Skocz do zawartości

Nalot luftawaffe na Usa


Rekomendowane odpowiedzi

Może by i dało radę. Po najkrótszej linii z francuskiego wybrzeża do Nowego Jorku jest około 5500 km. Tyle z grubsza wynosi maksymalny zasięg He 177.

Z tym że to jest ponad 15 godzin lotu; wątpię by He 177 pociągnął tyle czasu bez awarii silnika :).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gdyby niemcy lepiej zaplanowali swoja faze projektow i konstrukcji nowoczesnych broni i mieli na tym szczeblu dobra wspolprace z japonia mogli razem przed 1940 r wyprodukowac nowoczesna ludz podwodna , ktora posiadala na swym pokladzie trzy samoloty bombowe
dopiero by srali w gacie jankesi :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg raportów wywiadu brytyjskiego, opublikowanych w sierpniu 1944, w wyniku przesłuchania jeńców otrzymano informację o locie Junkersa Ju390, który w styczniu 1944 miał zostać dostarczony do FAGr 5 (Fernaufklärungsgruppe 5), stacjonującej w Mont-de-Marsan koło Bordeaux.
Jeńcy mieli zeznać, ze maszyna wykonała 32-godzinny lot aż do miejsca odległego o 19 km (12 mi) od brzegów USA na północ od Nowego Jorku.
Raport został zdyskredytowany po wojnie przez RAF, dokonywane analizy nie potwierdzały możliwości wykonania takiego lotu.

Co do okrętów podwodnych z samolotami na pokładzie - Japończycy dysponowali takim sprzętem i nawet dokonali ataków na terytorium Stanów Zjednoczonych - 9 września 1942 samolot startujący z I-25 B1 zbombardował las w stanie Oregon. Celem było wywołanie pożarów, jednak wilgotna ściółka nie zajęła się ogniem.

Bardziej ambitna koncepcja wzięła w łeb z powodu zakończenia wojny - I-400 z maszynami Aichi M6A1 Seiran na pokładzie wykonywał właśnie misję, której celem był atak na kanał Panamski, gdy ogłoszono zawieszenie broni.

Takie ataki mogły mieć jedynie wydźwięk propagandowy i psychologiczny - skala zniszczeń byłaby niewielka. Znacznie groźniejsza była koncepcja ataku na USA w ramach projektu „Prüfstand XII” - plan wyposażenia U-boota w rakietę A4/V2 i ostrzelania Nowego Jorku. Rozważane użycie do tego celu głowicy atomowej było w tym czasie mrzonką, ale w głowie Hitlera narodził się pomysł zastosowania Tabunu (luty 1945)...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tomasz70: gwoli ścisłości, celem tej przerwanej wyprawy japońskich podwodnych okrętów lotniczych nie był Kanał Panamski, lecz atol Ulithi w archipelagu Karolinów. Był to rejon koncentracji floty amerykańskiej prowadzącej operacje przeciwko Wyspom Japońskim.

Najbardziej można powiedzieć sensownym i udanym planem niemieckiego ataku na USA była operacja Pastorius podjęta w czerwcu 1942. W jej ramach dwa okręty podwodne wysadziły na amerykański brzeg 4-osobowe grupy dywersyjne, wyposażone w broń i dużą ilość materiałów wybuchowych. Celem było przeprowadzenie serii zamachów na różne obiekty cywilne i wojskowe, mosty, elektrownie itd. Jednak do żadnych zamachów nie doszło, bo dowódca jednej z grup i jeszcze jeden z Niemców zgłosili się do FBI i wydali cały plan. Dzięki temu dywersanci zostali szybko schwytani i po krótkim procesie skazani na karę śmierci, którą wykonano już w sierpniu 1942 (tylko tych dwóch informatorów prezydent ułaskawił, zamieniając jednemu wyrok na 30 lat więzienie a drugiemu na dożywocie - obu zresztą po wojnie zwolniono, jeszcze w latach 40.).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Speedy - z atakiem na Ulithi pełna zgoda. Pastorius" natomiast to jednak totalna klapa - dywersanci sami zgłaszają się do władz amerykańskich, zanim jeszcze rozpoczęli jakiekolwiek działania...
Soldierprzemo - Niemcy mieli bazę meteorologiczną na Grenlandii. O lotniskach nie słszałem. I jeszcze jako ciekawostka - od października 1943 działała automatyczna stacja meteo Kurt" umieszczona przez U-537 na Nowej Funlandii.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tomasz70: Pastorius" to klapa, ale że tak powiem nie z przyczyn technicznych, tylko ludzkich. Nie zawiódł sprzęt, nie było efektywnego przeciwdziałania Amerykanów. Może i faktycznie był tu ukryty pewien nieusuwalny czynnik: do USA wypadało wysłać ludzi jakoś obytych w tamtejszym środowisku, mających tam rodziny, znajomych, dwóch chyba było nawet obywatelami amerykańskimi. Siłą rzeczy niełatwo było pewnie znaleźć ludzi o takich cechach, którzy zarazem byliby głęboko lojalni wobec nazistowskiego systemu.

Większość tych pomysłów zaś z atakami lotniczymi czy rakietowymi na Nowy Jork była powiedzmy sobie technicznie niewykonalna czy na granicy wykonalności. Np. to od czego zaczął się ten wątek, wyprawa He 177 w jedną stronę: to był dość awaryjny samolot, nękały go częste pożary silników i inne jeszcze usterki i wysyłanie go w 15-godzinny lot nad oceanem raczej nie wydaje się rewelacyjnym pomysłem.

Mój własny plan, który wymyśliłem przy okazji podobnej dyskusji na jakimś forum, to atak samolotu z katapultowca". Niemcy mieli kilka takich statków - najbardziej znane to Schwabenland i Friesenland. Służyły one generalnie do szybkiego przewozu poczty przez Atlantyk, w czasach gdy zrobienie oceanu za jednym zamachem przez samolot wciąż było jeszcze pewnym wyczynem. Statki te wyposażone były w katapultę i przenosiły taki spory 4-silnikowy samolot pocztowy Blohm &Voss Ha 139, zdolny do przeniesienia 500 kg przesyłek na odległość 5000 km.

Można by sobie wyobrazić skonfigurowanie Ha 139 jako bombowca z jakimś niewielkim ładunkiem, tylko dla psychologicznego efektu. Katapultowiec podwiózłby go niezbyt blisko, powiedzmy na 1500 km od celu, z takim wyliczeniem by zaatakować w nocy, a następnie powrócić na statek. Wydaje mi się, że w takiej odległości od brzegu amerykańskie patrole były nieliczne. Ówczesne radary też raczej nie stały jeszcze na wysokim poziomie, najprawdopodobniej pojedynczy samolot w nocy poradziłby sobie też ze znalezieniem celu (szczególnie przy braku zaciemnienia). Nocnych myśliwców z radarem Amerykanie jeszcze za bardzo nie mieli, pierwsze dostawy P-70 to powiedzmy kwiecień 1942 (pierwszy egz.). Tak więc może i byłoby coś takiego do zrobienia...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie