skin Napisano 14 Maj 2015 Autor Napisano 14 Maj 2015 Witam serdecznie. Przeglądam odkrywcę od dawna ale dopiero dzisiaj postanowiłem założyć konto bo mam problem z Paraloidem i Taniną. Przekopałem całe forum odkrywcy, przeczytałem wszystkie możliwe tematy związane z paraloidem i już sam nie wiem jak to robić". Za dużo jest podanych sprzecznych informacji (np. zmywanie taniny - ścieranie taniny). Zauważyłem, że niektórym z was udaje się uzyskać całkiem ciekawy efekt lekko pociemnionej stali, a wykończenie paraloidem nie powoduje super połysku".Moje mieszaniny.Paraloid b44 roztwór 11% w Toluenie.Tanina 50 gr w 500ml rozpuszczalnika (200ml wody, 300 ml alkoholu etylowego skażonego(bezbarwny denaturat) bo czystego szkoda :).I mój problem wygląda następująco:Po pokryciu jedną warstwą taniny, przedmiot wychodzi fioletowy z ciemnymi plamami, dodatkowo błyszczy się. Druga warstwa taniny powoduje całkowite poczernianie przedmiotu ale połysk jest jeszcze większy. Jak próbowałem przetrzeć szczotką, aby trochę zmatowić to zdzierało mi taninę w niektórych miejscach do gołej blachy. Pierwszą warstwę taniny trzeba przemyć wodą?Pokrywając dwie warstwy taniny paraloidem otrzymałem super połysk" aż razi po oczach.Co robię źle?
Hebda Napisano 14 Maj 2015 Napisano 14 Maj 2015 http://odkrywca.pl/helm-wegierski-jak-najlepiej-oczyscic,668122.htmlPo nałożeniu taniny i b44 pokryj woskiem bodajże H80 z dodatkiem sproszkowanego grafitu.ładnie zmatowieje.Taniną pokrywałem tylko raz(nic nie ścierałem,malowałem b44 bez zmywania/tarcia taniny) Reszta w linkuTu masz przykład:Przed H80https://forum.odkrywca.pl/uploads/forum_old/photos/picsforum25/b44__1.jpgPo H80https://forum.odkrywca.pl/uploads/forum_old/photos/picsforum25/dsc06985.jpg(Taniny w 500ml.. Coś Ty czołg konserwujesz?:) )Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Hebda 21:41 14-05-2015
skin Napisano 14 Maj 2015 Autor Napisano 14 Maj 2015 Ten temat też przerobiłem. I z tego co zauważyłem, po taninie moje przedmioty wyglądają dokładnie tak jak ten hełm po paraloidzie. Chciałbym uzyskać taki efekt (jak kolega z tematu pisał, paraloid+tanina):https://forum.odkrywca.pl/uploads/forum_old/photos/picsforum25/dsc00367.jpgNiestety u mnie wszystko wychodzi czarne jak smoła i połyskujące jak szkło. Bez wosku się nie obejdzie? Jeszcze jedno mnie męczy, fioletowy nalot lepiej przemyć pod wodą czy szczotkować na sucho?Czołgu nie konserwuje :P za dużo mi się ozrobiło". Nie wiedziałem, że jest tak wydajna.
Hebda Napisano 14 Maj 2015 Napisano 14 Maj 2015 Nigdy fioletu nie miałem,chyba że oślepłem:)Może spróbuj na jakimś metalu próbnym" nałożyć B44 z grafitem?-może to wystarczy by usunąć połysk.A jak nie to po b44 wosk z grafitemJa kupowałem w strefakonserwatora,ale myślę że grafit znajdziesz i w artystycznej składnicy itp.Mag był kryty cortaninem" -coby nie było ale nie bedzie to to samo co tanina w dobrych proporcjach.Ktoś napisał Cortanin to taki półśrodek. To tak jakby ktoś słodził sobie herbatę słodzikiem. Niby słodkie ale nie dokońca chyba o to chodzi."
remington Napisano 15 Maj 2015 Napisano 15 Maj 2015 Tanina faktycznie czasem daje różne efekty. Zapewne wpływ na to ma po części rodzaj korozji, ale zauważyłem też, że świeżo sporządzony roztwór taniny potrafi dać takie błyszcze powłoki, coś jakby wysychało jak lakier. Za to jak roztwór postoi ok. miesiąca, to daje efekty czarnego matu z luźnym, fioletowym nalotem na wierzchu. Naloty te różnie usuwam, na mokro, wodą, po wyschnięciu potrafią wyjść delikatne, rudawe naloty, więc lepiej zmywać alkoholem czy innym rozpuszczalnikiem organicznym.Bezpieczniej jednak wyszczotkować miękką szczotką.ps. Niby ciemne zabarwienie po taninie można usunąć słabym roztworem wodorotlenku sodu, faktycznie to działa, ale jakoś metodzie nie ufam nie mając pewności, czy nie niszczy się efekt stabilizacji korozji.
vis1939 Napisano 15 Maj 2015 Napisano 15 Maj 2015 Niestety u mnie wszystko wychodzi czarne jak smoła i połyskujące jak szkło. Bez wosku się nie obejdzie? Jeszcze jedno mnie męczy, fioletowy nalot lepiej przemyć pod wodą czy szczotkować na sucho?"Czarne jak smoła bo nadmiar taniny trzeba porządnie wyszczotkować pod wodą,szczota plastikowa pozostawia jej więcej,stalowa mniej co oczywiste.Nakładany B44 nie może być gęsty,bo wtedy wychodzi gruba szklista powłoka - im cieniej,tym mniej się błyszczy.I trzeba pamiętać,że po nałożeniu lakieru powierzchnia jeszcze nieco ciemnieje.Jak koniecznie chcesz mocno matowy efekt,to kup takowy lakier do zabezpieczania obrazów,choć oczywiście nie będzie tak odporny jak b44.
viator01 Napisano 15 Maj 2015 Napisano 15 Maj 2015 Ja bym nie kombinował. Jak pisze Hebda - 10% B44 a na to cosmoloid powinien załatwić sprawę.
skin Napisano 21 Maj 2015 Autor Napisano 21 Maj 2015 Dziękuję za rady. Coś dalej robię nie tak jak trzeba. Przy delikatnym szczotkowaniu na mokro to ładnie matowieje ale w niektórych miejscach potrafi zmyć taninę do gołego metalu i efekt jest jeszcze gorszy. Chyba pozostanę przy efekcie smoły...Zmywać taninę po 24 godzinach, czy tak jak przy niektórych preparatach na bazie taniny(np cortanin f lub fertan) po godzinie od nałożenia pierwszej warstwy?
vis1939 Napisano 22 Maj 2015 Napisano 22 Maj 2015 Wrzuć zdjęcie przedmiotu,będzie wiadomo co jest nie teges.Tanina lepiej trzyma się na porowatym lub z nalotem korozji,na gładkim niewiele jej zostaje.mywać taninę po 24 godzinach, czy tak jak przy niektórych preparatach na bazie taniny(np cortanin f lub fertan) po godzinie od nałożenia pierwszej warstwy?"Zmywa się jak całkowicie wyschnie(24h) inaczej nie ma to sensu.
skin Napisano 23 Maj 2015 Autor Napisano 23 Maj 2015 A tak po przetarciu na mokro szczotką. Po ponownym nałożeniu taniny wychodzi smoła. Co z tym zrobić? Ogólnie chciałem uzyskać jednolitą, lekko przyciemnioną/poczernioną powierzchnię.Jedyne co mi wychodzi to połyskująca smoła, fiolet albo przedmiot w plamy...
remington Napisano 24 Maj 2015 Napisano 24 Maj 2015 Na czystej, gładkiej stali bez korozji tanina będzie schodzić. Trwałe związki taninowe tworzą się w kontakcie z korozją.
newcomer Napisano 22 Czerwiec 2015 Napisano 22 Czerwiec 2015 Albo parkeryzacja, lub brunira.Jak ją nakładać widać na filmiku.http://www.youtube.com/watch?v=pyWzfS79srENastępnie wystarczy tak po brunirowany przedmiot wygotować przez 5 minut w wodzie destylowanej i otrzymamy piękny czarny kolorek, który wytrzyma nam kilkadziesiąt lat.Post został zmieniony ostatnio przez moderatora Czlowieksniegu 16:21 22-06-2015
lina_90 Napisano 26 Czerwiec 2015 Napisano 26 Czerwiec 2015 Podepnę się do tematu, po piaskowaniu metalu nie ma sensu w takim razie malować go taniną skoro trwała powłoka pojawia się dopiero po kontakcie z korozją? Tylko B44 z grafitem i na to jeszcze ewentualnie H80? Chodzi mi o trwałą powłokę która nie zejdzie po kilku dotknięciach.
viator01 Napisano 26 Czerwiec 2015 Napisano 26 Czerwiec 2015 Przy czystym metalu rzeczywiście tanina nie ma sensu. Ale jedna poprawka - z grafitem nie mieszasz paraloidu tylko wosk - chodzi o to, że jak są wżery, to w nich zbiera się jasny wosk i pojawiają się kropki, a grafit upodabnia kolor wosku do stali i tego efektu nie widać - działa trochę jak szpachla.
ataka Napisano 11 Lipiec 2015 Napisano 11 Lipiec 2015 Witam, pierwsze próby z taniną właśnie w toku. Tylko mam pytanie, czy taki niebieski kolor po opędzlowaniu taniną to normalka, cy cuś idzie nietak..? Roztwór 1 łyżka wody, 3 łyżki spirytu technicznego, 1 łyżka taniny.
ataka Napisano 11 Lipiec 2015 Napisano 11 Lipiec 2015 A już całkiem niebiejsko jest na częściach które były w lepszym stanie i mniej pordzewiałe tak jak ten podajnik..
ataka Napisano 11 Lipiec 2015 Napisano 11 Lipiec 2015 Szczotkować to przed nałożeniem paraloidu, jak radził któś wyżej? Ale szczota stalowa czy inna na mokro czy sucho, bo różne opinie chodzą? A może wosk z grafitem itak wszystko poczerni..
viator01 Napisano 11 Lipiec 2015 Napisano 11 Lipiec 2015 Wosk z grafitem może nie poczernić aż tak bardzo
viator01 Napisano 11 Lipiec 2015 Napisano 11 Lipiec 2015 Ja daję tylko tyle, żeby wosk kolorem nie odbiegał od metalu. Zatem grafit musiałby być granatowy :)
remington Napisano 12 Lipiec 2015 Napisano 12 Lipiec 2015 Ten niebieski nalot to nadmiar nie związanej taniny. Możesz go usuwać szczotą z bardzo cienkim włosiem stalowym, lub szczecinowym, albo zmywać rozpuszczalnikiem, np. nitro.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.