Skocz do zawartości

Lotnictwo II RP- Godła eskadr w latach 1921- 1939.


Rekomendowane odpowiedzi

8 godzin temu, otton1 napisał:

To "X" na kadłubie to oznaczenie jeszcze z czasów służby maszyny w lotnictwie austro-węgierskim. Niektóre samoloty miały dwa skrzyżowane pasy jak ten wyżej, niektóre tylko jeden jak ten pokazany niżej Aviatik Berg D.I nr 338.02 z Flik 1/J. Jest na forum kolega bardziej znający się na lotnictwie austro-wegierskim to może on się na ten temat wypowie.

A tak nawiasem; czy ten lotnik w białych portkach to nie byłby kpt.pil.Roman Florer?

338.02.jpg

Tak to było mi wiadome, ale mnie interesuje dlaczego i po co pozostawiono takie oznaczenie i co oznaczało w polskim lotnictwie - jednostkę czy może front na którym dana jednostka lotnicza walczyła.

(analogicznie do oznaczenia na np. Ansaldo A1 "Balilla" z 7.EM gdzie samolot dcy kpt pil. W.Konopki miał namalowane pasy (szarfę) na kadłubie w trzech kolorach a pozostałe samoloty eskadry szarfę w dwóch kolorach)

Lotnik w białych spodniach rzeczywiście podobny do Florera. Może to rzeczywiście on .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 24.10.2022 o 23:48, otton1 napisał:

Jest na forum kolega bardziej znający się na lotnictwie austro-wegierskim to może on się na ten temat wypowie.

Nim się ten znający na lotnictwie austro-węgierskim kolega wypowie to dwa słowa na temat załączonej fotografii i pasków: Berg D.I 338.02 był maszyną na której latał Oberleutnant Feldpilot Bela Macourek (Maklary) i te paski to jego osobiste oznakowanie. Paski mają koloryczerwony-biały-zielony czyli barwy węgierskie jako że Macourek był Węgrem. Pewnie taką samą rolę indywidualnego oznakowania spełniały te paski na polskim Brandenburgu. Jak go przejęto to pewno nikt nie miał głowy do ich zamalowania i tak już pozostało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.10.2022 o 08:28, Sedco Express napisał:

Tak to było mi wiadome, ale mnie interesuje dlaczego i po co pozostawiono takie oznaczenie i co oznaczało w polskim lotnictwie - jednostkę czy może front na którym dana jednostka lotnicza walczyła.

Wydaje mi się, że te paski w naszym lotnictwie nie miały jakiegokolwiek znaczenia; były to je zostawiono i tyle.

Sprawdziłem w swoim archiwum fotograficznym i wyszło mi, że takie paski miał tylko ten Brandenburg 276.15.  To byla maszyna szkolna o czym świadczy fakt, że stoi przy niej Florer, który zajmował się tylko szkoleniem. Na fotografii tego samolotu, którą zamieszczam niżej uwidoczniony jest Mieczysław Szczudłowski odbywający szkolenie w pilotażu.

276.15.jpg

  • Tak trzymać 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Starając się rozwikłać zagadkę "jaka to eskadra" po przejrzeniu literatury tematu znalazłem w tomie 33 WLU "Samolot Lublin R.XIII (autor Wojciech Mazur) na str. 22 zdjęcie Lublina z takim samym godłem. Podpis pod zdjęciem brzmi:

"Tylna część samolotu Lublin R.XIIID nr 56.136, zapewne z jednej z eskadr towarzyszących 6.PL"

Jakiej - nie podano. Idąc dalej sprawdziłem historię tej  "ery" o nr 56.136 w publikacji "Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939" (Andrzej Morgała).

I tak:

"o.t. [odbiór techniczny samolotu] - 05.07.1934 r.

w okresie od 25.06. do 22.09.1935 r. 6.PL [Lwów] 63.EL [Esk.Liniowa - chyba winno być ET(EO)]

[pod datą] 24.02.1937 r. - 5.PL [Lida] 56.ET"

tylko, że:

godłem 63.ET(EO) był komar ze strzykawką a 58.ET (EO) niedźwiadek na tle białego równoramiennego krzyża

Zagadka tajemniczego godła pozostaje więc nadal nierozwiązana.

PS - może ktoś rozpozna po budynkach lotnisko i jego lokalizację?

Lublin R.XIII nr 56.136.png

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, M81 napisał:

W książce "Komar i kameleon" Piotra Rapińskiego znajduje się krótka wzmianka na temat tego godła. Autor przypuszcza,że może chodzić o 69 Eskadrę.

Czyli tym samym zakłada, że z eskadry 6.PL.

To tylko gdybanie niczym nie poparte (źródła ?)

O tym godle brak jakichkolwiek informacji w "LzSz", publikacjach Morgały czy też Królikiewicza, Tomasza J.Kowalskiego. W "Polskie eskadry w latach 1918-1939" (Jerzy Pawlak) autor pisze, ze 69.ET(EO) godła nie posiadała.

Ze wszystkich EO wg J.Pawlaka godła  nie miały:

69., 36., 39., 19.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko przypuszczenie. Fragment, o którym wspominałem brzmi:
"Otwartą kwestię stanowi sprawa godła eskadry. Według ustaleń J. Pawlaka eskadra ta nie posiadała swojego godła. Stwierdzenie to wydaje się jednak nie znajdować potwierdzenia w odnalezionym materiale fotograficznym. Na części zdjęć znajdujących się w zbiorach pana Roberta Siejki widoczny jest samolot Lublin R.XIIIC lub R.XIIID na którego kadłubie widoczne jest nieznane godło przedstawiające białe koło z dwukolorową obwódką. Na tle białego koła widoczna jest duża ważka. Podobnego godła nie posiadała żadna inna eskadra, można więc wysnuć przypuszczenie, że tak właśnie wyglądało godło 69 ET."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo mamy błędne  informacje zawarte w publikacji A.Morgały "Samoloty wojskowe..." dotyczące historii użytkowania R..XIII o numerze 56.136.

Znamy więc dwa zdjęcia "ery" z tym godłem - białe pole na samolocie ze znanym numerem mam kształt owalny w odróżnieniu od białego koła na drugim.

Znalazłem jeszcze opis zdjęcia "ery" nr 56.136 w broszurze z serii "100 Lat Polskich Skrzydeł" tyt.: "Lublin R.XIII (Mariusz Konarski i Marek Trojanowicz) na  str.16

Zdjęcie jest szersze (panoramiczne) i z prawej strony stoją w szeregu Potezy XXV

Podpis:

"Samoloty Lublin  R.XIII D i Potez XXV podczas koncentracji lotnictwa w Warszawie, najprawdopodobniej rok 1934-1935. na pierwszym planie samolot Lublin R.XIII D 6.Pułk Lotniczy (Lwów-Skniłów), 63. Eskadra Towarzysząca"

Mamy więc lokalizację - Warszawa lecz błędna jest informacja, że samolot jest z 63.ET (zapewne powtórzono za "Polskie samoloty...")

Wg J.Pawlaka 69.ET została zorganizowana w październiku 1937 r. a to jest sprzeczne z datą koncentracji lotnictwa czyli... nie może to być "era" z tej eskadry.

Z 6.PL we wspomnianej koncentracji (wg J.Pawlaka) brały udział "ery" z 63.ET (str.368) w sumie 9 samolotów w dniach 02-29.09.1934 r. a koncentracja lotnictwa miała miejsce w Dęblinie - ćwiczenia "masowy nalot na Warszawę".

Ciekawe !

PS - Potezy mają godła wskazujące, że są z 12. EL (1.PL) lub 32.EL (3.PL) lub 22.EL (2.PL) - biała gwiazda na ciemnym polu. Sądzę, że są z 1.PL z Warszawy (?)

"

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie