Skocz do zawartości

Sylwetki Lotników II RP 1921- 1939.


Rekomendowane odpowiedzi

Kpt.pil. Stanisław Karpiński (z lewej) i inż. Jan Suchodolski - w tle Lublin R-X, Rzym - 1931 r.
W dniach 23.09 -7.10.1931 r. na tym samolocie w/w wykonali rajd dookoła Europy na trasie: Warszawa - Bukareszt - Konstantynopol - Rzym - Turyn - Londyn - Warszawa o długości 6450 km.

mjr pil. Stanisław Karpinski i inż. Suchodolski Rzym 1931 r..png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...
W dniu 30.12.2019 o 08:29, Sedco Express napisał:

"Nie mógł powrócić do kraju" (?) A z jakich powodów ? Był poszukiwany ? Chyba nie ! Mógł powrócić (jak wielu) ale zadecydował o pozostaniu w Wl.Brytanii (jak wielu). Nazwisko zmienił (jak wielu innych) z czysto praktycznych powodów, zapewne po otrzymaniu obywatelstwa angielskiego.

Przepraszam za długi brak odpowiedzi.

Wujo nie mógł wrócić z wielu względów. Miał żonę Brytyjkę, z którą miał już dzieci. W Polsce był poszukiwany jego brat kpt Wojska Polskiego Stanisław Grabianowski. Zmarł w UK jako Korwin Grandford, więc tu nie tylko o nazwisko chodziło ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...
On 12.05.2017 o 17:55, Koloman napisał:

Kapitan pil.Jach z 3.PL z najważniejszymi odznaczeniami: VM, KW, wstążka od EK 2.Klasse.
jach.jpg&x=800

Witam - to mój pierwszy post, więc dopiero muszę się nauczyć obsługi 😉

Trochę zaskoczyło mnie to zdjęcie i wstążka od EK II kl. 🙄  Przecież od 1919 r. obowiązywał zakaz noszenia odznaczeń i odznak państw zaborczych - wstążki orderowe też zapewne były zabronione. Czy to na pewno wstążka EK a nie np. Gwiazdy Przemyśla ? Białe paski trochę cienkie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakaz noszenia odznaczeń i odznak państw zaborczych (też i Centralnych) niby był ale z jego przestrzeganiem było różnie. Orderów czy odznak zasadniczo nie noszono ale wstążki to bywało, ze tak. Najmniej przejmowano sie zakazem w pprzypadku odznaczeń tureckich i oficjalnie je noszono. Szczególnie Medal Wojenny (tur. Harp Madalyası) czyli popularnie zwaną Gwiazdę Gallipoli. Na przywołanej fotografii obok Jacha siedzi Bogusław Kwieciński z Gwiazdą Gallipoli. To odznaczenie nosił też oficjalnie Ludomił Rayski.

Kwieciński, Jach.jpg

Rayski.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.07.2022 o 17:38, Krzymen napisał:

Witam - to mój pierwszy post, więc dopiero muszę się nauczyć obsługi 😉

Trochę zaskoczyło mnie to zdjęcie i wstążka od EK II kl. 🙄  Przecież od 1919 r. obowiązywał zakaz noszenia odznaczeń i odznak państw zaborczych - wstążki orderowe też zapewne były zabronione. Czy to na pewno wstążka EK a nie np. Gwiazdy Przemyśla ? Białe paski trochę cienkie ...

Nie ulega wątpliwości, że to EK 2 KL. Wstążka w środku czarna a Gwiazdy - czerwona. Wyraźnie widać różnice w stopniu szarości między KW a EK.

odznaczenia.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 8.07.2022 o 08:02, Sedco Express napisał:

Nie ulega wątpliwości, że to EK 2 KL. Wstążka w środku czarna a Gwiazdy - czerwona. Wyraźnie widać różnice w stopniu szarości między KW a EK.

Rzeczywiście – wszystko zatem wskazuje, że to EK II :classic_ohmy:

Dodatkowo czarny środek wstążki ma taki sam odcień jak czarne paski wstążki VM … Kpt. Jach na pewno znał rozkaz gen. Dowbor-Muśnickiego o nie noszeniu odznaczeń zaborczych z lutego 1919 – był przecież dawnym żołnierzem Wojsk Wielkopolskich. A miesiąc później był rozkaz gen. Leśniewskiego ...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

On 8.07.2022 o 01:25, otton1 napisał:

Zakaz noszenia odznaczeń i odznak państw zaborczych (też i Centralnych) niby był ale z jego przestrzeganiem było różnie. Orderów czy odznak zasadniczo nie noszono ale wstążki to bywało, ze tak. Najmniej przejmowano sie zakazem w pprzypadku odznaczeń tureckich i oficjalnie je noszono. Szczególnie Medal Wojenny (tur. Harp Madalyası) czyli popularnie zwaną Gwiazdę Gallipoli.

Zarówno w rozkazie gen. Leśniewskiego (marzec 1919), jak i w „Kodeksie orderowym” Bończy-Tomaszewskiego (1939) nie było żadnej wzmianki o odznaczeniach i odznakach państw centralnych. Chodziło tylko o dawnych zaborców – niby z jakiego powodu miano by zabraniać noszenia odznaczeń tureckich i bułgarskich ? Jeden z najważniejszych dowódców tureckich z czasów Wielkiej Wojny – Mustafa Kemal Atatürk – był przywódcą Turcji, państwa uznawanego za przyjazne Polsce (podobno nigdy nie uznali rozbiorów). Zatem zakaz noszenia takiej np. Gwiazdy Gallipoli nie byłby przez Turcję przyjęty najlepiej 😉 Do Bułgarii też nie było żadnych pretensji. Widziałem w Dziennikach Personalnych M.S.Wojsk. pozwolenia na noszenie odznaczeń tureckich (bułgarskich chyba także, ale mniej).

Edytowane przez Krzymen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sposób noszenia odznaczeń polskich i zagranicznych na mundurze ustalono dopiero w 1921 r. Następnie w latach 1929-1931 r. wydano przepisy regulujące starszeństwo orderów i odznaczeń polskich a dopiero za nimi przypinano zagraniczne. temat ten tzn. regulaminy i przepisy odnośnie odznaczeń to temat rzeka .

Ciekawym jest natomiast noszenie odznaki pilota (np polskiego i innych ) nieprawnie, nie nadanych.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Krzymen napisał:

Zarówno w rozkazie gen. Leśniewskiego (marzec 1919), jak i w „Kodeksie orderowym” Bończy-Tomaszewskiego (1939) nie było żadnej wzmianki o odznaczeniach i odznakach państw centralnych. Chodziło tylko o dawnych zaborców – niby z jakiego powodu miano by zabraniać noszenia odznaczeń tureckich i bułgarskich ? Jeden z najważniejszych dowódców tureckich z czasów Wielkiej Wojny – Mustafa Kemal Atatürk – był przywódcą Turcji, państwa uznawanego za przyjazne Polsce (podobno nigdy nie uznali rozbiorów). Zatem zakaz noszenia takiej np. Gwiazdy Gallipoli nie byłby przez Turcję przyjęty najlepiej 😉 Do Bułgarii też nie było żadnych pretensji. Widziałem w Dziennikach Personalnych M.S.Wojsk. pozwolenia na noszenie odznaczeń tureckich (bułgarskich chyba także, ale mniej).

Dzięki za wyjaśnienie - sprawa jasna. Gdzieś czytałem, że zakaz dotyczył orderów i odznak WSZYSTKICH państw centralnych. W rzeczywistości chodzi o zakaz noszenia orderów i odznak WSZYSTKICH państw zaborczych (czyli Rosji, Niemiec, Austro-Węgier).

 

2 godziny temu, Sedco Express napisał:

Ciekawym jest natomiast noszenie odznaki pilota (np polskiego i innych ) nieprawnie, nie nadanych.

To prawda, interesujący fakt. A czy zna Kolega taki przypadek nieprawnego obnoszenia się z nienadaną odznaką pilota (foto)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amerykanin Joseph Stehling były lotnik z okresu I WŚ zgłosił się ochotniczo do WP. Od 19.12.1919 r. do 29.04.1920 r. służył w I.EL. Został wydalony z jednostki za fałszywe podanie stopnia wojskowego. Był porucznikiem a zgłosił, że ma stopień kapitana. W trakcie służby nie brał udziału (!) w żadnych lotach. Później służył (do kwietnia 1921 r.) jako podpułkownik (!) w lotnictwie łotewskim.

W książce "Gapa z zielonym wieńcem" - A. Olejko (Zabrze-Tarnowskie Góry, 2020) na str. 570 jest zamieszczone identyczne zdjęcie z błędnym wg mnie podpisem "...i jako lotnik polskiego lotnictwa..."

Sadzę, że zdjęcie jest z okresu jego służby w łotewskim lotnictwie a nie polskim.

Stehlin.png

Edytowane przez Sedco Express
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months later...

 

On 16.05.2017 o 17:41, Sedco Express napisał:

Nie był to pogrzeb marszałka a płk.pil.Serednickiego w dniu 27.04.1927 (!).
Zderzyły się dwa Potezy XV - w jednym zginął sierż.pil. Wacław Brzezina a lecący z nim st.szer. Wacław Szablewicz został ranny.
W drugim Potezie st.szer. Winenty Gromadzki wypadł podczas zrzucania wieńca i poniósł śmierć.

Wacław Szablewicz był moim pradziadkiem, po wypadku wrócił jako pilot do 217 eskadry bombowców i latał na PZL Łoś. Później walczył w Anglii w 577 Dywizjonie. Umarł po wojnie - niestety już nigdy nie wrócił do Polski z wiadomych względów. Właśnie wyszukuję informacji o nim. Jego ostatnia córka jeszcze żyje tj. siostra mojej babci. Na cmentarzu w Rembertowie jest symboliczny grób z odznaką RAF.

005_1926-05-08_n19_092_s13_.jpg

Edytowane przez Morgafix
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Morgafix napisał:

 

Wacław Szablewicz był moim pradziadkiem, po wypadku wrócił jako pilot do 217 eskadry bombowców i latał na PZL Łoś. Później walczył w Anglii w 577 Dywizjonie. Umarł po wojnie - niestety już nigdy nie wrócił do Polski z wiadomych względów. Właśnie wyszukuję informacji o nim. Jego ostatnia córka jeszcze żyje tj. siostra mojej babci. Na cmentarzu w Rembertowie jest symboliczny grób z odznaką RAF.

005_1926-05-08_n19_092_s13_.jpg

Na tabliczce widnieje po łacinie "commotio cerebri" tj. wstrząśnienie mózgu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie