s_boj Napisano 10 Styczeń 2011 Napisano 10 Styczeń 2011 ja jestem kresowiak, tu do nas wiadomości później docierają :)pokazali to to w Było nie minęło" i można było wnioskować, że świeżynka
Michal O Napisano 10 Luty 2011 Napisano 10 Luty 2011 Witam, to mój pierwszy post na forum.lars71- jeśli chodzi o przydatność dla P.11 to jeśli przyrząd jest sprawny to jak najbardziej. Na zdjęciach które mam pod ręką nie odnalazłem tego przyrządu, a jedynie bliźniaczo podobny tyle że z napisem smar" zamiast olej", ale naturalnie przyrząd służy do tego samego i jest przystosowany do tych samych ciśnień.Nadwojciech- skąd katalog?rwd- skąd tablice i reklamy?MLP?Jeśli chodzi o oddawanie do muzeów to jeśli chodzi o przyrządy pokładowe problem jest tego rodzaju że trzymając to u siebie i nie pokazując nie powiększamy naszej wiedzy na ten temat. Ja od jakiegoś czasu interesuję się tematem przyrządów które były stosowane na samolotach produkowanych w Polsce w okresie międzywojennym oraz wiedzą na ten temat w naszym kraju (aczkolwiek jak wpadnie mi w ręce coś z okresu późniejszego nie gardzę). Zbieram materiały, zdjęcia, artykuły, pojedyncze informacje. Niestety jeśli ktoś się nie pochwali swoimi zbiorami nie mam zdjęcia tych wyjątkowych okazów w dobrej jakości, nie mówiąc o możliwości wykonania fotografii osobiście czy zwymiarowaniu. A trzeba Wam wiedzieć drodzy trzymający je w ukryciu że niektóre typy (większość?)znamy jedynie z rozmazanych fotografii z powszechnie dostępnych monografii. A te dane to punkt wyjścia zarówno dla kompletowania katalogu" przyrządów stosowanych na polskich samolotach jak i wykonania atrap. Podam kilka zdjęć aby uzmysłowić jaki to wspaniały efekt pięknie wykonana atrapa wsadzona do odrestaurowanej maszyny/zbudowanej repliki. Francuski D.520:http://photos.caea.info/albums/userpics/10001/moyen_060822_d520_alti.jpghttp://photos.caea.info/albums/userpics/10001/moyen_060822_d520_alti2.jpgZ mieszaniny powojennych przyrządów osiągnięto prawie kompletny panel replik (może część jest działająca?), do tego czasu może już go uzupełnili:http://photos.caea.info/albums/userpics/10001/moyen_040501_d520_4.jpghttp://photos.caea.info/albums/userpics/10001/moyen_IMG_5660.JPGBo kwestia jest tego rodzaju że ci nieliczni właściciele mają radość z posiadania takich unikalnych przyrządów, ale dla innych to nośnik informacji na temat historii polskiej techniki.Dlatego jeśli ktoś posiada w swojej kolekcji jakiś przyrząd polski lub zagraniczny prosiłbym o kontakt lub co najmniej fotografię. Wiedzmy że coś takiego się zachowało i w razie potrzeby ludzie zajmujący się historią polskiego lotnictwa niech mają do tego dostęp.
Michal O Napisano 11 Luty 2011 Napisano 11 Luty 2011 Przepraszam za post pod postem ale znalazłem w końcu lepsze fotografie tej kabiny D.520. Część przyrządów jest oryginalna a część to atrapy, co widać na fotografii tablicy od tyłu.http://photos.caea.info/albums/userpics/10001/081129_d520.jpghttp://photos.caea.info/albums/userpics/10001/080921_d520_603_cockpit.jpghttp://photos.caea.info/albums/userpics/10001/081129_d520_4.jpgcały album: http://photos.caea.info/thumbnails.php?album=6
Nadwojciech Napisano 11 Luty 2011 Napisano 11 Luty 2011 Witam Michale,katalog z moich zbiorów.Pozdrawiam.
mateo68 Napisano 14 Luty 2011 Napisano 14 Luty 2011 a co koledzy powiecie na ten eksponat czy to Łoś czy nie Łoś????http://allegro.pl/oryginalny-wysokosciomierz-gerlach-pzl-37-los-i1461023760.html
rwd Napisano 14 Luty 2011 Napisano 14 Luty 2011 rwd- skąd tablice i reklamy? - No cóż, zbiory własne.MLP? - skrót nazwy Muzeum Lotnictwa Polskiego
lars71 Napisano 14 Luty 2011 Autor Napisano 14 Luty 2011 WitamMichal O - mam fotki mojego manometru cisnienia oleju i cisnieniomierza paliwa GERLACH w wiekszej rozdzielczosci, moge przeslac na maila, nie ma problemu. Cieszy mnie ze ktos chce zajac sie katalogowaniem tego typu eksponatów. Co do mojej deklaracji podarowania ich do MLP zrobie to jak tylko bede w Polsce, mam nadzieje ze juz za pare tygodni. Wszedlem w kontakt z p.dyr Radwanem i jestesmy umówieni na spotkanie. Manometr jest sprawny i zasili kokpit Jedenastki" (w chwili obecnej jest tam atrapa). Pozdrawiam
muslim Napisano 14 Luty 2011 Napisano 14 Luty 2011 http://allegro.pl/kursorek-navigator-lotniczy-od-1-zl-i1457095417.html
Michal O Napisano 14 Luty 2011 Napisano 14 Luty 2011 Obecnie mam sporo roboty więc nie mogę za często się udzielać ani wymieniać emaile, ale jak skończę to wracam do przyrządów.mateo68- raczej nie Łoś. Wysokościomierz do 4km więc coś małego. Jest znana fotografia kokpitu R-XIIIG z tym wysokościomierzem.rwd- wiem co to MLP, MLP?" oznaczało czy ze zbiorów Muzeum ;) Jeszcze niestety nie miałem kiedy pojechać i nie wiem czym dysponują (pan Hoffmann mówił że ciekawe rzeczy mają), dodatkowo przeprowadzka do nowego budynku wiele namieszała.Nadwojciech- czy posiadasz jeszcze coś ciekawego? Czy byłbyś chętny podzielić się?lars71- tak, jeśli to możliwe to prosiłbym o fotografie. Email prześlę przez priva. Dzięki.W poprzednim poście napisałem że proszę o kontakt osoby które posiadają przyrządy. Pomyłka- zbieram wszystko co dotyczy lub może dotyczyć przyrządów na polskich samolotach.PozdrawiamMichał
mateo68 Napisano 14 Luty 2011 Napisano 14 Luty 2011 dziekuje serdecznie za odpowiedź szkoda żeby gdzieś zagubiły się takie rodzynki , chwała ci za to że starasz się zachować to dla przyszłych pokoleń . nawet dla kilku , kilkudziesięciu osób w przyszłości będzie to super pamiątka . pozdrawiam maciek
Revi16 Napisano 14 Luty 2011 Napisano 14 Luty 2011 Odnosnie tego wysokościomierza to jest do 4km czyli taki sam jak w PZL37 ,jedynie rozkład na cyferblacie jest troche inny , moze to jakaś inna wersja , wcześniejsza , póżniejsza?
Michal O Napisano 15 Luty 2011 Napisano 15 Luty 2011 Chyba wiem o co Ci chodzi- o wysokościomierz z tablicy pilota? Jeśli tak to tamten wygląda mi na licencję Kollsman'a (licencję gdyż moim zdaniem na zdjęciach widać napis WYSOKOŚĆ" w miejscu gdzie w oryginale było ALTITUDE"). To zupełnie inna konstrukcja, dwuwskazówkowy, przystosowany do odbioru ciśnień z rurki spiętrzeniowej. Zakres podawany w monografii AJ-Press'u to 0-10000m, osobiście nie jestem pewien czy nie 0-5000m.
Revi16 Napisano 15 Luty 2011 Napisano 15 Luty 2011 WitamTak , mam na myśli ten ze zdjęcia. Rozumiem że wylkuczasz mozliwośc aby ten z aukcji byl jego następcą.
Michal O Napisano 15 Luty 2011 Napisano 15 Luty 2011 Wykluczam ze względu na to że ten z Łosia był firmy/na licencji Kollsman'a, a ten z aukcji to licencja firmy Aera.
Michal O Napisano 15 Luty 2011 Napisano 15 Luty 2011 Jeszcze mała uwaga, wcześniej napisałem że do 4km, ale sądzę że wskazywał do 5km.
Revi16 Napisano 15 Luty 2011 Napisano 15 Luty 2011 Dzieki za info , napisałeś że wysokościomierz z kabiny pikota , czy istniał jeszcze jakiś wysokościomierz?Tak z ciekawości , ile jest Ci znanych rodzajów wysokościomierzy produkcji Gerlacha?Znajde gdzieś jakieś zdjęcia polskich przyrządów pokładowych?
Michal O Napisano 16 Luty 2011 Napisano 16 Luty 2011 Tak, w Łosiu wysokościomierze były jeszcze na stanowisku bombardiera oraz radiotelegrafisty, z tego co widać to są to Gerlachy na licencji Aera do 10km.Ile jest mi znanych... tak na szybko przejrzałem fotografie to wychodzi ok 6, ale bardzo możliwe że mam więcej, nie mówiąc o tych których zdjęć nie mam.Gdzie szukać fotografii- monografie samolotów, przedwojenne książki o lotnictwie.
lars71 Napisano 7 Marzec 2011 Autor Napisano 7 Marzec 2011 Chcialbym poinformowac, ze zgodnie z moja obietnica zlozona na forum, przyrzady pokladowe GERLACH-WARSZAWA (manometr cisnienia oleju i cisnienia paliwa) zostaly w dniu 2go marca przekazane do MLP w Krakowie na rece p.dyr Radwana. Przy okazji mialem sposobnosc dokladnego przyjrzenia sie kokpitom wszystkich ocalalych polskich platowcow. Na tym tle p11c wypada zdecydowanie najslabiej - wszystkie przyrzady za wyjatkiem busoli to atrapy lub nie oryginalne tymczasowe uzupelnienia. Zostalem zapewniony ze przy okazji najblizszego remontu jedenastki" (konieczna jest wymiana pierscieni na jednym cylindrze) manometr olejowy zostanie zamontowany i wpiety w uklad smarowania. A tak nawiasem mowiac to zarowno p.dyr Radwan jak i pan P.Lopalewski ktory oprowadzal nas po muzeum to wspaniali ludzie, pelni pasji i szczerze oddani lotnictwu. To prawdziwa przyjemnosc miec z nimi do czynienia. Miejmy nadzieje ze kiedys uda sie do-kompletowac kokpit jedynego na swiecie pulawszczaka".
s_boj Napisano 7 Marzec 2011 Napisano 7 Marzec 2011 Gratuluję decyzji! i szczerze, bardzo dziękuję jako miłośnik historii militarnej :)
Michal O Napisano 8 Marzec 2011 Napisano 8 Marzec 2011 Świetnie lars! Na dniach będę jechać do MLP to się z nimi zapoznam. Dzięki i pozdrawiam.
s_boj Napisano 9 Marzec 2011 Napisano 9 Marzec 2011 http://www.muzeumlotnictwa.pl/aktualnosci_archiwum.php?id=118I szacunek dla Muzeum, które doceniło dar :)
Michal O Napisano 25 Marzec 2011 Napisano 25 Marzec 2011 Po pierwszym wypadzie do MLP.Manometry od lars'a obfotografowane i zwymiarowane. Jeszcze raz dzięki!Posiedziałem w bibliotece, różne ciekawe rzeczy znalazłem. Doszedłem dopiero do gdzieś tak 1/4 katalogu instrukcji, więc liczę na więcej.Czasu na oglądanie muzeum nie miałem, ale szczęśliwie zauważyłem przypadkiem w gablocie... termometr smaru Gerlacha. Załączam fotografię.
Michal O Napisano 25 Marzec 2011 Napisano 25 Marzec 2011 Obok termometru stoi chyłomierz podłużny. Załączam zdjęcie.Kolejny wypad do Krakowa- wkrótce.Pozdrawiam
s_boj Napisano 8 Maj 2011 Napisano 8 Maj 2011 widzieliście co wyszło w ostatnim Było nie minęło"? :)http://www.tvp.pl/historia/magazyny-historyczne/bylo-nie-minelo
Michal O Napisano 1 Październik 2011 Napisano 1 Październik 2011 W ostatnim odcinku Było nie minęło" pokazano kontroler lotu wz. 1931 (00:12:56):http://www.tvp.pl/historia/magazyny-historyczne/bylo-nie-minelo/wideo/01102011-1500/5327053Z tym że dysza Venturi służyła nie- tak jak powiedziano- do podawania ciśnienia do prędkościomierza, lecz do napędu żyroskopu zakrętomierza.No to mamy potwierdzone dwa kontrolery lotu wz. 1931 w polskich rękach. Oba w bardzo dobrym stanie.
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.