Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Trooper85

Zagadka cz. 3

Recommended Posts

Niemiecki samolot pasażerski Rohrbach Ro-VIII Roland I" (2 pilotów + 10 pasaerów)

Numer seryjny 18. Oblatany 5 września 1926. Dostarczony Lufthansie, gdzie otrzymał rejestrację D-991 i nazwę ugspitze". W grudniu 1927 wyczarterowany przez linie Iberia początkowo miał rejestrację M-CACA, którą już 27 grudnia 1927 zmieniono na M-CAAC. W sierpniu 1928 zwrócony Lufthansie wrócił do rejestracji D-991.

W tym samym roku przekazany do Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt (DVL) w celu przebudowy na bombowiec dalekiego zasięgu Rohrbach Ro-XII Roka" (spotyka się też oznaczenie Ro-VIIIMb) – to wcielenie pokazał LeszekS.

Jeszcze w 1928 trafił do zakładów Rohrbach Metall-Flugzeugbau GmbH, gdzie ponownie przebudowano go na samolot pasażerski, modernizując do standardu Roland Ia" (mocniejsze silniki). Po modernizacji numer seryjny został zmieniony na 40. Przekazany został Lufthansie, gdzie otrzymał rejestrację D-1338 i swoją dawną nazwę ugspitze". 17 listopada 1928 na krótko ponownie wyczarterowała go Iberia. Tym razem latał z rejestracją M-CADD. Po powrocie do Lufthansy przywrócono mu rejestrację D-1338.

7 marca 1931 rozbił się w Oldenzaal, w Holandii.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pierwsza myśl: coś związane z Vickersem Wellesley, ale nie. Ale na razie szukam wśród Vickersów...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zagadka pozostaje nadal nieodgadniona...

Podpowiedź:
Na zdjęciu widoczna jest pewna charakterystyczna dla tej konstrukcji cecha, która powala podjąć właściwy trop. A jak już się go podejmie można być bardzo zaskoczonym :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że zagadkę można uznać za odgadniętą :)

Jest to Fairey Battle II T

Już w 1939 do Kanady wysłano duża ilość bombowców Battle. Samoloty te zostały wykorzystane do szkolenia załóg. Niektóre z nich poddano pewnym modyfikacjom. Jedna z konwersji polegała na ścięciu grzbietu i zainstalowaniu wieżyczki strzeleckiej Bristol. Samolot uzyskał oznaczenie Battle I T (na zdjęciu) i służył do szkolenia strzelców pokładowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jesienią 1940 Kanadyjczycy zaczęli się obawiać, że ze względu na przebieg wojny mogą wystąpić kłopoty z dostawa silników RR Merlin oraz części zamiennych do nich, a tym samym Faireye zostaną uziemione. Postanowiono zbadać możliwość wykorzystania innej jednostki napędowej. Wybór padł na silnik Wright Cyclone R-1820-G38. Zakłady Fairchild w Quebek dokonały odpowiedniej przebudowy Battle I T numer R7439. Zamiana silnika okazała się udana, ale ponieważ obawy co do dostaw Merlinów nie spełniły się żaden inny egzemplarz nie został przebudowany.

Battle z silnikiem Cyclone dostał oznaczenie II T

Salamander rozdaje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

VFW / Fokker VFW-614

Advanced Technologies Testing Aircraft System

numer seryjny G-017

rejestracja D-ADAM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie..

Samolot zbudowany na zawody o puchar Schneidera w 1929 był szczególnym rodzajem łodzi latającej. Start odbywał się w dwóch fazach. W pierwszej silnik napędzał śrubę, która rozpędzała maszynę. Umieszczone na spodzie skrzydełka działały jak w wodolocie i unosiły kadłub ponad wodę. W drugiej fazie następowało przełączenie mocy ze śruby na śmigło…

W praktyce samolot nigdy nie wystartował. O ile rozbieg odbywał się bez problemu, to mechanizm przełączania ze śruby na śmigło okazał się zawodny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Precyzyjniej jest to Grumman JRF-5G (BuNo 37782, rejestracja USCG-7782), wyposażony w system Grunberga. Czasami samolot ten określano jako Grunberg Goose.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...

Important Information