Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
W dniu 2.10.2022 o 14:29, formoza58 napisał:

Z 1920 roku...

lot s 20r.JPG

Nie bardzo rozumiem sensu zamieszczenia tej fotografii w temacie odnoszacym się do samolotów w latach 1920-1939. W podpisie pod fotografią wyrażnie podany jest rok 1919.  

W dniu 3.10.2022 o 12:31, Sedco Express napisał:
16 lutego 1919 - sierż. pilot Jerzy Szeruda z por. obs. Janem Pareńskim zginęli podczas startu do lotu bojowego na Rumplerze C.IV.

[„Ku czci poległych lotników" str. 299 i 300]

Inna wersja ich śmierci - zginęli od ognia wojsk ukraińskich.

I ta pierwsza wersja jest własciwa. Poniżej notatka prasowa z lutego 1919 roku.

 

Szeruda, Pareński.png

Napisano
2 godziny temu, Sedco Express napisał:

Albatros D.III jak sądzę. Bardzo interesujące zdjęcie. Skrzybowce - Białoruś. Zdobyczny ale w tym rejonie ?

Nie, raczej tylko ładowany na wagon w Skrzybowcach bo to duża stacja kolejowa w rejonie Grodna a zdobyty został gdzie indziej. To maszyna należąca do któregoś z Flieger Abteilung (o numeracji powyżej 400) należącego do Freikorps Grenzschutz Ost. Te oddziały tworzone były na początku 1919 roku na różnych lotniskach niemieckich i przerzucane w rejon nadbałtycki dla wsparcia walczących tam oddziałów niemieckich a także nowopowstających państw nadbałtyckich. Na fotografii lotnicy z oddziału Freikorps Grenschutz Ost (spcjalna naszywka na rękawie) utworzonego w 1919 roku w Thorn (Toruniu). Generalnie mało znana ale fascynująca historia działań lotniczych po listopadzie 1918 roku. Kapitulacja na Zachodzie nie oznaczała przerwania walk na Wschodzie a wręcz ich intensyfikację.

Foto-1919-Freikorps-Flieger-Orden-Grenzschutz-Ost-Thorn.jpg

  • Super 1
Napisano

Z Allegro - "Poznań - 3 Pułk Lotniczy - Rozbity samolot"

Rozbity Albatros C.VII nr 3599/16 (numer SLŁ 119/16) przez ppor.pil. Zygmunta Rosadę latem 1920 r. na lotnisku Ławica.

Nie był w 3.PL a Szkole Pilotów w Poznaniu. Skasowany.

 

Rozbity Alb. C.VII.png

Napisano (edytowane)

Z Allegro - "Poznań - 3 Pułk Lotniczy - Rozbity samolot"

Kolejne zdjęcie rozbitego samolotu z poznańskiej Szkoły Pilotów.

DFW C.V o niemieckim nr 4607/17 i numerze bocznym "25".

Katastrofa miała miejsce na początku 1920 r. Na wysokości 4000 m zgasł silnik i przy awaryjnym ladowaniu samolot kapotował.

Pilotował sierż.pil. Eryk Szwencer a pasażerem  był mech. (NN) Graczyński.

Obaj nie doznali żadnych obrażeń ! To był chyba cud !

PS - widoczny na zdjęciu rok produkcji "16" (numeracja malowana SLŁ) jest błędny - winno być "17".

 

DFW C.V 4607-17 nr 25.png

Edytowane przez Sedco Express
Napisano
54 minuty temu, formoza58 napisał:

lot s 32e.JPG

Rzadki ptaszek.

PS - 1 ( SP - 1) (Prauss Stanisław). Samolot szkolny. Zdjęcie z 1929 r. - uszkodzenie podwozia przez pil. Stanisława Hiszpańskiego.

Samolot przezywany " Wrona na kółkach", "Klozet na kółkach", "Latający sedes" (vide okrągłe wycięcie w centropłacie)

  • 4 weeks later...
Napisano

Nieuport 81D2 (23m2 - pow.nośna).

Szkolny 2 os. dwuster 1 stopnia szkolenia z Francuskiej Szkoły Pilotów (15.05.1919-12.03.1920 r.) Mokotów, Warszawa.

Nr 9782 (burtowy "9"). Widoczne kokardy francuskie na płatach a na usterzeniu pionowym (tzw. pływającym) namalowana już szachownica.

Nieuport 81D2 23m2 nr 9782.png

szczegóły Nieuporta 81D2.png

Napisano
3 godziny temu, Sedco Express napisał:

Nieuport 81D2 (23m2 - pow.nośna).

Szkolny 2 os. dwuster 1 stopnia szkolenia z Francuskiej Szkoły Pilotów (15.05.1919-12.03.1920 r.) Mokotów, Warszawa.

Nr 9782 (burtowy "9"). Widoczne kokardy francuskie na płatach a na usterzeniu pionowym (tzw. pływającym) namalowana już szachownica.

- Bardzo odważna teza  😉  ta maszyna była z Bydgoszczy...

Napisano
33 minuty temu, Spirit of Warsaw napisał:

- Bardzo odważna teza  😉  ta maszyna była z Bydgoszczy...

Nieprecyzyjnie opisałem zdjęcie :-)

Nie byłoby problemu gdybym napisał, że wpierw ten egz. był w użyciu we Fr.Szk.Pil. a potem Szk.Lotn. w Bydgoszczy.

W Szkole Lotniczej w Bydgoszczy był po 1920 r. a na pewno latem 1922 r. W czerwcu 1922 r. w Bydgoszczy było 16 egz. tego typu w tym nr 9782

Do Mokotowa trafił wraz z pozostałymi dziewięcioma tego typu w maju 1919 r. razem z Franc.Szk.Pil. Pozostałe 5 egz. tego samego typu dostarczono w latach 1920-21.

Napisano
W dniu 24.11.2022 o 17:36, Spirit of Warsaw napisał:

- Oczywiście mówimy o № 9792.

Tak oczywiście masz rację. Moja pomyłka -  cały mój opis do zdjęcia jest  błędny bo dotyczy numeru nie 9792 a 9782.

Reasumując na zdjęciu jest rozbity nr 9792 i był on we Fr.Szk.Pil. w 1920 r. a w 1922 r. w Szkole Lotniczej w Bydgoszczy.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie