Skocz do zawartości

Polskie pociągi szpitalne i sanitarne


wa1aw

Rekomendowane odpowiedzi

Uzupełniając poprzedni wpis to w latach 1919-1921 istniały Pociągi Szpitalne Nr 1, 5, 15 (ten na pewno z wagonami MhX o czy było napisane dużo wcześniej), 18, 20 a więc ich liczba zgadzałaby się z liczbą wagonów typu MhX przekazanych Polsce a co za tym idzie z regulaminowym składem liczącym 16 wagonów.
Stąd jeszcze raz moje pytanie o pochodzenie źródła informacji o polskim PS Nr 34.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muzeum Historii Fotografii w Krakowie udostępniło kopie trzech fotografii pociągów sanitarnych z przetłoczeniami na burtach. Każda ze wspomnianych trzech ma opis nadany przez muzeum. Pierwsza z nich (wpis z dnia 2017-09-24 20:04:42) posiada następujący, pełny opis:
Pociąg Zakaźny nr 34, Europa (kontynent) 1920".

Druga fotografia (wpis z dnia 2017-09-26 22:58:00) ma następujący, pełny opis:
grupa osób przy pociągu sanitarnym. Polska - Tarnów,
1920".

Trzecia, ostatnia, czyli bieżąca fotografia opatrzona jest następującym, pełnym opisem:
kobieta siedząca w drzwiach wagonu pociągu sanitarnego. Polska - Tarnów, 1920".

We wszystkich trzech przypadkach podano, że autor jest nieznany. Jak sam Kolega Edmundo wspomniał, cytuję: Pociągi Służby Zdrowia były formowane przez poszczególne Dowództwa Okręgów Generalnych (od 1921 r. Dowództwa Okręgów Korpusów) analogicznie jak w 1939 r. i nosiły numery właściwe dla macierzystych DOG ... . Oznacza to, że dopiero od roku 1921 przyjął się ten ostateczny system numeracji. Natomiast zdjęcia są datowane na rok 1920.
Przy okazji fakt ten pokrywa się z datą zmiany godła IIRP. Wspominam o tym ponieważ na wagonach widnieje pierwsza wersja godła IIRP, czyli sprzed 1921 roku. Za tym idzie fakt posiadania przez pociągi sanitarne innej (doraźnej) formy numeracji. Mamy zbyt mało informacji aby móc się wypowiadać z całą pewnością. W tym okresie numeracja mogła podlegać dowolnej zmianie. Dowodem na to na pewno nie jest cyfra 2, która nie jest pozostałością oznaczenia 2 Pociągu Sanitarnego 2 Dywizji Armii USA. Amerykańskie pociągi z tego okresu miały na burtach jedynie oznaczenia numeru składu wagonowego pociągu tak jak w przypadku pociągu nr 6703 (numer identyczny na wszystkich wagonach). Pociąg 6703 miał oznaczenie organizacyjne (przynależność do jednostki) 2 Pociąg Sanitarny 2 Dywizji USA. Numerów jednostek nie umieszczano na pociągach, żeby nie ułatwiać ich identyfikacji przez wroga. Dlatego niezwykle trudnym jest zestawienie numeru składu wagonowego z numerem jednostki.

Czy tego typu zasada tymczasowo, czyli do 1921 mogła być stosowana w WP? Tego nie wiem. Może być to jedynie prawdopodobne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważne informacje widnieją na odwrocie zdjęcia P.S.34. Ewidentnym też staje się, że wbrew opisowi (Europa-kontynent) jest to polski pociąg.

Na marginesie wspomnę, że liczba wagonów sanitarnych w wykazach zgadza się z ilością wagonów przekazanych przez ekspedycję pułkownika Gilchrista. Wagonów amerykańskiego" typu jednak mogło być (było) więcej. Wagony z przetłoczeniami na burtach były innej serii niż te gładko burtowe przekazane przez pułkownika. Wagony te mogły trafić za pośrednictwem ekspedycji ARC w Polsce. Prawdopodobnie był to tylko jeden pociąg (P.S.34 vel P.S.2), który być może uległ zniszczeniu lub rozformowaniu.

Foto: tył zdjęcia P.S.34 - i robi się ciekawie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostateczny system numeracji pociągów sanitarnych tudzież wszystkich pociągów Służby Zdrowia WP nie przyjął się w 1921 r. albowiem w tymże roku Wojsko Polskie przeszło na stopę pokojową i wszystkie wymienione w trakcie tejże dyskusji pociągi formowane w latach 1919-1921 uległy demobilizacji (jak większość innych jednostek Służby Zdrowia) czyli rozformowaniu. Pisząc o nazwach i numeracji wymienionych przeze mnie pociągów cały czas chodzi" mi o okres wojny polsko-bolszewickiej. Jaśniej już chyba nie mogę przekazać. Co do Pociągu Sanitarnego Nr 2 to we wcześniejszym wpisie przytoczyłem jego potoczną nazwę (pociąg sanitarny Rosyjskiego Czerwonego Krzyża), prawdopodobne pochodzenie i obsadę kadrową i w dalszym ciągu nie widzę związku z Pociągiem Sanitarnym Nr 34 tudzież pociągiem zakaźnym vel epidemicznym czy też infekcyjnym o numerze 34.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Dziękuję Kolegom za podtrzymanie tematu. Szczególnie jestem wdzięczny Koledze bodziu000000 za publikację ostatnich zdjęć polskiego pociągu sanitarnego w niemieckich rękach. Ten pociąg nasuwa mi na myśl pewną hipotezę, jednak omówię ją później.


Na bieżącym zdjęciu widnieje P.S.32 w Cieszynie jako pociąg SGO Śląsk". Wagony widoczne na zdjęciu to Mhx804 i 805.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S.32 w Cieszynie jako pociąg SGO Śląsk". We wpisie z dnia 2015-10-31 08:51:20 widnieje zdjęcie wagonu z chorągiewką z czerwonym krzyżem, który widoczny jest także na bieżącej fotce. Wagon z chorągiewką jest wagonem o numerze Mhx805.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie