Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Nie musiałeś sprowadzać mnie do pionu" przypominając mi temat wątku.Istotnie, umieściłem wspaniałe prace P. Jarosława Wróbla, chcąc zasygnalizować, że są rzetelnym uwiecznieniem sylwetek naszych samolotów,pokazując je znacznie ciekawiej niż stare, pożółkłe zdjęcia. Jako założyciel tematu ( wątku) , kierując się sercem a nie mędrca szkiełkiem i okiem, nie przypuszczałem, że spotkam się z takimi objekcjami miłośników starej awiacji, ot, choć takimi jak ostatnia Twoja uwaga.
Może więc warto założyć nowy temat, właśnie Obrazy..........". Po raz kolejny, za każdymi propozycjami Kolegów odnośnie nowych tematów wątków, odpowiadam. Proszę bardzo, jeśli myślisz o tym poważnie i masz potrzebę , załóż taki wątek i gospodaruj w nim, aby się pomyślnie rozwijał. Ku uciesze miłośników starej awiacji ;-)
Napisano

Ale, póki co, zanim powierzę na dłuższy czas, tematy lotnicze w ręce profesjonalnych miłośników starej awiacji, kilka sylwetek samolotów w pracach min. Jarosława Wróbla...
Loire LeO H 13E.

Napisano
Wszelkie optymistyczne akcenty są zawsze mile widziane.
Nikt na forum tematów kawaleryjskich", artyleryjskich", legionowych" czy innych podobnych nie stara się ilustrować obrazami na przykład Wojciecha Kossaka czy Jerzego Kossaka choć są to nieraz dzieła wybitne.
Jest na forum bardzo interesujący wątek im i ich dziełom poświęcony i tam można nacieszyć oko ich pracami.
Prace Jarosława Wróbla są znakomite ale to tylko obrazy czy rysunki.
Jak to celnie ujął Kolega Sedco Express: .. cieszą oko miłośników starej awiacji".
I tylko cieszą oko, bo ich wartość historyczna jest znikoma przy starych, pożółkłych zdjęciach" jak to napisał Kolega formoza58.
Właśnie dla wielkiej wartości historycznej cenię sobie ogromnie te stare, pożółkłe fotografie", które pracowicie wyszukuje w starych pismach czy gazetach i potem zamieszcza na forum Kolega formoza58.
Czasem zżymam się na ich jakość ale każde z nich jest niepowtarzalne; ma swoją historę sfotografowany samolot czy osoba, miejsce i czas gdzie fotografię zrobiono.
Obrazek na dany temat można malować wielokrotnie, w różnych wariantach czy ujęciach ale fotografii już się nigdy nie zrobi.
I tym smutnym (niestety) akcentem kończę.
  • Super 1
Napisano
J.W.
Bardzo ładna; prosta i elegancka zarazem linia tej maszyny.
Ciekawe jak latała.
Jej widok nasuwa mi myśl założenia osobnego tematu obejmującego polskie samoloty sportowe w dwudziestoleciu międzywojennym.
W aktualnym temacie gubią się one w powodzi Karasi, Łosi, Pezetelek i innych, głównie wojskowych.
Zastanawiam się czy dopucować do nich też szybowce; niby też sportowe no ale bez propelera.
  • Tak trzymać 1
Napisano

Teraz piękny PZL-26. Zaprojektowany przez Jerzego Dąbrowskiego, Piotra Kubickiego i Franciszka Misztala.
Szkoda, że skończyło się na wyprodukowaniu tylko kilku maszyn.
Samolot w nowoczesnym układzie wolnonośnego dolnopłata miał znacznie większy potencjał rozwojowy niż górnopłaty RWD.

  • Tak trzymać 1
Napisano

Może bez większego potencjału rozwojowego ale bardzo ładne i wielce zasłużone sportowe maszyny RWD-5.
Oba pokazane na fotografii egzemplarze były pierwszymi wyprodukowanymi (poza prototypem SP-AGJ) w 1932 roku.
Jako, że zostały ufundowane przez kolejarzy nosiły stosowne nazwy: SP-AJA KOLEJARZ I" a SP_AJB KOLEJARZ II". Oba latały w barwach Aeroklubu Warszawskiego.

  • Tak trzymać 1
Napisano

Mówiąc asz" samolot (stwierdzenie użyte w nazwie tematu) mam na myśli przede wszystkim samoloty konstruowane i użytkowane w Polsce i takie będę starał się forować na forum. Z pewnymi wyjątkami oczywiście.
Takim własnie wyjątkiem jest ówczesny odpowiednik dzisiejszego Dreamlinera" czyli samolot pasażerski Junkers F-13.
Genialna konstrukcja Otto Reutera, która zrewolucjonizowała lotnictwo pasażerskie lat dwudziestych i nadała mu kierunek rozwoju na następne dziesięciolecia.
Od momentu wprowadzenia Junkersa do ruchu pasażer nie musiał kulić się w otwartej kabinie przerobionego samolotu wojskowego ale miał do dyspozycji wygodny fotel lub kanapkę w zamknietej, ogrzewanej kabinie.
W Polsce stosunkowo szybko wprowadzono na linie Junkersy F-13; najpierw przedsiebiorstwo Aerolloyd" przekształcone potem na AEROLOT" a po upaństwowieniu przewozów lotniczych PLL LOT.
A na fotografii Junkers AEROLOTU".

  • Tak trzymać 1
Napisano

W końcu lat 30-tych również zakłady DWL porzuciły dotychczasową koncepcję górnopłata i zaprojektowały serię nowoczesnych samolotów w układzie wolnonośnego dolnopłata.
Jednym z przedstawicieli tej rodziny był RWD-19 – dwumiejscowy (w układzie tandem) sportowy samolot wyczynowy, zbudowany w 1938 r. w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych (DWL). Projekt samolotu został opracowany przez Jerzego Drzewieckiego oraz Tadeusza Chylińskiego w latach 1937-1938. Maszynę oblatał dr.Eugeniusz Przysiecki. Wykonano tylko 1 egzemplarz tego bardzo eleganckiego samolotu.

  • Tak trzymać 1
Napisano

To kolejna fotografia RWD-2.
P.S.
cieszy mnię niezmiernie, że nazwę tematu wypełniamy w 100%, to znaczy:
asz" - samolot użytkowany przez nasze (polskie) lotnictwo
asz" - samolot skonstruowany i wyprodukowany u nas czyli w Polsce

  • Tak trzymać 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie