formoza58 Napisano 22 Listopad 2018 Autor Napisano 22 Listopad 2018 Nie musiałeś sprowadzać mnie do pionu" przypominając mi temat wątku.Istotnie, umieściłem wspaniałe prace P. Jarosława Wróbla, chcąc zasygnalizować, że są rzetelnym uwiecznieniem sylwetek naszych samolotów,pokazując je znacznie ciekawiej niż stare, pożółkłe zdjęcia. Jako założyciel tematu ( wątku) , kierując się sercem a nie mędrca szkiełkiem i okiem, nie przypuszczałem, że spotkam się z takimi objekcjami miłośników starej awiacji, ot, choć takimi jak ostatnia Twoja uwaga.Może więc warto założyć nowy temat, właśnie Obrazy..........". Po raz kolejny, za każdymi propozycjami Kolegów odnośnie nowych tematów wątków, odpowiadam. Proszę bardzo, jeśli myślisz o tym poważnie i masz potrzebę , załóż taki wątek i gospodaruj w nim, aby się pomyślnie rozwijał. Ku uciesze miłośników starej awiacji ;-)
formoza58 Napisano 22 Listopad 2018 Autor Napisano 22 Listopad 2018 Ale, póki co, zanim powierzę na dłuższy czas, tematy lotnicze w ręce profesjonalnych miłośników starej awiacji, kilka sylwetek samolotów w pracach min. Jarosława Wróbla...Loire LeO H 13E.
formoza58 Napisano 22 Listopad 2018 Autor Napisano 22 Listopad 2018 Lublin R XIII.I tym optymistycznym akcentem... Sedco Express, na jakiś czas, wątki lotnicze składam w Twoje profesjonalne ręce ;-)
Koloman Napisano 22 Listopad 2018 Napisano 22 Listopad 2018 Wszelkie optymistyczne akcenty są zawsze mile widziane.Nikt na forum tematów kawaleryjskich", artyleryjskich", legionowych" czy innych podobnych nie stara się ilustrować obrazami na przykład Wojciecha Kossaka czy Jerzego Kossaka choć są to nieraz dzieła wybitne.Jest na forum bardzo interesujący wątek im i ich dziełom poświęcony i tam można nacieszyć oko ich pracami.Prace Jarosława Wróbla są znakomite ale to tylko obrazy czy rysunki.Jak to celnie ujął Kolega Sedco Express: .. cieszą oko miłośników starej awiacji". I tylko cieszą oko, bo ich wartość historyczna jest znikoma przy starych, pożółkłych zdjęciach" jak to napisał Kolega formoza58.Właśnie dla wielkiej wartości historycznej cenię sobie ogromnie te stare, pożółkłe fotografie", które pracowicie wyszukuje w starych pismach czy gazetach i potem zamieszcza na forum Kolega formoza58.Czasem zżymam się na ich jakość ale każde z nich jest niepowtarzalne; ma swoją historę sfotografowany samolot czy osoba, miejsce i czas gdzie fotografię zrobiono.Obrazek na dany temat można malować wielokrotnie, w różnych wariantach czy ujęciach ale fotografii już się nigdy nie zrobi.I tym smutnym (niestety) akcentem kończę. 1
Koloman Napisano 22 Listopad 2018 Napisano 22 Listopad 2018 Żeby nie było tylko marudzenia i wyrzekania zamieszczam fotografię tego małego, pięknego sportowego samolociku JD-2. 1
Krzysztof115 Napisano 22 Listopad 2018 Napisano 22 Listopad 2018 Bardzo ciekawy wątek. Dorzucę do niego także swoje rzy grosze". 1
Sedco Express Napisano 22 Listopad 2018 Napisano 22 Listopad 2018 LKL V. Konstrukcja Lubelskiego Klubu Lotniczego - rozwinięcie wersji IV. Oblot w 1933 r. 1
Koloman Napisano 22 Listopad 2018 Napisano 22 Listopad 2018 J.W.Bardzo ładna; prosta i elegancka zarazem linia tej maszyny.Ciekawe jak latała.Jej widok nasuwa mi myśl założenia osobnego tematu obejmującego polskie samoloty sportowe w dwudziestoleciu międzywojennym.W aktualnym temacie gubią się one w powodzi Karasi, Łosi, Pezetelek i innych, głównie wojskowych.Zastanawiam się czy dopucować do nich też szybowce; niby też sportowe no ale bez propelera. 1
Sedco Express Napisano 22 Listopad 2018 Napisano 22 Listopad 2018 LKL - 2bis (samolot sportowy)Latająca baryła i nic dziwnego, ze zwany był Szafą". 1
Koloman Napisano 22 Listopad 2018 Napisano 22 Listopad 2018 Kolejna szafa",tym razem RWD-1, jeszcze bez znakow rozpoznawczych SP-ACC 1
Koloman Napisano 25 Listopad 2018 Napisano 25 Listopad 2018 Projekt inż.Władyslawa Zalewskiego; samolot rozpoznawczy CWL.WZ-Xw 1926 roku. Pozostał w stadium prototypu. 1
Koloman Napisano 25 Listopad 2018 Napisano 25 Listopad 2018 RWD-8 jugosłowiańskiej, licencyjnej produkcji. Maszyna ma zamiast rzędowego silnik gwiazdowy Walter NZ-120.Samolot należał do Aeroklubu Novi Sad. 1
Koloman Napisano 27 Listopad 2018 Napisano 27 Listopad 2018 Teraz piękny PZL-26. Zaprojektowany przez Jerzego Dąbrowskiego, Piotra Kubickiego i Franciszka Misztala.Szkoda, że skończyło się na wyprodukowaniu tylko kilku maszyn.Samolot w nowoczesnym układzie wolnonośnego dolnopłata miał znacznie większy potencjał rozwojowy niż górnopłaty RWD. 1
Koloman Napisano 27 Listopad 2018 Napisano 27 Listopad 2018 Może bez większego potencjału rozwojowego ale bardzo ładne i wielce zasłużone sportowe maszyny RWD-5.Oba pokazane na fotografii egzemplarze były pierwszymi wyprodukowanymi (poza prototypem SP-AGJ) w 1932 roku.Jako, że zostały ufundowane przez kolejarzy nosiły stosowne nazwy: SP-AJA KOLEJARZ I" a SP_AJB KOLEJARZ II". Oba latały w barwach Aeroklubu Warszawskiego. 1
Koloman Napisano 27 Listopad 2018 Napisano 27 Listopad 2018 Mówiąc asz" samolot (stwierdzenie użyte w nazwie tematu) mam na myśli przede wszystkim samoloty konstruowane i użytkowane w Polsce i takie będę starał się forować na forum. Z pewnymi wyjątkami oczywiście. Takim własnie wyjątkiem jest ówczesny odpowiednik dzisiejszego Dreamlinera" czyli samolot pasażerski Junkers F-13. Genialna konstrukcja Otto Reutera, która zrewolucjonizowała lotnictwo pasażerskie lat dwudziestych i nadała mu kierunek rozwoju na następne dziesięciolecia. Od momentu wprowadzenia Junkersa do ruchu pasażer nie musiał kulić się w otwartej kabinie przerobionego samolotu wojskowego ale miał do dyspozycji wygodny fotel lub kanapkę w zamknietej, ogrzewanej kabinie. W Polsce stosunkowo szybko wprowadzono na linie Junkersy F-13; najpierw przedsiebiorstwo Aerolloyd" przekształcone potem na AEROLOT" a po upaństwowieniu przewozów lotniczych PLL LOT. A na fotografii Junkers AEROLOTU". 1
Koloman Napisano 29 Listopad 2018 Napisano 29 Listopad 2018 W końcu lat 30-tych również zakłady DWL porzuciły dotychczasową koncepcję górnopłata i zaprojektowały serię nowoczesnych samolotów w układzie wolnonośnego dolnopłata. Jednym z przedstawicieli tej rodziny był RWD-19 – dwumiejscowy (w układzie tandem) sportowy samolot wyczynowy, zbudowany w 1938 r. w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych (DWL). Projekt samolotu został opracowany przez Jerzego Drzewieckiego oraz Tadeusza Chylińskiego w latach 1937-1938. Maszynę oblatał dr.Eugeniusz Przysiecki. Wykonano tylko 1 egzemplarz tego bardzo eleganckiego samolotu. 1
Koloman Napisano 30 Listopad 2018 Napisano 30 Listopad 2018 RWD-19, ciąg dalszy.Fotografia nienajlepsza jakościowo ale dobrze pokazująca układ maszyny. 1
Koloman Napisano 30 Listopad 2018 Napisano 30 Listopad 2018 Kolejna szafa" jak nazwał tą formę samolotu Kolega Sedco Express.Tym razem RWD-2 ale z porucznikiem pilotem Żwirką w maszynie. 1
Sedco Express Napisano 1 Grudzień 2018 Napisano 1 Grudzień 2018 Latająca szafa" - to nie moje określenie a ówczesnych lotników pilotujących LKL - 2bis :-) 1
Koloman Napisano 1 Grudzień 2018 Napisano 1 Grudzień 2018 Chyba jednak pierwsze modele RWD bardziej przypominały szafę".Oczywiście, to określenie lubelskich lotników. 1
Sedco Express Napisano 1 Grudzień 2018 Napisano 1 Grudzień 2018 RWD-2 SP-ADG (?)Na tych niezwykle urokliwych maszynach pil. St.Płonczyński zajął 19 lokatę a pil. E.Więckowski 21, podczas Challange w 1930 r. 1
Koloman Napisano 2 Grudzień 2018 Napisano 2 Grudzień 2018 To kolejna fotografia RWD-2.P.S.cieszy mnię niezmiernie, że nazwę tematu wypełniamy w 100%, to znaczy: asz" - samolot użytkowany przez nasze (polskie) lotnictwo asz" - samolot skonstruowany i wyprodukowany u nas czyli w Polsce 1
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się