Pancerno-Motorowej, to składał się on z dowódcy, pocztu i sześciu sekcji.
Dowódca i jego poczet: 1 oficer, 8 szeregowych (w tym 2 kierowców), 2 pistolety, 6 karabinków, 1 karabin przeciwpancerny, 1 motocykl z koszem, 1 samochód ciężarowy mały, 7 rowerów.
Sekcja kolarzy składała się z sześciu szeregowych uzbrojonych w 1 ręczny karabin maszynowy i 5 karabinków, wyposażonych w 6 rowerów. Na jednym samochodzie ciężarowym jechały dwie sekcje. Zastępca dowódcy plutonu (był uzbrojony w pistolet) jechał w trzecim samochodzie i tam znajdował się jego rower. Motocykl z koszem służył m.in. jako środek łączności między samochodami a kolarzami działającymi na rowerach.
Razem pluton kolarzy szwadronu rozpoznawczego WBPM:
– 1 oficer, 48 szeregowych (w tym 5 kierowców),
– 2 pistolety, 6 ręcznych karabinów maszynowych, 1 karabin przeciwpancerny 40 karabinków,
– 1 motocykl z koszem, 4 samochody ciężarowe (w tym jeden mały), 44 rowery.

Jeśli chodzi o drużyny kolarzy w batalionach ON, to było nieco inaczej:
– w batalionach typu I oraz II drużyny kolarzy znajdowały się oddziałach łączności, były wykorzystywane jako patrole kolarzy;
– w batalionach typu III oraz IV w oddziałach łączności występowały patrole kolarzy. Ponadto w batalionach tego typu został utworzony oddział zwiadowczy składający się z trzech drużyn kolarzy.

W strukturze organizacyjnej brygad ON z lata 1939 r. znajdowały się również kompanie kolarzy typu KS i K. Kompania KS składała się z: dowódcy, jego pocztu, drużyny gospodarczej, plutonu strzeleckiego i plutonu ckm. Natomiast kompania typu K składała się z: dowódcy, jego pocztu, drużyny gospodarczej i trzech plutonów strzeleckich. Podstawowym środkiem lokomocji dla strzelców były rowery. Do przewożenia ckm w kompanii KS służyło 11 motocykli.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

M-i - czy dane odnosnie plutonu cyklistow WBP-M pochodza z ksiazki Zaleskiego? Niestety na pewno zawiera ona wiele, i to dosc zasadniczych bledow odnosnie organizacji brygady. Niestety rowniez, nie spotakalem sie z innymi relacjami z 1 PSK aby skonfrontowac z zestawieniem Zaleskiego. Nie jest wiec zupelnie niemozliwe se 1PSK mial odmienna organizacje i byl prawie o 1/3 wiekszy niz pozostale 3 pulki motorowe w WP, ale malo prawdopodobne. Za to dosc dobrze znana jest organizacja 1PSP z relacji jego dowodcy oraz oryginalnych raportow stanu pulku podczas kampanii. Wynika z tego ze pluton rowerowy wyszedl na wojne z 2 samochodami ciezarowymi, juz podczas wojny prawdopodobnie dodano mu motor z koszem (w 1PSP byl chroniczny brak motocykli, szczegolnie solowek). Nic w tym nie sugeruje ze bylo tego wiecej niz klasyczny motorowy pluton liniowy tzn dca, zca, goniec/obserwator, 3 sekcje rkm a 6 ludzi, sekcja liniowa a 6 ludzi, 2-potem 3 kierowcow. Czyli razem do walki 1+26 (27 rowerow)2 pistolety, 3 rkm, 22kbk + max 3 kierowcow z kbk.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzieki Gebhardt ! masz moze nieco lepszy skan? ewentualnie namiar na zrodlo?

mała poprawka - typ XVII nie jest rowerem wojskowym w zalozeniu. to typ cywilny. dodano do niego bagaznik z wersji wojskowej - typ XX lub XXI i jakies ustrojstwo do linii.

a tak wyglada Typ XVII w oryginale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fotka pochodzi z instrukcji tymczasowej (listopad 1938) BBTWL Bagaznik do rozwijania kabla polowego z roweru". Masz oczywista racje ze to nie jest rower wojskowy co latwo poznac chociazby po tym ze nie ma uchwytow na kb. Na razie mam tylko wzglednie OK ksero ktore niestety podle sie skanuje, ale za niedlugo bede robic skan calej instrukcji (sa jeszcze 3 fotki ze zblizeniami bagaznika oraz roweru z zaladowanym zwijakiem do kabla z bebnem). Podaj maila lub adres pocztowy to chetnie sie podziele.

Pozdrawiam
Krzysztof
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gebhardt - jesli mozna to pisze sie na skan. email znajdziesz klikajac na moj login np w tym poscie. moze sie na cos pomieniamy?;)

a obok moje ulubione zdjecie, nadeslane swego czasu przez Pana Adama Jońcę.

pozdr
Tomek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie