Edmundo Napisano 21 Sierpień 2019 Napisano 21 Sierpień 2019 Hej Panowie ( i Panie) "lubujący" się w umundurowaniu i oporządzeniu WP, proszę zwrócić uwagę na to co mają żołnierze na plecach. Cytuj
formoza58 Napisano 21 Sierpień 2019 Napisano 21 Sierpień 2019 Tak jest, wzrok nie myli. Kiedyś, gdzieś, były pogaduchy odnośnie wykorzystania tych plecaków w WP. Cytuj
MarekA Napisano 21 Sierpień 2019 Napisano 21 Sierpień 2019 Ciekawe dlaczego "wrotki" jadą na pace. Cytuj
MarekA Napisano 22 Sierpień 2019 Napisano 22 Sierpień 2019 Na "wrotkach" armatę można było holować w terenie, na drodze, nawet gruntowej, było więc łatwiej. "Wrotki" umożliwiały jazdę z większą prędkością. Może było tak, że transport odbywał się na niewielką odległość i obsłudze nie chciało się posadzić na nich armaty albo "wrotki" były uszkodzone? Cytuj
Edmundo Napisano 22 Sierpień 2019 Napisano 22 Sierpień 2019 (edytowane) Albo to testy holowania armaty bez wrotek, tu możemy gdybać ale fotografia bardzo ciekawa (chyba "wypłynęła" po raz pierwszy) , proszę zwrócić uwagę na gogle na rogatywkach żołnierzy siedzących na pace Citroena, niby nic ale jednak. Edytowane 22 Sierpień 2019 przez Edmundo Cytuj
radett Napisano 22 Sierpień 2019 Napisano 22 Sierpień 2019 Owszem na wrotkach można było holować i w terenie jednak z uwagi na szerokość kół i ich małą średnicę było to raczej mało efektywne (spore naciski jednostkowe na podłoże - co było m.in powodem zarzucenia stosowania wrotek w późniejszych latach). Zasadniczym powodem powstania wrotek było umożliwienie holowania armat z kołami drewniano-metalowymi po drogach z prędkościami rzędu około 20 km/h, w odróżnieniu od dopuszczalnych dotąd prędkości marszowych 7-8 km/h (chwilowo dopuszczano nawet i 12km/h). Takie ograniczenie wynikało z faktu nie resorowania zawieszenia armaty a tym samym destrukcyjnego wpływu drgań i wstrząsów powstających podczas jazdy na koła, oś oraz przyrządy działa. Na drogach gruntowych (zwłaszcza piaszczystych) drgania i wstrząsy były siłą rzeczy nieco mniejsze niż na drogach o twardej nawierzchni. Czas nakładania wrotek też troszkę wynosił i przy zwykłej zmianie stanowiska w terenie nie musiały być one zakładane ( być może zdjęcie przedstawia działon właśnie w trakcie zmiany stanowiska). Cytuj
leszek01 Napisano 1 Wrzesień 2019 Napisano 1 Wrzesień 2019 "Polskie działko ppanc, stanowisko - Brześć 1939" Cytuj
bodziu000000 Napisano 3 Wrzesień 2019 Autor Napisano 3 Wrzesień 2019 podobno w Grodzisku Mazowieckim Cytuj
formoza58 Napisano 3 Wrzesień 2019 Napisano 3 Wrzesień 2019 Uzupełnienie do ostatniego zdjęcia... Dwa rodzaje trakcji. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.